וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! חדשות: "המחנה הציוני" מטפסת ועוקפת את הליכוד

16.1.2015 / 8:30

לפי תוצאות סקר TNS שנערך אחרי הפריימריז בעבודה ובבית היהודי, הרשימה של הרצוג ולבני היא הסיעה הגדולה בכנסת עם 26 מנדטים. בנט עולה ב-3 מנדטים ל-18. ליברמן ממשיך לצנוח, ומקבל רק 5 מנדטים - אחד מעל אחוז החסימה

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: ניב פוקס

(צפו בהרצוג ולבני מציגים את רשימת העבודה לאחר הפריימריז, ברביעי)

הפריימריז עשו טוב להרצוג ובנט: לפי סקר TNS שנערך עבור וואלה! חדשות, אילו היו הבחירות נערכות היום, סיעת "המחנה הציוני" הייתה הסיעה הגדולה בכנסת עם 26 מנדטים - שלושה יותר מאשר בסקר הקודם. גם הבית היהודי מזנקת בשלושה מנדטים ומעפילה ל-18, רק שישה מנדטים פחות מהליכוד, שנותרת יציבה עם 24 מנדטים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנט אמנם התאכזב לגלות שרונן שובל, המועמד החילוני שאותו קיווה להכניס לרשימה לכנסת, הגיע רק למקום ה-16, אבל לפי סקר, שנעשה לאחר פרסום תוצאות הפריימריז במפלגות העבודה והבית היהודי, זה מדובר במספר ריאלי בהחלט. נראה כי השאלונים המצולמים של חברי סיעתו בנושא נישואי בני זוג מאותו המין ותחבורה ציבורית בשבת שפורסמו באתר "כיפה", לא רק שלא מחלישים את בנט, אלא אף מחזקים אותו.

מהצד השני של המפה הפוליטית, גם הרצוג יכול להיות מסופק. 26 מנדטים הם נתון השיא של המפלגה עד כה, וזה עוד לפני הצגת דמות ביטחונית נוספת וארבעה שריונים השמורים ללבני ואמורים לחזק את הרשימה, שסובלת מחוסר ניסיון ביצועי, ונראית מעט שמאלנית מדי ביחס לדימוי המרכזי שמבקשים הרצוג ולבני ליצור.

אירוע של הבית היהודי הצגת הרשימה בכפר המכביה, ינואר 2015. ראובן קסטרו
34.4% מתומכי הבית יהודי חושבים שהיא מתאימה להיות מפלגת השלטון/ראובן קסטרו

אביגדור ליברמן, שהשיק אתמול בקול תרועה רמה את קמפיין הבחירות שלו, "אריאל לישראל - אום אל-פחם לפלסטין", ממשיך במגמת הצלילה ומקבל חמישה מנדטים, רק מנדט אחד יותר מאחוז החסימה החדש שקבע יו"ר ישראל ביתנו בעצמו במסגרת חוק המשילות, ואשר עומד על ארבעה מנדטים. בתחילת השבוע, טרם פרישתה של פאינה קירשנבאום, פורסם בוואלה! חדשות סקר שבו התאוששה מעט מפלגתו של שר החוץ ואף עלתה לשבעה מנדטים. עם הימשכות החקירה המשטרתית מחד, וניקוי השורות מאידך, שכלל השבוע את סגנית שר הפנים ואת השר יאיר שמיר שלא הגיש את מועמדותו לכהונה בכנסת הבאה, נראה שלא רק חברי סיעתו של ליברמן נפרדים ממנו לשלום, אלא גם חלק גדול ממצביעיו. 16 המנדטים שעליהם הצהיר רק אתמול נראים כמו חלום רחוק.

אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בבית העיתונאים. ראובן קסטרו
ממשיך במגמת הצלילה. ליברמן/ראובן קסטרו

אבל לא רק ליברמן סובל מ"אפקט הפריימריז". אם ישראל ביתנו מאבדת מנדטים לטובת הבית היהודי, הרי שמנגד מרצ מאבדת מנדט אחד לטובת המחנה הציוני, ויורדת משישה לחמישה מנדטים, צמוד מאוד לקו האדום.

גם ראשי מפלגות המרכז, כולנו ויש עתיד, משה כחלון ויאיר לפיד, יכולים לראות עצמם מאוכזבים, אחרי שאיבדו שני מנדטים כל אחד לעומת הסקר הקודם שנערך בראשית השבוע, וזוכים כעת לשמונה מושבים כל אחד. בעוד שאצל כחלון אפשר לתלות את הירידה בהיעדר קמפיין (שהושק, בשעה טובה, רק אמש) ובסבב הראיונות הלא מוצלחים שהעניק לכלי התקשורת, הרי שאצל לפיד המצב שונה. שר האוצר לשעבר חורש את הארץ לאורכה ולרוחבה ומדבר כל יום בפני קהל של מאות בני אדם שממתין להאזין לנאומיו. לאור כל המאמצים הללו הוא בוודאי קיווה לקבל מספר מנדטים גדול יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר ש"ס אריה דרעי רושם עלייה של מנדט בהשוואה לסקר הקודם ומקבל שבעה מנדטים, נתון סביר עד נאה. אויבו המר, אלי ישי, לא עובר גם בסקר זה את אחוז החסימה. יהדות התורה נותרת יציבה עם 8 מנדטים. רשימה של המפלגות הערביות זוכה בסקר זה ל-11 מנדטים, כאשר בחלוקה פנימית, חמישה מהם מגיעים ממצביעי רע"מ תע"ל, ארבעה מחד"ש ורק שניים מבל"ד.

פחות משליש חושבים שהרצוג צריך להיות ראש ממשלה

למרות מספר המנדטים הנאה, להרצוג אין המון סיבות לשמוח. 42 מנדטים לנתניהו ובנט מקרבים את ראש הממשלה, מבחינת מספר הממליצים אצל הנשיא, לכהונה נוספת. יחד עם 15 מושבים של המפלגות החרדיות יש לנתניהו 57 מנדטים, ומלאכת הרכבת הקואליציה הופכת עבורו לעניין פשוט מאוד. להרצוג מנגד, יש מרחב תמרון קטן יותר הכולל את זהבה גלאון שטענה רק אתמול כי ליברמן הוא "גזען ופשיסט", ואת החרדים שידרשו את ביטול חוק הגיוס כתנאי לכניסה לקואליציה, שבה אמור להיות גם לפיד. כפי שהדברים נראים כעת, חודשיים לפני הבחירות, שני התסריטים הסבירים ביותר הם קואליציית השותפים הטבעיים שבה יישבו בנט, כחלון והחרדים, או ממשלת אחדות.

גם מבחינת מדד ההתאמה לראשות הממשלה, להרצוג יש סיבה לדאגה. אמנם הוא רושם שיפור מינורי של כ-3% לעומת הסקר הקודם, אך הפער בינו ובין ראש הממשלה עדיין גדול מאוד: 49.1% מהנשאלים חושבים שנתניהו הוא המועמד המתאים ביותר לעמוד בראשות הממשלה הבאה. רק 27.3% סבורים שהרצוג מתאים יותר.

עם נשים או בלי נשים

השבוע האחרון הביא עמו שתי מערכות בחירות מקדימות במפלגות, שסימנו מפנה חיובי ומרענן בכל הנוגע לשילוב נשים ברשימות לכנסת: בבית היהודי נבחרה איילת שקד במקום הראשון, ושובצו חמש נשים ב-17 המקומות הראשונים ברשימה. בעבודה הגיעו שלי יחימוביץ', סתיו שפיר ומירב מיכאלי לחמישייה הראשונה, ובסך הכול שבעה מתוך 25 המקומות הראשונים ברשימה הם של נשים, וזה עוד לפני לבני ושריוני "התנועה". בנוסף, שיבץ משה כחלון ארבע נשים בעשירייה הראשונה שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפיכך, החלטנו לשאול את הנסקרים כיצד ישפיע ייצוג נשי גדול במפלגה, אם בכלל, על החלטתם למי להצביע. רובם הגדול של הנשאלים, 64.2%, השיבו כי הדבר לא משפיע כלל על החלטתם. 29.1% אמרו ששיבוץ מספר רב של נשים יגדיל את הסיכוי שיצביעו למפלגה מסוימת, ורק 6.7% אמרו כי הדבר יכול להקטין את הסיכוי שיתמכו במפלגה מסוימת. בלטו במיוחד הנתונים בקרב מצביעי "המחנה הציוני": 46% ממצביעי המפלגה אמרו כי שילוב נשים ברשימה יגדיל את הסיכוי שיצביעו למפלגה מסוימת.

על רקע האמירה של יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, כי "מתקרב היום שבו הבית היהודי ינהיג את מדינת ישראל", שאלנו את הנסקרים אם לדעתם מפלגת הבית היהודי מתאימה להיות מפלגת השלטון בישראל. 42.3% השיבו כי המפלגה כלל לא מתאימה להיות מפלגת שלטון ו-21.3% אמרו שהמפלגה לא כל כך מתאימה להיות מפלגת שלטון. רק 10.2% מכלל המדגם מצאו את הבית היהודי מאוד מתאימה להיות מפלגת שלטון, ואילו 15.8% סברו שהיא די מתאימה. יתר הנסקרים השיבו כי אינם יודעים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקרב מצביעי הבית היהודי, אגב, גיבו את הדברים של בנט: 41% ממצביעי המפלגה סבורים כי היא די מתאימה להנהיג את המדינה ו-34.4% מתומכיה חושבים שהיא מאוד מתאימה להיות מפלגת שלטון. זאת, לעומת 19.8% שהשיבו כי המפלגה לא כל כך מתאימה. רק 1.6% ממצביעי בנט השיבו כי המפלגה "כלל לא מתאימה" להיות מפלגת שלטון.

הסקר נערך כאמור בקרב 500 נסקרים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, כאשר טעות הדגימה היא של שני מנדטים. לגבי השאלות שאינן מנדטים, נעשה מדגם ארצי אקראי ומייצג של 425 אנשים מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת. מרווח הטעות המקסימאלי: 4.8%+.


לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully