וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקות, מתווה ריבלין ומה הלאה? מורה נבוכים לכאוס הפוליטי

26.9.2019 / 7:37

חרב הבחירות מונפת באוויר, אבל יש עדיין נקודות יציאה שיכולות למנוע הידרדרות למועד נוסף. מדוע נכשלו המגעים לאחדות, מה בדיוק הציע ריבלין במתווה שהניח לעיני הציבור כולו, ואיך צפויים לפעול בליכוד ובכחול לבן בטווח הזמן שנותר להרכבת הממשלה? המדריך למשבר הפוליטי

.

בכבישי ישראל עדיין לא הספיקו להוריד את שלטי החוצות של המפלגות השונות שהתמודדו בבחירות בשבוע שעבר, והנה כבר מדברים ברצינות על בחירות שלישיות בחודשים הקרובים. אמש, עם כישלון המגעים הראשוניים לאחדות בתיווכו של נשיא המדינה ראובן ריבלין - ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל בפעם השניה בחצי שנה את המנדט להרכבת הממשלה, אבל יחד עם זאת, התגברה ההערכה במערכת הפוליטית כי לא יהיה מנוס מלחזור לקלפי בקרוב מאוד.

יש הרבה פרשנויות לתוצאות הבחירות בשבוע שעבר אבל בכולן יש מסקנה אחת: אין מנצח ברור. כחול לבן סיימה כמפלגה הגדולה, בפער של מנדט אחד, עם 54 ממליצים אצל הנשיא, ואילו נתניהו הגיע מוכן מראש עם גוש ממליצים של 55 מנדטים של כל מפלגות הימין והחרדים. ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אחד, לשון המאזניים שהביא לכישלון הרכבת הממשלה בפעם הקודמת, שהחליט גם הפעם להישאר על הגדר - ולא להמליץ על אף אחד.

בתום סבב ההתייעצויות של כל נציגי הסיעות אצל ריבלין בתחילת השבוע, התבהר סופית שלא לנתניהו ולא לבני גנץ יש רוב של 61 מנדטים ממליצים שיאפשר להם להרכיב ממשלה. בשלב זה, כל השחקנים והמפלגות נמצאים גבוה בצמרות, עם מגוון בלוקים, התחייבויות, דרישות ופסילות שהופכות את מלאכת הרכבת הממשלה למעשה שנראה בלתי אפשרי. אבל כמו בכל משא ומתן, כשהשעון מתחיל לתקתק, לאט לאט מתחילים לרדת מהעצים. הדרך לבחירות עוד ארוכה ופתלתלה וכוללת הרבה תתי-נתיבים ומיני תרחישים - שיכולים בסופו של דבר לחלץ את המדינה מהפלונטר, כך שבעיקר מומלץ עכשיו לגלות סבלנות, ולקחת הרבה נשימות עמוקות.

1. האחדות ושברה - למה נכשלו המגעים לאחדות?

כמו כל הפרשנים הפוליטיים, גם הנשיא ריבלין ראה שהמספרים לא מתכנסים מלבד חיבור בין שתי המפלגות הגדולות. במקום להיכנס ללימבו של כישלונות בהרכבת קואליציה, הוא ניסה להקדים את המאוחר ולהושיב את הליכוד וכחול לבן כבר עכשיו למשא ומתן. הוא הצליח לשים את נתניהו וגנץ יחדיו בחדר פעמיים - לראשונה מאז שגנץ נכנס לפוליטיקה - שכלל גם זמן לא מבוטל של שיחות בארבע עיניים, והנשיא הרגיש שיש ביניהם שיחות משמעותיות. אבל מחוץ לחדר, העמדות של הצדדים רק הלכו והתחדדו. במקום התקדמות, התחפרות.

על פניו, גם נתניהו וגם גנץ מדברים על ממשלת אחדות - אך יש ניואנסים: בעוד האחד מדבר על ממשלת אחדות "רחבה" שכוללת את כל הסיעות בגוש הימין-חרדים, השני מדבר על ממשלה "ליברלית", שבהכרח דורשת היפרדות מחלק מהשותפים בבלוק ה-55 של נתניהו. בליכוד מגיעים לשולחן עם שתי דרישות בטון: שנתניהו יהיה ראש ממשלה ראשון ברוטציה, וברית פוליטית הדוקה ומהודקת עם הבלוק הימני-חרדי. שתי הדרישות הללו מנוגדות לגמרי להתחייבויות מהותיות שגנץ וחבריו נתנו במהלך הקמפיין - שלא לשבת עם או תחת נתניהו, ולהקים ממשלה ללא "סחטנים וקיצונים". אלה פערים גדולים ומהותיים, בטח בזמן ששני הצדדים עדיין עסוקים בוויכוח מי המנצח של הבחירות האחרונות.

עוד בוואלה!

ממשלה חדשה או בחירות נוספות: המרוץ להקמת הקואליציה

לכתבה המלאה
פגישת ראובן ריבלין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים, 25.09.19. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
ניסה להקדים את המאוחר, והושיב את ראשי המפלגות. ריבלין, נתניהו וגנץ, אתמול/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

בכחול לבן דרשו שהליכוד ינהל משא ומתן רק בשם עצמו, אבל נתניהו לא עשה שום סימנים שהוא מתכוון להיפרד מהגוש. כמה דקות אחרי הפגישה הראשונה עם גנץ, הוא מיהר לקיים שיחת עדכון עם שותפיו הטבעיים, ואחרי פגישת המו"מ הראשונה, שר התיירות יריב לוין רץ גם הוא לכנס את נציגי הבלוק.

במקביל, סוגיה מהותית לא פחות, היא מי יעמוד בראש - ומה יהיה גורלו של נתניהו בעוד מספר חודשים לכשיוגש נגדו כתב אישום. בליכוד התרשמו שגנץ עצמו פתוח לרעיון שנתניהו יהיה ראשון ברוטציה ויכהן עד הגשת כתב אישום, אבל בקוקפיט של כחול לבן פחות אהבו את הרעיון. במיוחד יאיר לפיד, שלחץ על גנץ לחדד עמדות ולהבהיר שישיבה עם נתניהו לא באה בחשבון. ובטח שלא תחת כתב אישום, כשהשימוע, מילולית, מעבר לפינה, ממש בשבוע הבא. בשביל מפלגה שקמה על בסיס מכנה משותף אחד ויחיד - "רק-לא-ביבי", מדובר בהתחייבות משמעותית להפר, שיש בה סכנה לפגיעה ממשית בתמיכה בבייס. ומכיוון שבכחול לבן משוכנעים בכל מקרה שהמגעים שנתניהו מנהל איתם הם מצג שווא שנועדו להכין את הקרקע לבחירות שלישיות, אין להם שום סיבה להתפשר ולהסתכן בכך, בטח לא בשלב כל כך מוקדם של המשא ומתן.

2. מתווה ריבלין לחילוץ מהפלונטר

בהתחשב במבוי הסתום במגעים, ריבלין החליט אתמול להפסיק למרוח את הזמן ולהטיל על נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה. אבל הוא דאג קודם כל להניח לעיני הציבור את הפתרון שהוא מציע לפלונטר שנוצר - שיכול לגשר על הפערים ולהביא לכינונה של ממשלת אחדות.

לפי ההצעה של ריבלין, תוקם ממשלה "פריטטית", משמע ממשלה שבה יש שותפות שוויונית בין הגושים. אבל מעבר לחלוקת הכוח והתפקידים, היא כוללת במהות שלה פיתרון לסיטואציה המשפטית של נתניהו. ריבלין לא הזכיר בדבריו את המילים "כתב אישום", אבל מהפרטים ניתן להבין לשם הוא מכוון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הברית מהודקת. נציגי הבלוק הימני-חרדי בהובלת השר לוין, שלישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

המתווה של ריבלין כולל מינוי של ממלא מקום ראש ממשלה, שיכהן במקביל לראש הממשלה, עם סמכויות מורחבות במידה שראש הממשלה ייאלץ לצאת לנבצרות במקרה של כתב אישום. המתווה הזה מסמן לנתניהו אפשרות להמשיך לכהן כראש ממשלה עד הגשת כתב אישום, אך כובל אותו להתחייבות לצאת לנבצרות אם וכאשר זה אכן יקרה. לא ברור אם מי מהצדדים יכול לקבל את המתווה הזה: עבור גנץ מדובר בהסכמה שנתניהו יכהן בתפקיד ראשון, עבור נתניהו מדובר בהכרה שהוא עשוי לפרוש מתפקידו ממש תוך חודשים ספורים. בעוד בליכוד ובכחול לבן נמצאים כבר עמוק בתוך "בליים גיים" על מי האשם בכישלון המגעים, ריבלין חשף את הפתרון שהציע, מתוך כוונה שגם עליו הם יצטרכו לתת דין וחשבון לציבור.

3. על זמן שאול - מה קורה מכאן והלאה?

עכשיו כשנתניהו קיבל את המנדט, לפי החוק, יש לו 28 יום עם אפשרות להארכה של 14 נוספים לנסות להרכיב קואליציה. על פניו, עם בלוק ה-55 מאוחד מאחוריו, הוא צריך רק מפלגה אחת שתערוק לשורותיו - ישראל ביתנו, העבודה-גשר, או חלקים מכחול לבן. כל עוד הוא צמוד בברית עם החרדים, קשה לראות את ליברמן מצטרף לממשלה שלו כל כך מהר ומוותר על הדרישה שלו להקמת ממשלת אחדות חילונית. גם היו"ר עמיר פרץ ואורלי לוי לא ימהרו לחיקו, וגם לא ברור שהם יכולים להביא איתם את כל ששת הח"כים של הרשימה בכלל. ככלל, תזמון השימוע של נתניהו אצל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בשבוע הבא, יקשה מאוד על היכולת של הפוליטיקאים שהתחייבו לא לשבת עמו להפר את ההבטחות שלהם לבוחר.

נתניהו קרא אתמול לגנץ לאחדות מהירה ופיוס, ובליכוד מיהרו להזמין את כחול לבן לישיבת מו"מ. עם זאת, אצל גנץ מתייחסים למאמצים האלה בסקפטיות כמראית עין בלבד. הוא גם התחייב להחזיר את המנדט לנשיא במידה ולא יצליח, שלא כמו בפעם הקודמת, וייתכן שזה אף יהיה מוקדם מהצפוי. בליכוד שוקלים לא לנצל את כל פרק הזמן שניתן לנתניהו לפני המנדט אלא להודיע כבר בשבוע הבא שלא עלה בידיהם להרכיב ממשלה, כדי לקצר תהליכים לקראת בחירות שלישיות. כשהמנדט יחזור לנשיא, הוא יכול להעביר אותו לגנץ, או לדלג ישירות חזרה לכנסת ולהודיע שאין אפשרות להרכיב ממשלה וצריך לפזר את הכנסת. אז נפתח פרק זמן של 21 יום שבו 61 ח"כים יכולים להמליץ על מועמד מוסכם מטעמם להרכבת הממשלה כדי להימנע מבחירות חדשות. חרב הבחירות שמונפת באוויר היא ממשית, אבל יש עדיין נקודות יציאה שיכולות למנוע מהכאוס להידרדר לשם.

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully