וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ על האחדות: ריבלין עשוי להחליט הערב על זהות מרכיב הממשלה

25.9.2019 / 11:30

אם הנשיא יתרשם כי אין התקדמות בין נתניהו וגנץ להקמת ממשלה אחדות - הוא צפוי לקבל את ההחלטה כבר הערב, לקראת פגישתם השנייה של השניים בביתו בירושלים. ההערכות הן כי בשל מספר הממליצים הגדול נתניהו יקבל את המנדט ראשון להרכבת קואליציה

-

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ ייפגשו הערב (רביעי) בפעם השנייה, בתיווכו של נשיא המדינה ראובן ריבלין, כדי לדון באפשרות של הקמת ממשלת אחדות. בפגישה, שתתקיים בבית הנשיא, יעדכנו נתניהו וגנץ את ריבלין על המגעים בין הליכוד וכחול-לבן, כשבמקביל תתקיים פגישה נוספת של צוותי המשא ומתן של שתי המפלגות שכבר נפגשו השבוע והחלו לדון בתנאי הקמת הממשלה המשותפת.

אולם, מעל סיכויי הצלחת המגעים מרחפות שתי סוגיות מהותיות: הרוטציה ואופי ההרכב של הממשלה המשותפת. אם לא יימצא הנתיב לאחדות ריבלין יכול להודיע על מי החליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה כבר הערב - ועד יום רביעי הבא, המועד החוקי האחרון שבו הוא יכול לתת את ההודעה. לנשיא יש שיקול דעת נרחב מאוד בנוגע להחלטה למי לתת את המנדט. כחול לבן אמנם סיימה את הבחירות כמפלגה הגדולה, אבל לנתניהו יש מספר גדול יותר של ממליצים ולפי ההערכה הוא זה שיקבל ראשון את ההזדמנות להקים את הממשלה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך פגישתם עם נשיא המדינה בבית הנשיא, 23 ספטמבר 2019. חיים צח לע"מ, אתר רשמי
פגישה משולשת שנייה ב-48 שעות. גנץ, ריבלין ונתניהו/אתר רשמי, חיים צח לע"מ

זוהי הפגישה המשולשת השנייה ב-48 שעות, כשבתווך התקיימה אתמול פגישה של ראשי צוותי המשא מתן של הליכוד וכחול לבן, השר יריב לוין ועו"ד יורם טורבוביץ. הפגישה אתמול התקיימה "ברוח עניינית וחיובית" אך הפערים המהותיים נותרו בעינם. בכחול לבן מתעקשים שגנץ יהיה ראש ממשלה ראשון ונתניהו שני ברוטציה, ואילו בליכוד דורשים גם הם להיות ראשונים - אבל מוכנים לתת לגנץ יותר זמן מלנתניהו באורך הקדנציה. בנוסף, בכחול לבן דורשים לנהל מו"מ רק מול הליכוד ואילו הליכוד מגיע מחויב לבלוק ה-55 של הסיעות החרדיות וימינה ומצהיר כי הוא מנהל משא ומתן רק מטעם הגוש כולו. כך, בעוד כחול לבן התחייבו בבחירות להקים ממשלה ליברלית שתקדם סוגיות של דת ומדינה, בליכוד לא מוותרים בשלב זה על הברית עם החרדים. לאור הפערים הגדולים והנושאים המורכבים, בשתי המפלגות מעריכים את הסיכויים לפריצת דרך כנמוכים.

נציגי סיעת הליכוד מירי רגב, יריב לוין ודויד ביטן בסבב ההתייעצויות עם נשיא המדינה רובי ריבלין , אפריל 2019. רוני כנפו
נציגי סיעת הליכוד רגב, לוין וביטן בסבב ההתייעצויות עם נשיא המדינה רובי ריבלין, השבוע/רוני כנפו

כפי שפורסם אתמול בוואלה! NEWS, בליכוד הציעו לכחול לבן חלוקה שוויונית לגמרי של התיקים והתפקידים בממשלת אחדות עתידית ובוועדות השרים הנלוות אליה - אל מול התיקים והתפקידים של גוש הימין כולו. ההצעה נועדה לשכנע אותם להצטרף לממשלה עם גוש הימין-חרדים המונה 55 חברי כנסת אך לשמור על מבנה של ממשלה פריטטית - שבה יש שותפות שווה בין המפלגות הגדולות. משמעות ההצעה היא שבמידה ותוקם ממשלת אחדות - כחול לבן יחזיקו במחצית מהתפקידים והתיקים בממשלה, הקבינט, ועדת שרים לחקיקה וועדות שרים אחרות, ואילו המחצית השנייה תתחלק בין הליכוד ושאר הסיעות בבלוק הימין - ש"ס, יהדות התורה וימינה. במצב כזה, כוחה היחסי של כחול-לבן בתוך הממשלה יהיה גדול יותר מכוחה המספרי ובפועל תהיה לשני הצדדים זכות וטו על כל מהלך.

בעוד בכחול לבן מתעקשים שהמשא ומתן ינוהל מול הליכוד בלבד ולא מול הבלוק הימני-חרדי, לוין הבהיר בפגישה כי הוא מייצג את הגוש כולו ומיד בסופה קבע פגישת עדכון עם נציגי הסיעות בגוש בה עדכן אותם על המתרחש במשא ומתן. לדברי גורמים בליכוד, המפלגה והגוש "מוכנים לשלם את מחיר הממשלה הפריטטית", כלומר - להתחלק שווה בשווה מול כחול-לבן בתפקידים ובתיקים, ובלבד שיצטרפו לממשלת אחדות רחבה - שכוללת גם את השותפות בגוש. בכחול-לבן אומרים מצד שני שיש עוד הרבה נושאים של "מהות" - הנוגעת בעיקר לנושאי דת ומדינה והבטחות קמפיין אחרות של המפלגה - שצריך לדבר עליהם ושלא הגיעו לכל הסכמות.

עוד בוואלה!

שינוי בתמונת המנדטים: הליכוד עולה ל-32, יהדות התורה יורדת ל-7

לכתבה המלאה
התכנסות ראשי סיעות הימין, לשכת רה"מ, ירושלים  18 בספטמבר 2019. אתר רשמי, אתר רשמי
התכנסות ראשי סיעות הימין בלשכת ראש הממשלה, שבוע שעבר/אתר רשמי, אתר רשמי

גורמים בכחול-לבן אומרים שבליכוד דורשים למעשה שגנץ יוותר על שתי התחייבויות שלו מהקמפיין - שלא לשבת עם נתניהו ולהקים ממשלת אחדות "ליברלית" שמחויבת לחקיקה בנושאי דת ומדינה, וכי מדובר ב"מצג שווא" שנועד למשוך זמן. בליכוד, לעומת זאת, מתרשמים שגנץ דווקא היה רוצה להצטרף לממשלה בתנאים שהציגו, אבל "לא בטוח שהוא מסוגל ללכת לעימות שזה מצריך בתוך כחול-לבן". שותפו של גנץ להנהגת המפלגה, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הבהיר שהוא לא מתכוון לשבת עם נתניהו וגם יו"ר תלם, משה יעלון, נחרץ מאוד בעמדותיו נגדו. סוגיה מהותית נוספת שמרחיקה בין הצדדים היא סוגיית גורלו המשפטי של נתניהו: בכחול-לבן לא מוכנים שנתניהו ימשיך לכהן בתפקיד במידה ויוגש נגדו כתב אישום, מה שצפוי לקרות בחודשים הקרובים בכפוף לשימוע, ואילו בליכוד מסרבים לדרישה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully