וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

שיחות עם מיליונרים חרדים ופגישות עם ראשי ישיבות: כך פעל נתניהו להסכם ביהדות התורה

עודכן לאחרונה: 13.9.2022 / 16:09

בפגישה שקיים עם שלושה בכירים אמר נתניהו כי "יש לעשות הכול כדי להגיע ל-61" - ושחייבים לאחד בין הסיעות החרדיות. הוא ביקש לוודא שאם יבטיח לצמצם את לימודי הליבה - הבעיות במפלגה ייפתרו. נתניהו אמנם ספג ביקורת רבה על המהלך, אך במפלגה אומרים: "המשבר נפתר בזכותו"

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו בכנס כיכר השבת/כיכר השבת

ביום שלישי שעבר, שעת ערב מוקדמת, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יחד עם ראש הסגל צחי ברוורמן ויועצו החרדי זאב פליישמן נכנסו בחשאיות לבניין המשרדים הממוקם בתחילת שדרות רוטשילד בתל אביב. בחדר הישיבות במשרד עורכי הדין נבו קידר בלום המתינו לו שלושה בכירים חרדים - הרב יוסי חברוני, ראש ישיבת חברון - מהישיבות הנחשבות בעולם החרדיות המכונה "אוקספורד" החרדי ובעל השפעה בסיעת דגל התורה; שלמה קרלינשטיין, מנהלה של הישיבה ומי שאחראי על גוף הכספים הגדול של חסידות גור; ויזם הנדל"ן החרדי שלמה ברונר המקורב לבתי המנהיגים החרדים. "המחויבות שלי", אמר נתניהו לנוכחים בחדר, "היא לעשות כל שאפשר כדי להשיג 61 מנדטים לגוש הימין".

מדובר בימי השיא של המשבר הפוליטי בין דגל התורה ואגודת ישראל, שתי הסיעות המרכיבות את יהדות התורה. הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות, השיחות נקלעו למבוי סתום ולמרות שחלק מהזרמים החרדים הזהירו את נתניהו "אל תתערב", הוא פעל מאחורי הקלעים והשקיע מאמצים אדירים להשיג הסכם לריצה משותפת. נקודת ההנחה של נתניהו הייתה כי אם הסיעות ירוצו בנפרד, ניצחון בבחירות הקרובות יהיה חסר סיכוי. במצב כזה, לפחות אחת משתי הסיעות לא יעברו את אחוז החסימה והגוש בראשותו לא יגיע ל-61 מנדטים.

--. --, אתר רשמי
תיעוד של נתניהו בצאתו מהפגישה עם השלושה, בשלישי שעבר/אתר רשמי, --

הוויכוח העיקרי בין שתי הסיעות נסוב סביב הדרישה של חסידות בעלז, החסידות השנייה בגודלה בישראל, להצטרף למסלול חדש של משרד החינוך שמשמעותו תקציבים מהמדינה תמורת לימודים של מקצועות ליב"ה - מתמטיקה, אנגלית ועברית, מהלך שעורר התנגדות חריפה של הרב גרשון אדלשטיין, מנהיגה של הסיעה השותפה, דגל התורה. "אני רוצה שתוודאו", אמר נתניהו לנוכחים בפגישה, "שאם נצליח להשיג הסכם על החינוך עם בעלז, שלא יהיו אחר כך בעיות על מיקומים ותפקידים ברשימה". לאחר הפגישה, נתניהו עזב את המקום, ותיעוד שלו מיציאתו את הבניין נחשף לראשונה.

זאת לא הייתה הפעולה היחידה שנקט בה נתניהו כדי להשיג את ההסכם. ביום שני שעבר נחת בישראל שלמה ורדיגר, בעל הון חרדי ויו"ר אגודת ישראל בארה"ב. ורדיגר נחשב מקורב לאדמו"רים ורבנים, ובמשך שנים תרם מיליוני דולרים לחסידויות, מוסדות חינוך וגופי חסד במגזר החרדי. ורדיגר ניהל מרתון שיחות עם נתניהו. עם נחיתתו בישראל, הוא הגיע לפגישה בארבע עיניים עם האדמו"ר מבעלז בביתו בירושלים, בה ניסה להשיג פריצת דרך במגעים. ביום שאחרי, זמן קצר לפני עלייתו למטוס - הוא גם ניהל שיחה טלפונית עם המנהיג החרדי הרב אדלשטיין. ורדיגר דאג גם לעדכן את נתניהו בפרטי השיחות האלה.

עוד בוואלה!

המפלגות החרדיות הן שמנעו מבוחריהן את לימודי הליבה. נתניהו רק נתן את האישור

לכתבה המלאה
מסע"ת | בנימין נתניהו 25 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
עודכן כל העת. נתניהו/ראובן קסטרו
משה גפני. יונתן זינדל, פלאש 90
יו"ר יהדות התורה משה גפני/פלאש 90, יונתן זינדל

בנוסף, בניסיון להפעיל לחצים על דגל התורה, לשכת נתניהו פעלה גם בערוצים אחרים, ובהם מול רובי שראן, איל נדל"ן חרדי מניו יורק שהיה גם המגשר בסכסוך הירושה במשפחתו של הרב חיים קניבסקי ז"ל. מקורב לשראן סיפר כי יועצו של נתניהו פליישמן "התקשר באובססיביות" על מנת ששראן יפעיל את קשריו עם בית הרב אדלשטיין להשגת סיכום בין הצדדים. לאחר השיחה עם אנשי הרב אדלשטיין, שראן עדכן כי מדובר בויכוח אידיאולוגי אך הוא ימשיך לפעול להשגת פריצת דרך בין הצדדים.

עיקר מאמציו של נתניהו התמקדו בניסיונות לצרף את חסידות בעלז לרשת החינוך של ש"ס, רשת שמקבלת 100% תקציב מהמדינה בתמורה ללימודי ליב"ה בהיקף דומה. הוא סבר כי אם הסוגייה הכלכלית תפתר, המשבר ייפתר והצדדים ירוצו כמפלגה אחת בבחירות. נתניהו נפגש בחודש האחרון עם חברי הכנסת ישראל אייכלר ומאיר פרוש ולאחר מכן עם יו"ר ש"ס אריה דרעי והצדדים נתנו לו אור ירוק למהלך אך בינתיים טרם הבשיל.

ההסכם שנחתם אתמול במסגרתו מוסדות החינוך החרדים במסלול המוכר שאינו רשמי ובמסלול הפטור יקבלו תקצוב מהמדינה בגובה של 75% ו-55% (בהתאמה) למרות העובדה שחלקם אינם מלמדים את מקצועות הליב"ה כלל או מלמדים בהיקפים נמוכים נחתם בין הסיעות החרדיות אך נתניהו הבטיח לנציגי יהדות התורה לדאוג לתקציב עבור מימושו. הוא ספג על כך ביקורת אבל בכירים ביהדות התורה אמרו היום כי נתניהו לא אחראי על פרטיו אבל "אם הוא לא היה פועל, המשבר הזה לא היה מתקדם לפתרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully