וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מיליון שקל לקוקפיט: כמה מוציאות המפלגות על תעמולה בפייסבוק?

24.2.2020 / 19:30

מבדיקה של המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי ישראל היא מקרה קיצון בין דמוקרטיות של קידום המועמד על חשבון המפלגה. כמה עולה לליכוד לתחזק את העמוד של נתניהו ואיזו מפלגה השקיעה בעמוד שלה יותר מאשר ביו"ר?

עריכה: עמית שמחה

יו"ר כחול לבן בני גנץ הוא שיאן ההוצאות לקידום בפייסבוק בששת החודשים האחרונים, מרביתם תקופת בחירות - כך עולה מבדיקה שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה. מהנתונים עולה כי גנץ הוציא כ-2.4 מיליון שקלים לקידום העמוד האישי שלו, ואת מלוא הסכום שילמה מפלגת כחול לבן בראשה הוא עומד. זאת לעומת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהליכוד הוציא 1.8 מיליון שקלים על מנת לקדם את עמוד הפייסבוק שלו.

לצד הוצאות הקידום בפייסבוק של גנץ, כחול לבן הוציאה על העמוד של יאיר לפיד כ-1.9 מיליון שקלים, על העמוד של גבי אשכנזי כ-443 אלף שקלים ועל העמוד של משה יעלון כ-349 אלף שקלים. יעלון אף הוציא כ-200 אלף שקלים נוספים לקידום העמוד.

מהבדיקה שערך המכון עולה גם כי המפלגות משקיעות את מיטב כספן בקידום המועמדים, ומיעוט ממנו בקידום עמודים של המפלגות עצמן. למשל, כחול לבן השקיעה בעמוד המפלגה רק כ-12% מסך כל התקציב שהיא השקיעה בפוסטים, ואילו בליכוד השקיעו 20.5% בלבד. כמעט כל חברי הכנסת מטעם כחול לבן שלגביהם יש נתונים (27 מתוך 28 חברי כנסת), מקבלים מימון מסוים לעמוד המפלגה שלהם בפייסבוק - מהמפלגה.

יו"ר כחול לבן בני גנץ באירוע בחירות בתל אביב ב-17 בפברואר 2020. רויטרס
המפלגה שילמה 2.4 מיליון שקלים לקידום עמוד הפייסבוק האישי שלו. גנץ/רויטרס

מפלגה נוספת שמממנת את רוב הוצאותיהם בפייסבוק של נציגיה היא ימינה, שם כמעט כל חבריה מקבלים 100% מימון לקידום התכנים שלהם. מתוך כלל הוצאות המפלגה בפייסבוק, סך הכול 511,024 שקלים, נוצלו 65,833 שקלים לצורך קידום לח"כ איילת שקד, וכ-66 אלף שקלים לטובת נציגי המפלגה הנוספים, בהם נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ'.

מתוך שמונת חברי הכנסת של ישראל ביתנו, רק ארבעה מהם מאפשרים שקיפות לגבי קידום התכנים בפייסבוק שעולים בעמודים שלהם, והמפלגה מימנה כ-588,512 שקלים לקידום העמוד של היו"ר אביגדור ליברמן וכ-5,000 שקלים נוספים לטובת קידום תכנים בעמודים של חברי הכנסת אלכס קושניר, חמד עמאר ואלי אבידר. בדומה לשאר המפלגות, ישראל ביתנו קידמה את עמוד המפלגה בכ-49 אלף שקלים בלבד.

עוד בוואלה!

מסמך ההנחיות של הליכוד לח"כים: "הדגש החשוב - העלאת אחוז ההצבעה"

לכתבה המלאה
השקת תכנית הדיור של מפלגת ימינה במעמד ראשי הרשימה, רמת אלקנה 21 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
511,024 שקלים להוצאות המפלגה בפייסבוק. סמוטריץ', שקד ובנט/ראובן קסטרו

העבודה-גשר היא מהמפלגות הבודדות שהשקיעה משאבים כספיים בעמוד הפייסבוק שלה, סך הכול כ-301 אלף שקלים. המפלגה מימנה לקידום עמוד הפייסבוק של היו"ר עמיר פרץ סכום של 717 אלף שקלים. המפלגה היחידה שהוציאה יותר כסף על קידום תכנים בעמוד הפייסבוק של המפלגה ולא של היו"ר היא הרשימה המשותפת. עד כה, בחצי השנה האחרונה קידמה הרשימה תכנים בעמוד שלה בכמאה אלף שקלים, ואת הכסף לתכנים בעמודים של נציגיה, הם מימנו מכספיהם, ככל הנראה, מתקציב הקשר עם הבוחר.

פרסונות מול מפלגות

ד"ר אסף שפירא, מנהל התכנית לרפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה, ואביטל פרידמן עוזרת מחקר במכון, שערכו את הבדיקה, ציינו כי "ניכר כי ישנם הבדלים בין המפלגות בכל הנוגע לדפוס המימון של עמודי הפייסבוק. עם זאת, כל המפלגות משקיעות סכומי כסף רבים יותר במימון עמודי הפייסבוק של מנהיגיהן מאשר בעמודי הפייסבוק של המפלגות עצמן. דבר זה מעיד על הדומיננטיות של הפוליטיקאים בזירה הפוליטית בישראל אל מול כוחן של המפלגות עצמן, תופעה המוכרת כפרסונליזם".

מחקר השוואתי חדש של פרופ' גדעון רהט, עמית בכיר במכון, חשף כי ישראל היא מקרה קיצוני בפרסונליזציה פוליטית ברשתות החברתיות, כלומר קידום המועמד על הפני המפלגה שבראשה הוא עומד. במחקר נערכה השוואה בין ישראל ל-24 דמוקרטיות נוספות, על בסיס נתונים של אתרי האינטרנט, דפי פייסבוק וחשבונות טוויטר של 120 מפלגות ו-450 פוליטיקאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully