וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצטרף ליוזמה: ליברמן תומך בחוק שימנע מנתניהו לכהן תחת כתבי האישום

בישיבת סיעת ישראל ביתנו הוחלט לקדם את החוק המונע מח"כ עם כתב אישום להיות מועמד להרכבת ממשלה, שאותו שוקלים לקדם בכחול לבן, וכעת מסתמן לו רוב. בנוסף, תקדם המפלגה חוק שיגביל את כהונת ראשי הממשלה לשתי קדנציות. מוביל היוזמה ח"כ שלח: נפעיל את החוק בלי היסוס

צילום: באדיבות חדשות 12

היוזמה למניעת כהונת רה"מ נאשם בפלילים - עדכונים אחרונים

  • ליברמן: ישראל ביתנו תתמוך בחוק, לצד חוק נוסף המגביל כהונה לשתי קדנציות
  • התמיכה צפויה לספק רוב ליוזמה בכנסת
  • הודעת ליברמן מנוגדת לדבריו מלפני 4 חודשים בנוגע לחקיקה פרסונלית
  • בכחול לבן טרם התקבלה החלטה רשמית אם לקדם את היוזמה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יתמוך ביוזמת החקיקה שתמנע את הרכבת הממשלה בידי מועמד הנאשם בפלילים. בישיבת הסיעה שהתקיימה היום (חמישי) הוחלט לפעול לקידום חוק בנושא, לצד חוק נוסף המגביל כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות.

‏תמיכת ליברמן ביוזמה מנוגדת לדברים שכתב בפייסבוק כארבעה חודשים. "מדובר בחוק פרסונלי, גישה שאנו בישראל ביתנו מתנגדים לה באופן עקרוני", הכריז אז. היום, הציג עמדה הפוכה לחלוטין מהדברים והודיע שסיעתו תתמוך בחוק כזה.

ההחלטה שהתקבלה בסיעת ישראל ביתנו באה לאחר שאתמול הודיע ח"כ עופר שלח, מבכירי כחול לבן, כי הוא שוקל לקדם את היוזמה וכי ברשימה המשותפת והעבודה-גשר-מרצ הביעו בו תמיכה. כעת עם הצהרת ישראל ביתנו, מסתמן לכך רוב בכנסת.

נאומו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן במטה המפלגה במודיעין 2 במרץ 2020. שריה דיאמנט, פלאש 90., אתר רשמי
הביע תמיכה ביוזמה. ליברמן/אתר רשמי, שריה דיאמנט, פלאש 90.

על אף דבריו של ח"כ שלח, לא מדובר ביוזמה רשמית של כחול לבן, אלא של שלח עצמו והח"כים אחמד טיבי וניצן הורוביץ. בכירי כחול לבן לא התבטאו בנושא וחברי הקוקפיט לא קיבלו החלטה בעניין. למרות זאת, ברשימה המשותפת ובעבודה-מרצ-גשר לוחצים על יו"ר המפלגה בני גנץ לקדם את יוזמת החקיקה. בכחול לבן הדגישו כי אם החוק יקודם, הוא יהיה רלוונטי לכנסת הבאה, כך שאם יהיו בחירות רביעיות תעלה השאלה אם נתניהו יוכל להתמודד כשאין לו כל אפשרות חוקית להרכיב ממשלה.

מוקדם יותר היום תקף ח"כ שלח את נתניהו על אמירתו לפיה הוא ניצח בבחירות כי 'את הרשימה המשותפת לא סופרים'. הוא טען כי מדובר "בהכרזת המלחמה הרשמית שלו על מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית".

מליאת הכנסת 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
"יש רוב נגד מדינת נתניהו". ח"כ שלח/ראובן קסטרו

"יש רוב בכנסת החדשה בעד מדינת ישראל ונגד מדינת נתניהו", אמר ח"כ שלח. "אנחנו נפעיל אותו בלי היסוס כדי להכריע את המערכה על דמותה של המדינה שלנו. וכל אדם בבלוק נתניהו, ששמע אותו אתמול ולא מביע זעזוע עמוק ממה שאמר, צריך לדעת שמאתמול, הוא בצד הלא-נכון של המערכה".

"בישראל אדם שמדבר כמו נתניהו היה מוגלה לירכתי המליאה וראש הממשלה היה יוצא מהאולם כשהוא מדבר, כמו שעשה שמיר לכהנא", הוסיף ח"כ שלח. "במדינת נתניהו הוא מעז לא רק להציג את עצמו לראשות הממשלה, אלא לדבר גם על אחדות".

עוד בוואלה!

תיקו בתנאים משופרים: המושכות כבר לא בידיים של נתניהו

לכתבה המלאה

"שבירת כל כללי המשחק"

ח"כ שלח היה ממובילי המאמץ בכחול לבן להקים ממשלת מיעוט אחרי בחירות ספטמבר אך הוא נכשל בשל התנגדות פנימית בתוך מפלגתו וכן בשל התנגדות ישראל ביתנו. הפעם, עם הודעת ליברמן, מסתמן כי היוזמה תזכה לרוב בכנסת.

זמן קצר לאחר הודעתו של שלח אתמול, היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, הצהיר כי אין היתכנות למהלך טרם הושבעה הכנסת ה-23. "מליאת הכנסת וועדות הכנסת אינן נוהגות להתכנס בשבועיים שבין הבחירות ובין מועד כינוסה של הכנסת החדשה", הסביר. "אשר לחקיקה פרטית - היא כלל אינה אפשרית בתקופה זו". בכך למעשה הבהיר ינון כי לא ניתן יהיה לקדם את החקיקה עד להשבעת הכנסת.

כדי להמשיך בקידום היוזמה גנץ יצטרך לקבל את המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא, כך שהוועדה המסדרת בכנסת שאמורה לפעול לקידום החוק תהיה בידיה של כחול לבן והיא תוכל לקבוע בה סדר יום. כדי לבלום זאת, נתניהו ביקש אתמול מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין למנוע את קידום החוק כך שבכחול לבן יצטרכו להחליף את יו"ר הכנסת אם ירצו לקדם את החקיקה ללא הפרעות מיותרות. גורמים בליכוד העריכו "בסבירות גבוהה" שכחול לבן יצאו למהלך הדחה נגד אדלשטיין ולמנות במקומו את ח"כ מאיר כהן. בכחול לבן אומרים כי יש תכנית כזו אך טרם הוחלט עליה סופית. גנץ טרם כינס את צמרת המפלגה לדיון וקבלת החלטות.

ראשי כחול לבן בני גנץ, משה יעלון, יאיר לפיד וגבי אשכנזי, במטה המפלגה, 3 במרץ 2020. ראובן קסטרו, אתר רשמי
טרם התקבלה החלטה בקוקפיט. ראשי כחול לבן/אתר רשמי, ראובן קסטרו

בעבר, גורמים משפטיים בהם היועמ"ש אביחי מנדלבליט, הביעו הסתייגותם מקידום חקיקה פרטית בזמן ממשלת מעבר, כך שלא ברור איך גוש המרכז שמאל יקדם הצעת חוק כזו שנחשב להצעה פרטית.

היוזמה עוררה תגובות זועמות בקרב ח"כים וראשי סיעות בימין, בהם גם יו"ר ימינה נפתלי בנט, שטען כי מדובר במהלך "אנטי-דמוקרטי קיצוני שמהווה יריקה בפרצוף של חצי מדינה", ויו"ר ש"ס אריה דרעי שכינה את היוזמה "ושבירה של כל כללי המשחק של המערכת הפוליטית".

נתניהו עצמו תקף את גנץ בתגובה ליוזמה במהלך ישיבת בלוק הימין בכנסת. "המהלך שמוביל גנץ חותר תחת רצון הבוחר", אמר נתניהו. "חזרנו והתרענו שגנץ חובר לתומכי הטרור של הרשימה המשותפת, בניסיון לבטל את הכרעת הציבור". נתניהו אף גינה את הניסיון להוביל חקיקה טרם השבעת הכנסת, ולשם השוואה רמז כי מערכת הביטחון הציעה לו לבצע פעולה דרמטית לפני הבחירות והוא בחר שלא לבצע אותה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"חתירה תחת הדמוקרטיה". נתניהו, אתמול/ראובן קסטרו

הוא אמר כי "העם החליט 47 מול 58. המשותפת מתנגדת למדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הם לא כלולים במשוואה הזו וזה היה רצון העם. מחנה השמאל הוא 47 מנדטים, ולא 54 מנדטים כפי שמנסים לומר". הוא הוסיף כי "הציבור נתן לי יותר קולת מאשר לכל מועמד אחר לראשות הממשלה בתולדות המדינה. הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר בנוק אאוט". לדבריו, "קיבלנו הרבה יותר מנדטים". הוא הוסיף כי "גנץ אמר לפני הבחירות שלא יסתמכו על המשותפת בשום דבר, עכשיו הוא נשען עליה בקול. הוא מנסה לגנוב את הבחירות, זו לא דמוקרטיה".

יו"ר כחול לבן בני גנץ עקץ את נתניהו בתגובה, וכתב בטוויטר: "‏ביבי, שתה כוס מים, המתן לתוצאות האמת ותבטיח לכבד אותן". ח"כ תמר זנדברג מסרה בתגובה לדברי נתניהו כי "תרשימי נתניהו שמוחקים את המצביעים הערבים הם הסיבה העיקרית להעיף את הגזען הזה לכל הרוחות. בדמוקרטיה קולם של כל האזרחים שווה, גם של ערבים, וזאת הסיבה שמי שמנסה לבטל את הדמוקרטיה ילמד את משמעותה היטב ויעוף הביתה".

(עדכון ראשון: 11:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully