וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

הידיים נתניהו, הלב דרעי: החרדים מתכננים לתפוס את עמדת "המבוגר האחראי" בקואליציה

עודכן לאחרונה: 3.11.2022 / 6:07

אחרי שהגישו לנתניהו את הניצחון, ש"ס ויהדות התורה מגיעות למו"מ הקואליציוני כדי לפדות את השטר. אולם בעוד שנתניהו עשוי למצוא את עצמו בין הפטיש לסדן בשלל סוגיות, ובהן גם משפטו, החרדים מתכננים דווקא לשמש גורם מאזן

בווידאו: פעילי ש״ס צוהלים במטה המפלגה בירושלים: ״ליברמן למזבלה״/קרדיט - יקי אדמקר

ש"ס ויהדות התורה הגיעו בבחירות האחרונות לכנסת ה-25 לשיא כוחן, לראשונה מזה יותר משני עשורים. עם תוצאה מסתמנת של 18-19 מנדטים, נתון שראשי המפלגות החרדיות לא האמינו שישיגו, החרדים קיבלו כוח בלתי מוגבל. אבל דווקא ההצלחה של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר הופכת אותם להיות המבוגר האחראי בממשלה הבאה של נתניהו והם אלה שעשויים לספק לו את השקט הנדרש.

את הבחירות האחרונות פתחו המפלגות החרדיות עם חשש דרמטי מזליגת צעירים לטובת מפלגת סמוטריץ' ובן גביר, עם טענות על היעדר מנהיגות סוחפת ביהדות התורה או נגד ההתנהלות של הנציגים בכנסת. הן חששו מירידה בכוחן והתרחיש האופטימי ביותר היה שמירה על מספר המנדטים הקיים - שבעה מנדטים ליהדות התורה ושמונה או לכל היותר תשעה לש"ס. אבל קמפיינים משמעותיים שניהלו בתוך החברה החרדית ומחוצה לה והשנה האחרונה באופוזיציה - דווקא הביאה אותם להישג משמעותי במיוחד.

יו"ר ש"ס אריה דרעי במהלך נאומו לאחר תוצאות המדגם 2 בנובמבר 2022. יוסי זמיר, פלאש 90
איחד את הרבנים וניהל קמפיין מול הקהל המסורתי-חילוני. אריה דרעי חוגג ניצחון, 2 בנובמבר 2022/פלאש 90, יוסי זמיר

במקרה של ש"ס שהשיגה לפי התוצאות המסתמנות 11 מנדטים, נתון דו ספרתי מרשים שלא היה כמותו מאז לכתו לעולמו של מנהיגה הרוחני המנוח, הרב עובדיה יוסף - זה סיפורו של קמפיין שנוהל מול שני קהלים - חרדי ומסורתי. בזירה החרדית, יו"ר המפלגה אריה דרעי פעל לאחד את כל הרבנים הספרדים סביב המפלגה, כולל מנהיגים רוחניים שהיו מסוכסכים עמו או אלה שישבו על הגדר ונמנעו בשנים האחרונות מתמיכה בש"ס. דרעי נטרל מוקש אחר מוקש ובכך דאג להבטיח את מקסום הקולות החרדיים.

אבל ההישג נרשם דווקא מחוץ למגרש החרדי בקהלים חדשים שש"ס הצליחה להביא. דרעי ניהל קמפיין מקביל מול הקהל המסורתי-חילוני. בקמפיין הזה עשתה ש"ס שימוש בטיקט הדתי ונפנפה במאבק על "הזהות היהודית", אבל גם בטיקט המאבק נגד יוקר המחייה. במפלגה מעריכים כי היעדר מפלגה חברתית כמו כולנו של משה כחלון, זאת בנוסף למצב הכלכלי הקשה ועליית המחירים ברשתות השיווק ועוד - שיחקו תפקיד משמעותי שסחפו מנדט או שניים מקהלים שלא תמכו בה קודם.

עוד בוואלה!

ביטול רפורמת הסלולר והמס על החד פעמי: המשימות הראשונות שמתכננים החרדים

לכתבה המלאה
יצחק גולדקנופף מצביע בבחירות. 1 בנובמבר 2022. רוני כנפו, אתר רשמי
ניהלו קמפיין ממוקד מטרה. יצחק גולדקנופף מצביע, 1 בנובמבר 2022/אתר רשמי, רוני כנפו

גם יהדות התורה ניהלה קמפיין ממוקד מטרה. ראשי המפלגה עברו מקהילה לקהילה, בדגש על הצעירים והמאוכזבים, הטו אוזן קשבת והבטיחו להיות שם עבורם לא רק לפני בחירות. שלושה ימים לפני הבחירות, המפלגות קיימו כנסים מרכזיים בכל רחבי הארץ ושידרו קמפיין הפחדה סביב האפשרות ששוב לא תושג הכרעה פוליטית בבחירות הקרובות. ולא רק להם הייתה תרומה להתעוררות של הרחוב החרדי. בשבועיים שקדמו לבחירות, נתניהו ואנשיו ניהלו קמפיין געוואלד משמעותי בזירה החרדית במטרה לעורר את המצביעים של יהדות התורה. נתניהו סבר שיש מנדט שלם של צעירים או מאוכזבים שמתכוון להישאר בבית, ולדמותו הנערצת אצל החרדים הייתה תרומה משמעותית.

כעת, בתום חמש מערכות בחירות ולאחר שהגישו לנתניהו את הניצחון - ראשי המפלגות החרדיות יבקשו לחזור לעמדות מפתח והשפעה עם תפקידים בממשלה ובכנסת, תקציבים משמעותיים לישיבות ולכוללים וביטול כל מה שכינו "גזירות הממשלה" של בנט-לפיד כמו המס על החד-פעמי והשתייה המתוקה ועוד. הניצחון של ש"ס ויהדות התורה הוא לא שלהם אלא של קהל תומכיהם, ואותו הם מתכוונים לשרת.

איתמר בן גביר לאחר תוצאות המדגם 2 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
ההצלחה שלו הופכת את החרדים למבוגר האחראי. איתמר בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

דווקא העובדה שבידם כוח בלתי-מוגבל היא זו שעשויה לעזור לנתניהו. החרדים הכירו בשנים האחרונות את הרגע שבו הם הופכים ל"סחטנים", "נטל" ו"שודדי הקופה הציבורית", וגם אם הפעם אין להם כל כוונה להתנצל על כך כי זו בחירת העם - הם ממש לא רוצים להפוך להיות הסיפור. ההצלחה המסחררת של בן גביר וסמוטריץ' מפנה את הזרקור לשחקנים חדשים בזירה והם עשויים לתפוס את תפקיד המבוגר האחראי. כך בנושאים כמו מערכת המשפט, ביטחון ועוד - ש"ס ויהדות-התורה יהיו אלה שיעמדו בין נתניהו לבכירי הציונות הדתית ועוצמה יהודית ואף ייתכן כי בכך יעזרו גם להפוך מאוחר יותר את הממשלה הזאת לרחבה הרבה יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2022

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully