וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה בכחול לבן: חוק שימנע מראש הממשלה לכהן תחת כתב אישום

4.3.2020 / 16:58

ח"כ שלח החל לקדם את המהלך, אך במפלגתו ממתינים לתוצאות ועדיין לא ברור האם ליברמן יתמוך בכך. יו"ר מרצ הביע תמיכה בצעד. בימין תקפו: "יריקה בפרצוף של חצי מדינה". יועמ"ש הכנסת: "חוק נגד רה"מ נאשם בפלילים - רק לאחר כינון הכנסת"

צילום: מטה כחול לבן

יוזמה נגד נתניהו - כל העדכונים:

  • בכחול לבן שוקלים יוזמה של ח"כ שלח למניעת כהונת רה"מ תחת כתב אישום
  • הורוביץ לגנץ: "בכנסת החדשה יש לזה רוב מוחלט, זה נכון פוליטית וראוי מוסרית"
  • טרם התקיימה ישיבה של ה"קוקפיט", לא ברור האם ליברמן יתמוך במהלך
  • בכחול לבן ממתינים לתוצאות הסופיות, גורמים במפלגה: "כל האופציות על השולחן"
  • יועמ"ש הכנסת: "חוק נגד ראש ממשלה נאשם בפלילים - רק לאחר כינון כנסת"

ח"כ עופר שלח (כחול לבן) הודיע הבוקר (רביעי) כי נשקל מהלך לחקיקת חוק שימנע מבנימין נתניהו לכהן כראש הממשלה תחת כתבי אישום וראשי המשותפת והעבודה-גשר-מרצ הביעו בו תמיכה. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ קרא היום (רביעי) לכחול לבן להקים ממשלה על בסיס אותו החוק. זמן קצר לאחר מכן היועץ המשפטי לכנסת איל ינון, הודיע כי אין היתכנות למהלך טרם הושבעה הכנסת ה-23.

ביממה האחרונה, החלו לשקול בכחול לבן את האפשרות לגבש מהלך שכזה בכנסת, אך ישנה גם התנגדות פנימית במפלגה. בכחול לבן ממתינים לתוצאות האמת כדי להחליט על המשך צעדיהם.

הורוביץ אמר, עוד לפני סוף ספירת הקולות, כי "‏בכנסת החדשה יש רוב מוחלט (62) לחוק שראש ממשלה לא יכול לכהן תחת כתבי אישום. זה נכון פוליטית, זה לגמרי משקף את רצון רוב הבוחרים וזה גם הדבר הראוי מבחינה מוסרית. ניתן גם להקים ממשלה על קווי יסוד בסיסיים שיכללו חקיקה כזו ועוד כמה תיקונים. כחול לבן - צאו מהדכדוך ונלך על זה בכל הכוח".

עמיר פרץ וניצן הורוביץ, ישיבת סיעת העבודה גשר מרצ, כנסת , 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
"יש רוב לחוק שראש ממשלה לא יכול לכהן תחת כתבי אישום". הורוביץ ופרץ/ראובן קסטרו

במידה שיקודם המהלך של ח"כ שלח, הוא עשוי לייצר לחץ בימין ובליכוד להחלפתו של נתניהו במטרה להקים ממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן ללא נתניהו. עם זאת, עדיין לא ברור שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יתמוך במהלך, ולכן היתכנותו הפוליטית עדיין מוטלת בספק.

כמו כן, טרם התקיימה ישיבה של הקוקפיט - צמרת כחול לבן, מאז נודעו תוצאות הבחירות, ונכון לשלב זה לא התקבלו החלטות אסטרטגיות במפלגה. לדברי גורמים בכחול לבן, אין כרגע אפילו טיוטה של הצעת חוק בנושא, ולא ברור אם בכלל צמרת המפלגה תומכת במהלך שמוביל שלח. גורמים בסביבת יו"ר כחול לבן בני גנץ אמרו כי "אנחנו ממתינים לתוצאות האמת הסופיות כדי להחליט על המשך דרכנו ולראות מה אפשרויות הפעולה. כל האופציות על השולחן אבל טרם התקבלו החלטות".

היועץ המשפטי לכנסת טען מצדו כי "מליאת הכנסת וועדות הכנסת אינן נוהגות להתכנס בשבועיים שבין הבחירות ובין מועד כינוסה של הכנסת החדשה; אשר לחקיקה פרטית - היא כלל אינה אפשרית בתקופה זו". בכך למעשה הבהיר ינון כי לא ניתן יהיה לקדם את החקיקה על להשבעת הכנסת.

עוד בוואלה!

אחרי ספירת 99% מהקולות: כחול לבן מתחזקת במנדט, גוש הימין יורד ל-58

לכתבה המלאה
ח"כ עפר שלח (כחול לבן) באירוע שבתרבות בבאר שבע. 07 בדצמבר 2019.. באדיבות עיריית באר שבע, אתר רשמי
מקדם את ההצעה חרף התנגדות פנימית בכחול לבן. ח"כ שלח/אתר רשמי, באדיבות עיריית באר שבע

גנץ טרם שוחח עדיין עם ראשי המפלגות בגוש השמאל-מרכז-חרדים מאז הבחירות. מי שינהל את המגעים הפוליטיים מטעמו בשבועות הקרובים הם עורך הדין יורם טורובוביץ והיועץ הפוליטי שלום שלמה, שהיו בצוות המו"מ הקואליציוני של כחול לבן אחרי בחירות ספטמבר.

היוזמה עוררה ביקורת חריפה מהימין. שר הביטחון ויו"ר ימינה, נפתלי בנט, יצא נגד המהלך ואמר כי "היוזמה של אחמד טיבי ועפר שלח לחקיקת 'חוק פסילת נתניהו' היא מהלך אנטי-דמוקרטי קיצוני שמהווה יריקה בפרצוף של חצי מדינה. ‬לפני יומיים היו בחירות, וכבר מנסים לעקוף את רצון העם באמצעים פסולים. ‬ימינה בראשותי תתייצב באופן מוחלט נגד מהלך זה ותילחם בכך בכל כוחנו".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך נאומו במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 3 במרץ 2020. ראובן קסטרו
בכחול לבן מחכים לתוצאות הסופיות. גנץ/ראובן קסטרו

יור ש"ס, השר אריה דרעי, אמר כי "הרעיון להעביר לאחר הבחירות ואחרי שהציבור אמר את דברו, חוק אישי שימנע מבנימין נתניהו לכהן כראש הממשלה הוא חרפה ושבירה של כל כללי המשחק של המערכת הפוליטית. כחול לבן מוכנים להקריב את טובת המדינה ואחדות העם על מזבח השנאה האישית לנתניהו שמאחדת בינם לבין ליברמן והרשימה המשותפת. חשבתי שהם למדו לקח מהמכה שספגו בבחירות ש'רק לא ביבי' אינה אג'נדה ואינה תכנית עבודה".

גם השרה מירי רגב הגיבה ליוזמה ואמרה כי "אחמד טיבי הבטיח והוא מקיים: הבטיח להדיח את נתניהו ואת הליכוד. הבטיח לשלוט בבני גנץ, וגנץ לא עומד בלחץ ונכנע לטיבי. מהלך החקיקה שמובילים טיבי את גנץ הוא לא פחות מאשר תחילתה של הפיכה שלטונית. לא ניתן לזה לקרות".

מנגד, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ אחמד טיבי אמר הבוקר בריאיון ל-103FM כי הוא יתמוך בהצעה. "אנחנו חושבים שראש ממשלה עם כתב אישום חמור של שוחד צריך להתפטר. זה שבנימין נתניהו ממשיך להיאחז בכיסא אחרי כתב אישום חמור זה דבר ביזארי. לכן, יכולים להיעזר בהצבעה בכנסת, זה חוק, זה לא ממשלה, לא קואליציה", אמר טיבי, והוסיף: "אנחנו כשמצביעים על חוקים מצביעים כפי שמחליטה הרשימה המשותפת, אני מעריך שזה יהיה הכיוון שלנו".

טיבי ל-103FM: "ראש ממשלה עם כתב אישום חמור צריך להתפטר"

גם ח"כ עמר בר-לב (העבודה-גשר-מרצ) הביע את התנגדותו ליוזמה ואמר כי "זאת לא הדרך להחליף את נתניהו". בר-לב קרא להקמת ממשלת מיעוט בראשות גנץ ובתמיכת המשותפת וליברמן, והביע את התנגדותו לחוקים פרסונליים. "נאבקתי נגד חוקים פרסונליים כשהם הועילו לנתניהו, ואני מתנגד ליוזמה לחוקק חוק פרסונלי נגדו", אמר.

ח"כ מרב מיכאלי, חברת מפלגתו, אמרה כי "שלוש פעמים השנה רוב הציבור אמר את דברו: לא ביבי. יש לנו חובה לממש את רצון הרוב: למנוע מנתניהו להמשיך לכהן אחרי שבפעם השלישית לא זכה באמון הציבור והכנסת, למנוע הרכבת ממשלה בידי נאשם בפלילים". עם זאת, היא אמרה כי "לא מספיק לחסום את נתניהו, לא מספיק למנוע ממנו להרכיב ממשלה ואסור ללכת לבחירות רביעיות. צריך להציג אלטרנטיבה שלטונית מוחשית. היא נמצאת בהישג יד, צריך פשוט להקים אותה". מיכאלי היא קראה לגנץ "לקבץ את הבלוק הזה ולהרכיב ממנו ממשלה".

(עדכון ראשון: 11:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully