וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער לקראת ההמלצות: לא נתמוך בממשלה בראשות נתניהו, נפעל להקמת ממשלת שינוי

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 21:59

ערב ההמלצות אצל נשיא המדינה, סרב יו"ר תקווה חדשה לומר על מי ימליץ ונמנע מהתייחסות לאפשרות של הקמת ממשלה בהימנעות הח"כים הערבים. מוקדם יותר פנה יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' ליו"ר ימינה בנט וקרא לו לתמוך בממשלה בראשות נתניהו: "האתרוג משמאל מסנוור אותך"

סער לקראת סבב ההמלצות: "לא נתמוך בממשלה בראשות נתניהו, נפעל להקמת ממשלת שינוי"/מערכת וואלה!

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער חזר הערב (ראשון) על הטענה כי מפלגתו לא תצטרף לממשלה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו ולא תמליץ עליו מחר אצל הנשיא. "לא נתמוך או נצטרף לממשלה בראשות נתניהו ונפעל להקמת ממשלת שינוי במדינת ישראל", אמר סער בכנס במושב עזריה בהשתתפות חברי מפלגתו.

"אנחנו רוצים להקים ממשלת פיוס שתחבר מחדש בין חלקי העם הזה, שבו כולנו אחים", אמר סער, לקראת סבב ההמלצות מחר אצל הנשיא ראובן ריבלין. "אנחנו רוצים ממשלה שתחזיר ערכים של אמירת אמת, של כבוד לזולת, גם ליריב הפוליטי".

סער הוסיף כי "כשיצאנו לדרך, אמרתי בראיונות הראשונים דברים מאד ברורים - אמרתי שמי שרוצה שנתניהו יישאר, אני מבקש שלא יצביע בשבילי. זו הייתה בקשה ולא הבעת עמדה. למה? כי לא רציתי, מתוך ראייה לעתיד לאן נגיע אחרי הבחירות, שיבואו מצביע אחד או מצביעה אחת 'למה לא אמרת?', אמרתי בצורה ברורה מאד".

יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער במהלך הצהרה לתקשורת 4 באפריל 2021. פלאש 90, אתר רשמי
"רוצים להקים ממשלת פיוס". סער בכנס, הערב/אתר רשמי, פלאש 90

סער לא אמר על מי ימליץ אצל הנשיא מחר ונמנע מלהתייחס לאפשרות שממשלת השינוי תוקם בהימנעות של הח"כים הערבים: "נעשה כמיטב יכולתנו למנוע בחירות חמישיות, אבל מי הביא את ישראל למצב הזה ועדיין נאחז בקרנות המזבח? הוא צריך לזוז הצידה. לא תצליחו לכפות עלינו את נתניהו. אני פועל שתקום ממשלת שינוי, לא הכל בידינו אבל מה שתלוי בנו, אין לי אגו ואין נימה של שיקול אישי. ויתרתי למפלגה שקיבלה מנדט אחד יותר מאיתנו כי חשוב היעד".

סער אמר כי פנה לחברי הליכוד ואמר להם 'חסלו את הביבזם לפני שהביבזם יחסל את הליכוד' ואף ציין את הפניות שנעשו אליו מתוך המפלגה להצטרף לממשלה בראשות נתניהו: "מצד אחד מטנפים ומצד שני קוראים 'חזרו הביתה'. הבית שלנו הוא תקווה חדשה".

יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער במהלך הצהרה לתקשורת 4 באפריל 2021. פלאש 90, אתר רשמי
"ויתרתי למפלגה שקיבלה מנדט אחד יותר מאיתנו כי חשוב היעד". סער, הערב/אתר רשמי, פלאש 90

מוקדם יותר פנה יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ליו"ר ימינה נפתלי בנט וקרא לו להמליץ מחר אצל הנשיא על ראש הממשלה בנימין נתניהו. "נפתלי, אני חושש שהחיבוק והאתרוג של השמאל מסנוור אותך - ואני כאן כדי לומר לך בקול ברור: אל תמנע מחר הקמת ממשלת ימין", אמר סמוטריץ' בהצהרה שנשא בכנסת.

"אם תמליץ על עצמך תביא במו ידיך לאובדן שלטון הימין ולהקמת ממשלת שמאל", המשיך. "ברור לכל בר דעת שהאפשרות היחידה שלך להיות ראש ממשלה עם 7 מנדטים, בצורה לא דמוקרטית ולא לגיטימית, היא בחבירה לשמאל, ששנאתו לנתניהו מקלקלת את השורה ומביאה אותו לאבסורדים. בהמלצה על עצמך תקטין את גוש הימין, תפגע בסיכוייו של נתניהו לקבל את המנדט מהנשיא, וכל זאת על מנת לנסות ולהקים ממשלת שמאל בתמיכת התנועה האסלאמית".

יו"ר הציונות הדתית הוסיף כי הוא קורא לבנט "להוכיח מחר שאתה צדקת ואני טעיתי. שלא היה בסיס לטענות שלי שבכוונתך לחבור לשמאל כדי להדיח את נתניהו. שהכל היה קמפיין בחירות מתוחכם שלך".

הצהרה של יו"ר הציונות הדתית,  בצלאל סמוטריץ' בכנסת 4 במרץ 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ביקש מבנט להמליץ על נתניהו. סמוטריץ', הערב/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בהמשך פנה סמוטריץ' גם לגדעון סער וחברי תקווה חדשה, וביקש מהם ומחברי ימינה להימנע מהקמת ממשלה עם מפלגות השמאל. "הבטחתם לא להפוך את לפיד לראש ממשלה, גם לא ברוטציה. הבטחתם לא לשבת עם המפלגות הערביות", אמר. "אני לא מבקש מכם להצטרף לנתניהו האיש, אני מבקש מכם להצטרף לדרך של ערכים שלמיטב היכרותי איתכם אתם מאמינים בה. החיבוק התקשורתי אותו אתם מקבלים הוא רק בגלל שאתם בדרך להקים חלילה ממשלת שמאל".

יו"ר הציונות הדתית הוסיף כי יכול היה לקבל תפקידים משמעותיים בממשלה אם היה מאפשר את הקמתה בעזרת הימנעות של רע"ם. "לכאורה הפכתי ל'לשון מאזניים' - עוד ביטוי מכובס ולא דמוקרטי שנועד לאפשר לראש מפלגה עם שישה או שבעה מנדטים להיות ראש ממשלה", עקץ. "יכולתי לטהר את השרץ. אבל הערכים קודמים לשאיפות האישיות. ראש ממשלה עם שבעה מנדטים הוא לא לגיטימי".

כמו כן, הבטיח סמוטריץ' כי יפעל ליצירת התנאים לחבירתם של בנט וסער לממשלה. "בשלב הראשון נדרשת ירידתו של בנט מהגדר וחבירתו החד משמעית, כבר מחר, לימין, ובהמשך יצירת התנאים שיאפשרו את חבירתם של סער ושותפיו לממשלה לאומית. אל תאבדו את הערכים בגלל חשש לשיימינג מאמנון אברמוביץ' וחבורתו", אמר.

סמוטריץ ובנט בכנסת. יונתן זינדל, פלאש 90
"אל תמנע מחר הקמת ממשלת ימין". סמוטריץ' ובנט/פלאש 90, יונתן זינדל

מחר יתחיל סבב ההמלצות של הסיעות אצל נשיא המדינה ראובן ריבלין. הנשיא הצהיר בשבוע שעבר כי יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד שיש לו "הסיכויים הגבוהים ביותר" להשלים את המשימה, ולא בהכרח על המועמד שיש לו את מספר הממליצים הגדול יותר. החוק נותן לריבלין שיקול דעת נרחב מאוד בהחלטה על הטלת המנדט, וגורמים בבית הנשיא אמרו בשבועות האחרונים שטקס ההמלצות יכלול הפעם גם שאלות הנוגעות ליכולת של המועמד להקים קואליציה יציבה ומתפקדת.

ריבלין צפוי להודיע על החלטתו עד יום רביעי, ולח"כ שיקבל את המנדט יהיו 28 ימים להרכבת ממשלה, עם אופציה להארכה של 14 ימים נוספים. אם המועמד הראשון לא יצליח, הנשיא יקיים סבב התייעצויות נוסף, שבסופו הוא יכול להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר ל-28 ימים נוספים - או להחזיר את המנדט לכנסת ולהודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה. אם המועמד השני לא יצליח להקים ממשלה ב-28 יום שהוקצבו לו, המנדט יחזור לכנסת בכל מקרה לתקופה של שלושה שבועות שבמהלכה 61 ח"כים יכולים לבקש להטיל את התפקיד על כל ח"כ לבחירתם. למועמד הזה, לפי החוק, יהיו 14 ימים להרכבת ממשלה, ואם לא - הכנסת תתפזר לבחירות חמישיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully