וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקמפיין שאבד בחלל והריאיון המנצח: יועצי האסטרטגיה מנתחים את הבחירות

10.4.2019 / 21:01

מהמפץ הפוליטי של כחול לבן, דרך פירוק המחנה הציוני ועד מיתוג גנץ כאחרון השמאלנים - היועצים האסטרטגיים מסמנים את הרגעים שהובילו להישגים המוחצים ולכישלונות הצורמים. ויש להם גם מה לומר על הקואליציה העתידית

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

רגע אחרי שהסתיימה מערכת הבחירות לכנסת ה-21, תמונת המנצחים והמפסידים הופכת ברורה. לצד בדק הבית שיבצעו המפלגות שנרשמו כמפסידות הגדולות של מערכת הבחירות, יכולים כמה ממנהלי הקמפיינים לנשום לרווחה ולהנות מההישג הגדול שהביאו למפלגותיהם ולמחנה שלהם. כעת, מנתחים היועצים האסטרטגיים את תוצאות הבחירות - וחשוב מכך - את הדרך שנעשתה עד ליעד הנכסף, או לתבוסה הצורמת.

"ההגעה של בנימין נתניהו לאולפן של חברת החדשות, לפי דעתי, היה הרגע שבו נתניהו זיהה נכון שהוא באיזשהו משבר ועצר את הסחף", הסביר משב דבי, היועץ האסטרטגי הוותיק ובעליו של המשרד "דבי תקשורת". "לפני הריאיון הסקרים הראו שהליכוד בראשות נתניהו בירידה ונתניהו ידע לזהות את זה. הוא בא לאולפן, התייצב ועצר את הסחף כנגדו". על המפסידים בבחירות אמר כי "צריך להסתכל על המציאות. גם כחול לבן הפסידה, המפלגה החדשה שתתה את המנדטים של הגוש שלה. כרגע העבודה עם שישה מנדטים, בסקרים דיברו על חיבור בין השתיים שיביא 42 מנדטים. הם לא לקחו מנדטים מהימין, האסטרטגיה הייתה להיות רק להיות המפלגה הגדולה ביותר, וכך לקבל את הלגיטימציה להרכיב את הקואליציה".

עוד בנושא
נתניהו במטה הליכוד: לילה של ניצחון אדיר, נקים ממשלת ימין
מחשש מקריסה ל-16 מנדטים: כך הפכו החרדים לכוח שאי אפשר לסרב לו
ג'וקר. חזק. נתניהו ערבב את הקלפים שהיו אמורים לשחק לרעתו

נתניהו. GettyImages
הצליח לעצור את הסחף. נתניהו בנאום הניצחון במטה הליכוד, הלילה/GettyImages

לדברי דבי, מפסידה נוספת היא מפלגת הימין חדש של נפתלי בנט ואיילת שקד, שנכון לספירת 97% מהקולות, לא עברה את אחוז החסימה. "זאת הפתעה גדולה, אין ספק שהם יצאו למהלך הם היו עם 8-9 מנדטים, ואני לא חושב שלילד הזה הם פיללו, זאת דרמה גדולה", דבי הוסיף. "לא היה סקר שמהפלגה לא עברה בו את אחוז החסימה, אבל מצד שני אנו ממעיטים מערכו של יום הבחירות עצמו, להם לא היה ארגון. בסופו של דבר הם נפלו שם, לא בתכנון לקוי. לא היה להם זמן להקים את זה". על התרסקות מפלגת העבודה, אמר דבי כי מדובר גם כן בדרמה גדולה וב'אירוע היסטורי של ממש'. "תנועה שהקימה את המדינה כמעט נמחקה, היא הגיעה בגודלה לגודלה של מפלגת נישה", אמר. "הם עמדו בסקרים על 11-12 מנדטים ובאו כחול לבן ושתו להם את המנדטים בלי קשית". על אחוזי ההצבעה הנמוכים במגזר הערבי הוסיף דבי: "רואים ירידה של כמעט 20% באחוזי הצבעה, וזה משחק עבור הימין, אף מפלגה למעט מרצ לא ניסו לאסוף שם קולות".

דבי התייחס גם לקואליציה העתידית שצפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים. "נראה קואליציית ימין, הקואליציה שתקום תהיה כזאת שגם במקרה שהיועמ"ש יחליט להגיש נגד נתניהו כתב אישום בכפוף לשימוע, נתניהו יוכל להמשיך לכהן בתפקידו עד בעצם לסיום המשפט", הסביר. הוא שולל אפשרות לחבירה למפלגות מרכז-שמאל, כמו כחול לבן, על חשבון היפרדות ממפלגות ימין כמו איחוד מפלגות הימין. "לא רואה את זה קורה. בפוליטיקה אל תגיד 'אף פעם'. כחול לבן לא יכולה להרשות לעצמה דבר כזה ולהפר הבטחת בחירות, ואם נגיד שהיא עושה את זה, אז היא תגן עליו אם יוגש כתב אישום - זה כבר יהיה הרבה מדי לציבור הבוחרים שלה". דבי מדגיש, לסיום, את הניצחון החשוב של נתניהו בבחירות - "זה ניצחון חשוב של נתניהו, הישג אישי גדול. כחול לבן, יחד עם ההישג שאליו הגיעו, עשו קמפיין עם הרבה טעויות. היו להם הרבה הזדמנויות שהם פשוט לא ידעו לקחת, ועל נאיביות משלמים".

חגיגות במטה כחול לבן, אושן, גני התערוכה 9 באפריל 2019. ראובן קסטרו
שתו לעבודה את המנדטים "בלי קשית". גנץ/ראובן קסטרו

מבחינת איש העסקים אביב בושינסקי, לשעבר יועצו האסטרטגי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הדבר שהשפיע בצורה החזקה ביותר על הבחירות הוא הסלוגן "גנץ. שמאל. חלש" בקמפיין נתניהו. "ברגע שנתניהו הצליח לצבוע את גנץ כשמאל והקפיד להגיד את הצמד 'לפיד-גנץ', זה מה שניצח לו את הבחירות. בשטח זה העצים את הטעות של כחול לבן, שהייתה כפולה והתחילה מהשימוש במשפט 'אין ימין ואין שמאל'. אתה יכול להגיד שאין ימין ואין שמאל, אז מה כן יש?", מסביר בושינסקי. "האנשים צריכים להזדהות עם משהו שקיים ומאותו רגע היה קל לצבוע את המפלגה שלהם בצבעים שהוא (נתניהו - א"ר) רצה". לדברי בושינסקי, "בהרכב הזה של כחול-לבן לפיד היה החוליה החלשה כי הוא כאילו נתפס כשמאל. מספיק שהמפלגה עצמה הייתה מצהירה שהיא 'ימין לייט' או 'ימין חלופי', היא הייתה מצליחה יותר. זה מתחבר לזה שגנץ נצבע בצבעי שמאל, ומצד שני לא אמר שהוא בעד פתרון שתי המדינות, וזה המינימום שאיש שמאל מצפה לשמוע בדרכו לקלפי. אז הוא לא היה פה ולא היה שם. חששנו שהחללית 'בראשית' תלך לאיבוד בחלל, ומי שהלך לאיבוד זה הקמפיין של כחול לבן".

מבחינת בושינסקי, המפסיד הגדול של הבחירות הוא יאיר לפיד. "לפיד בנה במו ידיו מפלגה, רץ איתה כבר שתי קדנציות. היה לו סוג של מותג, היה לו פוטנציאל להיות ראש ממשלה, או לכל הפחות יו"ר אופוזיציה", הוא מסביר. "ברגע שהוא התמזג עם בני גנץ הוא איבד את האותנטיות של המפלגה שלו, והוא די מעך את המותג שהוא בנה במו ידו. במקום להיות ראש ממשלה ברוטציה, הוא מוצא את עצמו בקושי יו"ר אופוזיציה ברוטציה, בלי מפלגה של ממש מאחוריו. נסתם הגולל על האפשרות שהוא יהיה ראש ממשלה בישראל".

מפסיד נוסף, לדעתו, הוא יו"ר העבודה אבי גבאי. "מפלגת העבודה איבדה את האותנטיות, למשל היא דיברה כמה שפחות על פתרון שתי המדינות כי זה לא פוליטיקלי קורקט היום. ברגע שהיא הפסיקה לדבר על זה, לא היה לה מה להציע חוץ משביבי גזען. מפלגת העבודה צריכה לחשב מסלול מחדש". בושינסקי הופתע שגבאי לא ניצל את ההזדמנות העצובה אמש כדי להיפרד מן המפלגה. "עכשיו הוא יהיה שק חבטות בתוך מפלגה אבודה, אולי היא צריכה להתאחד עם מרץ והמציא את עצמה מחדש, יום יבוא ושאלת שתי המדינות תעלה שוב לשולחן".

חגיגות במטה כחול לבן, אושן, גני התערוכה 9 באפריל 2019. ראובן קסטרו
כבר לא יהיה ראש ממשלת ישראל. לפיד/ראובן קסטרו

על הקואליציה העתידית שנתניהו יקים אמר בושינסקי: "לא רואה סיכוי שנתניהו ישנה את התוכניות שלו לגבי הקמת הקואליציה העתידית, וזאת גם בגלל שהוא נושא על גבו את הטראומה של בחירות 99'". לדבריו, "אז הוא ניסה לענות על ציפיות של כל חלקי האוכלוסייה והתקדם עם הסכם אוסלו, והסכים למסור חלק מהשטחים לפלסטינים, כולל פינוי חלק מחברון. הוא אמנם קיבל מחיאות כפיים, אבל ב'מאני טיים' השמאל לא זכר לו את זה והוא הפסיד את הבחירות. הימין כעס עליו והשמאל קרא לו שקרן. באותו יום שזה קרה, הוא הבין שאין לו על מי לסמוך אלא על ההארדקור של הימין הפוליטי. אני לא רואה אותו מפנה עורף אליהם. נתניהו לא מחפש להיות נאהב, אם הוא היה מחפש להיות נאהב על הבריות הוא בוחר בקמפיין אחר".

רגע השיא שיצר קרב ראש בראש

"הרגע הכי משמעותי של הבחירות היא הקמת של מפלגת כחול לבן, אחרי הרבה זמן היא יצרה את המציאות של מאבק ראש בראש", אומר היועץ האסטרטגי ניסים דואק, בעליו של משרד "יוניק". "למרות התוצאות, בסופו של דבר היה פייט על הבכורה וכנראה שאותו מאבק לא היה מצליח להתקיים אם היינו יוצאים לבחירות עם רשימות נפרדות של גנץ, העבודה ולפיד. חרף התוצאות, זה הרגע החשוב של בחירות 2019, הרגע שנתן את הבעיטה למאבק האסטרטגי ושתיית הקולות מימין לשמאל".

מבחינת דואק, היו כמה טעויות שהטו את הכף בבחירות. "הפיצול של בנט מהבית היהודי היה מהלך פוליטי מטומטם, יהיר, יומרני וזחוח, לבית היהודי יש בייס מאוד מוצק של תומכים שאיתו אתה מתחיל את הבחירות, לבנט ושקד היה חלום על מפלגת 'הישראלים' שדרכה הם יהיו הליכוד החדש ודרכו יכבשו את הממשלה. גם אם יעברו את אחוז החסימה ברור שהמהלך הילדותי הזה נועד לכישלון - וזה מבלי לדבר על הקמפיין הכושל שלהם", הוא מסביר. "לאורך הקמפיין הם לא הצליחו להגדיר מהו ימין חדש, ומהו 'לא דתי ולא חילוני', שלא נאמר צעדים הזויים. סרטון היונה וסרטון הפאשיזם, שאמנם הביאו כפיים, אבל רק חידדו את המסר שמדובר בשני פוליטיקאים לא בשלים".

אבי גבאי וציפי לבני במסע"ת לפירוק המחנה הציוני, 1 בינואר 2018. אמיל סלמן, חדשות "הארץ", אתר רשמי
ההדחה שעלתה לגבאי ביוקר. גבאי מודיע ללבני על פירוק המחנה הציוני, ינואר/אתר רשמי, אמיל סלמן, חדשות "הארץ"

טעות נוספת שביצעה אחת המפלגות התרחש, בעיניו, במפלגת העבודה. "ההדחה המשפילה של ציפי לבני הייתה מהלך שכל כולו אגו. האירוע הזה החליש את מפלגת העבודה. למרות שלבני לא בשר מבשרה של המפלגה, לבני ייצגה את קהל הבוחרים - 'השמאל האשכנזי של גוש דן'. גבאי לא הגיע משם בגלל מוצאו הפוליטי, הוא לא אישי עבודה".

דואק התייחס גם הוא לקואליציה העתידית בראשות נתניהו, ואמר כי "החרב על צווארו". "זה עניין של זמן עד שיודלפו ויפורסמו תמלילי החקירות שלו, ביבי בקרב על חירותו ומכיוון שהוא יודע שאין סיטואציה סבירה שכחול לבן ישבו איתו ויאפשרו לו להתחמק ממורא החוק - בקואליציה שנתניהו יקים יתקיים מפגש אינטרסים בין ביבי שמנסה להתחמק ממורא החוק, וגורמים אחרים בעלי אינטרסים אחרים שמוכנים לסחור בדבר הזה, על מנת לשרת את האינטרסים שלהם. 'אתה תספק את האינטרסים שלנו, ואנחנו בתמורה נעצום עיניים'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully