וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק נגד מצעדי גאווה ומאבק ברפורמים: המפלגה שהוסתרה ונכנסה לכנסת בחסות נתניהו

עודכן לאחרונה: 24.3.2021 / 14:05

מפלגת נעם שמה לה למטרה מלחמה בקהילת הלהט"ב ובזרמים הלא-אורתודקסיים, תוך התבססות על תומכים חרד"לים. היא הצליחה להכניס נציג לכנסת, מספר 6 ברשימת הציונות הדתית, אולם קשה להאמין שמפלגה עם ח"כ אחד תצליח לקדם מהלכים מעבר לנוכחות המאיימת

בווידאו: סמוטריץ' ובן גביר נואמים במטה הציונות הדתית/צילום: בני בן סימון

מפלגת הציונות הדתית של ח"כ בצלאל סמוטריץ' היא ללא ספק אחת המפלגות שהפתיעו בבחירות האחרונות. עוד בטרם הסתיימה ספירת הקולות, המפלגה התייצבה על שישה מנדטים, הישג מרשים שניתן לייחס למאמציו הרבים של ראש הממשלה בנימין נתניהו שניהל בשבועיים האחרונים קמפיין שבו קרא להצביע לה. המאמצים של נתניהו עשויים בסיכויים גבוהים להכניס לכנסת ה-24 את אבי מעוז, המקום השישי ברשימה, יו"ר מפלגת נעם, שהתאחד עם סמוטריץ' כ"בלוק טכני".

מפלגת נעם קמה לראשונה בבחירות לכנסת ה-22, בניסיון ללחוץ את הבית היהודי והאיחוד הלאומי לשריין לנציגה מטעמה מקום ברשימה מאוחדת, מהלך שלא צלח. אנשי המפלגה הודו אז שמטרת הקמת המפלגה הייתה בעיקר להציף לסדר היום "מסרים קריטיים", כלשונם במאבקם נגד הקהילה הגאה ובזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים, ומה שהחל כ"קוריוז" צבר מהר מאד תאוצה.

איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' במטה אחרי תוצאות המדגמים, 24 במרץ 2021. Sraya Diamant/Flash90, פלאש 90
אחת מהפתעות הבחירות. בן גביר וסמוטריץ' חוגגים במטה המפלגה, הלילה/פלאש 90, Sraya Diamant/Flash90

מעוז, נציג המפלגה ברשימה המאוחדת, נעלם בקמפיין הבחירות האחרונות. מלבד ריאיון בודד שחלק ממסריו תואמו מראש, הוא סירב להתראיין, הסתיר את עקרונות המפלגה וההשתתפות שלו בקמפיין המפלגה הייתה מינורית. גורמים בציונות הדתית טענו כי זה היה "מהלך מכוון" שנועד למנוע "פיגועים מיותרים" למפלגה, אך כעת כשהבחירות הסתיימו, וכניסתו של מעוז לכנסת קרובה מתמיד, מעניין להציץ פנימה לסיפורה של המפלגה.

מפלגת נעם מבוססת על תומכים חרד"לים, ומנהיגה הרוחני הוא הרב צבי טאו, ראש ישיבת הר המור, המייצג את הפלג הדתי ביותר של הציונות הדתית. "אנחנו נגד מצעדי גאווה במרחב הציבורי", אמר אלדד רבינוביץ', נציג המפלגה, במהלך קמפיין הבחירות, "נפעל שאפשר יהיה לעשות את זה בחקיקה". וזאת לא הייתה האמירה היחידה של המפלגה במסריה נגד הלהט"בים.

אבי מעוז, מפלגת נעם. אתר מפלגת נעם, אתר רשמי
נעלם בקמפיין הבחירות האחרונות. מעוז/אתר רשמי, אתר מפלגת נעם

במצע המפלגה שפורסם בבחירות לכנסת ה-22, נכתב כי "הניסיונות לומר שאין שום הגדרה - אין איש ואין אישה, אין צורה למשפחה, יש הורה 1 ו-2 אבל אבא ואימא זה כבר פאסה, הם בדיחה עצובה מאוד של תרבות שמפרקת והורסת את הבסיס בשם 'ערכי קדמה' מזויפים". במפלגה ניהלו אז קמפיין חוצות רחב תחת הכותרת "ישראל בוחרת להיות נורמלית" והסבירו כי עם ישראל "חייב להרים את דגל הנורמליות ולומר את האמירה הפשוטה: רק אבא ואימא זאת משפחה".

מלבד נושא הקהילה הגאה, ברבים מהנושאים, מפלגת נעם מציגה עמדה זהה לזו של סמוטריץ' והמפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה. כך למשל, הציעה כי הרבנות הראשית לישראל תהיה "סמכות עליונה בעניינים דתיים הלכתיים במדינת ישראל" וכן להשפיע על כך שירגישו את השבת במרחב הציבורי. בנוסף, במפלגה גם הקדישו אז מאבק בזרמים הלא אורתודוקסיים שביקשו להקצות לעצמם שטח תפילה בכותל המערבי, ובמפלגה טענו כי יש להתנגד לכך היות שמדובר ב"קבוצה שולית וקטנה שבאה ומבזה אותנו".

קשה להאמין כי מפלגה עם נציג אחד בלבד בכנסת תצליח לקדם חקיקה או מהלכים אחרים נגד הקהילה הגאה, אך נוכחותו בכנסת מצליחה לאיים לא רק על נציגי מפלגות ליברלים, אלא גם עשויה להאפיל על התנהלות הח"כים בציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה שאולי מתנגדים לקידום נושאים הקשורים בקהילה הגאה אך לא ממהרים להתייחס לנושא ולעורר עליו עניין ציבורי. כך גם בנושאים הקשורים בשבת במרחב הציבורי או המאבק ברפורמים ובקונסרבטיבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully