וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 נגד אחד: יריביו של נתניהו מתקשים להתאחד, והוא יכול להרגיש בטוח

עודכן לאחרונה: 29.3.2021 / 20:15

ההגדה הפוליטית המתעדכנת מספרת על 5 בנים, שכנגדם עומד גורל רה"מ. אבל לכל אחד מהם - לפיד, בנט, סער, ליברמן וגנץ, יש שותף מועדף וחזון משלו לקואליציה שתוציא את ישראל מהמשבר. עוד שבוע ייפתח סבב ההמלצות, ונראה כי ללא התפשרות, נתניהו יכול להתרווח בכיסאו

בווידאו: תדרוך מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית על תוצאות בחירות 2021/מערכת וואלה!

המדרש בליל הסדר מספר על ארבעה בנים שכנגדם דיברה התורה, אבל בפסח 2021, ההגדה הפוליטית המתעדכנת מספרת על חמישה בנים - שנגדם עומד גורלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: יאיר לפיד, גדעון סער, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ובני גנץ. כולם שיתפו עם נתניהו פעולה או עבדו תחתיו בעבר, כולם נכוו ונפגעו בדרגה כזו או אחרת. כולם הצהירו במערכת הבחירות האחרונה שהם נחושים להחליף אותו. ביחד - הם קיבלו 45 מנדטים - 15 מנדטים יותר מהליכוד.

איחוד כוחות בין חמשת הבנים הוא תנאי הכרחי, אך לא מספיק, כדי להחליף את נתניהו בשלטון. מפת המנדטים שאחרי הבחירות הרביעיות מחייבת אותם לחבור למפלגות השמאל, או למפלגות הערביות, או למפלגות החרדיות כדי להשיג רוב בכנסת. אבל לכל אחד מהם יש שותף מועדף אחר, אינטרסים שונים, קהלים נפרדים, וחזון משלו לקואליציה שתוליך את ישראל החוצה מהמדבר הפוליטי בו היא שרויה למעלה משנתיים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו לאחר תוצאות המדגם במטה הליכוד במטה בבנייני האומה, ירושלים 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
מגעים נמרצים להחלפתו. נתניהו/ראובן קסטרו

וכבר בקרב הפוליטי הראשון מולו הם ניצבים - סבב ההמלצות בבית הנשיא, הם חלוקים על הטקטיקה והדרך וחצויים לשני צירים מרכזיים: לפיד-ליברמן וסער-בנט, וגנץ שעדיין לא החליט לאיזה ציר הוא חובר. יש עוד שבוע עד שייפתח הטקס המסורתי בבית הנשיא, של ספוקלציות, מגעים, תדרוכים, פגישות מתווים ויוזמות, אבל כל עוד יריביו של נתניהו ימשיכו כך - הוא יכול להרגיש בטוח על הכסא, לכל הפחות בראשות ממשלת המעבר בדרך לבחירות חמישיות.

עוד בוואלה!

ביום פתיחת שלב ההוכחות במשפט נתניהו: ריבלין יחל בסבב ההמלצות בעוד שבוע

לכתבה המלאה

יאיר לפיד

יו"ר יש עתיד הצהיר במערכת הבחירות כי הוא מוכן לוותר על ראשות הממשלה למען החלפתו של נתניהו, אך מיד עם היוודע תוצאות האמת החל לפעול להקמת ממשלה בראשותו. מאז יום חמישי לפיד החל בסבב פגישות ושיחות עם כל ראשי המפלגות בגוש המתנגד לנתניהו, במאמץ לגייס רוב להמלצות בבית הנשיא ולקבל את המנדט ראשון.

לנתניהו יש 52 ממליצים של בלוק הימין-חרדים, ולפיד מנסה לגבש מאחוריו את הסיעות בגוש הנגדי לבלוק שיגבר עליו. בינתיים, רק ישראל ביתנו ומרצ הודיעו רשמית שימליצו עליו: לפיד נפגש עם יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, ועם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שעדיין לא הכריזו במי יתמכו. בהמשך השבוע הוא ייפגש גם עם ראשי הרשימה המשותפת וינסה לגייס את אצבעותיהם בסבב ההמלצות: אבל גם אם כולם ייענו לבקשתו - סך הממליצים שלו יעמוד על 51 מנדטים בלבד - ובלי ההמלצות של ימינה או תקווה חדשה - הוא יתקשה לקבל את המנדט להרכבת הממשלה לפני נתניהו והליכוד.

הצהרתו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד לאחר תוצאות המדגם 24 במרץ 2021. דני מרון
בלי ההמלצות של ימינה או תקווה חדשה - הוא יתקשה לקבל את המנדט. לפיד/דני מרון

לפיד נפגש אתמול גם עם יו"ר רע"מ, מנסור עבאס. עבאס, שמתחזק על המשמר את מעמדו כלשון מאזניים, מחוזר גם על ידי הליכוד, ולא צפוי להמליץ על אף אחד מהצדדים בבית הנשיא. אבל המהירות שבה הוזמן לפגישה בביתו של לפיד - עוד לפני ראשי מפלגות אחרים - מלמדת על חשיבותו המכרעת לכל מהלך לאחר מכן.

אביגדור ליברמן

יו"ר ישראל ביתנו פועל בתיאום מלא עם לפיד ואתמול היה הראשון להכריז שהוא עומד מאחורי מילתו בבחירות ומתכוון להמליץ על לפיד לראשות הממשלה. התוכנית של ליברמן ולפיד להחלפת הממשלה עוברת קודם כל דרך הכנסת: אם יקבלו את המנדט ראשון יזכו בשליטה בוועדה המסדרת בכנסת ומשם יוכלו לקדם מהלך להחלפת היו"ר וחקיקה נגד נתניהו.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אחרי תוצאות המדגמים, 24 במרץ 2021. יוסי אלוני / פלאש 90, פלאש 90
פועל בתיאום מלא עם לפיד. ליברמן/פלאש 90, יוסי אלוני / פלאש 90

לשם כך - הם זקוקים שכל הגוש המתנגד לנתניהו יפעל כמקשה אחת, בשיתוף פעולה או לפחות הימנעות של הסיעות הערביות: ליברמן מעדיף ממשלה בראשות לפיד שמתבססת בצורה זו או אחרת על הח"כים הערביים מאשר קואליציה חלופית בראשות בנט וסער בתמיכת החרדים, שתשאיר אותו בחוץ; בישראל ביתנו מודאגים גם מכך שבנט וסער יחברו בסופו של דבר חזרה לנתניהו ולבלוק הימין. לכן, הוא מגבה את לפיד וממקד את הלחץ בסער ובנט והודיע ש"כל מי שינסה להכשיל את המהלך ויעמיד את האגו שלו מעל האינטרס הלאומי ישא באחריות לבחירות החמישיות".

נפתלי בנט

במקביל לציר לפיד-ליברמן, יו"ר ימינה פועל ליצירת חזית משלו - עם תקווה חדשה וכחול לבן - שתמנע מלפיד להקים ממשלה עם צביון מרכז-שמאל בתמיכת הח"כים הערביים. בנט הודיע במהלך הבחירות כי לא יסכים לשבת תחת לפיד, גם לא בהסכם רוטציה, ופסל שיתוף פעולה עם הערבים ואפילו עם מרצ, ונתון תחת לחץ כבד מהליכוד ומהימין לא לחבור לממשלת מרכז-שמאל גם עכשיו.

יו"ר ימינה, נפלתי בנט במהצלך הצהרתו לאחר תוצאות המדגם 24 במרץ 2021. אריאל זנדברג, אתר רשמי
פועל ליצירת חזית משלו. בנט/אתר רשמי, אריאל זנדברג

לכן, בימינה מביעים מורת רוח קשה מהמאמצים החפוזים והמהירים של לפיד וליברמן במהלך החג ומחוסר התיאום ושיתוף הפעולה, וטוענים כי הצעדים שלהם יקשו על הקמת הממשלה. בלי בנט, לגוש המתנגד לנתניהו יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להקים ממשלה, כי גם סער מסתייג מהקמת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת; לכן הוא שואף לשכנע את סער וגנץ להמליץ עליו - ולא על לפיד - ובכך לייצר בלוק שיעמיד מול נתניהו מועמד מהימין, שיאפשר בהמשך לפרק את הברית בין נתניהו ובין החרדים ולפתוח אפשרויות חדשות להקמת ממשלה חלופית.

גדעון סער

בתקווה חדשה הבטיחו במערכת הבחירות להיות הדבק שיכול לחבר את כל חלקי הפאזל להחלפת נתניהו אך כבולים בין שתי הבטחות קמפיין: לא לשבת תחת נתניהו ולא להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת. כדי לעמוד בשתיהן - ברית עם ימינה היא תנאי הכרחי. לכן, סער ממקד מאמצים בתיאום ותחזוק הקשר עם בנט - ויצירת התנאים שיאפשרו לו לחצות את הקווים ולהתנתק ממחויבותו ונאמנותו ההיסטורית לנתניהו ולבלוק הימין.

געדון סער בהשקת מצע מפלגת תקווה חדשה בתחום הגנת הסביבה  18 בפברואר 2021. תקווה חדשה, אתר רשמי
התחייב לא לשבת תחת נתניהו ולא להקים ממשלה בתמיכת המשותפת. סער/אתר רשמי, תקווה חדשה

בתקווה חדשה סבורים שרק אם בנט יוצב בראשות הממשלה, ראשון בהסכם הרוטציה, יבשילו התנאים שיאפשרו להקים ממשלה, וחוששים שציר לפיד-ליברמן עשוי לסכל את המהלך. ביחד עם בנט, הם מקווים לגייס את כחול לבן לחזית משותפת שתגבר עליהם מימין. אבל בה בעת, סער מקיים קשר קרוב ותיאום עם לפיד, ובעיקר מקפיד על איפול תקשורתי מוחלט כדי לא לסכן את המגעים. סער וחברו לרשימה, זאב אלקין, נחשבים למוחות פוליטיים מנוסים, וישחקו תפקיד מכריע בכל המהלכים שהגוש להחלפת נתניהו יתכנן.

בני גנץ

יו"ר כחול לבן מחוזר משני הכיוונים: לפיד מנסה לגייס אותו לרשימת הממליצים, בעוד בנט וסער מנסים למשוך אותו לכיוונם. גנץ ולפיד נפגשו אתמול לפגישה כמעט היסטורית - לראשונה מאז פירוק כחול לבן לפני כשנה הם ישבו באותו חדר, אך זו היתה פגישה קצרה וקרה, שבסופה יצאה הודעה לקונית על "המשך השיח בימים הקרובים". מקורבי גנץ אומרים שהוא ימליץ על לפיד רק אם יראה שיש בידו את מספר הממליצים כדי להקים ממשלה מתפקדת, ומטילים ספק ביכולתו לעשות זאת, ובינתיים - הם פותחים את הדלת לרווחה גם לכיוון סער ובנט, מבלי להכריז על כך רשמית, ורומזים על כך שיש להם סיכוי גבוה יותר להביא להחלפת השלטון.

גנץ בייסוד המעלה 4 במרץ 2019. שירה דיאמנט, כחול לבן, אתר רשמי
קרא לפגישה משותפת של ראשי הגוש הנגדי. גנץ/אתר רשמי, שירה דיאמנט, כחול לבן

היום גנץ קרא ללפיד, בנט, וסער לקיים פגישה מרובעת כדי למצוא את הדרך להחליף את נתניהו; אבל הדרך לשם עוברת גם בהחלטותיו שלו. בגוש המרכז שמאל יש מי שחושד שהוא היחיד עם אינטרס בהמשך הפלונטר: כי במידה ולא תוקם ממשלה והכנסת תתפזר לבחירות חמישיות, הממשלה הנוכחית תמשיך לכהן עד אוקטובר-נובמבר, והסכם הרוטציה שיביא את גנץ לראשות הממשלה עוד יכול בטעות להתממש. בכחול לבן מכחישים בתוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully