וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפורר הגושים מחכה: "מבצע גבי" יכריע את בחירות 2019?

4.2.2019 / 6:20

המבוקש מספר 1 במערכת הפוליטית לא הותיר רושם רב בסקרים פנימיים שבחנו את תרחיש הצטרפותו לליכוד. בצד השני של המפה, עם זאת, רעדו המנדטים, וגרמו ל"חצי מטכ"ל לעבוד בזה"

צילום: אבי כהן, עריכה: תומר לוי

יותר מחודשיים לפני פרסום התוצאות הרשמיות בקלפי, ניתן להכריז כעת לפחות על זוכה ברור בתואר האיש הכי מחוזר של בחירות 2019 - הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. בשבועות האחרונים אין כמעט מפלגה ששמו לא הוזכר בה - מהימין החדש דרך הליכוד וכולנו, ועד יש עתיד, העבודה, וכמובן עמיתיו לשעבר בני גנץ ומשה יעלון, שמפעילים בימים אלה מכבש לחצים במטרה לגייס לצדם חיזוק גולנצ'יקי. עד כה, עם זאת, כל הכותרות שבישרו על כך שאשכנזי החליט להצטרף התבררו כבדיות או משאלות לב, אבל זאת אמת לשעתה: בשבועיים וחצי הקרובים, עד סגירת הרשימות ב-21 בפברואר, הלחץ עליו רק יילך ויגבר, והרבה מאוד אנשים, ובהם אלופים לשעבר בצה"ל, אנשי עסקים ולא מעט עיתונאים בכירים, היו רוצים לראות את זה קורה. "חצי מטכ"ל עובד במבצע גבי", אמר גורם המעורה במגעים.

החיזורים והכרכורים סביב אשכנזי נמשכים כבר למעלה משנה, אך בשלב זה הגנרל לשעבר מתלבט ועדיין מתחמם על הקווים. הוא לא מתבטא, אינו מתראיין ומסרב להגיב, אבל שורה של סיסמאות חוזרות ומהדהדות ממקורביו וכאלה שמשוחחים איתו: "טרם בשלו התנאים", "הוא רוצה להיות הגרוש ללירה", "הם מתעסקים במלוכה והוא בממלכה".

לפיד הציע לו להיות מספר 2 ואפילו הסכים לפתוח בהמשך את המירוץ על "יש עתיד". בעבודה הפעילו ניסיונות שכנוע ממושכים, אך הוא סירב לבוא ל"בית המטבחיים", כפי שהוא מכנה את המפלגה, וצפוי לקפוץ לזירה הפוליטית, אם בכלל, רק אם ישתכנע שיש סיכוי ממשי להחלפת השלטון. משיחות עם שורה של מקורבים עולה כי אשכנזי עקבי בעקרונותיו - הוא לא מתעקש על המקום הראשון (או אפילו השני), לא מעוניין להצטרף כדי להיות ח"כ באופוזיציה או שר בקואליציה של נתניהו, אבל כן דורש חבירת כוחות שתביא לשינוי - חיבור משמעותי עם סיכוי לעקוף את הליכוד בתור המפלגה הגדולה, לשנות את החלוקה בין גוש הימין ושמאל, ולהחליף את שלטון נתניהו.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
הבית היהודי חוזרת לימי המפד"ל - ומתכוננת לקרב עם סמוטריץ'
גורם בסביבת נתניהו: פועל לכך שסער לא יוביל את רשימת הליכוד
מאבק נגד המספרים: פעילי כולנו מתגעגעים לאבק הכוכבים

29/06/2004 - מפקד פיקוד הצפון האלוף בני גנץ וסגן הרמטכ?ל האלוף גבי אשכנזי, באחד ממוצבי צה?ל  בלבנון. ראובן קסטרו
אין ויכוח על תיק הביטחון. גנץ ואשכנזי, 2004/ראובן קסטרו

בעבר דובר על ציר משותף לו, ללפיד ולשר האוצר משה כחלון, וכעת הפרטנר המרכזי הוא יו"ר "יש עתיד". מקורב לאשכנזי סיפר לוואלה! NEWS כי הוא "פועל במרץ" לגשר על הפערים בינו ובין בני גנץ, והסביר כי קודמו בתפקיד מוכן להיות מספר 3 או 4 ברשימה, אם הברית הזו אכן תרקום עור וגידים. ממילא, הבהיר, הוא מעדיף תיק חברתי כמו משרד החינוך, כך שהוויכוח הכה-מתבקש עם יעלון על תפקיד שר הביטחון מתייתר מאליו.

ההצלחה המסחררת של "חוסן לישראל" בסקרים שנערכו אחרי השקתה הובילה את גנץ לרכז מאמץ בניסיון לגייס את אשכנזי, גם בלי החיבור ללפיד. מדוע זקוקה מפלגה עטורת דרגות גנרלים לרמטכ"ל שלישי ברשימה? התשובה, על פי גורמים פוליטיים, היא כי אשכנזי פופולרי במיוחד בקרב אנשי ימין, ולמעשה היחיד שיכול להעביר מנדטים לגוש המרכז. סקרים פנימיים שנערכו לפני מספר חודשים בליכוד בחנו את השפעת הצטרפותו של אשכנזי למפלגת השלטון וגילו שאין בו כל ערך מוסף, אך נחיתתו בצד השני של המפה הפוליטית עשויה להיות דרמטית. למרות שמו, נהנה אשכנזי מאהדה עצומה בקרב עדות המזרח, ויכול לגוון משמעותית כל שילוב בין גנץ, יעלון ולפיד. בדיקות שונות ומחקרי עומק של פעילי האיחוד בגוש המרכז-שמאל אף העלו כי הוא עשוי להעביר 4-5 מנדטים למפלגתו של גנץ או לרשימה משותפת שלו ושל לפיד, וכן לבסס מצביעים מתלבטים שכרגע רק "חונים" אצל גנץ כאלקטורט יציב וקבוע יותר.

עוד באותו נושא

לקראת חיבור עם גנץ? בכירים ביש עתיד: "על לפיד להוביל את המחנה"

לכתבה המלאה

רק דבר אחד ברור

ואולי, כפי שמציעים חלק מהמקורבים וגורמים פוליטיים אחרים, אשכנזי נהנה מהחיזור, אבל לא שש לקפוץ למים העכורים של הפוליטיקה הישראלית, במהלך שעלול לחדש קרבות גנרלים מהעבר, דוגמת פרשת הרפז ולגרום לאויביו לשלוף סכינים, קלטות ולכלוכים. הוא מבקש, על פי אחד ממקורביו, ללכת על בטוח, לוודא קודם שיש "אפס סיכונים", ושהכניסה שלו למערכת היא אכן בעלת משמעות. כך או כך, ותוך שקלול דברי המקורבים והדוברים מטעם, הספוקלציות וההערכות, תובנה אחת אינה מוטלת בספק - אם הוא ייכנס, זה יהיה רק ברגע האחרון.

סוגיה נוספת קשורה לפוליטיקה של התזמון: אשכנזי, על פי אחד הגורמים המעורים בשיחות, "לא מאוד מעריך את גנץ, וצריך להשלים עם העובדה שהוא כרגע ברירת המחדל להובלת הניצחון". רבים ממכריהם המשותפים סבורים כי הרמטכ"ל ש"ארץ נהדרת" נטעה סכין קבוע בין שיניו מתאים הרבה יותר לכבוש את עמדת ההנהגה, אבל מחליפו בתפקיד תפס את הבכורה, התבסס כרמטכ"ל המוביל של בחירות 2019 ויהיה גם ראש הממשלה הבא של ישראל אם יצליח לממש את ההבטחה ולנצח בבחירות. הפסד של גנץ, לעומת זאת, שילווה בהצטרפות פוטנציאלית שלו לממשלה בראשות נתניהו, עשוי ליצור הזדמנות חדשה עבור אשכנזי - קרב מחודש על ההנהגה, במערכת בחירות נוספת, קרובה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully