וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קובע החוק האוסר על נתניהו להרכיב ממשלה, ומתי יקודם? כל הפרטים

7.3.2020 / 21:39

ההצעה שנועדה למנוע מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה קיבלה את הסכמת גוש המרכז-שמאל כולו, אך עשויה לעמוד בפני מכשולים אם גנץ יקדם אותה. מהם הפערים בין כחול לבן לישראל ביתנו, האם מספיק להצעה רוב רגיל בכנסת והאם קידומה ידרוש להדיח את אדלשטיין?

עריכה: שאול אדם

בכחול לבן מעוניינים לקדם בשבועות הקרובים הצעת חוק שנועדה למנוע מחבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום לכהן כראש הממשלה. כל סיעות גוש המרכז-שמאל: העבודה-גשר-מרצ, הרשימה המשותפת וישראל ביתנו, הביעו הסכמה לקידום ההצעה שמטרתה למנוע מנתניהו לכהן בתפקידו או להרכיב את הממשלה הבאה.

עד כה לא התגבשה הסכמה על נוסח החוק, ובין כחול לבן וישראל ביתנו יש פערים סביבו. בעוד בכחול לבן מעוניינים לקדם חוק שיאסור על כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום רק מהכנסת הבאה, בישראל ביתנו רוצים לקדם נוסח לפיו מי שיוגש נגדו כתב אישום לא יוכל להרכיב או לקבל מנדט להרכבת הממשלה כבר בכנסת הקרובה. לפי הנוסח של ישראל ביתנו, ראש ממשלה מכהן שהוגש נגדו כתב אישום אמנם לא יצטרך להתפטר מתפקידו תוך כדי הכהונה, אך לא יוכל לקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

נציגי כחול לבן במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 3 במרץ 2020. ראובן קסטרו
עד כה ההצעה לא עלתה לדיון בצמרת המפלגה. ראשי כחול לבן/ראובן קסטרו

האם אפשר לקדם את הצעת החוק בזמן ממשלת מעבר?

שלבי החקיקה בזמן ממשלת מעבר מציבים מכשולים רבים, אך באופן עקרוני ניתן לקדם חקיקה פרטית בתקופה זו. עם זאת, בשבועיים הקרובים, כשהכנסת ה-22 עדיין פורמלית בפגרת בחירות לא ניתן לקדם חקיקה פרטית. לאחר כינוסה של הכנסת החדשה, לא תהיה מניעה משפטית לקדם חקיקה פרטית. כך למשל, חוק פיזור הכנסת ה-22 וחוק ההוראות המיוחדות שנחקק יחד איתו בדצמבר 2019 היו חקיקה פרטית שקודמה בתקופת כהונתה של ממשלת מעבר ולפני שישראל הלכה לבחירות פעם נוספת.

עוד בוואלה!

אחרי הצהרת ליברמן: הליכוד דורש מהיועמ"ש לפתוח נגדו בחקירה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 3 במרץ 2020. רויטרס
יהיה קשה לקדם את החוק אם גנץ לא יקבל את המנדט. נתניהו/רויטרס

ניתן לקדם את הצעת החוק אם גנץ לא יקבל את המנדט להרכבת הממשלה?

זו תהיה משימה קשה מאוד. לכן, בכחול לבן ובישראל ביתנו סבורים כי כדי לקדם את החוק, גנץ יצטרך קודם לקבל את המנדט מהנשיא, זאת במטרה שהוועדה המסדרת בכנסת, זו שבסמכותה לקבל החלטות בתקופת ממשלת מעבר ולאשר הקמה של ועדות וקידום של חוקים, תהיה בידי כחול לבן. במידה שהוועדה המסדרת לא תהיה בידי כחול לבן, מרבית הסיכויים כי המפלגה לא תצליח לקדם את החוק.

יאיר גולן ועפר שלח מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
כל סיעות גוש המרכז-שמאל תומכות. ח"כ שלח, משמאל/ראובן קסטרו

האם כחול לבן תצטרך להחליף את יו"ר הכנסת כדי לקדם את החוק?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש אתמול מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין למנוע את קידום החוק. לאדלשטיין אין סמכות למנוע לחלוטין את הליך החקיקה, אך בידו לעכב אותו משמעותית. אם בכחול לבן ירצו להימנע מעיכובים והפרעות בהליך החקיקה, יהיה עליהם להחליף את יו"ר הכנסת. להדחת יו"ר הכנסת אין סיכויים גבוהים מידי, לאור התנגדותו מהעבר של ליברמן למהלך.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 12 בינואר 2020. ראובן קסטרו
אין סיכויים גבוהים מדי להדחתו. אדלשטיין/ראובן קסטרו

האם מספיק רוב רגיל כדי לאשר את הצעת החוק?

מדובר בחוק יסוד, ולכן על מליאת הכנסת לאשר את הצעת החוק, ככל שתובא לאישור, ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות. בדרך לאישור זה עשויות להתעורר קשיים, לאור התנגדותם הצפויה של ח"כים בודדים.

נאומו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן במטה המפלגה במודיעין 2 במרץ 2020. שריה דיאמנט, פלאש 90., אתר רשמי
רוצה חוק שיחול כבר בכנסת הקרובה. ליברמן/אתר רשמי, שריה דיאמנט, פלאש 90.

האם כחול לבן החליטה בוודאות לקדם את הצעת החוק?

יו"ר כחול לבן בני גנץ נתן את אישורו לגבש רוב לקידום הצעת החוק, אך עד כה לא העלה אותו לדיון בצמרת המפלגה. ההערכה היא כי תהיה הסכמה לכך, אך הרביעייה תצטרך להחליט האם היא מעוניינת לקדם נוסח שלפיו ח"כ שהוגש נגדו כתב אישום לא יוכל לכהן כראש ממשלה או לא יוכל להרכיב את הממשלה. עם זאת, ייתכן כי הצעת החוק לא תקודם בסוף, והיא רק מהווה מנוף לחץ נגד נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully