וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבב ההמלצות בבית הנשיא הסתיים: נתניהו עם רוב של 52 ממליצים

עודכן לאחרונה: 5.4.2021 / 22:04

נציגי המפלגות הגיעו לאורך היום למעונו של ריבלין בירושלים, והציגו את המלצותיהם על המועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה. רה"מ מוביל במספר הממליצים, לפיד עם 45 ובנט - 7. תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"ם לא המליצו על אף מועמד. הנשיא ימסור מחר את החלטתו

בווידאו: נציגי הליכוד המליצו בפני הנשיא להטיל את המנדט על נתניהו/צילום: לע"מ

נציגי 13 הסיעות החברות בכנסת ה-24 הגיעו היום (שני) להגיע לבית הנשיא בירושלים, לסבב ההמלצות על המועמד להרכבת הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו זכה לרוב של 52 ממליצים מצד הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית; ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד ישנם 45 ממליצים עם יש עתיד, כחול לבן, מפלגת העבודה, ישראל ביתנו ומרצ; ויו"ר ימינה נפתלי בנט עם 7 לאחר שמפלגתו המליצה עליו בפני הנשיא ראובן ריבלין. תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"ם החליטו שלא להמליץ על אף מועמד.

הנשיא ריבלין צפוי למסור מחר את החלטתו. אם אכן נתניהו יקבל את המנדט להרכבת הממשלה, המשמעות היא כי גוש השינוי יתקשה להחליף את יו"ר הכנסת ולא יוכל בכלל להחליף את ראשי הוועדות הנוכחיות בכנסת.

במהלך ההתיעצויות ריבלין אמר כי הוא לא רואה כרגע דרך שבה ניתן להקים ממשלה והזהיר מסבב נוסף של בחירות. בתקווה חדשה, שכאמור לא המליצו על איש, פנו ללפיד ובנט וקראו להם להגיע להבנות בנושא ההמלצות. למפלגות יתאפשר לשנות את החלטתן בסבב ההמלצות, עד לרגע שבו הנשיא יטיל את המנדט על אחד מחברי הכנסת, ולא יאוחר מיום רביעי הקרוב.

נציגי הליכוד במהלך המלצות בבית הנשיא ירושלים 5 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
סדר הממליצים נקבע לפי גודל הסיעה. נציגי הליכוד בבית הנשיא, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

זאת הפעם החמישית שהנשיא ריבלין מארח את טקס ההמלצות שלאחר הבחירות, בפעם הרביעית בתוך שנתיים, והפעם האחרונה שבה יטיל את המנדט על מועמד להרכבת הממשלה לפני סוף כהונתו ביולי הקרוב. בפתח הישיבה ריבלין נשא דברים בהם הדגיש בפני נציגי הליכוד את לשון החוק בעניין תהליך הטלת תפקיד הרכבת הממשלה. "כפי שנקבע בחוק יסוד: הממשלה, וכך קובע סעיף 7 לחוק ואני מצטט: 'משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך'", אמר.

גם הפעם, כל ההתייעצויות עם הסיעות שקופות לציבור והועברו בשידור ישיר, אך הן התחרו על תשומת הלב התקשורתית עם המתרחש בבית המשפט המחוזי בירושלים, שם נפתח שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה נתניהו.

בליכוד פתחו את סבב הפגישות, והמליצו על נתניהו

משלחת הליכוד כללה את השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, ושר ההתיישבות, צחי הנגבי. השר אוחנה, ראשון הדוברים, אמר לריבלין כי "יותר ממה שמשתקף בכלי התקשורת יש כאן הכרעה של הבוחר. במספר הממליצים אנחנו סוברים ומקווים שיחד עם מספר הממליצים הגבוה ביותר שאני מקווה שנתניהו יקבל כאן היום הופכים אותו למועמד שסיכוייו להרכיב ממשלה שמשקפת את רצון הציבור הם הטובים ביותר". אוחנה הוסיף כי "הפעם האחרונה שקרה שמלאכת ההרכבה לא הוטלה על המפלגה הגדולה ביותר היה ב-2009 ואז ההפרש היה רק של מנדט אחד, לא פער עצום כמו עכשיו".

השר אקוניס התייחס במרומז לאפשרות שמלאכת הרכבת הממשלה תוטל על יו"ר ימינה, נפתלי בנט, ואמר כי "הרעיון הזה שאדם שעומד בראש מפלגה שהגיעה למספר חד ספרתי של מושבים בכנסת, הוא בלתי דמוקרטי בעליל. זה ישבש את רצון הבוחר. פתק הבוחר כדמוקרט עצתי היא להקשיב למרב הממליצים שמשקפים את רצון רוב העם".

במהלך הפגישה הנשיא ריבלין התעמת עם השר אוחנה לאחר ששאל את נציגי הליכוד על מי ימליצו מאחר וייתכן ויהיו שיקולים ערכיים בהרכבת הממשלה. "החוק ברור, אנחנו ממליצים על ח"כ בנימין נתניהו בהתאם לחוק", השיב אוחנה, "באתי לכאן מבית המשפט. לא התבקשתי לבוא לשם. באתי לשם במיוחד כדי לעמוד לצד האמת והצדק", הוסיף.

הנשיא אמר בתגובה לשר כי "זה בשם עצמך, לא לשולחן הזה".

"כשלמעלה ממיליון מצביעים הצביעו מלכתחילה שהם יודעים היטב את המצב הם הביעו בו אמון רב", השיב אוחנה.

"זאת דעתך כאן במשכן הנשיא אני לא יכול לקבל אותה", הגיב ריבלין.

יש עתיד המליצה על לפיד; ריבלין: לא רואה דרך להקים ממשלה

אחרי נציגי הליכוד נועדו עם הנשיא נציגי יש עתיד, חברי הכנסת מאיר כהן, אורנה ברביבאי וקארין אלהרר, והמליצו על יו"ר מפלגתם לפיד. ריבלין שאל את אנשי כחול לבן האם הם רואים רק בלפיד מועמד, וח"כ כהן השיב כי "יש הרבה בדיקות שנעשות עכשיו, אנחנו מאמינים עד סוף היום במצעד ההמלצות".

ריבלין השיב על כך כי הוא "לא רואה כרגע דרך שבה אפשר להקים ממשלה". ח"כ ברביבאי אמרה לנשיא כי "לפיד ידע לקבל את ההחלטות הנכונות למדינה כדי להימנע ממערכת בחירות נוספת. הוא המועמד המתאים להרכבת הממשלה. יש עתיד הוכיחה שאפשר לסמוך עלינו. קיבלנו 17 מנדטים ואנחנו יודעים שבמציאות של ראש ממשלה שנמצא בבית המשפט צריך ראש ממשלה וממשלה שתעסוק בציבור".

בווידאו: הנשיא ריבלין אומר לנציגי יש עתיד שהוא לא רואה דרך להקים ממשלה/צילום: לע"מ

נציגי ש"ס המליצו על נתניהו: "תימצא הדרך להגיע ל-65 מנדטים"

אחרי יש עתיד נועדו עם הנשיא נציגי ש"ס חברי הכנסת יעקב מרגי, יואב בן צור ומיכאל מלכיאלי.

ריבלין אמר בפתח הפגישה כי "אנחנו במצב לא פשוט מבחינת מדינת ישראל, שחלילה נמצאת באפשרות יותר ריאלית מכל אפשרות אחרת שנלך לבחירות חמישיות כי לא תהיה ממשלה שתקבל את אמון הכנסת".

ח"כ מלכיאלי אמר לריבלין כי "תנועת ש"ס בכל מערכת הבחירות אמרה שתלך לממשלה רק בראשות נתניהו". בתגובה לשאלת הנשיא מה יקרה במצב בו נתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה, מלכיאלי השיב כי "התשובה ברורה, נלך רק עם הליכוד ורק עם נתניהו".

"האחרים לא רלוונטיים - אם נתניהו לא ראש ממשלה אתם מעדיפים שלא תהיה ממשלה?", שאל ריבלין.

"לא רלוונטי", השיב מלכיאלי.

סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת בבית הנשיא | חברי סייעת ש"ס 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
המליצו על נתניהו. נציגי ש"ס בבית הנשיא, היום/ראובן קסטרו

כחול לבן המליצו על לפיד: "לא נוכל לשבת עם נתניהו"

לפי סדר המפלגות, אחרי מפלגתו של אריה דרעי נועדו עם הנשיא נציגי כחול לבן, שר התרבות חילי טרופר, שרת התיירות אורית פרקש וח"כ יעל רון בן משה.

ריבלין שאל את נציגי מפלגתו של בני גנץ אם "יש מצב שבו אתם צריכים להקים ממשלה - האם יש מישהו שאתם פוסלים לשבת איתו - מפלגות או אנשים?". טרופר השיב כי "אנחנו לא נוכל לשבת עם בנימין נתניהו. זה לא רק ענין ערכי. יציבות לא תבוא מראש ממשלה שעסוק בעניניו האישיים".

"אנחנו ממליצים על לפיד אבל נתמוך בכל מועמד בגוש השינוי שידע להביא את מספר הממליצים הגדול ביותר, אם לפיד יגיע לסיכומים עם מועמד עם היתכנות גבוהה יותר נשמח", אמר טרופר לנשיא.

בווידאו: כחול לבן המליצו להטיל את המנדט על לפיד/צילום: לע"מ

נציגי ימינה המליצו על היו"ר בנט: "הסיכוי הכי גבוה להקים ממשלה"

את ימינה ייצגו בסבב ההמלצות איילת שקד ומתן כהנא, שאמרו לנשיא כי הם ממליצים על יו"ר מפלגתם נפלתי בנט. "התחייבנו לעשות הכל כדי להקים ממשלה ולמנוע בחירות חמישיות. בחירות חמישיות הן אסון למדינה", אמר כהנא.

שקד ציינה בפני ריבלין כי "למרות שלמועמדים האחרים יש יותר ממליצים, הוא עם הסיכוי הגבוה ביותר להקים ממשלה. אם הנשיא יחליט על מועמד אחר הבקשה שלנו היא לעשות סבב התייעצויות נוסף ונפתלי בנט יקבל צ'אנס שני למנדט אחר כך".

ריבלין שאל את השניים האם הם ממליצים מתוך ידיעה שבסיבוב הזה לא יוכל לקבל את המנדט, כיוון "שיש אפשרות שאעביר לכנסת כי החוק מאפשר לי (אחרי שהמועמד הראשון ייכשל)". שקד השיבה לו כי זה "לא נכון להעביר ישר לכנסת, מבקשים שיהיה סבב המלצות נוסף שבו יוטל המנדט על בנט גם אם לא יקבל עכשיו".

סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת בבית הנשיא | נציגי סיעת ימינה 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
שקד וכהנא בעת הגעתם לבית הנשיא, היום/ראובן קסטרו

הדברים נאמרו מאחר ואם המועמד הראשון שיקבל את המנדט מהנשיא לא יצליח להרכיב ממשלה, חוק יסוד הממשלה מאפשר לנשיא לקיים סבב התייעצויות נוסף שבסופו הוא יכול או להטיל את המנדט על ח"כ אחר או להחזיר את המנדט לכנסת לתקופה של 21 יום שבו 61 ח"כים יכולים להתאחד מאחורי מועמד אחד.

בווידאו: ריבלין מתבלבל וקורא ליאיר לפיד טומי/צילום: לע"מ

יהדות התורה המליצה על נתניהו: "אם היה מועמד אחר מהליכוד היינו איתו"

לאחר מכן נציגי יהדות התורה הח"כים משה גפני, יעקב ליצמן, אורי מקלב ומאיר פרוש הגיעו להתייעצות, והמליצו על נתניהו.

גם בפניהם, ריבלין העלה את סוגיית ה"שאלות הערכיות שמתעוררות" עם המלצה על ראש הממשלה. גפני תיאר בפני הנשיא אתה "השנה הקשה שעבר הציבור החרדי", ואמר כי המפלגה הייתה תומכת גם במועמד אם היה עומד בראש הליכוד.

"יש קבוצה בחברה הישראלית שמתעבת את החברה החרדית, מבחינתנו זה דבר שפגע מאוד. אנחנו כל השנים הולכים איתו יחד, לא כי נתניהו שם, אלא בגלל הציבור המסורתי שאוהב אותנו, שאנחנו אוהבים אותו כי סבלנו מהקבוצה השנייה. זאת הסיבה שאנחנו ממליצים על נתניהו. אנחנו יכולים לחיות עם הציבור הזה, הם חיים איתנו. אם היה מועמד אחר של הליכוד היינו הולכים איתו", אמר.

סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת בבית הנשיא | נציגי סיעת יהדות התרוה 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
נציגי יהדות התורה בבית הנשיא, היום/ראובן קסטרו

מפלגת העבודה המליצה על לפיד: "נתניהו לא ראוי לתפקיד"

את החלק הראשון של סבב ההמלצות סגרו נציגי מפלגת העבודה עמר בר לב, אמילי מואטי וגלעד קריב, שהמליצו בפני ריבלין על לפיד.

"בנימין נתניהו לא ראוי להמשיך לכהן כראש ממשלה בגלל כתבי האישום. יו"ר העבודה מרב מיכאלי הוכיחה שהיא איתנה בהתנגדותה להיות חלק מממשלת נתניהו גם כשיו"ר המפלגה הקודם הפר את דבריו", אמר בר לב. "בשם מפלגת העבודה אנחנו ממליצים למנות את יאיר לפיד כמועמד להרכבת הממשלה".

ישראל ביתנו המליצה על לפיד: "לא נפסול אף אחד"

לאחר הפסקה, חלקו השני של סבב ההמלצות נפתח כשיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר הסיעה עודד פורר הגיעו להתייעצות אצל הנשיא. ריבלין שאל על מי תמליץ המפלגה, וליברמן השיב לו: "אצלנו זה מאד פשוט, מילה זו מילה. כל מה שאמרנו לפני הבחירות, תקף אחריהן. הצהרנו בצורה חד משמעית שנמליץ על המועמד שיביא כמה שיותר מנדטים מגוש השינוי, ולכן ההמלצה שלנו היא על יאיר לפיד. אם נראה שיש מועמד אחר שיש לו יותר סיכויים, לא נפסול אף אחד. אנחנו מוכנים לתמוך בכל אחד על מנת למנוע בחירות חמישיות, לא משנה מי זה יהיה".

"לא נתמוך בנתניהו, חשוב להביא לסיום כהונתו בגלל שרשרת הכשלים", הוסיף ליברמן, "אנחנו המדינה היחידה בעולם שכבר שנתיים אין לה תקציב, בהחלט אנחנו מדינה שאף אחד לא סופר אותה".

"אנחנו בבעיה, יש לי חשש בשם כל הציבור כולו שאנחנו הולכים לבחירות חמישיות", אמר הנשיא, וליברמן השיב לו כי "יש פתרון - שנתניהו יפנה את מקומו, וייתן לכל אחד מהליכוד להרכיב את הממשלה". ריבלין אמר כי הוא "יכול להעריך כפי ששמעתי היום מאנשי הליכוד - דבר כזה לא יקרה". לכך השיב יו"ר המפלגה: "יש דברים יצירתיים, ונסתפק בזה". עוד הזהיר הנשיא כי "החיפוש אחר עריקים הוא סיכון הדמוקרטיה".

בווידאו: ישראל ביתנו המליצו על לפיד: "לא נפסול גם מועמד אחר"/עריכה: טל רזניק

הציונות הדתית המליצה על נתניהו: "זה מה שהעם רוצה"

נציגי מפלגת הציונות הדתית, איתמר בן גביר, שמחה רוטמן ומיכל וולדיגר נכנסו להתייעצות אצל הנשיא ריבלין. וולדיגר אמרה כי המפלגה תמליץ על יו"ר הליכוד. "אנחנו חושבים שהסיכויים הגדולים ביותר הם של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים את הממשלה הבאה, ונמליץ עליו", אמרה.

ריבלין: "כשאת אומרת 'הגדולים ביותר', למה כוונתך? או שאפשר או שאי אפשר להקים ממשלה?"

וולדיגר: "יש ביכולתו להרכיב ממשלה, ועל חלק מהדברים אנחנו עובדים ממש כעת".

איתמר בן גביר, שמחה רוטמן ומיכל וולדיגר מהציונות הדתית מגישים המלצותיהם לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
וולדיגר, רוטמן ובן גביר בפתח בית הנשיא, היום/ראובן קסטרו

בן גביר ביקש מהנשיא להעביר את המנדט לנתניהו, וטען כי "זה מה שהעם רוצה". לדבריו, "נדמה לנו שיהיה נכון להעביר את המנדט לנתניהו כדי לתת לו אפשרות להרכיב ממשלה. אני יודע שיש כאלה שאומרים 'לא ביבי', אבל בבחירות האחרונות היה אדם שאמר 'לא ביבי', ובסוף ישב איתו. נכון, עם ישראל לא רוצה בחירות חמישיות, ואם אדוני יעביר את המנדט לנתניהו, אני מאמין שתקום כאן ממשלת ימין".

הנשיא ריבלין הגיב: "כל מה שאני שומע זה את רחשי לב העם, איך? באמצעות נציגי העם. אני לא יכול להתערב. עמדתכם היא ברורה לחלוטין".

בווידאו: הציונות הדתית המליצו על נתניהו: "זה מה שהעם רוצה"/מערכת וואלה NEWS!

מרצ המליצה על לפיד: "יש סיכוי שיצליח לבנות קואליציה חדשה"

נציגי מרצ, היו"ר ניצן הורביץ, עיסאווי פריג' וג'ידא רינאווי זועבי, הגיעו להתייעצות אצל הנשיא והמליצו על לפיד. "אנחנו חושבים שיש סיכוי שהוא יצליח לאחר קבלתו, יקיים מו"מ ואפשר יהיה בצירוף מפלגות מרכז, שמאל וימין לבנות קואליציה חדשה. בגלל שהוא בעל מספר המנדטים הגדול ביותר בגוש שלנו, ויש לו את האפשרות לקבץ מספר מפלגות יחד, אנחנו ממליצים עליו"', אמר הורוביץ.

הורביץ ביקש מריבלין לא להטיל את המנדט על נתניהו בגלל האישומים נגדו, וריבלין השיב כי "בית המשפט העליון קבע שראש הממשלה יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה, בניגוד להלכת דרעי-פנחסי", זאת למרות כתבי האישום נגדו, ותהה האם בסמכותו להתערב. לדברי ריבלין, "האם בכלל יש לי שיקול דעת בנושא זה, או שיאמרו שהנשיא מתערב עם שיקולים פוליטיים? יש כאלה בציבור שמתנגדים למה שאתה אומר ויש שאומרים ששאלתך היא שאלה ראויה ומתבקשת".

"זה בהחלט ראוי לדיון אבל אולי לא צריך לפתוח תקדימים לכך שיהיה ניתן לקבל החלטות על פי שיקול דעת. הכנסת צריכה לומר את דבריה הערכיים בצורה ברורה. קיבלתי את ההערה, וזו בהחלט מטרידה את שנתי", הוסיף.

מרצ המליצה על לפיד: "יש סיכוי שיצליח לבנות קואליציה חדשה"/מערגת וואלה NEWS!

תקווה חדשה החליטה שלא תמליץ על אף אחד

לאחר מרצ הגיעו נציגי תקווה חדשה - יפעת שאשא-ביטון, זאב אלקין ויועז הנדל - למפגש אצל הנשיא. ח"כ יפעת שאשא ביטון הבהירה כי המפלגה לא תמליץ לא על בנט ולא לפיד. "כנציגי תקווה חדשה, זה לא סוד שיצאנו למערכת הבחירות הזאת כי צריך שינוי במדינת ישראל. ראינו את תוצאות הבחירות, ואמרנו שאגו לא יהיה שיקול - האופציות שעומדות לשינוי, זה או ממשלת ימין שיהיה בה נציג מהמחנה הלאומי שאינו נתניהו או ממשלה שמבוססת על רוטציה ופריטטיות בין בנט לפיד. מיד אחרי הבחירות עשינו מאמצים רבים כדי שיגיעו להבנות. לצערנו הרב הם לא שמעו להמלצות שלנו, והחלו במגעים ישירים רק במוצאי שבת האחרון, התוצאה ידועה שטרם הכריעו - אנחנו לא יכולים להמליץ על אף אחד מהם".

שאשא-ביטון המליצה לריבלין לזמן את לפיד ובנט כדי להגיע להבנות, במסגרתן תוקם ממשלת רוטציה פריטטית בהובלת השניים. לצד זאת, אלקין ביקש מהנשיא לשקול את העברת המנדט ללפיד לאור היכרותו את המגעים בינו לבין בנט "ואת ההיתכנות", כלשונו, להרכבת ממשלה בראשותם. ואולם, ריבלין דחה את ההצעה הזאת, ואמר כי מדובר בהתערבות פוליטית.

בווידאו: תקווה חדשה: לא ממליצים על אף מועמד/מערכת וואלה NEWS!

בתום ההתייעצות הוסיפה שאשא ביטון כי "תקווה חדשה מצידה מודיעה מראש כי מתווה ההבנות וההסדרים הפריטטי שיגובש בין הצדדים יהיה מקובל עליה. בנט ולפיד, עדיין לא מאוחר להגיע להבנות ולהסכמה גם בסוגיית ההמלצה. צו השעה הוא ממשלת שינוי מאחדת".

יועז הנדל,יפעת שאשא ביטון וזאב אלקין בהגשת המלצות תקווה חדשה לנשיא ריבלין. ראובן קסטרו
שאשא ביטון, הנדל ואלקין, היום/ראובן קסטרו

הרשימה המשותפת לא המליצה על אף מועמד

נציגי הרשימה המשותפת, יושבי הראש של חד"ש, בל"ד ותע"ל - חברי הכנסת איימן עודה, סמי אבו שחאדה ואחמד טיבי, הצהירו כי לא ימליצו על אף אחד. טיבי הבהיר כי הרשימה לא תהיה מוכנה להמליץ על בנט.

בווידאו: הרשימה המשותפת החליטה לא להמליץ על שום מועמד/מערכת וואלה NEWS!

רע"ם לא המליצה על אף מועמד: "מוכנים לשתף פעולה, שתקום ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל"

אחרונים הגיעו להתייעצות נציגי רע"ם, ובראשם מנסור עבאס, ולא המליצו על אף אחד מהמועמדים. עבאס אמר כי "רע"ם קיבלה מנדט חשוב מהחברה הערבית וזה נותן לנו אור ירוק לפעול בזירה הפוליטית. אני מסופק ושבע רצון שבחודשים האחרונים השיח המתלהם ושל שנאה או הדרה והסתה נגד החברה הערבית פחת. אנחנו משתדלים למנוע את הבחירות החמישיות ונבוא בצורה חיובית לכל מועמד שעליו תטיל את הממשלה, מוכנים לשתף פעולה בנושא הזה, שתקום ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל, נשיא המדינה יכול להסתכל על רע"ם על עוד מנוף שיכול לקדם את המהלך של הרכבת הממשלה".

בווידאו: ‏יו"ר רע"מ מנסור עבאסן: "נתמוך בכל מועמד שתטיל עליו את המנדט להרכבת הממשלה"/מערכת וואלה NEWS!

סדר הממליצים נקבע לפי גודל הסיעה, כך שהליכוד קיבלה את הבכורה, ולאחריה, מדי שלושת רבעי שעה, נכנסות להיוועצות שאר הסיעות לפי הגודל: יש עתיד, ש"ס, כחול לבן, ימינה, מפלגת העבודה ויהדות התורה ייכנסו בזה אחר זה לנשיא עד שעות הצהריים. אחרי הפסקה קצרה של שעה וחצי, יחל החלק השני של סבב ההמלצות עם נציגי ישראל ביתנו, הציונות הדתית, הרשימה המשותפת, תקווה חדשה, מרצ, ולבסוף רע"ם - הסיעה הקטנה ביותר בכנסת ה-24, שתחתום את יום ההיוועצויות.

לו"ז סבב ההמלצות אצל נשיא המדינה

  • 09:30 - הליכוד
  • 10:15 - יש עתיד
  • 11:00 - ש"ס
  • 11:45 - כחול לבן
  • 12:30 - ימינה
  • 13:15 - העבודה
  • 14:00 - יהדות התורה
  • 16:30 - ישראל ביתנו
  • 17:15 - הציונות הדתית
  • 18:00 - מרצ
  • 18:45 - תקווה חדשה
  • 19:30 - הרשימה המשותפת
  • 20:15 - רע"ם

הנשיא ריבלין הבהיר בשבוע שעבר כי ייתן את המנדט למי שיש לו את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה, ולא בהכרח למי שיש לו את סך הממליצים הגבוה ביותר, והחוק משאיר לו שיקול דעת נרחב מאוד על מי להטיל את המנדט. ריבלין צפוי להודיע על החלטתו עד יום רביעי, אך ייתכן שעוד קודם לכן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו לאחר תוצאות המדגם במטה הליכוד במטה בבנייני האומה, ירושלים 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
צפוי לקבל את מספר הממליצים הרב ביותר. נתניהו בערב הבחירות/ראובן קסטרו

לח"כ שיקבל את המנדט יהיו 28 ימים להרכבת ממשלה, עם אופציה להארכה של 14 ימים נוספים. אם המועמד הראשון לא יצליח, הנשיא יקיים סבב התייעצויות נוסף שבסופו הוא יכול להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר ל-28 ימים נוספים - או להחזיר את המנדט לכנסת ולהודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה. אם המועמד השני לא יצליח להקים ממשלה ב-28 יום שהוקצבו לו, המנדט יחזור לכנסת בכל מקרה לתקופה של שלושה שבועות שבמהלכה 61 ח"כים יכולים לבקש להטיל את התפקיד על כל ח"כ לבחירתם. למועמד הזה, לפי החוק, יהיו 14 ימים להרכבת ממשלה, ואם לא - הכנסת תתפזר לבחירות חמישיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully