וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקול או כלום: יהדות התורה במפגן כוח שכולו מלחמת קיום

12.3.2015 / 0:11

עשרות אלפי חרדים השתתפו בעצרת ההמונים בבני ברק. על הכוונת לא היו לפיד, לא "גזירות שמד" ולא גיוס אברכים - אלא תחילת מאבקה של הנהגת הפלג האשכנזי, שמבינה שהקולות הבטוחים בקלפי הם נחלת העבר

כנס של יהדות התורה בבני ברק, מרץ 2015. ניב אהרונסון
דגל של יהדות התורה בעצרת, אמש/ניב אהרונסון

זו לא "גזירת הגיוס". זה גם לא חוק הגיור או קיצוץ בקצבאות הילדים. עשרות אלפי החרדים שהשתתפו אמש (רביעי) בעצרת של סיעת "דגל התורה" בבני ברק עשו זאת דווקא בשל המאבקים הפנימיים בתוך המחנה החרדי. זו מערכת הבחירות הראשונה שבה החרדים לא יצאו למפגני כוח בגלל חוקים אנטי דתיים או גזירות שמד. במערכת הבחירות הנוכחית האיומים על המפלגה החרדית-אשכנזית, הגיעו דווקא מתוך הבית.

בדרך כלל, קולות המצביעים של המפלגה נחשבים בטוחים. אבל הפעם, במערכת הבחירות לכנסת ה-20, יש סדקים, ויהיה מי שיגיד: יותר מדי סדקים. מאיום החרמת בחירות של אנשי הפלג הקיצוני של הרב שמואל אוירבך, דרך החרדים העובדים ועד נשים שלראשונה הרימו קולן וביקשו לקבל ייצוג בכנסת. מערכת הבחירות הזו הוכיחה לראשי המפלגה שגם בתוכם יש לא מעט קולות מתנדנדים.

בחירות 2015 - כותרו נוספות:
אישום נגד מרזל סמוך לבחירות: המשטרה תבחן את העיתוי
דרעי חגג ברית לנכדו – יאיר נתניהו הגיע לברך
בסרטון חדש מגיב הליכוד לתוצאות הסקרים האחרונים

כנס של יהדות התורה בבני ברק, מרץ 2015. ניב אהרונסון
צופים בעצרת מהמרפסת/ניב אהרונסון

ביהדות התורה, מערכת הבחירות נפתחת תמיד באיחור. אולי בשל כך, רק פחות משבוע לפני הבחירות, הוציאה הנהגת הציבור החרדי-אשכנזי לפועל את מה שהבינה כבר מזמן. היא הבינה את הצורך לא רק לגייס עוד קולות נוספים מבחוץ, אלא גם לחזק את גרעין המצביעים הקשה שלה עצמה, למנוע אדישות והימנעות מהצבעה ובעיקר להיאבק באנשי הפלג של הרב אוירבך, המתכננים להימנע מהצבעה בבחירות הקרובות כאקט של מחאה, לאחר שגילו כי לא זכו לייצוג ברשימת המפלגה לכנסת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הבעת תמיכה היסטורית ברב הישיש

לא בכדי האירוע שהתקיים בבני ברק, נקבע להערב. גם לכך שסיעת "אגודת ישראל" החסידית לא לקחה בו חלק הייתה סיבה ברורה. ביום ראשון הקרוב, יומיים לפני הבחירות, הפלג של הרב אוירבך מתכנן לקיים עצרת המונית באצטדיון ארנה בירושלים, במטרה לגבש קבוצת כוח ולהוביל אותה לאי הצבעה בבחירות, או לכל היותר להכרזה על תמיכה במפלגה חרדית אחרת. לחסידים, אם תהיתם, יש פוליטיקה משלהם והם מעדיפים לא להתערב במחלוקות של אחרים. מנגד, הקבוצה הליטאית המרכזית תנסה להוכיח שכוחה נשאר כשהיה.

הרב שטיינמן בכנס של יהדות התורה בבני ברק, מרץ 2015. ניב אהרונסון
יצא באופן חריג מביתו. הרב אהרון לייב שטיינמן, אמש/ניב אהרונסון

הנאום המרכזי באירוע הערב היה של הרב אהרון לייב שטיינמן, בן יותר מ-100, שקרא להצביע ליהדות התורה. השפעתו של הרב הישיש היא על רק שלושה מבין שבעה חברי הכנסת של יהדות התורה (משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר), אך השפעתו על מהלכים משמעותיים של שתי המפלגות החרדיות גדולה בהרבה ממשקלן היחסי - ובדרך כלל מכרעת. האירוע הערב היה מפגן הכוח ומבחן המנהיגות של הרב שנחשב לאדם החזק כיום בחברה החרדית. הרב שיצא באופן חריג מביתו בכדי להשתתף בעצרת, נאם נאום ביידיש שנמשך פחות מדקה. חלק מהמשתתפים הבינו ואחרים הסתפקו בתרגום אך עבורם זה הספיק. ללא ספק, זו הייתה הבעת תמיכה היסטורית במנהיגותו.

בכירי הרבנים החרדים נאמו הערב על החשיבות בהצבעה בבחירות הקרובות וקראו להיאבק באויבי החרדים, אבל במוקד הנאומים עמדו האויבים החרדים - אנשי הפלג של הרב אוירבך. סרט שהוקרן לקראת סיום הכנס, עקב אחרי מאבקי החרדים מהאופוזיציה בשנתיים האחרונות, בעיקר נגד חוק הגיוס. בכל פעם שנראו על המסך דמויותיהם של יאיר לפיד ונפתלי בנט, הקהל קרא "בוז", ומנגד, בכל פעם שהופיעו חברי הכנסת של יהדות התורה - הקהל הריע. השיא בסרט היה כשתמונות של הרב שטיינמן נראו על המסך כשהוא מזיל דמעות בחדרו הפשוט. על המסך נכתב כי זהו מרן "עם הישמע תוצאות ההצבעה" על חוק הגיוס בכנסת. אולי בפעם הבאה, התמונות יהיו שונות, כאלו הקשורים למאבק הפנים-חרדי.

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully