וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

מיואשים מהפוליטיקה ודואגים ליוקר המחיה: הצעירים שמצביעים בפעם הראשונה

עודכן לאחרונה: 1.11.2022 / 17:26

145 אלף צעירים ילכו ב-1 בנובמבר לקלפיות ויממשו בפעם הראשונה את זכותם הדמוקרטית להצביע בבחירות. בשיחה עם וואלה! הם מעידים כי הדור הצעיר לא ממהר להישבע אמונים למפלגה אחת, ובוחנים בשבע עיניים את המפלגות המתמודדות: "הדור של היום לומד מטעויות העבר של המבוגרים"

בווידאו: הדפסת פתקי הצבעה לבחירות 2022, קרני שומרון, 11 באוקטובר 2022/ראובן קסטרו

ההליכה מהבית אל המתנ"ס או בית הספר, קבלת המעטפה, הכניסה אל מאחורי הפרגוד וההצבעה בקלפי. רוב הישראלים כבר זוכרים את ריטואל הבחירות, שהפך לטקס חד-שנתי, בעיניים עצומות. ב-1 בנובמבר יצטרפו אליהם 210 אלף מצביעים חדשים, מתוכם 145 אלף צעירים, וילמדו את השיטה בפעם הראשונה.

זיו זריהן, שלומד במכינת בני דוד ביישוב עלי, הוא אחד מהם. "להצביע בפעם הראשונה מרגיש לי מעשה חשוב. אומנם הקול שלי הוא לא מה שיכריע את הבחירות ככל הנראה, אבל אם כל אזרח יחשוב ככה ובסוף לא יצביע, יכול להיות שתקום ממשלה אחרת ממה שהוא ציפה", אמר וציין כי החליט להצביע לציונות הדתית. "רוב החברים שלי גם יצביעו כמוני, אנחנו באים מרקע דומה והמפלגה הזו מייצגת יותר מכולן את הערכים שלנו", העיד.

זיו זריהן. באדיבות המצולמים
"הקול שלי ככל הנראה לא יכריע את הבחירות, אבל זה מעשה חשוב". זיו זריהן/באדיבות המצולמים

לדבריו, הדור שלו לא ממהר להישבע אמונים למפלגה אחת. "לאחר כמה שנים שאין במדינה ממשלה יציבה, הדור שמתחיל להצביע קצת 'מיואש' מהמצב ובוחן יותר למי להצביע. חלק מהמועמדים היום דואגים לעצמם ולמפלגתם יותר מלאזרחים", טען זריהן, בוגר ישיבת אמי"ת יגל באשדוד. "אין בעיה שחבר כנסת ידאג לעצמו, המטרה שלו היא להיות בכנסת, אבל בקלות אפשר לחצות את הגבול".

נילי כרמי ממכינת חנתון תחגוג יום הולדת 18 יום לפני הבחירות. היא מתייחסת להחלטה למי לתת את קולה בכובד ראש מיוחד, חריג ביחס לרוב המצביעים, ובטח בהשוואה לבני גילה. "לא החלטתי עדיין למי אני מצביעה", היא מודה. "אני מרגישה שאין לי מספיק ידע על כל מפלגה, ואני מנסה לגבש דעה דרך כנסים והרצאות של בכירים בפוליטיקה. אני חוקרת על כל אחת מהמפלגות ומשתתפת בדיונים עם מבוגרים שמספרים על המפלגות שהם מצביעים להם וכמובן עוקבת בחדשות. ההצבעה מביאה הרבה בלבול והתרגשות, עם כל האחריות והחשיבות שלה".

נילי כרמי. באדיבות המצולמים
"יוקר המחיה בוער לי ולעוד צעירים רבים". נילי כרמי/באדיבות המצולמים

למרות שעדיין לא יצאה לעצמאות כלכלית, היא מונה את יוקר המחיה כאחד הנושאים החשובים לה ביותר. "יוקר המחיה בוער לי ולעוד צעירים רבים ששואלים את עצמם איך יצליחו להתקיים לאחר המסגרות הצבאיות בחיים האזרחיים. גם משבר האקלים שמאיים על העתיד של כולנו ומידרדר מדי שנה ולא מקבל יחס מספיק".

"הדור של היום בעיני מגיע תוך התבוננות ביקורתית ולומד מהמבוגרים ומטעויות העבר", הוסיפה כרמי. "כמוני, יש הרבה נערים ונערות שזאת הפעם הראשונה שהם מצביעים ויש בהם הרבה רצון ואמונה שהממשלה תצליח ותחזיק יותר זמן, לעומת המבוגרים שההליכה לקלפי היא כבר דבר מוכר להם ורבים מהם כבר לא מאמינים שיהיה שינוי וחושבים שנתראה עוד כמה חודשים לבחירות נוספות".

מועאד נסאר. באדיבות המצולמים
"רציתי להחרים את הבחירות". מועאד נסאר/באדיבות המצולמים

"רציתי להחרים את הבחירות, אבל אחרי התפרקות המשותפת החלטתי שאני רוצה להצביע לבל"ד ולסמי אבו שחאדה", סיפר מועאד נסאר, בן 19 מעראבה. "במשותפת הייתה צביעות, לא קיימו הבטחות. אמרו שישיגו 15 מנדטים ויוכלו להשפיע בכנסת אבל לא השפיעו. בל"ד יותר מייצגת אותי. יש לי המון חברים שהצביעו למשותפת או לא הצביעו ועכשיו עושים כמוני".

"לי חשוב שיטפלו בפשיעה בחברה הערבית. יש אנשים שזורקים את החיים שלהם ומצטרפים לפעילות כנופיות, ואין שום פיקוח משטרתי", מאשים נסאר. "האחריות פה היא גם על האנשים שמייצגים אותנו". הוא ציין כי יש גם לשפר את התשתיות, ובמיוחד התחבורה הציבורית. "אני חושב שכל קול משפיע ושהקול שלי נותן למפלגה יתרון", הוסיף. "מנגד, הסקרים מראים שאחוז נמוך מהחברה הערבית מצביעים. יש אנשים שאומרים שאין להם כוח, אבל הרוב אומרים שהם לא חושבים שהמפלגות הערביות יכולות לשנות את המדינה, שהן משמשות כתפאורה לדמוקרטיה בפני העולם", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully