וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפש, האזורים "הצבועים" והקרב על ה-61: שלוש הערות על הבחירות השלישיות

2.3.2020 / 8:00

מול השאננות שבאה עם מועד ג' של הבחירות, שיעור ההצבעה יהיה קריטי לקביעת המנצח, אם יהיה כזה. בקרב על 3-2 מנדטים מכריעים, נתניהו וגנץ מחוללים מחול געוואלד שבו כולם מזהירים מהאסון הממשמש ובא. וגם: הניצחונות וההפסדים הקטנים יקבעו את תנאי הפתיחה למו"מ

צילום וידאו: ניב אהרונסון, יותם רונן, שי מכלוף, רוני כנפו, שלומי גבאי, אבי כהן ורויטרס, צילום סטילס: ראובן קסטרו, הפקה: הילה קורץ-שכטר, עריכת וידאו: ניר חן וירדנה עבודי-פוקס

1. בפעם השלישית אמנם קצת קשה להרגיש חגיגה לדמוקרטיה, אבל אם יש סיכוי להכרעה כלשהי במועד ג', הוא תלוי רק בכמה אנשים יגיעו למסיבה. בכל המפלגות, מהרשימה המשותפת ועד ש"ס ויהדות התורה, יעבירו את היממה הקרובה במשימה אחת: המרצה, או בעברית פשוטה: להוציא את האנשים מהבית. אחרי שלוש מערכות בחירות, האדישות והשאננות הן אויב משותף לכולם, ושיעור ההצבעה במגזרים השונים ובערים וביישובים המזוהים מימין ומשמאל ברחבי הארץ יהיה קריטי לקביעת המנצח, אם יהיה כזה בכלל. במקום צ'ייסרים ושוטים, הפוליטיקאים נעזרים בטלפונים, הודעות מוקלטות, פעילים שעוברים מבית לבית, הסעות לקלפיות וניטור אלקטרוני פעיל, כדי להרים את מצב הרוח של המוזמנים ולשכנע אותם שהם לא רוצים לפספס את האירוע.

בשתי המפלגות הגדולות מגיעים מוכנים היטב לקמפיין המרצה GOTV (get out and vote) על פי כל כללי הספר, ומתמקדים באזורים "צבועים" ומעוזי תמיכה מוכרים, אלה בערים הליכודיות ואלה בערי השמאל-מרכז במרכז, במאמץ למצות את פוטנציאל ההצבעה ולשפר את התוצאות של ספטמבר. בליכוד מדברים על 300 אלף המצביעים האבודים שלא הצביעו לראש הממשלה בנימין נתניהו בפעם הקודמת, בכחול לבן ספרו לפחות 160 אלף תל אביבים ומאה אלף חיפאים שלא באו להצביע, ועוד עשרות אלפים בערים אחרות בשרון וגוש דן. ארגון טוב ומטה שטח יעיל ומתפקד יכולים לעשות הבדל של ממש במנדטים. שלא לדבר על המגזר הערבי. אם יתממשו התחזיות האופטימיות של בכירי הרשימה המשותפת על 15-16 מנדטים והערבים יצאו בהמוניהם להצביע, כל המפה הפוליטית יכולה להיצבע בצורה אחרת, וגם ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו וגם ליו"ר כחול לבן בני גנץ יהיה קשה יותר להרכיב ממשלה.

שלטי חוצות - בחירות 2020 בבני ברק 24 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
ימריצו בקרב על 2-3 מנדטים. שלטי חוצות של נתניהו וגנץ בבני ברק/ראובן קסטרו

2. בפעם השלישית, ויותר מתמיד, השאלה העיקרית בחגיגת הבחירות היא כן או לא נתניהו, והמטרה העיקרית שלו היא להגיע כמה שיותר קרוב ל-61, כשהמטרה של גנץ היא להרחיק אותו משם ככל האפשר. ואם אפשר - לקבל את התנאים שיאפשרו לו להקים ממשלה בלעדיו, משמע, רוב מבין הח"כים היהודים, מבלי להזדקק לתמיכה של הרשימה המשותפת. זה קרב על 2-3 מנדטים לכאן או לכאן, והוא יוכרע במיצוי פוטנציאל ההצבעה. נישא על גב המומנטום החיובי של הסקרים האחרונים שפורסמו בסוף השבוע, נתניהו הכריז אתמול שחסר "רק עוד מנדט אחד" והפציר בליכודניקים לצאת ולהצביע. תרחיש החלומות שלו הוא תרחיש הבלהות של כחול לבן, שהלכו על "מנדט אחד יותר והוא יישאר" כדי להפחיד את התל אביבים ובכך להניע אותם לצאת מהבית.

נתניהו פונה ל"ליכודניקים", גנץ ל"תל אביבים", שניהם מקווים לייצר לחץ חברתי שיסייע לקמפיין ההמרצה להיות אפקטיבי. ביחד הם מחוללים מחול געוואלד, שבו כולם מזהירים את החוגגים מהאסון שיתרגש עליהם אם לא יממשו את זכות החגיגה הדמוקרטית, בין הממשלה שגנץ יקים עם איימן עודה ואחמד טיבי לבין נתניהו שיהפוך את ישראל לטורקיה של ארדואן. והכל בשידור חי בפייסבוק. למעשה, באף אחד מהסקרים העצמאיים לא נחזתה סיטואציה שבה יש הכרעה ברורה, ולכל היותר יחול שינוי במאזן התיקו. בבחירות מועד א' גוש הימין חרדים בראשות נתניהו עמד על 60 מנדטים, ובבחירות מועד ב' המאזן היה 65:55 לרעתו. כל תוצאה זהה או טובה יותר תהיה בבחינת הישג מדהים, בהתחשב בעובדה שבעוד כשבועיים הוא יתייצב בבית המשפט ויישפט על עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

עוד בוואלה!

נמושות נתניהו נגד גמדי גנץ: שעת המבחן של הדמוקרטיה הישראלית

לכתבה המלאה
קלפי לבחירות לכנסת ה- 23 אשר מונגש לאנשים שנמצאים בבידוד בעקובות נגיף הקורונה 1 במרץ 2020. בועז אפרת, אתר רשמי
הקרב יוכרע במיצוי פוטנציאל ההצבעה. קלפי ייעודית למבודדים/אתר רשמי, בועז אפרת

קמפיין ההמרצה כולל גם חלק מכובד של נגאטיב, וכל הרפש של הימים האחרונים יעלה ויצוף במסרונים אנונימיים שישוגרו לניידים בשעות הקרובות, עם הקלטות היועץ של גנץ עם הרב, הקלטות היועץ של נתניהו עם היועץ של גנץ, וההקלטות של נתניהו עם הרב שהקליט נגד גנץ. לא בטוח שהקלטות הלוהטות של ישראל בכר, נתן אשל והרב חבורה יגרמו למישהו לשנות את כוונת ההצבעה שלו, אך הן הורידו את רמת השפל והגבירו את תחושת הסחי, שעשויים להרחיק בוחרים מתנדנדים מהקלפי. השאלה מאיזה צד.

בינתיים, נראה שהתרגילים של נתניהו פעלו כבומרנג: הוא קיווה להביך את גנץ עם הקלטת שבה יועצו הבכיר נשמע מטיל ספק ביכולתו לתקוף באיראן, אך אמש נחשף בחדשות 12 כי הוא היה מעורב בעצמו בפרסום הקלטת, ובינתיים הודלפה גם ההקלטה של נתן אשל מטנף על המזרחים, כפעולת "תג מחיר". לצד מבול ההודעות המכפישות, בכחול לבן העלו חשש שנתניהו יפיץ הודעות פייק ניוז ייעודיות שיכניסו בהלת קורונה במצביעים. הכלל המנחה לגבי הסנסציות שינחתו בנייד או סטטוס מבהיל על הקורונה הוא אחד: בכל מידע, תמיד, כדאי להטיל ספק ולהצליב עם מקור מוסמך.

יו״ר כחול לבן, רא״ל (במיל׳) ח״כ בני גנץ ויו״ר ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן במהלך פגישתם במטה מפלגת כחול לבן בתל אביב 19 בנובמבר 2019. אלעד מלכה, אתר רשמי
יקימו ממשלה בתום סבב שלישי? גנץ וליברמן/אתר רשמי, אלעד מלכה

3. בפעם השלישית הגיע יום הבוחר, ולמרות כל הסימנים המקדימים על שובו של התיקו, זה היום האחרון שאפשר עדיין לקוות להפתעה דרמטית שהתפספסה בסקרים שתחלץ אותנו מהמושג המשומש "הפלונטר הפוליטי". גם בתוך התיקו יהיו ניצחונות והפסדים קטנים, אך חשובים, שיעצבו את התודעה לבאות.

הקרב בין הליכוד וכחול לבן על המפלגה הגדולה, וגודל הבלוק של נתניהו לעומת גודל הבלוק שמנגד, יקבעו את תנאי הפתיחה של המשא ומתן הקואליציוני הבא. ככל שנתניהו יתקרב ל-61 מנדטים, הוא ישאף לנסות לגייס עריקים מהמחנה הנגדי, וככל שהוא יהיה רחוק - גנץ וליברמן ינסו להקים ממשלה בלעדיו ובהמשך לפורר לו את הבלוק. ללא הכרעה ברורה, תוצאות הבחירות לכל הפחות ימסגרו את כללי המשחק בשלב הבא של המסע הארוך של נתניהו לשמור על שלטונו והמסע של גנץ להחליף אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully