וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אף ש"פרס בגין" בוטל השנה, בלשכת רה"מ רוצים שיוענק לנתניהו - עוד לפני הבחירות

עודכן לאחרונה: 3.2.2021 / 20:25

מרכז בגין ויתר השנה על הענקת הפרס בגלל הקורונה, אך גורמים בליכוד טוענים שיו"ר ועדת הפרס, השר לשעבר משה נסים, פועל להעניק אותו לנתניהו - בתיאום עם הלשכה. גורמים בלשכת רה"מ: אין שום לחץ, זו יוזמה פרטית. חשש במרכז: זה יפגע בתדמית הממלכתית שלנו

בווידאו: בני בגין מצטרף למפלגתו של סער/צילום: קמפיין "תקווה חדשה"

בלשכת ראש הממשלה מעוניינים שמרכז מורשת בגין יעניק את "פרס בגין" לראש הממשלה בנימין נתניהו - עוד לפני הבחירות בסוף מרץ. זאת, על אף שמרכז מורשת בגין החליט בכלל לוותר על הענקת הפרס בשנה הנוכחית, לאור מגבלות הקורונה. המהלך של לשכת ראש הממשלה מגיע ברקע הצטרפות בנו של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין - בני בגין - למפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער.

"פרס בגין" הוא פרס שנתי שמוענק על ידי מרכז מורשת בגין בכל חג חנוכה מאז 2002, כאות הכרה על תרומה או הישג למען מדינת ישראל. בין חתני הפרס עד היום אפשר למצוא את האסטרונאוט אילן רמון, הרב אלימלך פירר, מרים פרץ, מד"א, זק"א, שייטת 13 ואישים וארגונים נוספים. עד היום, אף דמות מהעולם הפוליטי לא קיבלה את הפרס.

לקראת חג החנוכה האחרון, בגלל מגיפת הקורונה, הוועד המנהל של המרכז החליט לוותר על חלוקת הפרס של 2020 ועל הטקס הנלווה לו. ואולם, בשבועות האחרונים החל במרכז בגין לחץ לשנות את ההחלטה. גורמים בליכוד אמרו לוואלה! NEWS כי השר לשעבר משה נסים, שמשמש יו"ר ועדת הפרס, פועל כדי להעניק את הפרס לנתניהו, ובתיאום עם לשכתו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך ישיבת מפלגת הליכוד במרכז מורשת בגין בירושלים 11 במרץ 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
רוצה לקבל את הפרס - לפני הבחירות. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

לדברי אותם גורמים, במרכז בגין - ובסביבת העומד בראשו, היו"ר הרצל מקוב, חוששים שהמהלך יפגע בתדמית הממלכתית של המרכז ויעורר ביקורת פוליטית בתקופת בחירות. גורמים בלשכת ראש הממשלה טוענים שמדובר ביוזמה אישית של נסים, שעלתה אחרי החתימה על הסכמי הנורמליזציה עם מדינות המפרץ, ושלא הופעל מצדם שום לחץ לקידום הענקת הפרס.

"הוועד המנהל יכונס בימים הקרובים כדי לדון בנושא"

משה נסים סירב לענות לשאלות בנושא והפנה לתגובת מרכז בגין, וגם שם הכחישו שיש מעורבות של לשכת נתניהו, ואישרו שמדובר ברעיון שהועלה על ידי אחד מחברי ועדת הפרס. "מרכז מורשת מנחם בגין מעניק מידי שנה את פרס בגין לאדם או ארגון שפעל באופן יוצא דופן למען עם ישראל או מדינת ישראל. את הזוכים קובעת ועדה חיצונית של אישי ציבור, שאינם עובדי המרכז או חברי הוועד המנהל", נמסר מהמרכז.

"הפרס מוענק כל שנה בחנוכה במועד בו קיבל מנחם בגין את פרס נובל לשלום", הסבירו במרכז למורשת בגין. "השנה, בשל מגבלות הקורונה, החליט הוועד המנהל ב-21 באוקטובר 2020 לבטל את האירוע הנערך כל שנה ברוב עם. לאחרונה הועלה על ידי אחד מחברי הוועדה הרעיון כי ראוי להעניק את הפרס לראש הממשלה בנימין נתניהו על ההישג ההיסטורי בחתימה על הסכמי השלום הסכמי אברהם. אך טרם נדון".

עם זאת, מתגובת המרכז עולה כי ייתכן שהיוזמה להעניק את הפרס לנתניהו בכל זאת תבשיל עד הבחירות. "הואיל והוועד המנהל קיבל את ההחלטה על השעיית הפרס השנה, הוא יכונס בימים הקרובים כדי לדון בנושא. הוועד המנהל מתכנס ביוזמתו של ראש המרכז ולכן כמובן אין בסיס לקביעה כי הוא מתנגד לכינוס זה", הבהירו. "כמו כן, חשוב להדגיש כי לא הייתה כל פניה מלשכת ראש הממשלה או מי מטעמם וודאי שלא הופעל לחץ מצידם".

מרכז בגין. יורם לימודים
"הפרס מוענק כל שנה בחנוכה". המרכז למורשת בגין בירושלים/יורם לימודים

מרכז מורשת בגין, מרכז הנצחה ממלכתי לזכרו של מנהיג האצ"ל, יו"ר הליכוד לשעבר וראש הממשלה השישי, הוקם בסוף כהונתו הראשונה של נתניהו בשנות ה-90. הוא פועל על פי חוק שחוקק ב-1998, שקובע את ייעודו ואת אופן המימון שלו - מתרומות ומתקציב המדינה.

תקציב המרכז בשנים האחרונות עמד על 15-10 מיליון שקלים בשנה, המשמשים לתפעול המרכז - שבו יש מוזיאון, ספריה, וארכיון ומתקיימים בו אירועים, ימי עיון וכנסים, פעילויות חינוך והסברה. גם הליכוד נוהג לקיים אירועים במרכז מפעם לפעם, ונתניהו עצמו מבקר בו לפחות פעם בשנה, משתתף באירועים או מקיים אירועים והצהרות משל עצמו. בראש המרכז, מאז הקמתו, עומד הרצל מקוב - שהיה בעבר מנהל לשכת ראש הממשלה יצחק שמיר, ומקיים קשר הדוק עם נתניהו ובני משפחתו.

"הענקת הפרס לנאשם בפלילים - ביזוי מורשת בגין"

בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS, בתנועה לאיכות השלטון קראו למרכז בדין שלא להעניק את הפרס, בטענה שראש הממשלה לא ראוי לו. "בעקבות הפרסומים על הכוונה להעניק את פרס בגין לנתניהו, בתנועה לאיכות השלטון קוראים ליו"ר מרכז בגין לחשב מסלול מחדש", כתבו והוסיפו כי יש "להעניק את הפרס לשליחי ציבור נאמנים ומסורים המכבדים את מורשתו של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין ולא לתת אותו לנאשם בפלילים העומד בימים אלו למשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully