וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחקו אותנו מהמפה": אחרי הזיופים וההסתה, תם עידן הליכוד בפוריידיס

11.3.2020 / 10:01

לאחר שבמועד ב' טענו בליכוד לאי-סדרים, חקירה בנושא העלתה כי בוצע ניסיון לזיוף דווקא מטעמם. ההשתלחות מימין ועסקת המאה הובילו את התושבים לתמוך ברשימה המשותפת, בעוד ש-19 בלבד העניקו לנתניהו את קולם. גם דחיקת פריג' ברשימת מרצ באה לידי ביטוי בתוצאות הבחירות

גנץ ונתניהו מסרו הצהרות לאחר פרסום תוצאות האמת הלא-רשמיות של הבחירות/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

אחרי ההסתה והזיופים שנתגלו, נותר הפעם הליכוד בכפר פוריידיס עם 19 מבין 8,018 בעלי זכות הבחירה ששלשלו לקלפי פתקי מחל ו-96% שהצביעו לרשימה המשותפת. בהתחשב בהיסטוריה של הליכוד ביישוב הזה ובכך שראש המועצה נותר חבר מרכז ליכוד, מדובר בעניין לא טריוויאלי.

בימים שלפני הבחירות הקודמות, אלה לכנסת ה-22 ("מועד ב'"), טענו בכירי הליכוד כי ביישובים ערביים מזייפים את ההצבעות, ומפלגת הליכוד אף הגישה עתירה לוועדת הבחירות המרכזית לאשר לה להציב 1,200 עובדים בשכר בקלפיות בחברה הערבית. לצד זאת, אתמול נשלחו לחקירת משטרה שלוש קלפיות - באכסאל, רהט ולוד - בחשד לזיופים.

אלא שמחקירת הזיוף בפוריידיס, שתוצאותיה התמהמהו עד הימים האחרונים, עולה דווקא ניסיון להטות את התוצאות לטובת הליכוד.

פתיחת קלפיות באשדוד, 9 באפריל 2019. לירון מולדובן
רק 19 מבין 8,018 בעלי זכות הבחירה הצביעו בפוריידיס לליכוד/לירון מולדובן

חשיפת האירוע, וכן תלונה במשטרה, הולידו חקירה שהוטלה על מפלג ההונאות ביחידה המרכזית של מחוז חוף. לפני כחודשיים הסתיימה החקירה בראשותו של רס"מ חיים יסקוביץ' ורק בתחילת השבוע שעבר, ממש ערב הבחירות לכנסת ה-23, הודיע המדור הפלילי בפרקליטות מחוז חיפה לתושב פוריידיס, סבר בוואכני, כי הוחלט להעמידו לדין בכפוף לשימוע בגין הפרשיה הזו.

בוואכני בן ה-19, שהיה אז סטודנט, שימש באותו יום הבחירות, 17 בספטמבר 2019, חבר ועדת קלפי 9 מטעם מפלגת הליכוד בכפר פוריידיס, שהוצבה בבית ספר "א-סדיק" ביישוב. הוא ויתר חברי ועדת הקלפי היו אמורים לדאוג לניהול התקין של הליך הבחירות ולוודא שהליך ההצבעה יתקיים כחוק, כסדרו ובאופן תקין.

אלא שכפי שהתברר מהתלונה, בסמוך לשעה 19:20 הגיע לקלפי אדם עם תג שהציג את עצמו כעובד ועדת הבחירות, כשהוא דורש מהנוכחים לצאת לצורך עדכון דחוף לכאורה מוועדת הבחירות המרכזית. בוואכני וכמה אחרים נותרו בפנים עם האיש המסתורי, מאחורי הדלת שנסגרה.

עוד בוואלה!

גנץ נגד נתניהו: "לא נעז להגיד שקולותיהם של הערבים שווים פחות"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מוסר הצהרה מיוחדת לתקשורת בפתח תקווה. 7 במרץ 2020. קובי ריכטר, TPS
הרחוב הערבי לא אהב את ההסתה של הליכוד. נתניהו/TPS, קובי ריכטר

לטענת הפרקליטות, בוואכני נותר בחדר הקלפי יחד עם הסדרן, נזמי אבו אל-היג'א, ועם סגן יו"ר ועדת הקלפי, נמרוד קבסה, ותוך ניצול העובדה ששני מזכירי הקלפי ובעלי תפקיד אחרים נוספים היו בחוץ, הוא הטיל לתוך תיבת הקלפי כ-56 מעטפות הצבעה חתומות בחתימות מזויפות ובתוכן פתקי הצבעה. כשנדחפו חברי הוועדה פנימה ומצאו את בווכאני מאחורי הפרגוד, הוא והאלמוני נעלמו ולא שבו.

הפרקליטות טוענת כי אם לא היו "מתגלים על חם", הייתה הטיית התוצאות בקלפי הזו גדולה יותר, וכי בוואכני ניסה להטיל בכוונה לתוך תיבת הקלפי כ-230 מעטפות הצבעה חתומות נוספות בחתימות מזויפות, ובתוכן פתקי הצבעה - הכול על מנת שפתקי ההצבעה ייספרו יחד עם כלל הפתקים שהוכנסו כדין לקלפי ביום הבחירות. לאחר ניפוי 300 המעטפות המזויפות בבחירות ספטמבר, התברר כי בכפר הצביעו רק 138 איש לליכוד.

"אני עם הליכוד גמרתי"

אחר השימוע בפרקליטות צפוי נגד בוואכני כתב אישום בגין עבירות של הפרעה למהלך הסדיר של הבחירות על ידי חבר ועדת בחירות, הצבעה שלא כחוק על ידי חבר ועדת בחירות, ניסיון להצבעה שלא כחוק על ידי חבר ועדת בחירות וכן שימוש במסמכים מזויפים.

זהו רק חלק מהסיפור שככל המסתמן, לא יתברר לעולם במלואו. חקירת המשטרה לא העלתה מי אותו "איש מסתורין" שהופיע בקלפי, ובעיקר מי לכאורה הפעיל את בוואכני הצעיר נטול העבר הפלילי.

"אני לא מאמין לסיפור הזה בכלל. המשטרה והפרקליטות מנסות לתלות את הכישלון שלהן על מישהו", אמר לוואלה! NEWS ראש המועצה המקומית פוריידיס, אימן מרעי, חבר מרכז הליכוד. מרעי הלך בדרכי אביו, יונס "אבו כמאל" מרעי, שכראש מועצה גייס לליכוד תמיכה בכפר וזכה מממשלות הליכוד לתקציבי פיתוח ולהקצאת קרקעות לבנייה למגורים.

איימן מרעי ראש מועצת פוריידיס. ראובן קסטרו
"מקווה שתוקם ממשלה וננסה לשקם את המצב". אימן מרעי/ראובן קסטרו

מרעי טען שנותר נאמן, ואמר כי "אני וכל בני ביתי הצבענו ליכוד". עם זאת, הבהיר, הוא לא ניסה לגייס קולות נוספים במרמה. "אתה לא יכול לבוא לבן אדם ולבקש ממנו להצביע ליכוד כשאדון ביבי מסית נגד כל המגזר", אמר. "זה כמו שמישהו יורק לך בפנים ואתה תגיד לו תודה רבה. אולי בפוליטיקה מותר הכל". לדבריו, "הבחירות האלה היו מיוחדות. אני מקווה שתוקם ממשלה וננסה לשקם את המצב ולהחזיר את האמון של האנשים".

אחיו הבכור של אימן, כמאל, לא מתכוון לשקם שום דבר. "אני עם הליכוד גמרתי", אמר. לפני בחירות מועד ב', בערך בסוף אוגוסט 2019, בא המהפך. "אחרי שאבא מת ונגמרו הניחומים, אף אחד כבר לא התקשר, לא עניין את אף אחד כלום, למרות שאנחנו המשכנו באותה דרך. הבנתי מההתייחסות של הליכוד לכפר שמחקו אותנו מהמפה".

כאמל מרעי, תושב פוריידיס. צילום מסך, צילום מסך
"הליכוד מחק את הכפר שלנו מהמפה". כמאל מרעי/צילום מסך, צילום מסך

הוא סיפר על הרגע בו הבין שהליכוד כבר לא יכול להציע לו דבר. "בשביל הכבוד לאבא שלי נסעתי לאסיפה במרכז הליכוד, ועמד שם מישהו על הבמה, ואמר הרבה דברים לא מכבדים שלא מצאו חן בעיניי בכלל, כולל שצריך להעיף את כל הערבים. קמתי בפני כולם, אמרתי לו 'אתה גזען, בושה לדבר ככה, בושה להמשיך להיות חבר הליכוד ואם זה מה שחושבים פה - אני עכשיו אעבוד נגד הליכוד'".

כבר באותו ערב פרסם כמאל פוסט בפייסבוק עם תמונתו, והודיע לכל כי תמיכתו עברה לרשימה המשותפת. הוא הסביר כי "הצבעה לרשימה המשותפת היא חובה דתית, מוסרית ולאומית. נתניהו בינתיים דיבר על הערבים, אחר כך באה 'תכנית המאה' שגם היא מקוממת". הוא התגאה לחלוק בתוצאות בפועל: 1,966 הקולות מפוריידיס למרכיבי המשותפת בסיבוב הראשון, הפכו אחרי האקט שלו ל-3,783 קולות בסיבוב השני, כמעט כפול, ול-5,002 בסיבוב השלישי.

המשותפת חייבת תודה למרצ

"אף אחד לא צריך להיות מופתע", אמר סמי אל-עלי, איש תקשורת ויועץ פוליטי מהכפר ג'סר א-זרקא הסמוך. "התמיכה במפלגות הציוניות אף פעם לא הייתה על רקע רעיוני. קבלני קולות עסקו בגיוס מצביעים מטעם להשגת מטרות ואינטרסים אישיים וגם ישוביים. הטיית הבחירות והתוצאות מושרשת מזמן. הפרשה הנוכחית רק מוכיחה את זה. כמה ציני הוא שפתקיה של המפלגה שדרשה טוהר בחירות בחברה הערבית, נמצאו במעטפות המזויפות. אבל, התופעה אינה בלעדית לפוריידיס ולא בלעדית לליכוד. זה מעמיד בסימן שאלה גדול גם הצבעות עבר וצריך לחקור את כל זה לעומק".

יוסף מקלדה, מנכ"ל ובעלים של מכון המחקר סטאטנט, המתמחה במחקרים וסקרי דעת קהל בקרב ערבים בישראל וברשות הפלסטינית, אמר כי "זה מה שקורה כשאתה מסתמך על קבלני קולות". הוא הודה כי "הליכוד עשה הרבה טעויות", אבל על פי הערכתו, בשורה התחתונה עלה מספר המצביעים לליכוד ביישובים הערביים ב-25%, מ-8,000 ליותר מעשרת אלפים זאת, תוך שכחול לבן והעבודה-גשר-מרצ ירדו משמעותית בשיעורי התמיכה.

פומבית לפחות, נתניהו שאף ליותר - הרבה יותר. הוא התעקש במסע הבחירות שלו לעצור גם ביישוב ערבי. אחרי שביקור בכפר קאסם לא התאפשר בשל המתיחות על רקע בית המיועד להריסה, הוא עצר לנאום בחירות בפני כמה עשרות בעיר טמרה, תוך שבחוץ היו כמספר הזה של מפגינים מנגד וראש העיר הודיע כי הוא אינו רצוי שם. זה לא עצר את נתניהו מלהכריז בראיון שנתן לפני הבחירות ל"פאנט", כי היה משמח אותו מאד לקבל מהחברה הערבית את שלושת המנדטים החסרים לו. זה אומר כמאה אלף קולות ויותר.

כאמל מרעי, תושב פוריידיס. צילום מסך, צילום מסך
הפוסט שפרסם כמאל מרעי/צילום מסך, צילום מסך

"לא רק הליכוד, כל המפלגות הציוניות לא יקבלו", אמר פעיל פוליטי בכפר פוריידיס שביקש להתראיין בעילום שם. "הרחוב הערבי לא אהב את ההסתה של הליכוד, לא אהב את הקו התוקפני כלפי המגזר, ולא נשכח שברקע יש גם את 'עסקת המאה' המשפיעה על התושבים בכפר, כמו על כל החברה הערבית". לדבריו, "לליכוד נותרו רק הפעילים. בכלל, הפעם בכפר אף אחד לא קרא פומבית לשים פתק של מח"ל. חד-משמעית. חוץ מלנתניהו, הרשימה המשותפת חייבת תודה ענקית בעניין הזה גם למרצ: עצם העובדה שהרחיקו את עיסאווי פריג' ממקום ריאלי הביא להם מנדט שלם במגזר".

העבודה-גשר-מרצ לקחו בסיבוב השלישי 33 קולות בלבד בכפר פוריידיס, אחרי 505 למרצ במועד ב', ו-1,555 למרצ במועד א', אז, עם עיסאווי פריג' על שלטי החוצות, היא הייתה המפלגה שזכתה ביותר קולות מכל מפלגה אחרת בכפר.

פרדיס בימים שלפני הבחירות, 15.09.19. שלומי גבאי
כרזת תמיכה ברשימה המשותפת בפוריידיס/שלומי גבאי

"הפעם ההסתה מימין הצליחה להוציא את הבוחרים מהבית ולהביא למשותפת קולות, וגם הקמפיין של הרשימה היה מוצלח. לא התעסקו בנושא הפלסטיני אלא הדגישו שרוצים להשפיע מתוך הכנסת לטובת הציבור הערבי", אמר אותו פעיל פוליטי. "אבל אי אפשר לבנות על הקול ברחוב הערבי כמובן מאליו. אם תקום ממשלה והרשימה המשותפת לא תממש את הנוכחות שלה בכנסת לדברים מוחשיים בשטח, הם לא יוכלו לבנות על תמיכה - לפניה תקופת מבחן".

אך בניגוד אליו, כמאל מרעי מרוצה. "זהו, נגמר העידן של הליכוד בפוריידיס".

בליכוד בחרו שלא להגיב לטענות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully