וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולל אחת מהחלל החיצון: יומן מסע בין קלפיות

באוגדת עזה החיילים הצביעו בשאנטי, בתל אביב ח"כ ניצן הורוביץ ניסה לשכנע מצביעים של כחול לבן ובירושלים ניר ברקת התקבל בנימוס במעוז השמאל האחרון בבירה. מסע בחירות ברחבי הארץ

צילום: צלמי וואלה!NEWS, עריכה: טל רזניק

סיור על גבי ג'יפ דוד של חטיבת הצנחנים יצא הבוקר (שני) מאזור גדר המערכת בצפון רצועת עזה ונעצר בצד הדרך סמוך לנחל עוז. "עוד לא הצבענו", הסביר בחיוך לוחם ותיק בדרגת סמל ראשון, "בוא תשמע מה הולך בג'יפ. יש ויכוחים על מה להצביע. זה ממש לא 'ביבי או גנץ'. מה אתה חושב?". לא הרחק ממנו תלו חיילים את דגלי גדוד 202 של הצנחנים בכניסה לבסיס.

כשברקע כוחות צה"ל ממלאים משימות הגנה במסגרת פעילות ביטחון שוטף, אוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף אליעזר טולדנו דרוכה לקיים את משימת הבחירות ובשטח זה נראה מסודר ומאורגן: יותר מ-150 קצינים, מרביתם ממקצועות משאבי אנוש, וכן חיילים נוספים, עברו תהליך הכשרה מיוחד כדי להפעיל 21 קלפיות נייחות במוצבים פלוגתיים ובבסיסים השונים. בכל קלפי לפחות קצין אחד וארבעה חיילים. על מנת שלא לשבש את הפעילות המבצעית פועלים כבר מאתמול גם קלפיות ניידות שנעות מאזור לאזור תוך כדי תיאום עם החמ"ל החטיבתי והאוגדתי. אחד הקצינים שסייר בשטח הסביר כי במסגרת ההיערכות, התכוננו באוגדה להתמודד עם אפשרות של התרעה או הסלמה במהלך ההצבעה ולשם כך, התחילו התהליך החל הרבה לפני האזרחים.

קיבוץ נחל עוז, 2 במרץ 2020. אמיר בוחבוט
גדר קיבוץ נחל עוז, היום/אמיר בוחבוט

שוטר המשטרה הצבאית שאוכף חוקי תעבורה באזור קיבוץ סעד הסביר כי הוא ושאר חברי הצוות יצביעו בקלפי שנפתח בשדה תימן. "הסבירו לנו שכל אחד יקבל הודעה מתי לחזור אל הבסיס להצביע. תאמין לי אף אחד לא מודאג... אם יש משהו שיקרה היום - זו ההצבעה שלנו". על האופן בו הוא וחבריו יצביעו בסיבוב השלישי של הבחירות לכנסת ה-23, אמר השוטר הצבאי: "יש את אלו שבאים עם אג'נדה מהבית. אצלנו ביחידה זה או ביבי או גנץ. פעם היה גם בנט. אבל אותו יותר מדי לא שומעים".

האזור בו פועלת האוגדה התמלא החל משעות הבוקר המוקדמות למטיילים. חלקם גם חיילים שהגיעו מבסיסים מרוחקים כמו צוותי אוויר וחיילים מהטייסות של בסיס חצור, חלקם מבוגרים מאזור גוש דן והצפון הרחוק שהגיעו עם הנכדים לראות את הפריחה באזור, וגם בני האזור שיצאו לנצל את החופש ברכיבה בשבילים. קצינים מפיקוד הדרום שהגיעו כדי לתמוך בפעילות המבצעית של חטיבת הצנחנים סיפרו שאין התראות מפני פיגועים, וכי הרקטה ששוגרה אתמול נפלה בשטח הפלסטיני, וככלל - היחידות והחיילים שנדרשים עדיין להצביע מכירים את הפעילות באווירה, מתוחה גם אם הם נמצאים בגזרה תקופה קצרה בלבד.

כולם בשדרות יודעים: "יש כאן הרבה מחל, זה לא חדש"

לא הרחק משם, בשדרות, מקווים פעילי מפלגות הימין שאחוזי ההצבעה יהיו גבוהים. "שדרות זאת עיר שמזוהה עם הליכוד: ככל שיבואו יותר אנשים, מפלגות הימין יקבלו עוד ועוד קולות", אומר אורי, אחד מהם, "הקיבוצים סביב שדרות ברובם מצביעים לשמאל, פה מצביעים לימין".

אנשים בחוף הילטון בתל אביב, 2 במרץ 2020. ראובן קסטרו
ימין ושמאל רק חול וחול. רוחצים בים בתל אביב ביום הבחירות/ראובן קסטרו

"ביבי הוא ראש ממשלה חזק, רק ביבי יכול להקים ממשלה בלי הרשימה המשותפת", מסבירה אולגה אקסניוב, פעילת ליכוד תושבת העיר, שחשוב לה שנתניהו יעמוד בראשות הממשלה. מטרים ספורים ממנה ניצבים מתנדבי ישראל ביתנו.

אירנה מולמן, אף היא תושבת העיר, טוענת כי רק יו"ר הרשימה אביגדור ליברמן יכול להביא לממשלת אחדות. "ליברמן מייצג אותי כי הוא היחיד שרוצה אחדות. ליברמן לא איש שמאל, הוא לא ישב עם הרשימה המשותפת, הוא הוכיח זאת בעבר. ליברמן לא איש קיצוני. הוא ליברל", היא מסבירה. למרות זאת, גם היא מבינה שמפלגת השלטון תקבל הרבה קולות בשדרות. "יש בשדרות הרבה מחל, זה לא חדש".

עוד בוואלה!

הרפש, האזורים "הצבועים" והקרב על ה-61: שלוש הערות על הבחירות השלישיות

לכתבה המלאה

"שדרות היא עיר ימנית. הרוב פה זה ליכודניקים", מסכים גם שמעון אלבז, תושב העיר שמצביע לרשימת העבודה-גשר-מרצ. עם זאת, הוא אופטימי, ומסביר כי הוא מרגיש תנועה מכחול לבן "בחזרה הביתה", אל המפלגה. "אני חושב שבגלל עמיר פרץ הרבה חוזרים הביתה. הרבה אנשים עוזבים את כחול לבן, כי זה לא מתרומם".

ובינתיים: במעוז המרכז-שמאל האחרון של ירושלים

בשעות הבוקר, מחוץ לקלפי בשכונת בית הכרם בירושלים, ניתן היה לראות רק פעילים ושלטים של אמת וכחול לבן. הדבר לא מאוד מפתיע לאור העובדה שמדובר בשכונה שהיא כנראה מעוז השמאל-מרכז היחיד בעיר. בבחירות הקודמות קיבלו המפלגות כחול לבן, המחנה הדמוקרטי והעבודה-גשר-מרצ בקלפי הזו כ-70%.

אחת הפעילות אמרה בכעס כי הקלפי נפתחה באיחור של 45 דקות, וכמה מהנוכחים התייאשו ועזבו. אולם, בפנים היה כבר תור של ממתינים. אף שהחימום פעל ומדובר במקום צפוף, נראה שהממתינים לא הוטרדו מהקורונה, למעט אישה אחת שהגיעה עם מסיכה ותושב השכונה, חבר הכנסת מטעם הליכוד, ניר ברקת, יחד עם אשתו בברלי. בבחירות לראשות העיר לפני כשבע שנים הוא היה ללא עוררין המועמד המועדף בשכונה, אך כעת נראה שהוא מתקבל בעיקר בנימוס. "מקווים להכריע היום, מקווים ומעוניינים שלא נידרש ללכת לסיבוב רביעי. קוראים לכולם לצאת להצביע, כבוד גדול להצביע", אמר ברקת והוסיף: "אני מאמין שאנחנו נגיע ל-61. נתפלל ונעבוד קשה".

בחירות בבני ברק, 2 במרץ 2020. ראובן קסטרו
בחירות בבני ברק, היום/ראובן קסטרו

בקרב המצביעים במקום, הרעיון של מערכת בחירות רביעית כבר לא נשמע כמו דבר מופרך, גם אם אינם מעוניינים בכך. אחת הנשים הצביעה על תינוק של אחרת ושאלה: "את יודעת מה יהיה כשיגדל?". לפני שהספיקה להשיב הציגה לה תמונת פוטושופ של נתניהו וגנץ כשהם קשישים ועדיין מתמודדים זה מול זה. גם בדרך החוצה נשמע אחד המצביעים אומרים "לא נורא, בבחירות הבאות", בהמשך לשיחה על זמן ההמתנה.

בינתיים, ניתן לראות שאפילו הילדים והפעוטות מתורגלים ויודעים מה לעשות. "זו כבר פעם חמישית שלהם", אמרה אימא שהגיעה עם שלושה ילדים לקלפי בשכונת קטמון. "שלוש פעמים לכנסת ופעמיים בבחירות המקומיות".

מצטלמים ליד האנדרטה של רבין. הכיכר ריקה

אל הקלפי ברחוב אנטוקולסקי בתל אביב הגיע בשעה 09:00 להצביע יו"ר מרצ ניצן הורוביץ יחד עם בן זוגו. "שיהיה ברור לא יהיו בחירות רביעיות, אנחנו נשתחרר מלפיתת החנק של הנאשם בבחירות הללו. נהיה חלק מהממשלה של בני גנץ", אמר מחוץ לקלפי. ביחס להקלטות האחרונות שפורסמו בימים האחרונים משני צדי המתרס של המערכת הפוליטית הוא טען כי אצלם "אין לכלוכים ואין הקלטות סתר, ואין בלבולי מוח". לדבריו, "אנחנו לא שותפים בכל הלכלוך שמסביב".

סביב הורוביץ לא הופיעו הרבה פעילים. מעט ילדים - שאפילו לא יכולים להיחשב כנוער מרצ משום שהם עדיין לומדים בבית הספר היסודי - מלווים אותו עם שלטים וקוראים קריאות. הקמפיין של הורביץ נראה מעט מבולגן, ונראה שהפעילים לא יודעים לאן ללכת ולאיזה קלפיות להגיע. הם יוצאים אל רחוב אבן גבירול הריק מאדם, ומגיעים להצטלם עם האנדרטה של רבין מתחת לעירייה. אחר כך המשיכו אל כיכר רבין, שהייתה בשעה זו כולה ריקה. "חברים, אנחנו סתם מסתרבלים, צריך לדעת לאן ללכת, תהיו מפוקסים", הוא קורא לאחת העוזרות שלו בקמפיין. בדרך הוא פוגש בזוג ומנסה לשכנע אותם להצביע לרשימת העבודה-גשר-מרצ. הם ככל הנראה כבר יצביעו כחול לבן, אבל בכל זאת מחייכים אליו.

סמי הכבאי מצביע לבחירות ה23, תל אביב, 2 במרץ 2020. רויטרס
סמי הכבאי מצביע בבחירות לכנסת ה-23, תל אביב/רויטרס

"אנחנו יודעים שהרבה מהמצביעים בבסיס שלנו הולכים להצביע לכחול לבן, אבל הפעם בגלל האיחוד עם העבודה אין מעלינו את חרב של אי מעבר אחוז החסימה", אומר יריב אופנהיימר, מראשי "שלום עכשיו" לשעבר שמלווה את הורוביץ ביום הזה. לדבריו, במרצ מקווים שביום שאחרי המהפך כחול לבן תתפרק, ואז המצביעים שהצביעו לכחול לבן "יחזרו הביתה" ושוב יהיה אפשר להקים מחנה שמאל שיהווה אלטרנטיבה שלטונית כמו שהיה בעבר.

"הבחירות האלו הם הדרמטיות ביותר מכל הבחירות שהיו בעבר. אנחנו מקווים ששוב נוכל להוות אלטרנטיבה בבחירות הבאות. ניצן הורביץ הוא בן אדם שלא יוצר אנטיגוניזם ורק עם בן אדם כזה היה אפשר לבצע את האיחוד עם מפלגת העבודה", הוא אומר. ובכל זאת, האיחוד עם סתיו שפיר לא הושלם. "טוב, כי סתיו דואגת רק לסתיו, לא אכפת לה מהמפלגה, היא גם לא גדלה במרצ וצמחה מתוכה", הוא צוחק.

קלפי המבודדים בפאתי חיפה, או: היום שאחרי הפלישה מהחלל

בשכונת כבאביר, פעם כפר אחמדי והיום שכונה מעורבת בחיפה, מתגאים היום בבן המקום, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה. נציגה בעיריית חיפה של השכונה, אדהם עודה, אומר שהבחירות האלה מיוחדות. "יש מומנטום, ואני מייחס אותו להשפעה הגוברת של הרשימה המשותפת בפוליטיקה הישראלית".

"חוץ מזה", הוא מסביר, "איימן הוא בן דוד של אבא שלי, ואני אישית גאה מאוד בייחוס המשפחתי הזה והעדה כולה גאה בו. אנחנו אוהבים מאוד את זה שהדרך שלו היא דרך חיפאית ואחמדית".

על קירות חצר בית הספר "אחמדייה", בו מוצבות הקלפיות השכונתיות, משורטטות כתובות "אהבה" ו"אחווה" האופייניות לפרשנות האחמדית לקוראן. האמיר מוחמד שריף עודה, מנהיגה הרוחני של העדה בישראל, הגיע בין הראשונים למתחם בית הספר. הוא אומר שזכות ההצבעה הופקדה בידי כל אחד מהמאמינים כדי שיממש אותה, ולכן מבחינתו כל אחד צריך להצביע. "התחושה בתקופת מערכת הבחירות לא הייתה טובה", הוא מודה, "הייתי רוצה לראות את הרוח החיפאית של חיים משותפים מקרינה לכל הארץ, שבכל הארץ תהיה אהבה לזולת ולשכן".

איימן עודה מצביע לכנסת ה23, חיפה, 2 במרץ 2020. רויטרס
"אנחנו אוהבים מאוד את זה שהדרך שלו היא דרך חיפאית ואחמדית". עודה/רויטרס

אחר כך הגיע להצביע בקלפי גם ח"כ איימן עודה עם פמלייתו. הוא היה אופטימי מאוד והבטיח 16 מנדטים בזכות הקול היהודי שמאמין בדמוקרטיה. "אנחנו יודעים שלא ניתן לעשות את השינוי העמוק במדינה בלי שותפות בין ערבים ויהודים. בזכות 'הרשימה המשותפת' לא תהיה לנתניהו ממשלה - והדחתו היא רק ההתחלה", אמר עודה לכתבים. באופן כללי התנועה בקלפי הזו הייתה עקבית, אך דלילה, וזה המצב גם בקלפיות אחרות בעיר ובאזור. הצפי הוא כי בהמשך היום ישובו המטיילים שיצאו לטבע ויחד עם מי שסיימו את יום העבודה בשכר המשופר של יום בחירות, יגיעו גם הם לממש את זכותם האזרחית.

קלפי למצביעים השוהים בבידוד בית בגלל הקורונה, ליד משרד הרישוי בחיפה,2 במרץ 2020. יואב איתיאל
מראה כמעט בדיוני בפאתי חיפה/יואב איתיאל

בפאתי העיר חיפה, בין מוסכים ומחסנים, הוקמה קלפי מאולתרת במתקן משרד הרישוי. המראה כמעט סוריאליסטי: עם עובדי מד"א המאיישים אותה בחליפות מיגון, ועם עשרות הממתינים במסיכות בסבלנות בשורה ארוכה על מגרש החנייה המגודר והריק ממכוניות, האזור נראה כאילו יצא מסרט על היום שאחרי פלישה מהחלל. כנראה שזו התמונה שתיזכר מבחירות מרץ, אלו שבאו בעיצומה של בהלת הקורונה.

הקלפי החיפאית הזו פתוחה לאזרחים היושבים בבית בבידוד בכל מקום שהוא, ויש כאן אכן גם כאלה שהגיעו ממרחקים. מי שלא אכפת להם להזדהות כלל הם בני הזוג שולמית ובנצי כהנים בני ה-67, חברי קיבוץ שער העמקים שחזרו מחופשה בצפון איטליה וצריכים לשהות בבידוד עד סוף השבוע. הם אזרחים ממושמעים שיום הבחירות הזה נותן להם תירוץ קצת להתאוורר, ולדבריהם הם אינם מפחדים להידבק מאחרים שהגיעו אל הקלפי. "אם צריך לשבת בבית בבידוד אז יושבים בבית בבידוד, ואם צריך לבחור אז באים להצביע", הם אומרים בקול אחד.

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2020

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully