וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

חלק נלחמים על כל קול, חלק כבר מיואשים: הקול הערבי שיכריע את הבחירות

עודכן לאחרונה: 31.10.2022 / 16:26

בעוד מנהיגי החברה הערבית מפצירים בציבור לצאת ולהצביע, ברחוב הערבי מורגש בעיקר ייאוש - ומרבית הציבור לא ממהר לצאת לקלפיות: "לערבים אין שום השפעה בכנסת, הכול ב'כאילו'", טוענים. מנגד, ישנם עוד כאלה שלא מוותרים: "צריכים להצביע כדי שיהיה לנו קול"

בווידאו: מנסור עבאס בריאיון לטל שלו באולפן וואלה!/צילום סטילס: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

40 המפלגות המתמודדות בבחירות נושאות עיניהן לחברי הציבור הערבי, המהווים 21% מהאוכלוסייה בישראל וייצאו ב-1 בנובמבר להצביע בפעם החמישית בתוך שנתיים וחצי. מנהיגי החברה הערבית וראשי המפלגות הערביות - רע"ם, חד"ש-תע"ל ובל"ד - חוששים משיעור הצבעה נמוך, שמשמעותו בדרך כלל אי-מיצוי פוטנציאל המנדטים של המגזר.

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיע השבוע לנצרת, בהזמנת ראש העיר עלי סלאם, וקרא לציבור הערבי לבוא ולהצביע. "האחריות של החברה הערבית לגורלה מתבטא בסופו של דבר בהיותה חלק מהדמוקרטיה", אמר לפיד, "אני לא בא הנה או לחברה הערבית בכלל ואומר תפתרו לנו את הבעיות. המשבר הדמוקרטי נוצר בחברה היהודית דווקא. כשאתם הולכים להצביע, אתם מצביעים על האלימות בחברה הערבית, אתם מצביעים על תוכניות מתאר, אתם מצביעים על תוכנית החומש הבאה, אתם מצביעים על השאלה אילו אמצעים אתם, כראשי רשויות, תקבלו בשנים הקרובות. אם האזרחים שלכם לא יצאו להצביע, הם צריכים להבין שגם מה שניתן בשנה האחרונה יילקח מהם. אתם מצביעים על חייכם, אתם מצביעים על השותפות".

בחירות 2021 (סבב ד') | הצבעה כפר מנדא 2021. פלאש 90, אתר רשמי
נלחמים על הקול. אישה ערביה מצביעה בבחירות 2021/אתר רשמי, פלאש 90
מצביעים בבחירות לכנסת ה-21 באום אל-פחם, 9 באפריל 2019. רויטרס
"מצביעים על השותפות". אישה ערביה מצביעה בבחירות 2019/רויטרס

ראש העיר סלאם עלה אחרי ראש הממשלה וקרא גם הוא להצביע. "לא חשוב למי, אבל חשוב ללכת להצביע", ציין. רה"מ לפיד המשיך לאחר מכן לג'וליס, שם השמיע בפניו דברים דומים שייח' מואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית. "זו זכותם של האזרחים להצביע, אני אומר גם כי זו חובתם להצביע ולהשפיע, איש איש על פי צו מצפונו והשקפותיו: מרכז, ימין או שמאל", אמר. "הישיבה על הגדר והימנעות מקיום חובה אזרחית של הצבעה והשפעה תחריף את מצוקות העדה שתיארתי ולא תביא לפתרונם. על כן, אני קורא לכל בני ובנות העדה הדרוזית: אנשי דת גברים, נשים, צעירות וצעירות - צאו להשפיע, תממשו את הזכות ואת החובה שלכם. קחו את גורלכם בידיכם".

ברחוב הערבי הדעות חלוקות. בעוד אחוזי ההצבעה המשוערים צוללים, ישנם מי שלא התייאש, ויטרח להגיע לקלפי. אחד מהם הוא עקיל אבו-זיד, חשמלאי שיצא לגמלאות, בן 64 מנצרת. "אסור להגיד לא להצביע", אמר כשהגיע להפגין מול בניין העירייה, בזמן ביקורו של לפיד. "כשמצביעים - משפיעים. איך שהגעתי לגיל 18, ב-1977, הצבעתי לראשונה, ומאז תמיד הצבעתי. לא להצביע זו טעות. אנחנו צריכים להצביע במדינה הזו כדי שיהיה לנו קול שמדבר".

מוחמד ג'בארין. באדיבות המצולמים
"לערבים אין שום השפעה". מוחמד ג'בארין/באדיבות המצולמים

לדבריו מצטרף ד"ר עזמי אבו אחמד, בן 63 מנצרת. "אני גם מצביע וגם קורא לאנשים אחרים להצביע", ציין. "אנחנו עם שחי תחת אפלייה קשה, זה אפרטהייד כשמערכת החינוך משקיעה פי ארבעה בילד יהודי מול ילד ערבי. כך גם בדיור ובכל תחום אחר. אנחנו צריכים להצביע כדי להיאבק נגד האפליה הזו, למען השוויון, נגד הגזענות ולמען העם שלנו שנמצא תחת הכיבוש. כשאנחנו מצביעים זה על מנת לקחת תפקיד במאבק הכולל, האזרחי והלאומי".

מנגד, מסתמן כי גם הפעם, רוב בעלי זכות הבחירה הערבים ייכנעו לייאוש ולא יממשו את זכותם זו. מוחמד ג'בארין, בן 60 מאום אל-פחם, בעליה של רשת ארצית של מכוני רנטגן, העיד כי הוא מאוכזב מכדי להצביע. "כל החיים שלי הצבעתי, לא חשוב לאיזו מפלגה נתתי את קולי או באיזה גוש הייתי, אבל היום, במציאות הפוליטית הנוכחית, אני חושב שלערבים אין שום השפעה בכנסת או מחוצה לה על מדיניות הממשלה כלפי הערבים. שמנו לב גם בהחלפת שלטון מהימני הקיצוני למרכז-ימין ובהעדר שמאל מהמפה הפוליטית בישראל, שלא היה שום שינוי ביחס לערבים".

סירין ג'בארין, אום אל-פחם. באדיבות המצולמים
"תסכול רב". סירין ג'בארין/באדיבות המצולמים

לטענת ג'בארין, אם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו יקים ממשלה עם איתמר בן גביר והמפלגות החרדיות, זה יציג לעולם שישראל היא מדינה "ימנית קיצונית וגזענית", כלשונו. "אני בעד שכל חברי הכנסת הערבים יגישו התפטרות קבוצתית ולא יכנסו לבחירות. אני אישית מכיר במוסדות הישראלים, אבל רואה שהמפלגות הערביות, עם כל הרצון שלהן, לא יכולות להשפיע על ממשלות. יש תסכול רב. המנהיגים הערבים לא מצליחים להביא לשינוי של ממש, לא בגלל שהם לא רוצים אלא בגלל שבמציאות הזו הם לא יכולים", טען.

להערכת בתו, סירין ג'בארין, פעילה פוליטית בת 26 שמעולם לא הצביעה, שיעור ההצבעה באום אל-פחם יעמוד על כ-10%. "אני לא מתכוונת להצביע כי עצם ההצבעה תהיה הכרה במדינת ישראל כמדינה דמוקרטית והיא לא", הטיחה. "המטרה שלי בסופו של דבר היא להוציא את האנשים לרחובות ושלא יהיה להם שום דרך אחרת לבקש את הזכויות שלהם".

היא המשיכה, "הכנסת הזו לא עובדת. עובדה היא שמאז שמפלגת חד"ש בכנסת שום דבר בחברה הערבית לא השתנה. אם כבר אז המדיניות כלפי הערבים נעשתה קשה וקיצונית יותר. אני לא אומרת שחברי הכנסת לא רוצים לעזור ושאני פוסלת אותם לגמרי, אבל אני לא מוכנה לקבל את זה שמחלקים להם שאריות. המטרה שלי היא שחרור פלסטין, שם יהיו לנו הזכויות מוקנות 'בילד-אין' ולא כמו שפה עושים לנו טובה עם הצבעות ותוכניות ממשלתיות. הכול 'בכאילו'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully