וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק התנצל על אירועי אוקטובר 2000: "נושא באחריות"

יו"ר ישראל דמוקרטית אמר בריאיון לכאן ב' כי הוא "מביע צער" בפני משפחות ההרוגים באירועי אוקטובר 2000, ברקע האפשרות לאיחוד עם מרצ: "אין מקום להרג מפגינים מאש כוחות הביטחון". ח"כ פריג' אמר כי מדובר ב"התחלה חשובה", אך במפלגות הערביות טענו: "התנצלות לא מספיקה"

הקלטה: רשת ב', סטילס, ראובן קסטרו, עריכה: ניר חן

ברקע ההתנגדות אליו במגזר הערבי, יו"ר ישראל דמוקרטית אהוד ברק אמר היום (שלישי) לרשת כאן ב' כי הוא מביע "צער והתנצלות" על אירועי אוקטובר 2000. "אני נושא באחריות של כל מה שהתרחש, לרע או לטוב, תחת תקופת כהונתי כראש ממשלה, בתוך זה גם לאירועים שבהם נהרגו באוקטובר 2000 אזרחים ישראלים ערבים ופלסטינים מעזה", אמר ברק.

במהלך האירועים, שפרצו לאחר תחילת האינתיפאדה השנייה, נהרגו 12 אזרחים ישראלים ופלסטיני בעימותים עם כוחות הביטחון. "אני חוזר גם היום ואומר בכאב אמיתי - אין מקום בשום מצב למפגינים שנהרגים מאש כוחות הביטחון והמשטרה של מדינת ישראל, של המדינה שלהם", הבהיר ברק. "במובן הזה אני נטלתי אחריות והתנצלתי גם בעבר, אני גם הסברתי בועדה של השופט אור בניגוד לעצת עורכי דיני שאמרו לי 'מה אתה עושה' ואמרתי: אני אומר את האמת".

אהוד ברק בחממה בעין שמר, 19 ביולי 2019. שלומי גבאי
"אני נושא באחריות של כל מה שהתרחש, לרע או לטוב". ברק/שלומי גבאי

התנצלותו של יו"ר ישראל דמוקרטית מגיעה לאור דרישת בכירים במרצ, בהם ח"כ עיסאווי פריג', להבעת צער על מעורבותו במאורעות אוקטובר 2000. לדברי ברק, פריג' "כתב דברים חשובים שנאמרו ממקום כואב ומפוקח של אדם שמכיר באופן אישי, הוא ומשפחתו, את הכאב הזה. זה דברים חשובים וכואבים". ההתנצלות אמורה להקל על יו"ר מרצ ניצן הורוביץ לפוגג את ההתנגדות הפנימית במפלגה לאיחוד בין מרצ וישראל הדמוקרטית.

ברק הוסיף כי הוא "אחראי לכל מה שקרה כולל הדברים האלה, ומביע עוד פעם צער והתנצלות בפני המשפחות שהכאב שלהם הוא בטח לאין סוף, ולפצועים והחברה הערבית והחברה הישראלית, שהרי פעלתי בשמה. היו שם נסיבות קשות ביותר והאחריות בהחלט נדרשת. אסור היה שדברים כאלה יקרו לא אז ולא היום, ואני בהחלט אומר שאני לא מסיר מעצמי את האחריות ואני מאמין שאני יכול להיות חלק מהפתרון, ואני באמת מחויב לפעול לתיקון עמוק".

פריג': "התחלה חשובה"

בתגובה להתנצלותו, אמר פריג' כי "הדברים של אהוד ברק היום על אחריותו לאירועי אוקטובר 2000, הם התחלה חשובה. ברק פתח את הדלת לדיאלוג עם החברה הערבית והאחריות שלנו היא לסייע לו לפתוח את הדלת ולא לטרוק אותה בפניו. חשבתי שנכון למרצ לייצר רשימה משותפת עם מפלגת העבודה, אך עמיר פרץ בחר מימין וכעת עלינו למצות כל סיכוי ליצירת גוש שמאל מרכז חזק".

הבוקר פרסם פריג' מאמר בהארץ תחת הכותרת "דברים שברק צריך לומר", שבו כתב כי הוא היה רוצה לשמוע את אהוד ברק אומר: "אירועי אוקטובר 2000 התרחשו במשמרת שלי. 12 אזרחים ישראלים נהרגו מאש משטרת ישראל בזמן שהייתי ראש ממשלה. כמי שעמד בראש המערכת, האחריות לכך היא קודם כל שלי. גם אם לא אני לחצתי על ההדק. גם אם לא אני נתתי את ההוראה לירות, אני הייתי בעל הסמכות. עלי האחריות. משפחות ההרוגים ראויות להתנצלותי ולהתנצלותה של מדינת ישראל. אין דרך להצדיק פעילות משטרתית שגובה את חייהם של 12 אזרחים במשך שבוע. אין טעם להסביר זאת, צריך רק להרכין ראש ולבקש סליחה, בתקווה שיימצא מי שמוכן יהיה להקשיב לה".

ח"כ עיסאוי פריג' במליאת הכנסת , 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
דרש שברק יתנצל על מותם של הפלסטינים מאש כוחות הביטחון. פריג'/ראובן קסטרו

בריאיון לאולפן לוואלה! NEWS לפני שבועיים אמר ברק כי הוא "לא עושה כרגע בקשות סליחה" וכי "אחריותה של משטרת ישראל ושלי כראש ממשלה הוא לשמור על הסדר הציבורי, בלי שום כוונה שהם יהרגו. את זה כבר אמרתי אז. זה לא העיקר. הערבים זכאים לשוויון שילוב ולמאמץ אמיתי".

זאת לא הפעם הראשונה שברק מתנצל לצרכים פוליטיים. ב-1997, כשהיה יו"ר מפלגת העבודה בפעם הראשונה, הוא ביקש סליחה פומבית מבני עדות המזרח המתגוררים בעיירות הפיתוח בגלל עוגמת הנפש שנגרמה להם בשנותיה הראשונות של המדינה על ידי תנועת העבודה.

המאמצים לאיחוד בשמאל

במקביל, ברק מקדם בימים האחרונים חתימה על עצומה אינטרנטית שקוראת לאיחוד של שלוש מפלגות השמאל, אף שיו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ מתנגד לכך בתוקף. ברק צייץ בטוויטר כי "‏בימין למדו: בחירות - מתאחדים. ימין דתי, ימין חילוני, ימין הומופובי וימין חדש - כולם יחד. כדי ששום קול לא ייאבד. ואנחנו? למחנה הדמוקרטי אין את הפריווילגיה להתפצל. אנחנו לא מוכנים להפסיד אף קול. איחוד, בלי תנאים מוקדמים - עכשיו!".

גם ח"כ סתיו שפיר מפעילה לחץ כבד על פרץ להמשיך לחיבורים נוספים בתוך המחנה ומנסה לגייס חתימות כדי להעלות הצעה בנושא בוועידת מפלגת העבודה שתתכנס בשבוע הבא. עם זאת, פרץ הבהיר בשיחות סגורות כי הוא לא מתכוון לפעול לאיחודים נוספים, אלא ינסה לחזק את רשימת המפלגה בשריונים ביטחוניים.

"מה לא מוכנים לעשות כדי לקבל את קולות הערבים"

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) אמר בתגובה לדברי ברק כי "'התנצלות אלקטורלית' זו של ברק מספר שבועות לפני הבחירות לא תשנה את העובדה שהוא עמד בראש הפירמידה שדיכתה וממשיכה לדכא את האזרחים הערבים, והוא התחמק במשך שנים ארוכות מאחריות ומהתנצלות כנה. אנו עדיין דורשים להעמיד לדין את האחראים על פשעי אוקטובר 2000, לרבות את אהוד ברק עצמו".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן ממפלגתו הצטרפה לדבריו ואמרה כי "חבל שלקח לאהוד ברק כמעט 20 שנה, ומערכת בחירות בה הוא מצא את עצמו בצרות, כדי להוציא את ההתנצלות הזו. מה לא מוכנים לעשות כדי לקבל את קולות הערבים בבחירות האלה. צריך להגיד - טוב שברק התנצל. אך שום התנצלות לא תחזיר את ההרוגים ולא תפתח את התיקים. אף אחד לא הועמד לדין על אירועי אוקטובר 2000. ואף אחד לא לקח אחריות על הקרע שהם ייצרו".

מתוך חשבון הטוויטר של ח"כ אמטאנס שחאדה:

ח"כ היבא יזבק (בל"ד) מסרה כי "הציבור הערבי מחכה כמעט 19 שנים לעשיית צדק על אירועי אוקטובר 2000, התנצלות אינה מספיקה. ברור כי ההתנצלות של ברק מגיעה דווקא עכשיו בתקופת הבחירות בניסיון להרוויח קולות של ערבים, אבל מי שאחראי להרג של מפגינים - שלא ישוב לפוליטיקה. ההתנצלות הזו לא תחזיר את ההרוגים למשפחותיהם, שהצער הנוראי מלווה אותן עד היום. אנחנו לא יכולים לסלוח על הרג של מפגינים חפים מפשע, ומי שאחראים להרג הזה חייבים לעמוד לדין ולשאת באחריות המלאה על מעשיהם והמדיניות הפושעת בה נקטו".

(עדכון ראשון: 13:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully