וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברשימה המשותפת מבינים: ההישג יושלם רק אם תיחסם דרכו של נתניהו לממשלה

5.3.2020 / 8:48

יותר מחצי מיליון ערבים יצאו להצביע, ורובם ככולם בחרו ברשימה המורכבת מארבע המפלגות של המגזר. בעוד המצביעים והח"כים בירכו על התוצאות, הם הביעו תקווה כי גוש הימין ייכשל בהקמת הממשלה ותקפו את כחול לבן: "גם אכלו את הדג המסריח וגם גורשו מהעיר"

עריכה: שאול אדם

קריאות שמחה קולניות נשמעו בערב הבחירות במטה הרשימה המשותפת בשפרעם, כשעל המסכים באולם הוצגו המדגמים של ערוצי הטלוויזיה. מיד אחר כך התפנו הח"כים של ארבע המפלגות המרכיבות את הרשימה, להלל ולשבח את התוצאות. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, הזדרז להגדיר אותן "הישג חסר תקדים לרשימה המשותפת והחברה הערבית כולה".

"תוצאות הבחירות הן תעודת כבוד לאוכלוסייה הערבית", הסביר ח"כ לשעבר דב חנין. "הנה לנו מיעוט לאומי מותקף שבמקום להישבר, להיכנע, לוותר או לברוח בוחר לנהור לקלפיות בהמוניו ולהיאבק". יותר מחצי מיליון ערבים יצאו להצביע, ורובם ככולם בחרו ברשימה המשותפת. חנין הזכיר כי בין בחירות אפריל 2019 לבחירות 2020 האזרחים הערבים העלו את הייצוג שלהם ב-50%. "חסר תקדים וכבוד גדול", כתב בפוסט שפרסם בפייסבוק.

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה במהלך הצהרה לתקשורת מחוץ לביתו בחיפה 3 במרץ 2020. מאיר וקנין, פלאש 90, אתר רשמי
"הישג חסר תקדים". עודה ביום הבחירות/אתר רשמי, מאיר וקנין, פלאש 90

מספירת 99.9% מקולות הבוחרים עולה כי הרשימה המשותפת זוכה ל-15 מנדטים. יותר חברי כנסת מאי פעם. אלא שהמספר הוא רק חצי מהסיפור, ומבחינת הבוחר הערבי לאו דווקא עיקרו של ההישג. בחברה הערבית מרוצים בעיקר מהתקווה שלגוש הימין בהובלת בנימין נתניהו לא יהיה מספר מספיק של מנדטים שיאפשרו לו להקים ממשלה. זאת, למרות החגיגות המוקדמות מדי בליכוד וכתבי האישום נגד ראש הממשלה, ולמרות התייצבותם של מיליון אזרחים מאחורי "רק לא ביבי" של כחול לבן, מפלגה בת כשנה בסך הכול.

אחמד טיבי, במהלך נאומו לאחר תוצאות המדגם במטה המלפגה בשפרעם 2 במרץ 2020. דוד כהן פלאש 90, אתר רשמי
יותר חברי כנסת מאי פעם. חברי הרשימה המשותפת לאחר פרסום המדגמים/אתר רשמי, דוד כהן פלאש 90

בבתי הקפה של ג'סר א-זרקא הייתה זו שיחת היום. 56% מבעלי זכות הבחירה יצאו להצביע, 97% מהם נתנו את קולם לרשימה המשותפת. איש לא ממש התעניין לכמה מושבים ייתרגמו המספרים, אבל כולם שם היו משוכנעים שלא תקום שוב ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו.

הפוליטיקאים הערבים זוקפים את ההישג הזה לזכותם. "במהלך מערכת הבחירות הליכוד חזר ואמר שגנץ יוכל להרכיב ממשלה רק עם הרשימה המשותפת, והנה מסתבר שביבי לא יוכל להרכיב ממשלה בגלל הרשימה המשותפת", הזדרז עודה להכריז למחרת הבחירות, גם אם עוד חזון למועד.

אבל אם מישהו יודע לשלוף שפנים מהכובע זה "הקוסם", נתניהו. "60 מנדטים כבר היו לו ולא הצליח להקים ממשלה", הזכיר יוסף מקלדה, מנכ"ל מכון המחקר סטאטנט. "רק גיוס עריקים יביא לו רוב". בסביבתו של ראש הממשלה אכן אומרים כי כבר החלו לסמן עריקים פוטנציאלים במפלגת כחול לבן, שיספקו לו את הרוב הנדרש להקמת ממשלה.

סמי עלי, יו״ר הועד העממי של ג'סר א-זרקא,וןהפרלמנט המקומי,בחירות לכנסת ה-22, 17 בספטמבר 2019. יואב איתיאל
97% מהמצביעים נתנו את קולם לרשימה המשותפת. בית קפה בג'סר א-זרקא/יואב איתיאל

"הציבור הערבי ממשיך לחזק את המנהיגות הפוליטית שלו ומגדיל את הייצוג", אמר לוואלה! NEWS מנהל מרכז "מוסאווא", ג'עפר פרח. "דפוסי ההצבעה האתניים ממשיכים להתחזק בישראל. נתניהו ידע לנצל את הקרע האתני בחברה היהודית שנתן את הניצחון לביבי".

הדיל אגבארייה, אשת תקשורת מאום אל-פחם, העוקבת אחר הפוליטיקה בחברה הערבית, הסבירה כי "בחברה הערבית מתוסכלים מהתוצאה של גוש המרכז-שמאל". עודה עצמו הפנה אצבע מאשימה כלפי גנץ וחבורתו, והגדיר את תוצאת הבחירות האלה "כישלון מחפיר לכחול לבן". הוא ביקר את מהלכיהם של ראשיה ואמר: "הדרך היחידה לנצח היא להציב אלטרנטיבה. בכל פעם שתשברו ימינה תפסידו".

"המפסיד הגדול של הבחירות הוא עם ישראל"

"כחול לבן גם אכלו את הדג המסריח וגם גורשו מהעיר", אמר באופן בוטה יותר פעיל חד"ש, רג'א זעאתרה. "גנץ גם רקד לחליל הגזעני של הימין כששלל את הלגיטימיות של האזרחים הערבים, וגם לא הביא את 'הימין הרך' כשהפך לחיקוי עלוב ואימץ את עסקת המאה של נתניהו". לדבריו, "המפסיד הגדול של הבחירות זה דווקא העם בישראל שמולך שולל אחר ראש ממשלה מושחת שמסית ומשסה את אלה באלה. מסתבר שגם עם חכם ועטור פרסי נובל יכול להידבק במחלת הגזענות ולאבד את השפיות. זה עצוב אבל זה בעיקר מסוכן לכולם".

"בעצם, רק המשותפת גדלה בתוך הגוש", הוסיף זעאתרה. "עלינו בעיקר בציבור הערבי אבל הכפלנו את כוחנו גם ברחוב היהודי. רק אם המשותפת תעלה ל-16 יש סיכוי לחסום את ממשלת נתניהו המסוכנת - ממשלת הגזענות והחסינות".

אחמד טיבי מצטלם עם פעיל הרשימה המשותפת מחוץ למטה המפלגה בשפרעם 2 במרץ 2020. דוד כהן, פלאש 90, אתר רשמי
אחמד טיבי חוגג עם פעילים/אתר רשמי, דוד כהן, פלאש 90

יש הישג קונקרטי מיידי אחד לתוצאות המסתמנות. יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, ציין שעם כניסתם של 15 חברי כנסת מהרשימה, נכנסות עוד שתי נשים לבית המחוקקים הישראלי: סונדוס סאלח במקום ה-14, ואימאן חטיב במקום ה-15.

הישג נוסף הוא חיזוקו של עודה כמי שהוביל להישג ההיסטורי. מי שכבר הביא ללגיטימציה חסרת תקדים של נבחרי הציבור הערבים בקרב הציבור בישראל, יוכל להמשיך על פי האידיאולוגיה של מפלגתו, חד"ש, בתהליך שהוא מוביל להפיכתה של הרשימה המשותפת לגוף שיוביל את השמאל היהודי-ערבי בישראל. השורה התחתונה של עודה, "היום ברור מתמיד - הרשימה המשותפת תוביל את המאבק נגד כל ממשלת ימין שלא תקום. הדרך ארוכה אבל עוד נגיע לעתיד משותף של שלום".

לא מן הנמנע כי הדרך הארוכה אל האופק תכלול סיבוב בחירות רביעי. באקלים הפוליטי, גם זה ייזקף ברשימה המשותפת להישג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully