וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים שלא שוכחים שהייתה מלחמה בקיץ, גם בזמן בחירות

אסתי סדקה

14.3.2015 / 16:25

7 חודשים ל"צוק איתן", והמבצע לא במוקד הקמפיינים של המפלגות, שמעדיפות לעסוק ביוקר המחיה. הפצע הפתוח מעמיד כעת את המשפחות השכולות במבחן; חלק מאלה שאיבדו את יקיריהם בחרו להחרים את הבחירות, אחרים עוד נאמנים למפלגתם - ויש גם מי שהמלחמה שינתה את הצבעתו

צילום: באדיבות ערוץ 10, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: הנאום של מיכל קסטן קידר בעצרת להחלפת השלטון)

67 משפחות של חיילים הצטרפו בקיץ האחרון למעגל השכול אחרי שאיבדו את יקיריהן במבצע "צוק איתן". על אף שחלפו רק שבעה חודשים מאז שהסתיימה הלחימה ברצועת עזה, היא אינה זוכה למקום מרכזי בהצהרות של המתמודדים לכנסת ה-20 ולהתייחסות בולטת בתעמולת הבחירות הנוכחית. על אף שהמשפחות השכולות מפנות שאלות קשות אל חברי הממשלה היוצאת, הנושא העיקרי שמעסיק את המפלגות השונות בקמפיינים שלהן הוא יוקר המחיה.

"כששמענו על ההחלטה להקדים את הבחירות, הרגשנו כאילו ירקו לנו בפרצוף", משחזרת אחות ששכלה את אחיה במבצע בשיחה עם וואלה חדשות. "כל מערכת הבחירות הזו מתנהלת כמו משחק אכזרי", היא הוסיפה.

בחירות 2015 - כותרות נוספות:
נתניהו בריאיון לוואלה: "ממשלת אחדות לא תחזיק מעמד דקה"
דרעי: "נזמין את הרצוג בשמחה לממשלה עם נתניהו"
לפיד באולפן וואלה: "הבנקים מרוויחים יותר מדי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון לוואלה חדשות בבית ראש הממשלה בירושלים, מרץ 2015. ראובן קסטרו
יש מי שחושב ש"המדינה מתנהלת כבדיחה". ראש הממשלה בנימין נתניהו/ראובן קסטרו

בבחירות הקרובות היא לא תצביע וגם לא באלה שאחריהן. למרות שבעבר הצביעה לתנועה בראשות ציפי לבני, היא לא מתכוונת לתמוך הפעם במחנה הציוני. "אין לנו הנהגה ראויה", היא מסבירה. "המדינה מתנהלת כבדיחה. אף אחד לא משיב לשאלות הקשות שאימא שלי שואלת, ושאימהות שכולות אחרות שואלות וכנראה ימשיכו לשאול כי ילדים ימשיכו להיהרג. אפשר היה למנוע את המוות שלהם".

האחות אינה חוסכת את שבטה מראשי מפלגות ומסכימה עם אמירתו של שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, על הדלפות מתוך דיוני הקבינט המדיני-ביטחוני על ידי שרי ממשלה לשם השגת רווחים פוליטיים. "כבר כשישבנו שבעה היו פוליטיקאים שהגיעו לנחם ולהצטלם כדי להעלות את קרנם", היא אומרת בזעם. "זו תעמולה על חשבון השכול, וכנראה שתעמולת בחירות מכשירה את הכול".

מיכל קסטן קידר בעצרת להחלפת השלטון בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
"כששמעתי את האמירות שהופנו כלפיה ריחמתי עליה". מיכל קסטן קידר בעצרת/ראובן קסטרו

היא בחרה שלא להיחשף כדי שלא להיפגע מחצי הביקורת, כמו אלה שהופנו כלפי מיכל קסטן קידר, אלמנתו של סא"ל דולב קידר, שנאומה בעצרת להחלפת השלטון עורר הדים רבים. "אינני מסוגלת לשמוע עלבונות דומים לאלה שהיא ספגה", היא מודה. "לא יכולה לדמיין איך אשרוד אמירות בוטות על נפילתו של אחי. כששמעתי את האמירות שהופנו כלפיה ריחמתי עליה. וגרוע מזה, התאכזבתי לגלות שאם מישהו הרגיש שיש לו לגיטימציה לומר לה דברים כאלה, כנראה שיש הרבה אנשים שחושבים כמוהו".

"מי שלא שילם מחיר קשה כמונו יקבל החלטה טובה יותר?"

אך לא כל בני המשפחות השכולות חושבים כמוה. אב שכול שמשרת בכוחות הביטחון וסירב להיחשף בשל תפקידו, טוען לעומת האחות השכולה שאין סיכוי שיחרים את הבחירות. "ואם לא נצביע ונשאיר את הזכות למישהו אחר שלא שילם מחיר קשה כמו שאנחנו שילמנו, הוא יקבל החלטה טובה יותר?", הוא תוהה. לדעתו רצוי אפילו לחייב בחוק כל אזרח לממש את זכותו הדמוקרטית בקלפי. הוא נותר איתן בדעתו וגם בבחירות הקרובות מתכוון להמשיך להצביע לבית היהודי, לה הצביע כמה פעמים בעבר.

אין לו טענות כלפי הנהגת הצבא והפיקוד הצבאי על ניהול "צוק איתן". "המבצע התנהל כמצופה ואני בטוח שהוא היה הכרחי", הוא אומר. "אני לא מרגיש חוסר אמון בהנהגה כמו אחרי מלחמת יום כיפור. הממשלה יצאה לפעילות ברצועת עזה כי השכונה המזרח תיכונית בה אנו חיים מאלצת את מדינת ישראל להתמודד עם איומים והתקפות בלתי פוסקות".

גם ינון תורג'מן, אחיו של הצנחן אביתר תורג'מן שנהרג ב-22 ביולי בהיתקלות עם מחבלים בחאן יונס, ייתן את קולו לבית היהודי. הוא מעיד שכל שאר בני המשפחה תומכים בו. כשנשאל על העימות בין נפתלי בנט ובין שר הביטחון יעלון על ההדלפה מהקבינט, הוא מצדד ביו"ר המפלגה שלו. "בנט הכחיש את ההאשמות שיוחסו לו ואני מאמין", הוא מסביר. "ברגע שהוא קרא לפרסום הפרוטוקולים מישיבות הקבינט, הבנתי שהצדק עמו".

ינון תורג'מן, מרץ 2015. נועם מושקוביץ
"כוח אינו מילה גסה". ינון תורג'מן/נועם מושקוביץ

תורג'מן, תושב אלעזר שבגוש עציון, עזב בקיץ את עבודתו כמהנדס והשתתף בעצמו כחייל מילואים בלחימה ברצועה. "אמא שלי האמינה שאם היא מסכנת את חיי שני בניה, לפחות שזה יהיה לטובת מטרה חשובה ואני מסכים איתה", הוא אומר. "לא הייתה ברירה אלא לצאת ולהגן על חיי תושבי הדרום ולבלום את חמאס".

האח השכול מספר על תחושת חוסר מיצוי בהשגת היעדים שהוכרזו טרם הכניסה לרצועה. "אפשר היה להכריע את המערכה לטובתנו ולהחליש יותר את חמאס", מודה באכזבה. "כוח אינו מילה גסה. הדרג הצבאי נכנע ללחצים לא כשרים שהופעלו עליו לסיים בטרם עת את המבצע. לצערי, כל אלוף שיושב אל שולחן הדיונים במטכ"ל הביא עמו את האידיאולוגיה האישית והפוליטית גם אם ינסו להציג שהתקבלו החלטות מקצועיות גרידא".

"הבחירות לא נועדו כדי לשפר את המצב"

נינט מונדשיין, אמו של סמל שון מונדשיין, לוחם גולני שנהרג ב-20 ביולי מפגיעת טיל נ"ט בנגמ"ש בשג'אעיה, מתחברת יותר לגישה של האחות השכולה. "ידוע לכולם שזו שטות שיש בכלל בחירות", היא אומרת. "הן לא נועדו כדי לשפר את המצב". גם מונדשיין לא בטוחה בוודאות למי תעניק את קולה. "בבחירות הקודמות הצבעתי לנתניהו ואולי גם הפעם אתמוך בו כי הוא מכונה משומנת שכבר יודע את העבודה ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו ממשלת שמאל. אנחנו מדינה קטנה ומוקפת אויבים ואין לנו לוקסוס לחלום על כלכלה ולא ולדאוג לביטחון".

היא בטוחה שהפקת הלקחים מ"צוק איתן" חייבת לעמוד על הפרק במערכת הבחירות הנוכחית. "המבצע התנהל בהפקרות", היא טוענת בקול רועד. "שכונת שג'אעיה היא מעוז כל כך מסוכן לכניסה של כוחות רגליים. הרי המחבלים פועלים בתוך שכונה אזרחית עמוסה. אני מרגישה שלא שמרו מספיק על הילדים. הבן שלי והצוות שלו נכנסו עם נגמ"ש מקרטע שלא היה מתאים בכלל. מתבקש היה שתקום ועדת חקירה ממלכתית שתחקור למה נהרגו במכה שבעה חיילים. אך עד היום אף אחד לא נותן את הדין על האסון".

האם נינט ובנה שון מונדשיין. באדיבות המשפחה
"הבן שלי נהרג בגלל חוסר אחריות". נינט ושון מונדשיין/באדיבות המשפחה

"שלחו את הבן שלי למלחמה והוא לא חזר", היא מוסיפה. "למרות שהוא נהרג מטיל חמאס, אני מרגישה שמותו נגרם בגלל חוסר אחריות. הבן שלי היה חכם, היו לו אינטואיציות טובות והוא ידע שיקרה לו משהו ולכן הוא כתב לנו מכתבים בטלפון בהם נפרדו מאיתנו. הוא תמיד רצה לשפר את העולם. אני רוצה שכל הזמן יזכירו אותו. שידעו איזה פרח הלך".

אחרים סבורים שאין קשר בין האובדן האישי להחלטה אם להצביע בבחירות ולמי יצביעו. "האסון שפקד אותי לא השפיע עליי לכאן או לכאן", מספר אב שכול שביקש לא להזדהות. "במשך שנים הצבעתי ל'מערך' ובבחירות הקודמות זזתי ימינה והצבעתי לביבי. ביום שלישי אחזור הביתה ואצביע ל'מחנה הציוני'. לא אצביע לנתניהו כי אינני אוהב את ההקצנה שלו ימינה ואת הזלזול שלו בפלסטינים".

את ההחלטה למי להצביע קיבל דווקא אחרי שנואש מיוקר המחיה. "אני לא מאמין למי שמבטיח לי שהוא יעשה שלום עם חמאס", הוא מסביר. "ומי שמבטיח לי שימגר את ירי הקסאמים ויכניע את הארגון, גם לא זוכה לאמוני. ברור לי שיהיו עוד סבבים כואבים של אלימות בשנים הקרובות. לכן, הסיבות הכלכליות הן השיקול שהכריע במי אתמוך".

למרות הבחירה שלא "לשבור את הכלים" ולהגיע לקלפי, קשה לו להאמין שהממשלה הבאה לא תתמודד עם איומים מדרום. "גם אם בני לא היה נהרג, אני בטוח שהמבצע היה מיותר", הוא מסכם. "הקסאמים בדרום נובעים מהסלמה שנגרמת בגללם וגם בגללנו. אחרי חטיפת שלושת הנערים פוליטיקאים שחררו את חרצובות לשונם והבטיחו תקיפה קשה ברצועה. הבן שלי איבד את חייו במנהרה, שיום למחרת צה"ל פוצץ. שלחו אותם למות במנהרות שכבר עכשיו ממשיכות להיחפר. אני שואל את הפוליטיקאים - אם ידעתם מראש שלא תכניעו במבצע את חמאס, למה יצאתם אליו מלכתחילה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully