וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבחירות פסלה את מועמדות ח"כ היבא יזבק לכנסת ה-23

29.1.2020 / 12:29

יזבק נפסלה בעילות של התנגדות לאופייה היהודי-דמוקרטי של ישראל ותמיכה במאבק מזויין נגד המדינה. לפי החוק, ההחלטה צריכה לקבל את אישור העליון. יזבק: "ניסו להפוך אותי למפלצת. מדגישה שמעולם לא קראתי לאלימות ולא התכוונתי להלל שימוש באלימות. הטענות נגדי סולפו"

עריכה: אסף דרורי

ועדת הבחירות המרכזית החליטה היום (רביעי), בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפסול את התמודדותה של ח"כ היבא יזבק (הרשימה המשותפת), ברוב של 27 חברים מול שבעה מתנגדים - נציגי מרצ והרשימה המשותפת. העבודה-גשר תמכו בפסילה, וכך גם אגודת ישראל ודגל התורה, שכמעט תמיד נמנעו בשל התנגדות עקרונית לפסילת מועמדים.

ההחלטה לפסול את הבקשה היא בשל העילה של התנגדות לאופייה של ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית, והן בשל תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל. לפי החוק, ההחלטה צריכה לקבל את אישור בית המשפט העליון.

ח"כ יזבק אמרה כי מדובר ב"החלטה פוליטית". לדבריה, "אני מתנגדת לעצם קיומה של ועדת הבחירות שיכולה לדון בפסילות, ואני מתנגדת לניסיון העצוב והמצער של המפלגות שמתאגדות סביב פסילת הח"כית הערבייה", מסרה. "זה אבסורד שמתאחדים נגד מי שנושאת את דגל הדמוקרטיה והשוויון בין כל אזרחי המדינה. זו עוד החמרה ועוד צעד של דה לגיטימציה נגד החברה הערבית והרשימה המושתפת". לטענתה, היא אינה קוראת לאלימות וזו אינה דרכה הפוליטית, "עצם זה שחלק ממפלגות הימין הקיצוני ניסו להלביש עליי את זה - לא עושה את זה נכון". עמיתה לרשימה, ח"כ אחמד טיבי, טען כי זאת הייתה "פסילה ידועה מראש, זה ריטואל קבוע של פסילת הערבי התורן".

היבא יזבק  ועדת הבחירות המרכזית, כנסת 29 בינואר 202. ראובן קסטרו
"ניסו לבנות לי תדמית של אישה מפלצת". ח"כ יזבק, היום/ראובן קסטרו

מנגד, בימין בירכו על ההחלטה: "מקווה שבג"ץ יאמץ את ההחלטה ולא יאפשר לתומכת הטרור להיות בכנסת. מקומה בפרלמנט ברמאללה", מסר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

בפניי הוועדה, דחתה ח"כ יזבק את הטענות נגדה, והסבירה כי הן "מסולפות". לדבריה, "למען הסר ספק אני חוזרת ומדגישה שמעולם לא קראתי לאלימות, וגם לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות".

בפתח דבריה אמרה כי "הדבר היחיד שעסקתי בו בחיי שנוגע לאלימות - הוא המאבק באלימות בכל צורותיה. החלטתי להסביר את עצמי כי אני מאמינה בבניית שותפות. חשוב לי לדבר לכלל האזרחים כי אני מאמינה בחזון של מדינת כל אזרחיה, שמתייחסת לכל אזרחיה כשווים".

"חשוב שתשמעו אותי לפני שתצביעו", המשיכה. "אולי אני נאיבית לחשוב שההצבעה לא תהיה אוטומטית. הציבור שלי עשה בחירה ברורה במאבק ציבורי לגיטימי ובלתי אלים במסגרת החוק. זו דרכנו וכך אנחנו מנהלים את מאבקנו. לכן אני כאן בכנסת. אני מאמינה בדרך הזו, ואני מאמינה בכוחה להביא שינוי ממשי. אני רוצה לומר שפעמים רבות, הנוכחות בפוליטיקה אינה קלה לערבים אזרחי המדינה, אך זו הדרך שלנו ואנו נחושים להמשיך בה. הנוכחות שלי כאן היא ביטוי להכרעה לטובת מאבק פרלמנטרי וציבורי".

אוסמה סעדי, ועדת הבחירות המרכזית, כנסת 29 בינואר 202. ראובן קסטרו
ח"כ סעדי ובן גביר התעמתו במהלך הדיון/ראובן קסטרו

לטענת יזבק, הניסיון להאשים אותה באלימות היא אבסורד וכי דבריה סולפו "אין לי כוונה, ואיני יכולה בנאום זה לענות על הטענות נגדי, שחלקן הגדול מסולף. תגובתי המנומקת נמצאת בידיכם בצורת תצהיר ברור וחד משמעי. התייחסתי בפירוט רב לשני הפוסטים שעוררו את כל הסערה. למען הסר ספק אני חוזרת ומדגישה שמעולם לא קראתי לאלימות, וגם לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות".

הח"כית הסבירה כי היא מחוייבת למצע הפוליטי של הרשימה המשותפת על כל מרכיביה, "גם אם הנרטיב הפלסטיני הערבי הושתק ונהפך בלתי לגיטימי בעיני מרבית הפוליטיקאים - הוא לא יימחק. ברור לי שהמטרה האמיתית של בקשות הפסילה אינה שמירה על הדמוקרטיה, במיוחד משהוגשו על ידי גורמים שאינם דמוקרטיים. מדובר בחוסר יכולת לחשוב על הרשימה המשותפת ככוח פוליטי משמעותי שמאתגר את הקונצנזוס. שמדבר על הדרה, הפליה ודיכוי של אזרחים ערבים".

לדבריה, הימין הקיצוני ניסה לבנות לה תדמית של מפלצת, "כז שלא אכפת לה מרצח של ילדים. אבל המפלצת הזו שיצרו הימין הקיצוני פשוט אינה קיימת. הימין הקיצוני מנסה להסתיר את העוול האמיתי, את מדיניות הכיבוש, הדיכוי והמצור נגד העם הפלסטיני. זו עמדתי הפוליטית ואיני מתכוונת להתנצל עליה". יזבק התחילה לדבר על תכנית המאה, אך השופט הנדל עוצר אותה ואמר כי אין הדבר קשור לבקשת הפסילה.

שורה של עתירות

בוועדת הבחירות המרכזית נפתחו היום הדיונים בבקשות לפסילת מועמדים ורשימות. לאחר הבקשה לפסילת ח"כ יזבק, תדון הוועדה בבקשת איציק שמולי וסיעת העבודה-גשר-מרצ נגד רשימת "משפט צדק" בראשות לריסה טרימבובלר-עמיר, אשתו של רוצח ראש הממשלה. מאוחר יותר ידונו בבקשת עוצמה יהודית לפסול את כלל הרשימה המשותפת, ובניגוד לפעמים קודמות, הפעם אין בקשות לפסילה נגד חברי עוצמה יהודית.

"זהו יום חשוב. ברקע עומדות זכויות היסוד לבחור ולהיבחר", אמר יו"ר הוועדה, השופט ניל הנדל, בפתח הדיונים. "אלה זכויות שעומדות בליבת הדמוקרטיה - אבל הזכויות אינן אבסולוטיות. ישנם מקרים בהם לא ניתן לרוץ לכנסת, והמחוקק החליט שבנושאים מסוימים אתם, הוועדה, מחליטים. זו החלטה רצינית וחשובה מאוד שמשפיעה על הבחירות", הוסיף.

ביום שני הודיע מנדלבליט כי הוא מתנגד לבקשה לפסול את בקשת הרשימה המשותפת וכן יזבק בפרט, שהוגשה על ידי הליכוד, ישראל ביתנו ועוצמה יהודית. מנדלבליט הסביר כי הוא סבור שהתבטאויותיה מקרבות אותה לרף הפסילה, אך לאור הבהרותיה בפני ועדת הבחירות - היא לא חוצה אותו.

היבא יזבק ועו"ד חסן ג'בארין, ועדת הבחירות המרכזית, כנסת 29 בינואר 202. ראובן קסטרו
פסילתה נידונה בוועדת הבחירות. ח"כ יזבק/ראובן קסטרו

ח"כ אופיר כץ, שטען מטעם הליכוד לפסילת יזבק, פתח באזכור חלק מהנרצחים בפיגוע האוטובוס בכביש החוף, בו השתתפה המחבלת דלאל מוגרבי, ותיאור רצח משפחת הרן - בו השתתף המחבל סמיר קונטאר. הראיות נגד יזבק כוללות שני פוסטים שפרסמה לפני חמש ושבע שנים בנוגע למוגרבי ולקונטאר. "הפרשנות היחידה של הפוסטים האלה היא תמיכה במחבלים והנצחת פועלים", אמר כץ. "להגיד שהדברים הוצאו מהקשרם לא פוטר מתמיכה מוחלטת במחבלים".

כץ הוסיף כי "יש בידינו הוכחות חותכות לעבירה של יזבק על חוק יסוד הכנסת. חובה על בג"ץ להפסיק את הסלחנות כלפי חברי בל"ד, וחובתנו להצביע בעד הפסילה. אין מקום בכנסת למי שתומכת באופן סיסטמטי במחבלים ובמרגלים".

ח"כ עודד פורר, שטען מטעם ישראל ביתנו לפסילתה של יזבק, אמר כי "זה אחד המקרים החריגים שבהם חשוב לקבוע קווים אדומים. בפסיקה נקבע שמסה קריטית יכולה להצטבר גם ממקרה אחד, תלוי באיכות של המקרה. לצערי במקרה שלפנינו, גם כשח"כ יזבק קיבלה הזדמנות לחזור בה מתמיכתה בטרור, היא בחרה לדבוק בהתבטאויותיה. לא צריכה להיות ודאות הסתברותית שהנושא הזה יתממש. לא ליזבק ולא לחבריה אין סיכוי לשנות את אופייה של מדינת ישראל. השאלה היא איזה אג'נדה הם מקדמים".

עוד בוואלה!

היועמ"ש: מתנגד לפסילת התמודדות ח"כ יזבק והרשימה המשותפת

לכתבה המלאה
ניל הנדל ואורלי עדס, ועדת הבחירות המרכזית, כנסת 29 בינואר 202. ראובן קסטרו
"זכויות בליבת הדמוקרטיה - אבל הזכויות אינן אבסולוטיות". השופט הנדל/ראובן קסטרו

ח"כ חסן ג'בארין, שמייצג את ח"כ יזבק, פתח את דבריו בהתייחסות לפוסט בעניין דלאל מוגרבי ואמר כי הנוסח היה מוטעה "ברור לח"כ יזבק שההתנסחות שלה ב-2013 היתה מוטעית. היא אמרה בעצמה ששגתה ושלא תתנסח בצורה כזו. אבל צריך להבין גם את ההקשר של הדברים", אמר ג'בארין.

"ההקשר היה בערבית שיח שהתלהם נגד מעמד הנשים הערביות, ובכדי לנצח את הוויכוח - כתבה את מה שכתבה. יכול להיות שאנשים לא מאמינים לערבים, כי הוא תמיד חשוד. אבל מי שהולך לסביבת הפוסט הזה ורואה את השיח, הוא יופתע. היתה שם ביקורת גם על ההנהגה הערבית ועל החמאס. החשוב ביותר - האם יש ערבי אחד שהבין שהיא קוראת לאלימות? אין כזה", הוסיף.

עו"ד ג'בארין ממשיך ומסביר את הקשר בין האמירות של יזבק להקשרים כלליים יותר. "אם היא בעד שביתת רעב של אסירים ביטחוניים - זה לא אומר שהיא מזדהה עם המעשים שלהם. גם אני טוען שיש הפליה בין אסירים ביטחוניים לאסירים פליליים, ומתנגד לה, אבל אני לא מזדהה עם המעשים של אף אחד מהם".

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
דרש הסברים, אך לא שלל התמודדות. היועמ"ש מנדלבליט/שלומי גבאי

"בואו נסתכל על העובדות: אין לפניכם שום ראיה שמעידה שחברת הכנסת יזבק התבטאה - לא לפני עשר שנים ולא לפני עשרים שנים - אין מילה אחת של תמיכה בטרור, באלימות", המשיך ג'בארין. "אין מילה אחת, בהינתן ההסבר שלי לגבי מוגרבי, אין מילה אחת שכתבה שהיא תומכת באלימות. יש לה 1,361 פוסטים, ומתוכם מביאים פוסט אחד מ-2013 ואחד מ-2015. טרוריסט לפחות חוקרים אותו במשטרה - היא מעולם לא נחקרה". אז ניסה בן גביר להתפרץ לדברים, וג'בארין קורא לעברו: "לא כמוך, אתה נחקרת והורשעת". "אם היה אדם ערבי כמו בן גביר (הכוונה כנראה שהיה מתבטא כמו בן גביר, ד"ד) - הוא היה בכלא", טען ג'בארין.

הנדל הקדים לדיבור של ח"כ יזבק: "היא תדבר עכשיו ותגיד מה שהיא רוצה להגיד, ואם זה לא נעים לכם לשמוע - אז תצאו החוצה". בן גביר תהה: "למה אותי ואת מרזל חקרו חקירה נגדית?". הנדל השיב לו: "כי היום אני מנהל את זה, ואני לא צריך להצדיק את עצמי בפניך. בדקתי בעבר, וחוץ ממקרה אחד לא היו חקירות נגדיות. אני לא פותח את זה לדיון - אני אומר מה שיהיה".

(עדכון ראשון: 11:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully