בני גנץ ויאיר לפיד, בני גנץ ואורלי לוי, אבי גבאי ותמר זנדברג, אבי גבאי, ציפי לבני ואהוד ברק, רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'. עיבוד תמונה
בני גנץ ויאיר לפיד, בני גנץ ואורלי לוי, אבי גבאי ותמר זנדברג, אבי גבאי, ציפי לבני ואהוד ברק, רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'/עיבוד תמונה

מדריך חיבורים

טל שלו ויקי אדמקר

13.2.2019 / 13:26

מה הסיכוי לשידוך המאיים בין יש עתיד וחוסן לישראל, איזו מגבלה מטילה חברת הכנסת מ"גשר" על המערכת וכמה דם רע צפוי לזרום בחדר שבו יישבו גבאי ולבני? כל התרחישים הפוליטיים של עונת הספינים הגדולה

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
הישרדות: הטיטניק; הריאליטי הקשוח של מפלגת העבודה
מספרי טלפון אישיים ופשיטת רגל לגנץ: כפפות הבחירות כבר ירדו מזמן

גנץ ולפיד (תצלומים: ראובן קסטרו)

בני גנץ יאיר לפיד מפוצלת בחירות חיבורים. ראובן קסטרו
בני גנץ יאיר לפיד מפוצלת בחירות חיבורים/ראובן קסטרו

חוסן לישראל+יש עתיד

הסיכויים: נמוכים

תרחיש האימים שמפחיד את בנימין נתניהו והימין נראה בשלב זה רחוק ביותר מהתגשמות. לפי כל הסקרים, רשימה משותפת של הרמטכ"ל לשעבר ומגיש הטלוויזיה לשעבר היא היחידה שיכולה להוביל למהפך - עקיפת הליכוד כמפלגה הגדולה וזכייה בשלטון. ברוח זו, קיימו גנץ ולפיד מגעים צפופים בחודשים האחרונים, אך שאלת ההנהגה של הרשימה המשותפת ריחפה באוויר כמכשול העיקרי בפני איחוד. גנץ, שמוביל במספר המנדטים בסקרים, מתעקש על המקום הראשון, ולפיד, בעל הניסיון, הוותק והמנגנון המפלגתי, מסרב לוותר. הפתרון האופטימלי, על פניו, היה יכול להיות רוטציה בראשות הממשלה, אבל כרגע נראה שזה לא הכיוון. ב"חוסן לישראל" יש רבים שסבורים שחיבור עם לפיד לא יהיה גדול מסך חלקיו, ולכן עדיף לרוץ בנפרד.

גנץ ולוי-אבקסיס (תצלומים: ראובן קסטרו)

בני גנץ אורלי לוי מפוצלת בחירות חיבורים. ראובן קסטרו
בני גנץ אורלי לוי מפוצלת בחירות חיבורים/ראובן קסטרו

חוסן לישראל+גשר

הסיכויים: בינוניים-גבוהים

אורלי לוי-אבקסיס היא האישה הכי מחוזרת במפלגנץ, וב"חוסן לישראל" מאוד היו רוצים לראות אותה מצטרפת לרשימה עד סגירתה. היא גדלה בבית ליכודניקי מפואר, נטועה יפה בשורשי ימין וגם מביאה איתה צבע חברתי עמוק, שמגוון את הנבחרת הלבנה והאשכנזית שגנץ ויעלון ביססו עד כה. יו"ר "גשר" התחילה כהבטחה להפתעת הבחירות עם 6-8 מנדטים בסקרים הראשונים, איבדה מאז גובה וכעת מדגדגת את אחוז החסימה מצדו התחתון, מה שהופך את ההצעה של גנץ ליותר ויותר אטרקטיבית. מבחינת "חוסן לישראל", לחיבור עמה יש חיסרון עיקרי אחד - הוא סוגר את הדלת על חיבורים נוספים. על לוי, שפרשה ב-2016 מישראל ביתנו אך בחרה להישאר חברת כנסת ולפעול כסיעת יחיד, ישנן סנקציות שעוסקות עליה להתמודד עם מפלגה שישבה בכנסת האחרונה, כך שחיבור בינה ובין גנץ אומר בהכרח כי הוא לא יוכל להתחבר עם מפלגה קיימת אחרת, דוגמת "יש עתיד". בימים האחרונים לוי חידדה עמדות, תקפה את גנץ בפומבי והצהירה שוב ושוב שהיא תרוץ לבד עד הסוף, אבל זו עונת הספינים הגדולה, ולכן כדאי לקחת את ההצהרות בערבון מוגבל, לפחות עד סגירת הרשימות.

גבאי וזנדברג (תצלומים: ראובן קסטרו)

אבי גבאי תמר זנדברג מפוצלת בחירות חיבורים. ראובן קסטרו
אבי גבאי תמר זנדברג מפוצלת בחירות חיבורים/ראובן קסטרו

העבודה+מרצ

הסיכויים: נמוכים-בינוניים

כמעט בכל מערכת בחירות בשנים האחרונות היה לחץ של פעילים ובכירים בשמאל לאחד את מרצ והעבודה לרשימת שמאל אחת, אך זו הפעם הראשונה בהיסטוריה ששתי המפלגות יחדיו חוששות באמת מאחוז החסימה. ההתרסקות המפוארת של העבודה בראשות גבאי - מ-24 מנדטים עם התנועה של ציפי לבני ב-2015 ל5-8 בסקרים עכשיו - מציבה את מי שהייתה פעם מפלגת שלטון במלחמת קיום של ממש על חייה ועתידה. החשש הגדול הוא מהתחזקות נוספת של גנץ שתשכנע מצביעי שמאל לבחור אסטרטגית ולהעדיף את מי שעשוי להביא להחלפת השלטון על פני מפלגת הבית שלהם, ולדרדר את המפא"יניקים ומרצ מתחת לאחוז החסימה. לכן, החל בימים האחרונים לחץ מחודש על גבאי ותמר זנדברג לבחון איחוד רשימות, שאותו מוביל ראש המשמרת הצעירה בעבודה תומר פינס, בגיבוי בכירים בעבר במפלגה שמשקיפים ונותנים עצות מבחוץ. אחרי הפריימריז בעבודה, שבהם נבחרה רשימה עם גוון שמאל חזק - סתיו שפיר, עמיר פרץ, שלי יחימוביץ', מרב מיכאלי וגם שני ראשי שלום עכשיו לשעבר עמר בר לב וגברי בר גיל - והפריימריז במרצ שיתקיימו ביום חמישי, הקרקע לחיבור עשויה להיות בשלה, אבל לוח הזמנים צפוף מאוד. שבוע אחד בלבד יישאר למהלכים שדורשים לא מעט פרוצדורות במפלגות דמוקרטיות. בעוד במרצ בגדול מקבלים את הרעיון בידיים פתוחות ושמחות, בעבודה נשמעים גם קולות מרכזיים וחזקים שמתנגדים לו ומתריעים מפני איבוד זהות סופי. כך או כך, כל מהלך בעבודה ידרוש את הסכמת גבאי, שסולד מאוד מהמילה שמאל ומתנגד נחרץ לרעיון החיבור.

גבאי, לבני וברק (תצלומים: ראובן קסטרו)

אבי גבאי ציפי לבני אהוד ברק מפוצלת בחירות חיבורים. ראובן קסטרו
אבי גבאי ציפי לבני אהוד ברק מפוצלת בחירות חיבורים/ראובן קסטרו

העבודה+התנועה+אהוד ברק

הסיכויים: נמוכים מאוד

זה תרחיש כמעט בלתי אפשרי, בעיקר בגלל האמוציות הגדולות שאופפות את כל הנוגעים בדבר, אבל בהתחשב במצבה העגום של העבודה יש כאלה שחושבים על פתרונות יצירתיים. גבאי פירק בשידור חי את המחנה הציוני והודיע ללבני על פיטוריה לעיני המצלמות לפני כחודשיים בלבד, אבל אף אחד מהם לא הרוויח מהמהלך הזה מנדטים. שחרור הנטל האלקטורלי, כהגדרת יו"ר העבודה, לא בלם את ההידרדרות, והיא עצמה מדשדשת רחוק מאחוז החסימה, אבל בכל זאת לוקחת איתה מנדט וחצי או שניים מהשמאל, שפשוט נזרקים לפח. שניהם היו שמחים לחבור לגנץ או לפיד ולקבל מחסה, אבל הם לא מאוד רצויים בשום מקום. החשש מאובדן הקולות בגוש מעורר גורמים במערכת הפוליטית לנסות לשכנע את גבאי ולבני להיכנס לחדר אחד ולשים את העבר המריר מאחור, עם חיזוק נוסף - אהוד ברק. ראש הממשלה ויו"ר העבודה לשעבר, שנותר לעת עתה מחוץ למשחק, עמל יחד עם לבני במשך חודשים על הרכבת גוש מרכז-שמאל שיחליף את השלטון, אך יש עדיין קולות בעבודה שאומרים שהוא היחיד שיכול להציל את המפלגה. עם זאת, כל הדם הרע שזרם בין גבאי ולבני עשוי להציף כל חדר משותף, ולכן צריך דמיון מפותח ואופטימי במיוחד כדי לראות את התרחיש הזה קורה.

דרעי וליצמן (תצלומים: ראובן קסטרו)

אריה דרעי יעקב ליצמן מפוצלת בחירות חיבורים. ראובן קסטרו
אריה דרעי יעקב ליצמן מפוצלת בחירות חיבורים/ראובן קסטרו

ש"ס+יהדות התורה

הסיכויים: נמוכים מאוד

יו"ר ש"ס אריה דרעי היה זה שדחף מאחורי הקלעים לאיחוד עם יהדות התורה בבחירות הקרובות, אבל הוא גם זה שקבר את הרעיון בתחילת השבוע. בטקס פתיחת קמפיין ש"ס הוא הצהיר כי "האשכנזים ללא יוצא מן הכלל יצביעו ליהדות התורה והספרדים ללא יוצא מן הכלל לש"ס". כמעט אין מערכת בחירות שבה הרעיון של ריצה משותפת של שתי המפלגות החרדיות לא עולה כאפשרות. במערכת הבחירות הנוכחית הוא צבר תאוצה לאור החשש מאפשרות שש"ס לא תעבור את אחוז החסימה או שיוגש נגד דרעי כתב אישום בחקירה המתנהלת נגדו. דרעי פעל לקדם את האיחוד אבל נתקל בהתנגדות עזה מצד ההנהגה הרוחנית ומפעילי שטח בולטים במפלגתו - ונסוג לאחור. לכך ניתן להוסיף סקרים פנימיים שנערכו וגילו כי אין ערך משמעותי לאיחוד כזה, ובמקרה הכי מרחיק לכת שתי המפלגות שומרות על כוחן. חרף הצהרותיו של דרעי נגד איחוד, ביהדות התורה אומרים כי ישנם סיכויים שערב הגשת הרשימות הרעיון יעלה שוב אבל ההיתכנות למהלך לדבריהם "נמוכה מאוד מאוד".

פרץ וסמוטריץ' (תצלומים: ראובן קסטרו)

רפי פרץ בצלאל סמוטריץ' מפוצלת בחירות חיבורים. ראובן קסטרו
רפי פרץ בצלאל סמוטריץ' מפוצלת בחירות חיבורים/ראובן קסטרו

הבית היהודי+האיחוד הלאומי

הסיכויים: גבוהים מאוד

זה אחד החיבורים הכי טבעיים בגוש הימין בפוליטיקה הישראלית. שתי מפלגות שאת ההבדלים האידיאולוגיים ביניהן גם בציונות הדתית מתקשים לזהות. כל אחת מהן, אם תרוץ לבד, לא תעבור את אחוז החסימה. ביממות האחרונות נרשמה התקדמות בין הצדדים, ולפי שני היו"רים - הרב רפי פרץ מהבית היהודי וח"כ בצלאל סמוטריץ' מהאיחוד הלאומי - הסיכויים לרוץ ביחד גבוהים במיוחד. הוויכוחים בין הצדדים מתנהלים כעת סביב זהות המקום הראשון ברשימה המשותפת ומחזיק התיק הבכיר בממשלה הבאה, ויכוחים שניתנים לפתרון עם קצת רצון טוב.

פרץ, סמוטריץ', בן גביר וישי (תצלומים: ראובן קסטרו)

רפי פרץ בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר אלי ישי מפוצלת בחירות חיבורים. ראובן קסטרו
רפי פרץ בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר אלי ישי מפוצלת בחירות חיבורים/ראובן קסטרו

הבית היהודי+האיחוד הלאומי+עוצמה יהודית+אלי ישי

הסיכויים: בינוניים

נתניהו דוחף מאוד לחיבורים של כל המפלגות, בטענה כי גוש-הימין עלול לאבד 6 או 7 מנדטים אם לא ייצאו לפועל. פעילי הימין ברוך מרזל, איתמר בן גביר וד"ר מיכאל בן ארי סובלים מתדמית שלילית וקיצונית גם בתוך הציונות הדתית, ובעוד סמוטריץ' החל לנהל עמם כבר משא ומתן, בבית היהודי לא ממהרים להתלהב מהחיבור בטענה כי הוא עלול להבריח מצביעים. ההערכה היא כי המגעים יימשכו רק אחרי שייסגר האיחוד בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי, וגם אז המהלך מוטל בספק. עד כה קיבלו אנשי עוצמה יהודית הצעה ראשונית לשריון של מקומות 5 ו-8 ברשימה המשותפת אך זו נדחתה מצדם על הסף. לעומתם, איחוד עם אלי ישי נחשב ריאלי בהרבה, ולפי ההערכה בשתי המפלגות הדתיות, הוא שווה קצת פחות ממנדט. בעקבות כך, אומרים גורמים בשתי המפלגות כי האיחוד עם ישי יוכל להיסגר מיד, אך "עליו להכיר בכוחו האמיתי".

נתניהו ופרץ (תצלומים: ראובן קסטרו)

בנימין נתניהו רפי פרץ מפוצלת בחירות חיבורים. ראובן קסטרו
בנימין נתניהו רפי פרץ מפוצלת בחירות חיבורים/ראובן קסטרו

הליכוד+הבית היהודי

הסיכויים: נמוכים מאוד

בשבוע שעבר קיים נתניהו שיחות שבהן בחן את האפשרות לשריין חלק מאנשי הבית היהודי בתוך הליכוד, אם החיבור עם סמוטריץ' לא יצלח, במטרה לאפשר לו להתאחד עם עוצמה יהודית ולמנוע איבוד קולות של מצביעי הבית היהודי. מאז, הודיע נתניהו לפרץ כי הוא לא רואה רווח אלקטורלי בכך, ואף ויתר על השריון במקום ה-21 ברשימת הליכוד, מה שהנמיך את הסיכויים למהלך.

נתניהו ובנט (תצלומים: ראובן קסטרו)

בנימין נתניהו נפתלי בנט מפוצלת בחירות חיבורים. ראובן קסטרו
בנימין נתניהו נפתלי בנט מפוצלת בחירות חיבורים/ראובן קסטרו

הליכוד+הימין החדש

הסיכויים: נמוכים

הדם הרע בין בנט ושקד ובין נתניהו לא נותן סיכויים גדולים למהלך כזה. הימין החדש התייצב על 6-8 מנדטים בסקרים ולמרות שנתניהו בחן אפשרות כזו וגילה כי יש בה רווח של מנדטים נוספים, כמעט ואין לו מקומות הגיוניים לשריון ברשימת הליכוד. לכן, סביר להניח כי איחוד כזה לא ייצא לפועל.

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: תומר לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully