וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא של מעטפות כפולות צפוי לעכב את תוצאות האמת: כך מתבצעת ספירת הקולות

עודכן לאחרונה: 24.3.2021 / 3:48

מלאכת ספירת הקולות, שצפויה להימשך בימים הקרובים, החלה עם ספירת הקלפיות ולדברי מנכ"לית ועדת הבחירות המטרה היא לסיים את הספירה עד יום שישי בצהריים. בבחירות הנוכחיות הצפי הוא לכ-600 אלף מעטפות כפולות בעקבות הצבעת חולי קורונה ומבודדים. "זה תהליך מורכב וארוך"

מחסני ועדת הבחירות המרכזית בשוהם 9 במרץ 2021. ראובן קסטרו
ספירת הקולות צפויה להתארך. מחסני ועדת הבחירות/ראובן קסטרו

מרגע סגירת הקלפיות אמש (שלישי) מתחילה מלאכת ספירת הקולות, שצפויה להימשך בימים הקרובים. בבחירות הקודמות לקח לוועדת הבחירות שלושה ימים לפרסם תוצאות רשמיות, אולם הפעם ייתכן שהתהליך יהיה ארוך יותר, בשל העובדה שמספר המעטפות הכפולות כמעט הוכפל, והגיע לכ-600 אלף. לדברי מנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, המטרה היא לסיים את הספירה עד יום שישי בצהריים.

מרגע שנסגרת ההצבעה, הקולות נספרים בכל קלפי. רק לאחר מכן נלקחות תיבות ההצבעה, המעטפות, והפרוטוקולים לכנסת, שם מבצעת ועדת הבחירות את מבצע "טוהר הבחירות". במסגרת המבצע מבצעים עובדי ועדת הבחירות ועורכי דין שגוייסו מהשירות הציבורי בדיקות באלפי קלפיות כדי לחפש אי התאמות שעשויות להעיד על זיופים או על טעויות בספירה. ברוב המקרים נבדקים הפרוטוקולים והגליונות של ועדת הקלפי, ובחלק קטן מהקלפיות מתבצעת ספירה מחדש.

מחסני ועדת הבחירות המרכזית בשוהם 9 במרץ 2021. ראובן קסטרו
חברי הועדה יחפשו אי התאמות. קלפיות במחסני ועדת הבחירות/ראובן קסטרו

במקביל מתבצעת ספירה של המעטפות הכפולות, שכונו בעבר "קולות הימאים" או "קולות החיילים", ובפועל מדובר על כל מי שלא הצביע בקלפי בה הוא רשום - חיילים, נציגי ישראל בחו"ל, מבודדים וחולי קורונה שהצביעו בקלפיות ייעודיות, ולמעשה כל מי שהצביע בקלפי נגישה שאינה הקלפי בה הוא רשום על פי מקום מגוריו. בבחירות 2019 היו 280 אלף מעטפות כפולות, המספר הגדול אי פעם עד אז, אולם בבחירות הנוכחיות הצפי הוא ליותר מכפול מכך, כ-600 אלף, מה שצפוי להאריך את משך הספירה.

הליך ספירת המעטפות הכפולות מורכב יותר. בהצבעה רגילה, המצביע מזוהה על ידי ועדת הקלפי, נמחק מרשימת הבוחרים שרשומים לאותה קלפי, ולאחר מכן משלשל את הפתק במעטפה אחת. מנגד, במעטפות הכפולות מדובר על בוחרים שלא רשומים לאותה קלפי, ולכן ישנה מעטפה חיצונית שעליה מופיעים פרטיהם. בכנסת בודקים תחילה כי אותם מצביעים במעטפות כפולות לא הצביעו גם בקלפי בה הם רשומים, ורק לאחר מכן ניתן לספור בנפרד את הקולות שבמעטפות הפנימיות.

ספירת הקולות בוועדת הבחירות לכנסת, ירושלים, 10 באפריל 2019. רוני כנפו
מספר המעטפות הכפולות הוכפל. ספירת הקולות בבחירות 2019/רוני כנפו

"זה תהליך מורכב וארוך, שבו אנחנו מייצרים קובץ של כל האזרחים בעלי זכות הבחירה שהצביעו בקלפיות הרגילות, וקובץ נוסף של מי שהצביעו במעטפות כפולות", אמרה לוואלה! המנכ"לית עדס. "כדי לייצר את זה צריך להקליד את כל הפרטים, ויש גם טכנולוגיות שהוכנסו כפיילוט למטרה הזו. מצליבים את שני הקבצים, כשהמטרה היא למצוא את כל אלה שלכאורה ניסו להצביע פעמיים. ברגע שמוצאים מי שהצביע לכאורה פעמיים, אנחנו שולפים את אותן מעטפות ועושים תהליך בדיקה ואימות. אם יש אינדיקציות חזקות שאדם הצביע פעמיים, אנחנו פוסלים את המעטפה הכפולה. אם ניסית דבר כזה, גם עברת עבירה, ועדיין אנחנו פוסלים את הקול השני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully