וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבצרות ללא הגבלה ומינוי גנץ כממלא מקום: הצעת ריבלין לנתניהו

25.9.2019 / 21:26

נשיא המדינה הציע לראש הממשלה מתווה לפתרון "הסיבוך הפוליטי והמשפטי שאנו עומדים בפניו", לאחר שהטיל עליו את הרכבת הממשלה. לפי הצעתו, יו"ר כחול לבן ימונה לתפקיד ממלא מקום, שמעמדו יעוגן בחוק מיוחד, ותבוטל הגבלת הזמן על נבצרות למקרה שיוגש כתב אישום נגד נתניהו

.

עם החלטתו להטיל את הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, פירט נשיא המדינה ראובן ריבלין הערב (רביעי) את הצעותיו לפתירת המבוי הסתום הפוליטי שעומד בפניו. ריבלין הציע למנות את יו"ר כחול לבן גנץ לתפקיד ממלא מקום ראש הממשלה, תוך עיגון מעמדו בחוק מיוחד. במקביל, הצעתו של ריבלין כוללת תיקון לחוק הנבצרות כך שתבוטל מגבלת הזמן עליה. כך, במידה ויוגש נגדו כתב אישום, נתניהו יכריז על נבצרות וגנץ ימלא בתפקיד ממלא מקום ראש הממשלה.

הנשיא, שנפגש מוקדם יותר עם נתניהו וגנץ על מנת להתעדכן במגעים להקמת ממשלת אחדות, אמר בדברים שנשא בבית הנשיא כי הוא הציע לשני המועמדים להקים ממשלת פריטטית - כלומר, "ממשלה שוויונית, שלא יהיה בה יתרון לגוש אחד על פני השני".

הוא הסביר על השינוי שהציע במעמדו של ממלא מקום הממשלה, כך שהחוק ישונה ו"ייתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של ממלא מקום ראש הממשלה. הייחודיות של ממלא מקום ראש הממשלה, היא שבכל רגע שנבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו - הוא, ממלא מקום ראש ממשלה, משמש כראש הממשלה לכל דבר".

בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בהצהרה על הרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
"סיבוך פוליטי". ריבלין מטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, היום/ראובן קסטרו

בנוגע לחוק הנבצרות אמר ריבלין כי לפי הצעתו "החוק יתוקן, כך שנבצרות לא תהיה מחויבת להיות מוגבלת לתקופה של מאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של ראש הממשלה כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות. באם ראש הממשלה יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ראש ממשלה בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו".

"זו הייתה הצעתי על מנת לפתור את הסיבוך הפוליטי והמשפטי שאנו עומדים בפניו, ואותה אני מניח כאן בפני הציבור", הוסיף הנשיא. "בהחלטתי לתת למועמד הליכוד שיהיה הראשון שינסה להרכיב ממשלה, לקחתי בחשבון שמפלגת הליכוד - כמו גם מפלגת כחול לבן - התחייבו בפני הציבור להשיב את המנדט למוסד הנשיאות אם לא יצליחו להרכיב ממשלה".

ריבלין פנה לנתניהו והוסיף: "החוק נותן בידיך, אדוני, 28 ימים, החל ממחר, להרכבת ממשלה. באם תהיה הצדקה ברורה לכך, החוק מאפשר לנשיא לתת ארכה של עד 14 יום למועמד שנבחר, ובאם ייכשל, להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על מועמד אחר. על פי החוק, יכול הנשיא, גם בתום 28 הימים בלבד - להודיע ליושב ראש הכנסת כי לא ניתן להרכיב ממשלה. במקרה כזה, יעבור המנדט לכנסת שאם תרצה בכך תצטרך לאסוף 61 תומכים במועמד מוסכם מצידה".

עוד בוואלה!

נתניהו: "אחדות בהקדם"; גנץ: לא נשב תחת ראש ממשלה עם כתב אישום

לכתבה המלאה
פגישת ראובן ריבלין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים, 25.09.19. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
הציע למנות את גנץ לממלא מקום ולבטל את הגבלת הזמן על הנבצרות. ריבלין עם נתניהו וגנץ/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

הנשיא החליט להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו למרות שאף אחד מהמועמדים לא זכה ל-61 ממליצים, אך הדגיש ש"היא לכשעצמה איננה הפתרון". בנימוק להחלטתו הסביר כי "במצב הנוכחי, בחבר הכנסת בנימין נתניהו תמכו 55 חברי כנסת, ובחבר הכנסת בני גנץ תמכו 54 חברי כנסת. אלא, שעשרה מתוך 54 התומכים בח"כ בני גנץ, הודיעו שלא ישבו אתו בממשלה. מנגד, 55 חברי הכנסת שתמכו בנתניהו, הודיעו שיהיו שותפים בממשלתו, אם יצליח להקימה. מפלגת ישראל ביתנו, לא תמכה באף אחד מהמועמדים, וגם לא שללה אף אחד מהם. מכאן, שהיכולת של ח"כ נתניהו להרכיב ממשלה גבוהה יותר, כרגע".

הוא חתם את דבריו בכך ש"ניתן להקים ממשלה. אם תקום ממשלה, נכון, כולם ישלמו מחירים. אך אם לא תקום כזאת - אזרחי ישראל הם אלו שישלמו את המחיר הגדול מכולם. בשמו של העם היקר הזה היושב בציון, ולטובתם של אזרחי ישראל כולם, אני מאחל לך ולכם הצלחה". עם קבלת המנדט, נתניהו הצהיר כי "צו השעה" הוא הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה. מנגד, גנץ הודיע כי מפלגתו לא תשב עם ראש ממשלה תחת כתב אישום חמור. כמו כן, הוא טען כי החלטתו של נתניהו לנהל משא ומתן בשם גוש הימין-חרדים כולו לא אפשרה להקים ממשלת אחדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully