וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצול בין בנט ללפיד, סימני השאלה של סער וגנץ: לקראת סבב ההמלצות אצל הנשיא

4.4.2021 / 14:10

פחות מיממה להתייצבות המפלגות בבית הנשיא, המפה הפוליטית מורכבת ומעורפלת. הגוש המתנגד לנתניהו עדיין לא התגבש מאחורי מועמד אחד, ונמשכים המאמצים להביא להסכמות בין לפיד ובנט. בכחול לבן, ימינה, תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"ם - טרם הכריזו כיצד ינהגו אצל ריבלין

בווידאו: לפיד נוסע לקראת פגישה עם בנט כדי לדון בהקמת ממשלה/צילום: יותם רונן

נותרו פחות מ-24 שעות עד לתחילת סבב ההמלצות של הסיעות בבית הנשיא, והמפה הפוליטית שתונח לפתחו של הנשיא ראובן ריבלין עדיין מאוד לא ברורה. לראש הממשלה בנימין נתניהו יש 52 ממליצים בטוחים - של הליכוד, הסיעות החרדיות והציונות הדתית, וליו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, יש 37: של יש עתיד, ישראל ביתנו, מרצ ומפלגת העבודה שהודיעו שהוא המועמד המועדף עליהן להרכבת הממשלה הבאה. יש עוד 31 מנדטים על הגדר בין נתניהו והגוש המתנגד לו - בכחול לבן, תקווה חדשה, ימינה, הרשימה המשותפת ורע"ם עדיין לא החליטו על מי ימליצו מחר, אם בכלל.

הנשיא ריבלין הצהיר בשבוע שעבר כי יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד שיש לו "הסיכויים הגבוהים ביותר" להשלים את המשימה, ולא בהכרח על המועמד שיש לו את מספר הממליצים הגדול יותר. החוק נותן לריבלין שיקול דעת נרחב מאוד בהחלטה על הטלת המנדט, וגורמים בבית הנשיא אמרו בשבועות האחרונים שטקס ההמלצות, שישודר כמו בפעמים הקודמות בשידור חי, יכלול הפעם גם שאלות הנוגעות ליכולת של המועמד להקים קואליציה יציבה ומתפקדת. לנוכח המלכוד הפוליטי, לא בטוח שהוא יקבל תשובות ברורות.

לפיד, בנט. מרים אלסטר, פלאש 90
מאמצים אחרונים. בנט ולפיד/פלאש 90, מרים אלסטר

בשלב זה, המחנה המתנגד לנתניהו לא מצליח להתאחד מאחורי מועמד אחד, ומפוצל בין לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט. ביש עתיד מנסים לגייס המלצות כדי שלפיד יקבל את המנדט ראשון, אך שלוש מהמפלגות בגוש המרכז-שמאל עדיין לא נתנו לו את קולותיהם - כחול לבן, תקווה חדשה והרשימה המשותפת. יו"ר בל"ד, סמי אבו שחאדה, הודיע כי לא ימליץ על אף אחד מהמועמדים וברשימה המשותפת עדיין לא החליטו אם ימליצו על לפיד או על אף אחד.

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי ימליץ על לפיד רק אם ישלים ל-61 מנדטים, ואילו בתקווה חדשה לוחצים על לפיד להגיע מראש להסכמות עם בנט על הקמת ממשלת רוטציה, ולהתייצב בבית הנשיא ולהמליץ על מועמד אחד לראשות הממשלה. בכחול לבן ותקווה חדשה סבורים שאין לגוש המתנגד לנתניהו סיכוי להקים ממשלה ללא ימינה, אך לפיד דורש מבנט להצהיר פומבית כי לא ישב עם נתניהו כתנאי לכל מו"מ ולהסכמה לבכורה של בנט ברוטציה. בימינה מחוזרים גם על ידי הליכוד ועדיין לא החליטו גם כן על מי ימליצו מחר בבית הנשיא. גם גנץ ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער טרם הכריעו אם ימליצו על לפיד, בנט, או על אף אחד.

לפיד ובנט נפגשו אתמול במשך שעתיים וחצי וצפויים להיפגש שוב עוד היום או בימים הקרובים. על הפרק: הקמת ממשלה שתתמקד בעיקר בנושאי כלכלה ושיקום אחרי הקורונה. בימינה מעוניינים במודל של ממשלה פריטטית, כמו הממשלה היוצאת של נתניהו וגנץ, שתהיה בה חלוקת כוח שווה בין ימין ובין שמאל - ללא קשר למספר המנדטים שיש לסיעות בכנסת. כך, בנט, סער וגנץ יתחברו לכדי חזית אחת של 21 מנדטים שתשמש דופן ימין בממשלה למרות היתרון המספרי של דופן מרכז-שמאל של לפיד עם 37 מנדטים, ותבטיח שהחלטות מדיניות, כלכליות וביטחוניות משמעותיות לא יתקבלו ללא הסכמה של שני הצדדים.

בנימין נתניהו בליל הבחירות, בנייני האומה, 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
ישיג את תמיכת רע"ם? נתניהו/ראובן קסטרו

ביממה הקרובה יימשכו המאמצים להגיע להסכמות בציר בנט-לפיד, במקביל ללחץ כבד של הליכוד על ימינה שלא להצטרף לגוש המתנגד לנתניהו. יחד עם זאת, גם אם בנט יחבור לגוש הימין-חרדים, לנתניהו עדיין לא יהיה רוב לקואליציה מתפקדת; לנוכח ההצהרה הברורה של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כי לא יסכים לשבת בממשלה שתוקם בהסתמך על תמיכה או הימנעות של רע"ם, לליכוד יכולים להיות מקסימום 59 מנדטים, ועדיין יידרשו עריקים מהמחנה הנגדי כדי להקים ממשלה.

בשל כך, גם אם לפיד ובנט לא יגיעו להסכמות ולנתניהו יהיה את המספר הגדול ביותר של הממליצים, הנשיא ריבלין צפוי להידרש לסיכויים שלו להרכיב מהם ממשלה בפועל במסגרת שיקול הדעת שהחוק מקנה לו להטלת המנדט. בנוסף, מאז שהוגש כתב האישום נגד נתניהו, הנשיא נמנע מלהטיל עליו את המנדט: אחרי הבחירות האחרונות, גנץ הוא שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה מידי הנשיא, ונתניהו הפך לראש הממשלה רק אחרי שהמנדט חזר לכנסת והושגו הסכמות על הקמת ממשלת האחדות.

ריבלין צפוי להודיע על החלטתו עד יום רביעי, ולח"כ שיקבל את המנדט יהיו 28 ימים להרכבת ממשלה, עם אופציה להארכה של 14 ימים נוספים. אם המועמד הראשון לא יצליח, הנשיא יקיים סבב התייעצויות נוסף, שבסופו הוא יכול להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר ל-28 ימים נוספים - או להחזיר את המנדט לכנסת ולהודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה. אם המועמד השני לא יצליח להקים ממשלה ב-28 יום שהוקצבו לו, המנדט יחזור לכנסת בכל מקרה לתקופה של שלושה שבועות שבמהלכה 61 ח"כים יכולים לבקש להטיל את התפקיד על כל ח"כ לבחירתם. למועמד הזה, לפי החוק, יהיו 14 ימים להרכבת ממשלה, ואם לא - הכנסת תתפזר לבחירות חמישיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully