וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

"פסגת רמת אביב": לפיד ינסה ללחוץ לאיחוד בשמאל - אך שותפיו למחנה לא ממהרים להכיר בהנהגתו

עודכן לאחרונה: 9.9.2022 / 10:17

רה"מ יגביר את הלחץ על מיכאלי וגלאון בפגישה משולשת שעשויה להיות מכריעה לעתיד גוש המרכז-שמאל. אך בשונה מנתניהו, שזוכה לנאמנות משותפיו בגוש הימין, בשמאל לא עושים כבוד ללפיד. היכולת שלו להנדס את המפה כרצונו מוגבלת, והגוש ימשיך להגביל אותו גם בהמשך הקמפיין

בווידאו: השרה מרב מיכאלי בריאיון לטל שלו ויקי אדמקר באולפן וואלה!/צילום סטילס: ראובן קסטרו

מחר בערב, בביתו הפרטי של ראש הממשלה יאיר לפיד ברמת אביב ג', תתכנס לראשונה ועידת פסגה משולשת של לפיד עם שתי מנהיגות השמאל, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר מרצ זהבה גלאון. שבועיים אחרי שיו"ר הליכוד בנימין נתניהו זימן למעונו, ולבריכת השכן בקיסריה, את בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר ותיווך ביניהם להסכם ריצה משותפת בימין, הגיע תורו של לפיד לנסות לעצב את המפה בשמאל.

נתניהו הצליח לאחד בין סמוטריץ' ובן גביר תחת מה שזכה לכינוי "הסכם קיסריה", מבלי שאפילו ישבו באותו חדר. ללפיד גם הפגישה הפרונטלית כנראה לא תעזור. הסיכויים ש"פסגת רמת אביב" תשבור את ההתנגדות הנחרצת והמוחלטת של מיכאלי לאיחוד עם מרצ ותניב הסכם שייקרא על שמו נראים כרגע קלושים.

ראש הממשלה, יאיר לפיד במהלך ישיבת ממשלה 4 בספטמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגישה הפרונטלית כנראה לא תעזור לו. יאיר לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

על השולחן בסלון או בגינה ברמת אביב יונחו מסמכים עם גרפים ונתונים. לפיד יציג סקרי עומק שמראים שריצה נפרדת מסכנת גם את מרצ וגם את העבודה בהידרדרות מתחת לאחוז החסימה, ועשויה להביא לאובדן של עשרות ומאות אלפי קולות של גוש המרכז-שמאל, ולניצחון של נתניהו ואיתמר בן גביר. מיכאלי תציג את המספרים המחקריים שלה, שמהם עולה שריצה משותפת דווקא תקטין את הגוש, כי היא תעביר מנדט אחד ממרצ לרשימה המשותפת, ומנדט אחד מהעבודה למחנה הממלכתי ולבני גנץ, בקריצה עדינה לבטן הרכה של לפיד עם מי שמתחרה בו על ההנהגה. גלאון, שבחסות סרבנותה של מיכאלי נקטה עד כה בגישה נדיבה ומחבקת כלפי הרעיון של איחוד או בלוק טכני, תצטרך להכריע בחדר הסגור באמת לטובת מי להטות את קולה וכוחה.

בדומה למודל הבחישות ההיסטורי של נתניהו בציונות הדתית, לפיד מוכן להציע למפלגות השמאל פיצויים ופיתויים, משריונים ברשימת יש עתיד עד התחייבות למפתח חלוקת תיקים בממשלה העתידית על בסיס 13 המנדטים של מרצ והעבודה בכנסת הנוכחית. הנימוק הפומבי והרשמי המוביל של יש עתיד הוא הסיכון שריצה נפרדת תפיל את אחת המפלגות ותעניק לנתניהו את המנדט ה-61, אבל יש לה גם משמעויות מיידיות עבור הקמפיין. רק ריצה משותפת של מרצ והעבודה תאפשר ללפיד להתמסר לקמפיין המפלגה הגדולה מול נתניהו, מבלי לחשוש לגורלן של המפלגות הקטנות שמהן הוא שואף לסחוף את הקולות. מיכאלי לא מעוניינת להעניק לו את התענוג הזה, וגם גלאון לא בהכרח באמת מתלהבת. אתמול, כשאישרה הגעה בטוויטר לפגישה המשולשת, היא ציינה שיש מצב שתגיע "עם עוגה ושתיה ללא קשית", בעקיצה לשיקולים הפוליטיים שבאמת מנחים את לפיד.

שרת התחבורה, מרב מיכאלי במהלך חניכת נתיב תחבורה ציבורית בנתיבי איילון 25 באוגוסט 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
מיכאלי תציג נתונים שלפיהם ריצה משותפת תקטין את הגוש/פלאש 90, אבשלום ששוני

לפיד, מיכאלי וגלאון יגיעו חמושים בטיעונים בעד ונגד, אבל לא מן הנמנע שזה יהיה שיח חירשים. לכאורה, אותו היגיון פוליטי שחיבר בין סמוטריץ לבן גביר אמור לעבוד גם בשמאל, אבל זו לא רק שאלה של סטטיסטיקה או ניהול סיכונים, אלא גם של מנהיגות. בגוש הימין כולם מכירים ומוקירים במעמד העליון של נתניהו ומתמסרים בנאמנות לתוכניותיו, דרישותיו וגחמותיו, ובחמש מערכות הבחירות הצליח להביא לזהות מוחלטת בינו לבין הגוש, אפילו עד ספסלי האופוזיציה. גם עכשיו, בעיצומו של קמפיין בחירות, הוא רוצה לזמן ישיבות סנכרון תקופתיות של ראשי הבלוק כדי לתאם ולשלוט במסרים של כל המפלגות. לפיד לא זוכה לאותה פריבילגיה, בלשון המעטה.

גם כשהוא יושב בכיסא ראש הממשלה, אחרי שהיה אדריכל הקמת הממשלה שהחליפה את הימין בשלטון, ועומד בראש המפלגה הגדולה בגוש, רוב שותפיו של לפיד בממשלה לא מכירים בהנהגתו. גלאון היא ראשת המפלגה היחידה במחנה שלו שמצהירה שהוא המועמד שלה לראשות הממשלה, גנץ מתיימר לגנוב לו את התואר, מיכאלי מתקשה להוציא עליו מילה אחת טובה ושואפת בעצמה להיבנות כאלטרנטיבה, אפילו בן הברית אביגדור ליברמן לא מתחייב שימליץ עליו אצל הנשיא. מלכתחילה, היכולת שלו לבחוש ולהנדס את המפה כאוות נפשו מוגבלת בהרבה.

אם פסגת רמת אביב לא תתרומם מעל הציפיות הנמוכות, הגוש הוא שיגביל את לפיד, ויחייב אותו לנהל קמפיין הרבה יותר זהיר ומאופק מול נתניהו. אבל ביום הבחירות, גורלם יחדיו: אם יתממשו תחזיות האימה על חזרתו של נתניהו שהוא יציג לראשות השמאל, הוא, הן והגוש שלהם כולו, יאבדו את השלטון וישלמו את המחיר.

המועמדת לרשות מרצ זהבה גלאון מצביעה בפריימריז. בית ציוני אמריקה, תל אביב 
23 לאוגוסט 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
עד כה הייתה מחבקת כלפי רעיון האיחוד. גלאון/פלאש 90, אבשלום ששוני

נתניהו, לעומת זאת, השלים את הסכם קיסריה מוקדם מהמצופה, ובסביבתו מעריכים שגם מאבקי הכוח והקרבות הרבניים ביהדות התורה יסתיימו בשלום עד סגירת הרשימות ביום חמישי. כך, יגיע לידי מיצוי כמעט מקסימלי של קולות הגוש שלו ומרחב פעולה מיטבי כדי לגדול ללא חשש בהמשך מערכת הבחירות. כמעט, כי נותרה עוד שאלה קטנה פתוחה לגבי גורלם של איילת שקד ויועז הנדל, והמגעים לחיבור עם הבית היהודי. הרוח הציונית אמנם לא עוברת את אחוז החסימה באף סקר, אבל היה ותעבור, היא יכולה להעניק לנתניהו את המנדט ה-61. שקד והנדל אמנם הסכימו שיתמכו רק בממשלת אחדות, אבל בשלב ראשון, בכל מקרה, הם יכולים לחסום את האפשרות שתקום ממשלה צרה בגוש הנגדי.

לכן, כך טוענים יודעי דבר, ידיו של נתניהו בוחשות מרחוק גם במגעים בין של שקד עם הבית היהודי, שייצרו השבוע מתיחות מול הנדל. בבית היהודי דרשו ששקד תיתן התחייבות פומבית חד משמעית וחד ערכית בנתניהו, בניגוד להסכמות עם הנדל, ושתזיז אותו ואת צביקה האוזר לאחור ברשימה. לנתניהו יש אינטרס בפירוק השותפות בין שקד והנדל, שמתנגד בכל מחיר לממשלה צרה, ולכל הפחות בצמצום כוחו היחסי במקומות הריאליים ברשימה לטובת מפד"לניקים שיתמכו בו ויהיו נאמנים אליו בכל תרחיש.

שקד הייתה נכונה להצהיר על נאמנות לנתניהו, אבל בינתיים, המשא ומתן התקרר משמעותית, וגם הרוחות מול הנדל. אתמול, בסיום פגישה ארוכה שלה ושל הנדל, הם בישרו במשחק הורדת ידיים סימבולי בטיקטוק שהם ממשיכים ביחד. אבל שקד מתכוונת להמשיך לנהל משא ומתן, ועד סגירת הרשימות ביום חמישי כיפופי הידיים ביניהם עשויים גם לתפוס כיוון אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully