וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת נגד חוק המצלמות: "אינו חוקתי בעיתוי הנוכחי"

המליאה צפויה להתכנס מחר כדי לאשר בקריאה ראשונה את החוק השנוי במחלוקת, המתיר לצלם בקלפיות, חרף הביקורת שנשמעה מאיל ינון שהזהיר מ"חשש להרתעת בוחרים מלהצביע". בליכוד מתכוונים להביא את החוק לאישור סופי עד ליום רביעי בלילה - פחות משבוע לפני הבחירות

צילום: חדשות 13, עריכה: טל רזניק

יועמ"ש הכנסת איל ינון מתח הערב (ראשון) ביקורת חריפה על קידום חוק המצלמות על ידי הממשלה. "עיון מעמיק יותר בפרטי ההצעה, כמו גם העיתוי שבו היא מובאת לכנסת, מעלים כי למעשה ההצעה עלולה לפגוע פגיעה של ממש באותם ערכים שאותם היא מבקשת כביכול לקדם", כתב ינון. "פגיעה אשר לטעמנו מביאה אותה, בוודאי בעיתוי הנוכחי, לכדי אי-חוקתיות".

ינון הוסיף כי "אי-חוקתיות זו נובעת, בין היתר, ממתן יתרון משמעותי ביותר למפלגה אחת על פני יתר המפלגות, מחשש ממשי להרתעת בוחרים מלהצביע, מאנדרלמוסיה בקלפיות, ומהיבטים נוספים , וכל זאת כש השמירה על טוהר הבחירות מקבלת מענה מוגבר וחסר תקדים בשורה של צעדים שוועדת הבחירות המרכזית מתכננת לנקוט בהם כבר ביום הבחירות הקרוב". הוא מציין כי "לצד זאת נציין כי הליך חקיקה כשבוע לפני הבחירות, שלא נעשה בהסכמה רחבה בין סיעות הבית, ושעוסק בדיני בחירות, הינו חסר תקדים ומעורר כשלעצמו קשיים משמעותיים".

היועמ"ש לכנסת מציין גם יתרון בעייתי נוסף שיש לליכוד מול שאר המפלגות, ולדבריו, "אין כל אפשרות מעשית שהרשימות האחרות המתמודדות בבחירות יספיקו בימים הספורים שייוותרו ממועד השלמת החקיקה ועד למועד הבחירות לרכוש מצלמות בשיעור שיספיק לפריסה ארצית, וכל שכן בשיעור הדומה לזה המצוי בידי הליכוד. בוודאי שהרשימות האחרות לא יספיקו בימים הספורים שנותרו להכשיר את נציגיהן בוועדות הקלפי והמשקיפים מטעמן ולחלק להם את המצלמות. מעבר לכך, נוכח העיתוי שבו מדובר, כלל אין זה ברור אם הרשימות האחרות הותירו בידן מימון מספיק כדי לאפשר רכישה שכזאת".

מליאת הכנסת 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
השאיפה - להעביר את החוק בשלוש קריאות ביום רביעי/ראובן קסטרו

לפי תוכנית הליכוד, חוק המצלמות יאושר בשלוש קריאות עד יום רביעי בלילה, רגע אחרי אישורה של הצעת החוק בממשלה ותשעה ימים קודם הבחירות. בליכוד נערכים לחקיקה מהירה של הצעת-החוק שנועדה לאפשר למשקיפים המזוהים פוליטית לצלם מצביעים בקלפיות, זאת חרף התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר.

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד הוא זה שיוביל את קידום החוק, והוא צפוי לעמוד בראש ועדה מיוחדת שתוקם בכנסת לטובת מטרה זו. מוקדם יותר היום (שני), בשעה 10:30 בבוקר, זוהר צפוי לכנס את הוועדה המסדרת בכנסת כדי להעניק לממשלה "פטור מחובת הנחה", אישור שיאפשר לה לקדם את החוק במליאה בהליך מזורז.

המליאה צפויה להתכנס לאישור החוק בקריאה ראשונה בצהריים, ומיד לאחר אישורה, תוקם ועדה מיוחדת לקידומו. מליאת הכנסת נדרשת לאשר גם את הקמת הועדה. ח"כ זוהר אמר לוואלה! NEWS כי ביום שלישי הוועדה המיוחדת לקידום החוק תקיים דיונים מרתוניים מהבוקר ועד הלילה כדי להכינו לקריאה שניה ושלישית ביום רביעי, אז יאושר החוק בשלוש קריאות. כדי להעביר את החוק באופן סופי יש להשיג רוב של 61 חברי כנסת לפחות בכל אחת מהקריאות. ח"כ זוהר שהתארח באולפן הנייד של מירי רגב בדרכים חשף כי בליכוד שוקלים להוסיף בין הקריאה השניה והשלישית לחוק המצלמות את חובת ההצבעה בבחירות . מי שלא יצביע לא יהנה מתשלום עבור יום חופש. את היוזמה העלה לראשונה אתמול יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

איל ינון בדיון בוועדת הכנסת על פילוג סיעת קדימה דצמבר 12. עומר מירון
"ההליך חסר תקדים ומעורר כשלעצמו קשיים משמעותיים". יועמ"ש הכנסת ינון/עומר מירון
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט בישיבת הממשלה, 8 בספטמבר 2019. AP
לא ברור האם המדינה תוכל להגן על ההצעה בבג"ץ. מנדלבליט/AP

ח"כ זוהר אמר כי "מדובר בהצעת חוק חשובה שתבטיח את טוהר הבחירות. עצוב בעיני שהשמאל פועל נגד חוק חשוב זה, רק על מנת לחזק את כוחה של הרשימה הערבית לכנסת". להצעת החוק מובטח לכאורה רוב בכנסת לאחר שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע אמש כי הוא יתמוך בו. בדומה לכך, גם הימין המאוחד והסיעות החרדיות צפויות לתמוך בחקיקה זו. "עמדת סיעת יהדות התורה מאז ומתמיד בעד שקיפות מערכת הבחירות והיא מעולם לא חששה מתיעוד ופיקוח על התהליך", מסר יו"ר הסיעה, ח"כ יעקב אשר.

במפלגת העבודה-גשר וברשימה המשותפת הודיעו כי אם החוק יאושר בשלוש קריאות, הן יעתרו לבג"ץ, ולפי גורמים משפטיים, לא ברור האם המדינה תוכל להגן על ההצעה לאור הליך החקיקה המהיר ולאור העובדה כי מדובר בממשלת מעבר שעל פי רוב בתקופת בחירות לא מקדמת חקיקה, במיוחד כשהיא שנויה במחלוקת. גם במחנה הדמוקרטי פתחו בקמפיין של גיוס מתנדבים שיוצבו בקלפיות על מנת למנוע "זיופים, הטלת אימה על מצביעים ודיכוי הצבעה". "זוהי קריאת התגייסות לכל אחת אחד מכם לסיירת ההגנה על הדמוקרטיה. לא נותנים לחשוד מבלפור לגנוב את הבחירות", קרא ברק לפקודיו מהשירות הצבאי.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 8 בספטמבר 2019. AP
"רוצים להבטיח את טוהר הבחירות". נתניהו בישיבת הממשלה, היום/AP

מוקדם יותר אישרה הממשלה פה אחד את החוק, אשר נקרא בשמו הרשמי "חוק הבחירות לכנסת, תיעוד חזותי ו/או קולי בקלפיות". לדברי גורמים שנכחו בישיבה היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט הבהיר נחרצות כי הוא מתנגד לחקיקת החוק בעת הזו, אך התנגדותו לא השפיעה על השרים. בעקבות אישור הצעת החוק, נשיא המדינה ראובן ריבלין מתח ביקורת חריפה על אמירות ראש הממשלה והשרים נגד יו"ר ועדת הבחירות והיועץ המשפטי לממשלה ואמר כי הוא "מבקש לדחות בשאט נפש את הניסיונות לערער את אמון הציבור בגופים אלה ובמקצועיות המובילה אותם בתהליך ההערכות לבחירות הקרובות".

עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הערב את הביקורת ביחס לחוק. "מה שאני לא מבין זה איך אלה שמדברים על רוממות שלטון החוק, למה הם לא מצדדים בדרישה שלנו להציב מצלמות. מה יכול להיות יותר פשוט מזה? בכל מקום שאתם הולכים, בסופרמרקטים, במסעדות, בבתי הקפה, יש מצלמות. פתאום המקום היחידי במרחב הציבורי שאסור להכניס מצלמות זה באולם הקלפיות. הרי החוק שלנו אומר במפורש: לצלם מאחורי הפרגוד - לא, אבל בכל מקום אחר - כן, וככה יודעים בדיוק מה קרה ומונעים זיופים", אמר נתניהו. "אנחנו רוצים להבטיח את טוהר הבחירות, זה נשמת אפה של הדמוקרטיה, זה נשמת אפו של שלטון החוק, ולכן אי אפשר להבין את ההתנגדות הזאת. אין לזה הצדקה".

(עדכון ראשון: 22:10)

עיקרי תזכיר חוק המצלמות. עיבוד תמונה
עיקרי תזכיר חוק המצלמות/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully