וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון דן בערעור על פסילת זועבי ומרזל: "צוחקים בדרך לכנסת"

17.2.2015 / 18:30

לאחר שוועדת הבחירות החליטה לפסול את מועמדותה ומועמדות מרזל, דן בכך היום בית המשפט. אמנם ב-2012 הפך העליון את פסילת הח"כית, אך מאז הספיק אותו בית משפט לגבות את השעייתה מהכנסת

חנין זועבי מלווה בחברי מפלגתה יוצאת מהדיון בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לפסול את מועמדותה, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
ח"כ חנין זועבי עם ח"כ זחאלקה ביציאה מהדיון בבית המשפט, היום/נועם מושקוביץ

בית המשפט העליון דן היום (שלישי) בהחלטת ועדת הבחירות של הכנסת לפסול את חברת הכנסת חנין זועבי, המועמדת לכנסת מטעם הרשימה המשותפת, וכן את פעיל הימין ברוך מרזל שמתמודד בבחירות מטעם מפלגת "יחד" בראשות אלי ישי. הדיון התקיים במסגרת הליך המכונה "אישור בחירות", אשר מתבצע באופן אוטומטי לאחר שוועדת הבחירות מחליטה לפסול מועמד. ההחלטה תתקבל במהלך הימים הקרובים.

שבוע שעבר: ועדת הבחירות פסלה את מועמדו זועבי ומרזל

בדיון תקף המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין, את ההליך שבו פוסלת ועדת הבחירות המרכזית מועמדים, בידיעה שהערעור על כך יתקבל בעליון. "בשני התיקים שהיו בפנינו היתה לי הרגשה של כאילו שכולם צוחקים צחוק גדול בדרך אל הכנסת. כאילו משנכנס אדר מרבין בשמחה, כולם מתחפשים לצורך הבחירות ולאחר הבחירות כולם יורידו את התחפושות והכול ימשיך כרגיל", אמר.

"אדוני מייצג את היועץ המשפטי ואת האינטרס הציבורי הכללי", פנה רובינשטיין לנציגו של וינשטיין בדיון, שבחוות הדעת קבע שאין לפסול את שני המתמודדים. "הנשיא ברק פעם אמר שהשואה לימדה אותו שני לקחים. אחד שצריך מדינה יהודית, והשני שצריך שהמדינה הזאת תהיה מושתתת על זכויות אדם. בתיק הזה נראה לי שאחד מהם מצביע על הקצה של המדינה היהודית גם בהקשר לטרור והשני בהקשר לזכויות אדם בהקשר לערביי ישראל. הייתי מצפה מהיועץ המשפטי זה לדעת היכן הגבול, איך באמת קובעים את הגבול מהן הראיות ברמה הנדרשת".

נושא: ח"כ חנין זועבי בדיון בוועדת הבחירות בנוגע לפסילת מועמדותה, פברואר 2015. עומר מירון
זועבי בדיון אודות פסילתה בוועדת הבחירות המרכזית, בשבוע שעבר/עומר מירון

בדיון שנערך בהרכב של תשעה שופטים, בראשות נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, העלו השופטים תהיות לגבי הנימוקים לפסילה של זועבי בוועדת הבחירות המרכזית. בין היתר שאל השופט מלצר את עורך דינה של זועבי אם יש לו הסבר לנסיעתה לקטאר במהלך צוק איתן. זה השיב: "קטאר אינה מדינת אויב והיא לא שהתה שם. גם מדברים על נסיעה אחת לקטאר והסעיף אומר שאם שהה שבע שנים יש חזקה של תמיכה במאבק מזוין. אכן היא נסעה לקטאר בזמן 'צוק איתן' בתקופת הפסקת האש, מאז שהמלחמה הסתיימה ובתצהירה אמרה שלא נגעה באף עיסוק בטחוני. ידוע גם שיש יחסים בין מדינת ישראל לקטאר עד היום ועד לרגע הזה".

בדיון בעניינו של מרזל, שאל השופט את עמית את עורך דינו, איתמר בן גביר, על דבריו בעקבות הצתת בית הספר הדו לשוני, כי מי שעשה את המעשה לא פוגע בדו קיום כי מעולם לא היה ולא יהיה ידו קיום עם האויב. "משתמע מזה שכל ערבי הוא אויב", אמר עמית. בתגובה ענה בן גביר כי לא כל הערבים הם אויב וכי תנועת כ"ך נסגרה וגם ברוך מרזל השתנה מאז, במובן זה שאם פעם הוא הלך על הגבול דק היום הוא נזהר ואינו מכליל את כל הערבים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ברוך מרזל יוצא מהדיון בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לפסול את מועמדותו, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
ברוך מרזל , ביציאה מהדיון, היום/נועם מושקוביץ
"היקפן של הראיות בהתייחס לעילת פסילה זו לא היה רב, אך איכותן משמעותי ובהחלט מתקרב לאותה 'מסה קריטית' של ראיות המצדיקות פסילה"

העתירה לפסילת זועבי הוגשה על ידי מפלגות ישראל ביתנו והליכוד ולפיה תמיכתה של זועבי במאבק מזוין נגד מדינת ישראל ושלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הם הפרה בוטה של חוק יסוד: הכנסת. בחוות הדעת שכתב היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הוא התנגד לפסילה: "הספק צריך לפעול לטובת זכות היסוד לבחור ולהיבחר. זו זכות חשובה ובסיסית. חלק מההתבטאויות של זועבי הן קשות ומטרידות מאוד, ואפילו עשויות להתפרש כתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור, אך בחינת הראיות העלתה שלא ניתן לקבוע שאלו פעילויות דומיננטיות של המתמודדת".

עוד בנושא פסילות הוועדה בוואלה בחירות:
ועדת הבחירות פסלה את מועמדותם של זועבי ומרזל לכנסת
פרשנות: ועדת הפסילות המרכזית לכנסת
דעה: לפעמים זועבי היא רק תירוץ

גם בבחירות 2012 פסלה ועדת הבחירות את זועבי אך בית המשפט העליון הפך את ההחלטה. הנשיא דאז, אשר גרוניס, סייג את ההחלטה כשכתב בפסק הדין כי מניעת השתתפותו של מועמד בבחירות לכנסת הוא צעד קיצוני אך כי "פעילותה של חברת הכנסת זועבי, ובמיוחד השתתפותה במשט, אכן מתקרבת עד מאוד לתחום האסור. היקפן של הראיות בהתייחס לעילת פסילה זו לא היה רב, אך איכותן משמעותי ובהחלט מתקרב לאותה 'מסה קריטית' של ראיות המצדיקות פסילה".

"עד כה הועדפה גישת בית הלל"

לאחרונה דחה בית המשפט העליון את ערעורה של זועבי על השעייתה מהכנסת, בדיוק בגין אותן טענות שבשלן הוגשה העתירה. את הנימוקים שלחו השופטים רק בשבוע שעבר, וחומרתם גרמה ללשכת היועץ להתכנס בשנית לפני ששוגרה חוות הדעת לוועדת הבחירות. הטענה המרכזית נגד זועבי היא בגין התבטאויותיה לאחר חטיפת שלושת הנערים, אז אמרה הח"כית כי החוטפים אינם טרוריסטים.

בגין התבטאויות אלה, המביעות לכאורה תמיכה בטרור, ביקשו גם בישראל ביתנו ובליכוד לפסול את זועבי. "רוח הדברים, חרף הסתייגויותיה המאוחרות של העותרת, היא הזדהות עם מעשי טרור ותמיכה באלימות, כדרך להשגת מטרות פוליטיות. בנסיבות אלה, אין מקום לקבוע כי בהחלטת ועדת האתיקה לפיה הפרה העותרת את כללי האתיקה נפל פגם המצדיק את התערבותנו", כתבו שופטי בית המשפט העליון. השופט אליקים רובינשטיין אף הוסיף: "בית משפט זה נקט גישה מרוסנת עד מאוד בהקשר למועמדותה של ח"כ זועבי לכנסת. הועדפה עד כה הגישה של בית הלל. הנשיא גרוניס כתב על פעילות של ח"כ זועבי שהיא מתקרבת עד מאוד לתחום האסור, אך נשמרה המדיניות השיפוטית המצמצמת וכפועל יוצא הוחלט למתוח עד קצה היכולת את הסיבולת הדמוקרטית והשיפוטית".

"אם כ"ך נפסלה מהשתתפות - מדוע שמרזל יאושר?"

הגוף שהגיש את העתירה לפסילתו של ברוך מרזל היה המטה למאבק בגזענות בנימוקים כי מרזל שולל את קיומה של המדינה כמדינה דמוקרטית ומסית לגזענות. בנוסף, נימקו העותרים, מרזל מרבה להתבטא בזכות רעיונותיו של מאיר כהנא ובזכות דרכה של תנועת כ"ך ולפיכך, כשם שתנועת כ"ך נפסלה מהשתתפות בבחירות, יש לפסול את מועמדותו לכנסת.

ברוך מרזל יוצא מהדיון בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לפסול את מועמדותו, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
מרזל, היום/נועם מושקוביץ

לדברי המטה למאבק בגזענות, אשר מאגד יחד למעלה מארבעים ארגונים, שופטי בית המשפט העליון כבר הבהירו במהלך הבחירות לכנסת ה-16 (אז הוגשה בקשה לפסול את ברוך מרזל מלרוץ כמס' 2 ברשימת "חירות - התנועה הלאומית") כי הם אמנם דוחים את הערעור שהוגש נגד ההחלטה של ועדת הבחירות לדחות את בקשת הפסילה, אך לו הייתה ההחלטה נתונה להם כגורם מאשר ולא כגורם מבקר, הם היו פוסלים את מועמדותו של מרזל.

במסגרת הבקשה הציג המטה למאבק בגזענות אוסף התבטאויות של מרזל כלפי האוכלוסייה הערבית החל משנת 2003 .בדיון אמר מרזל כי העובדה שלא הוגש נגדו ולו כתב אישום אחד על דבריו מלמד על טוהר כפיו. הוא נפסל על חודו של קול אחד.

(עדכון ראשון: 9:00)

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully