וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ נגד נתניהו: "לא נעז להגיד שקולותיהם של הערבים שווים פחות"

6.3.2020 / 17:20

אחרי שראש הממשלה אמר שמצביעי הרשימה המשותפת "לא כלולים במשוואה", יו"ר כחול לבן הצהיר שיכבד את כל אזרחי המדינה. הוא הוסיף כי "יש הרבה אופציות על השולחן" בנוגע להרכבת הממשלה והזהיר: "הרצח הפוליטי הבא מעבר לפינה". נתניהו: "אין לי שום דבר נגד המצביעים הערבים"

עריכה: שאול אדם

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר היום (שישי) כי "לעולם לא נעז להגיד שקולותיהם של 20% מאזרחי ישראל הערבים שווים פחות". זאת, בתגובה לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר שהרשימה המשותפת "לא כלולים במשוואה" של ספירת המנדטים. בפוסט שכתב בפייסבוק, אמר גנץ כי יכבד את כל אזרחי המדינה, "אלו שבחרו בי ואלו שלא".

ברקע האפשרות להקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, גנץ הוסיף כי "יש הרבה אופציות על השולחן ועל כולן תשמעו בזמן הקרוב". הוא הוסיף ואמר כי הוא "מתכוון למצות את תוצאות הבחירות ולפעול ככל יכולתי כדי להוציא את ישראל ממעגל הבוץ וההסתה שגררת אותנו אליו. נעשה הכול כדי להרכיב ממשלה טובה למדינת ישראל שתוציא אותה לדרך חדשה".

מנגד, נתניהו הבהיר כי "אין לי שום דבר נגד המצביעים הערבים". לדברי נתניהו, "פניתי אליהם וקיבלנו גם קולות ערבים ואני גאה בזה, אבל מה שמנסים לעשות כאן זה להקים ממשלה כל כך מסוכנת למדינת ישראל בניגוד גמור להבטחות שניתנו לבוחר".

נתניהו הוסיף: "אני פונה לבני גנץ, גבי אשכנזי ובוגי יעלון, שלושה רמטכ"לים לשעבר, אתם עושים דבר לא יאומן. אתם מפקידים את גורל המדינה ומפתחות הממשלה בידי תומכי הטרור שברשימה המשותפת. אני חייב להגיד לכם שיצחק רבין סירב לעשות זאת. הוא יכול היה להקים ממשלה עם תומכי טרור, אבל הוא לא היה מוכן לעשות זאת". בניגוד לדבריו של נתניהו, ממשלתו של רבין הייתה ממשלת מיעוט, שנותרה עם קואליציה של 56 ח"כים אחרי פרישתה של ש"ס, ונתמכה מבחוץ על ידי חמישה ח"כים מחד"ש וממד"ע.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך נאומו במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 3 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"לא נעז להגיד שקולותיהם של 20% מאזרחי ישראל הערבים שווים פחות". גנץ/ראובן קסטרו

הבהרתו של נתניהו מגיעה בעקבות דבריו בישיבת בלוק הימין בכנסת ביום רביעי השבוע, בעקבות הניסיון לקדם את החוק למניעת כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום. במהלך הישיבה אמר: "העם החליט 47 מול 58. המשותפת מתנגדת למדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הם לא כלולים במשוואה הזו וזה היה רצון העם. מחנה השמאל הוא 47 מנדטים, ולא 54 מנדטים כפי שמנסים לומר".

דבריו של נתניהו עוררו ביקורת חריפה משמאל. ח"כ תמר זנדברג (העבודה-גשר-מרצ) אמרה כי "תרשימי נתניהו שמוחקים את המצביעים הערבים הם הסיבה העיקרית להעיף את הגזען הזה לכל הרוחות". גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה תקף את נתניהו, ואמר: "ביבי אני אלמד אותך מהי דמוקרטיה. שלטון רוב האזרחים - לא רוב היהודים. תארוז חפצים אתה בדרך הביתה".

דברים ברוח דומה נאמרו גם על ידי ח"כ עופר שלח, שמקדם יוזמת חקיקה שתמנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. שלח, שניסה כבר אחרי הבחירות הקודמות לקדם הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ, תקף את נתניהו על קביעתו לפיה ניצח בבחירות על בסיס המנדטים של המפלגות היהודיות בלבד. הוא טען כי מדובר "בהכרזת המלחמה הרשמית שלו על מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. כל אדם בבלוק נתניהו, ששמע אותו אתמול ולא מביע זעזוע עמוק ממה שאמר, צריך לדעת שמאתמול, הוא בצד הלא-נכון של המערכה".

עוד בוואלה!

בכחול לבן גוברים הקולות להקמת ממשלה בסיוע המשותפת: "רק הצבעה אחת"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"אין לי שום דבר נגד המצביעים הערבים". נתניהו בישיבת בלוק הימין, השבוע/ראובן קסטרו

במקביל, בכחול לבן גוברים הקולות שקוראים להקמת ממשלת מיעוט. לאחר פרסום תוצאות הבחירות, מהם עלה שלגוש הימין-חרדים בראשות נתניהו יש רק 58 מנדטים ואילו בצד השני ישנם 62 מנדטים, בכחול לבן החלו לבחון מחדש את האפשרות להקים ממשלת מיעוט שתוגדר כממשלה זמנית במטרה להרחיבה בהמשך עם מפלגות מבלוק הימין.

לפי המתווה המוצע, תוקם ממשלה זמנית של 40 ח"כים של כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ, ואילו ישראל ביתנו והרשימה המשותפת, ללא בל"ד, יצביעו בעד הממשלה מבחוץ וכך יהיה רוב של 59 ח"כים שיגבר על 58 של בלוק הימין.

מספר 3 במפלגה, יו"ר תלם, משה יעלון, שהתנגד בעבר להקמת ממשלה בעזרת הקולות של הח"כים הערבים, שינה את עמדתו ובשיחות סגורות שקיים בימים האחרונים אמר כי הוא כבר אינו מתנגד למהלך, במידה ויו"ר ישראל ביתנו יתמוך בו גם כן. לגישת יעלון, אם ליברמן ימליץ על גנץ לראשות הממשלה ויסכים לתמוך בממשלה בראשותו, ניתן יהיה להקים ממשלה בתמיכה חיצונית של הח"כים של המשותפת ללא שלושת הח"כים של בל"ד. אחרי בחירות ספטמבר, יעלון התנגד למהלך של ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של המשותפת, וכך גם הח"כים שלו יועז הנדל וצביקה האוזר.

עם זאת, צמרת כחול לבן, המכונה הקוקפיט, טרם התכנסה מאז פרסום תוצאות האמת וטרם התקבלה הכרעה על דרכי הפעולה ופגישה כזו צפויה רק בתחילת השבוע הבא. בכירים בכחול לבן אמרו לוואלה! NEWS כי "צריך בסך הכול הצבעה אחת כדי להחליף שלטון. אם נתניהו יודע להשתמש בקולות הח"כים הערבים כדי לפזר את הכנסת ולמנות מבקר מדינה, גם אנחנו יכולים".

ראשי מפלגת העבודה- גשר- מרצ, עמיר פרץ ואורלי לוי אבוקסיס במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 2 במרץ 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, אתר רשמי
ימליצו על גנץ להרכבת הממשלה. פרץ עם לוי-אבקסיס/אתר רשמי, אבשלום ששוני/פלאש90

אתמול, גנץ נפגש עם יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ, והשניים סיכמו כי העבודה-גשר-מרצ תמליץ על גנץ כמועמד להרכבת הממשלה אצל הנשיא ריבלין בשבוע הבא. עוד סוכם כי פרץ יתמוך בהצעת החוק שתמנע את הרכבת הממשלה ממועמד שיש נגדו כתב אישום. פרץ אמר בתום הפגישה כי "סיכמנו שנעשה הכול בכדי להקים ממשלה חדשה ולמנוע מערכת בחירות רביעית". הבוקר, הוא נפגש גם עם מס' 2 בכחול לבן, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, ודן עמו במצב הפוליטי אחרי הבחירות. גנץ אמר בתגובה להודעת פרץ: "עמיר, אתה שותף אמת. יחד נוציא את ישראל לדרך חדשה".

פעיל נגד נתניהו הותקף, גנץ: "הרצח הפוליטי הבא מעבר לפינה"

מוקדם יותר היום, תושב ירושלים בשנות ה-30 לחייו נעצר לאחר שנחשד בתקיפת פעיל של "התנועה לאיכות השלטון", שהפגין נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. על פי החשד, במהלך הפגנה של הארגון מול בית הנשיא בירושלים שלא לאפשר לנתניהו להרכיב ממשלה, תקף את הפעיל תוך שהוא מכה אותו וגונב את חפציו. התוקף הועבר לחקירה, והפעיל פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים שערי צדק בעיר.

לדברי התנועה לאיכות השלטון, הפעיל הותקף ואוהל המחאה נלקח ממנו, "לאחר מרדף ומאבק הצליח פעיל התנועה להחזיר את הגזיבו לא לפני שנחבל". עוד אמרו בתנועה כי פעילי המחאה עוברים בימים האחרונים סדרת התנכלויות ואלימות מילולית ופיזית מצד פעילי ליכוד. לטענתם, המפלגה מעודדת פעולות אלו ואף ממנת אותם. "הפעילים ממומני ליכוד לא חדלו בשלושת הימים האחרונים לאיים לפגוע באנשי התנועה במאהל המחאה. ההתנכלויות של בריוני נתניהו נעשית במקביל לשליחת פקחיו של משה לאון שעושה הכל על מנת לסלק את פעילי התנועה מהשטח".

מאהל התנועה לאיכות השלטון בו הותקף הפעיל - ה-6 למרץ 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
מאהל התנועה לאיכות השלטון שבו הותקף הפעיל/אתר רשמי, אתר רשמי

ברקע הדברים, גנץ אמר כי "ההסתה לאלימות עוברת כל גבול. אם לא נתעורר, הרצח הפוליטי הבא מעבר לפינה. ראינו מה קרה כשההסתה השתוללה ואף אחד לא עצר אותה ב-1995. אם אתה חושב שאתה מאיים או מרתיע אתה טועה טעות קשה. אתה רק מוכיח כמה חשוב להחליף אותך - בראש ובראשונה כדי לשנות את הדרך ולהפסיק את השיסוי והפילוג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully