וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט וסער במאבק לעצירת הזליגה, נתניהו והחרדים מציגים תיאום מופתי

עודכן לאחרונה: 22.3.2021 / 16:18

שעות לפתיחת הקלפיות, ראשי המפלגות והיועצים שולפים קלפים אחרונים מהשרוול. בנט נאלץ לתקוף את הצניחה בסקרים מימין, סער חותך למאבק על קולות המרכז-שמאל, והאיום של מעבר מנדטים חרדיים לסמוטריץ' הולך ופוחת. וגם: מדוע זעמו גפני וליצמן על ראש הממשלה?

נפתלי בנט, גדעון סער. -, פלאש 90
כיוונים שונים. סער ובנט/פלאש 90, -

1. פחות מיממה לבחירות לכנסת ה-24, והמאמצים של שני שחקנים מרכזיים בה - גדעון סער ונפתלי בנט - מתמקדים בניסיון לעצור את הירידה שחוו בסקרים האחרונים. יו"ר תקווה חדשה ויו"ר ימינה הציבו עצמם במערכה הנוכחית כמועמדים לראשות הממשלה, אך גילו מהר שההרפתקה לא קלה במיוחד, וזה עוד הרבה לפני תוצאות האמת. הסקרים ביום שישי ניבאו לבנט וסער בין תשעה לעשרה מנדטים, אך נקודת ההנחה היא שבתוצאות האמת לא יהיה מקום לשניהם באזור הדו-ספרתי - והקרב הוא מי יסיים במקום גבוה ומשמעותי יותר.

יו"ר ימינה שלף אמש את מסמך ההתחייבות לא לשבת בממשלה בראשות יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, וסער תקף שהוא "קורס ישר לזרועותיו של נתניהו". בכך, שניהם מנסים לעצור את דימום המנדטים לליכוד. בנט הוביל בחודשים האחרונים את קמפיין "לא פרנסה, לא מעניין" וניסה לשמור על עמימות בכל מה שקשור לישיבה בממשלה בראשות בנימין נתניהו. למרות זאת, המספרים של מפלגת ימינה בראשותו בסקרים מלמדים שבנט נותר בעיקר עם מצביעי ימין, עצמאים, בעלי עסקים או חלקים מהאגף הליברלי בציונות הדתית.

בנט שהבין את משמעות הקמפיין של נתניהו על ישיבה עם לפיד, מסר שראש הממשלה הוביל במאמץ מוגבר בשבוע החולף במטרה להוריד אותו לתוצאה חד ספרתית נמוכה, נאלץ לשלוף את המסמך. מבחינתו זה היה מהלך נדרש. אחרת, גם המצביעים שנותרו עוד עלולים לברוח. סער, לעומתו, מנסה לעצור את הדימום מהכיוון ההפוך. הוא חידד את ההבדלים בינו ליריבו מימינה, טען כי בנט יישב בכל מקרה עם נתניהו וניסה לשמור בכל כוחו על מצביעי המרכז-שמאל והליכוד שעוד איתו בתקווה חדשה.

בצלאל סמוטריץ' דמוקרטTV. גילי יערי, פלאש 90, אתר רשמי
ההשקעה לא תשתלם. סמוטריץ'/אתר רשמי, גילי יערי, פלאש 90

2. ביהדות התורה חששו בבחירות לכנסת ה-24 מזליגה משמעותית למפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. אחרי שנה קשה שבה המגזר החרדי נאבק מול הקורונה, אולי יותר מכל מגזר אחר, חשו במפלגה שבפעם הראשונה - איום אמיתי מרחף מעל ראשם. ההתמודדות עם הנגיף גרמה לסדק משמעותי באמון הציבור בנבחריו, וסמוטריץ' עשה מול חלון ההזדמנויות הזה כל מה שאפשר כדי לחזק את מפלגתו שיצאה לדרך עצמאית בראשותו. הוא שכר משרד פרסום חרדי, השקיע מאות אלפי שקלים בקמפיין שעלה בעיתונות החרדית המקוונת וברשתות החברתיות, ואפילו נתניהו התגייס לטובתו כשהתראיין בתחנות הרדיו החרדיות. עד שהגיע ליברמן.

כמו מתנה משמיים, יו"ר ישראל ביתנו סיפק לפני ימים אחדים את האמירה כי יש "להשליך את החרדים יחד עם נתניהו למזבלה", ועורר מחדש את השטח החרדי. במפלגה עטו על האויב החדש-ישן, וגם רבים ממאוכזבי המפלגה רצו מיד לחזור הביתה כדי לתת תשובה בקלפי. כעת, טוענים ביהדות התורה שהזליגה לסמוטריץ' היא מינורית מאוד, ותסתכם באלפי קולות בלבד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
המסרים המתואמים מתחדדים/ראובן קסטרו

3. למי שחשב שש"ס או יהדות התורה ימליכו ראש ממשלה חדש בישראל, די היה לעקוב אחר אירועי השבוע החולף כדי להבין שיהיה קשה מאוד להפריד את השותפות המתואמת בינם לנתניהו. לנציגי המפלגות החרדיות אין כמעט לגיטימיות ציבורית למהלך כזה, והם עשויים להפסיד בו יותר מלהרוויח.

הרומן בין הצדדים חזק גם בפרטים הקטנים. לפני שבוע השמיע נתניהו בריאיונות ובכנסים מסר לפיו הגוש בראשותו הגיע כבר ל-61 מנדטים. מי ששמע על כך ברדיו ולא אהב במיוחד הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי. האחרון הרים טלפון לנתניהו, ותהה "מה העניין?". דרעי הסביר כי יש לצעוק גוועלד, לחזק את הגוש ולא להכניס את הציבור לאדישות. נתניהו שמע מעבר לקו את הדברים וביומיים האחרונים יישם והשמיע מנגינה אחרת: "אנחנו על תיקו 60-60", אמר בכנס אמש בירושלים. מאז, דרעי ונתניהו גם סיכמו על שיתוף פעולה בערי הפריפריה שבהן יש רוב של מצביעים ימניים לצד אחוז הצבעה נמוך.

סיפור דומה התרחש השבוע כשנתניהו העניק ריאיונות לתקשורת החרדית, שם עודד שוב ושוב את המצביעים החרדים להצביע לסמוטריץ'. גפני וליצמן ששמעו את המסרים כעסו מאוד. כל אחד בתורו חייג ללשכת נתניהו, וביקש להעביר את המסר הבא: שראש הממשלה ידאג שהציונות הדתית תעבור את אחוז החסימה, אבל בשום אופן לא על חשבוננו. גם במקרה הזה, נתניהו שמע, הפנים ויישם. בריאיונות הבאים הוא כבר קרא להצביע למפלגות החרדיות כי חבריהן "שותפים נאמנים".

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2021

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully