וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספירת קולות, הרכבת ממשלה והשבעת הכנסת: המדריך ליום שאחרי הבחירות

אזרחי ישראל כבר בחרו את הכנסת ה-23, אך עד הטקס החגיגי של פתיחת המושב, צפויים לנו עוד שבועות מתוחים. מתי מתקבלות תוצאות האמת, כיצד בוחר הנשיא את המועמד עליו יטיל את הרכבת הממשלה וכמה זמן עומד לרשות המועמד להרכיב אותה? מערכת וואלה! NEWS עם התשובות

צילום: צלמי וואלה!NEWS, עריכה: עמית שמחה

מתי מתפרסמות התוצאות הסופיות?

הליך ספירת הקולות נמשך לרוב עד יומיים לאחר הבחירות, וזאת בשל ספירת קולות הימאים וחיילי צה"ל. עם סגירת עמדות ההצבעה ברחבי הארץ, סופרים חברי ועדות הקלפיות את הקולות שקיבלה כל מפלגה שהתמודדה לכנסת. התוצאות נמסרות במרוכז לוועדת הבחירות האזוריות לבדיקה ומאוחר יותר לבדיקה נוספת בוועדת הבחירות המרכזית, זו מפרסמת את התוצאות. הספירה התעכבה בשעות הלילה מסיבה שאינה ידועה, ולא ברור מה תהיה ההשפעה על המשך פרסום תוצאות האמת. התוצאה המסתמנת מתקבלת לרוב יממה אחרי הבחירות, אך התוצאה הסופית מתפרסמת לכל המאוחר שמונה ימים לאחר הבחירות.

מצביעים בבחירות 2020. 3 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
מצביעים בבחירות, אתמול/רויטרס, רויטרס

מה קורה לאחר שהנשיא מקבל את תוצאות האמת?

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, יקבל את תוצאות האמת שיימסרו על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון ניל הנדל, בתום שמונה ימים מיום הבחירות עד לתאריך 10 במרץ. לאחר מכן ריבלין יזמן את הסיעות שנבחרו להתייעצות, זאת במטרה להתרשם למי יש את הסיכוי הטוב ביותר להרכיב את הממשלה. לרשות הנשיא עומדים שבעה ימים לקיום התייעצויות וקבלת החלטה וזאת לא יאוחר מה-17 במרץ. יצוין כי ייתכן שההטלה תערך עוד בטרם ימלאו שבעת הימים.

חוק היסוד קובע כי "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך". כשבוע לאחר פרסום התוצאות, יטיל הנשיא בתום התייעצויות את תפקיד הקמת הממשלה על אחד מחברי הכנסת.

הנשיא ריבלין בקלפי - חמ"ל. יהונתן ולצר\TPS, אתר רשמי
הנשיא ריבלין בוחר, אתמול/אתר רשמי, יהונתן ולצר\TPS

כיצד בוחר הנשיא על מי להטיל את תפקיד הקמת הממשלה?

לרוב, הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על מי שיש לו 61 ממליצים. אם נתניהו לא יגיע ל-61 מנדטים כמו בפעמים הקודמות - בהן לאף אחד מהמועמדים לראשות הממשלה לא היה את הרוב הנדרש - על נשיא המדינה יהיה להפעיל שיקול דעת על מי להטיל את הרכבת הממשלה. האם על בעל המפלגה הגדולה ביותר, האם על מי שיש לו יותר ממליצים, או בכלל לנסות לדחוק במועמדים להקים ממשלת אחדות. היות ואין התייחסות מפורשת לכך בחוק, מרחב התמרון של הנשיא גדול.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 3 במרץ 2020. רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הלילה/רויטרס

כמה זמן עומד לרשותו של המועמד להרכבת הממשלה?

אחרי שנשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה, יעמדו לרשותו של המועמד 28 ימים להשלמת המלאכה. אם יזדקק, יוכל לבקש 14 יום נוספים למשימה. אם לא הצליח, הנשיא יכול לבקש מחבר כנסת אחר להקים ממשלה, ולרשותו יעמדו 28 ימים בלבד.

מה קורה אם המועמד נכשל במשימת הרכבת הממשלה?

אם חבר הכנסת שעליו הוטלה משימת הרכבת הממשלה לא מצליח בה, רשאים חברי הכנסת להמליץ לנשיא המדינה תוך 21 יום להטיל את התפקיד על חבר כנסת נוסף. במידה שלא הורכבה ממשלה בפעם השלישית, נשיא המדינה יודיע על כך ליו"ר הכנסת ותוך 90 יום יתקיימו בחירות.

מצביע בבחירות 2020 בקלפי בירושלים. 3 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
מצביע בבחירות בקלפי בירושלים, אתמול/רויטרס, רויטרס

מתי מתקיים מושב הפתיחה של הכנסת החדשה?

הכנסת מתכנסת למושב הפתיחה שלה בתום שבועיים מהבחירות. מדובר בטקס חגיגי שמתקיים גם אם טרם הוקמה ממשלה, שבמהלכו חברי הכנסת שנבחרו מצהירים אמונים. אם תאריך הפתיחה המיועד נופל ביום חג, יום זיכרון או בסמיכות להם, מושב הפתיחה יתקיים במועד המוקדם ביותר לאחריו. בתקופה שבין השבעת הכנסת להקמת הממשלה, ועדות הכנסת לא פועלות, ועבודת הח"כים מתנהלת בעצלתיים.

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2020

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully