וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות, מצלמות, מצלמות: פאניקה ברחובות לונדון, גרסת נתניהו

6.9.2019 / 18:27

הבליץ המדיני של רה"מ שנשמר לימי הקמפיין הגורליים טרם הסתיים, אולם בביקור הבזק שלו בבריטניה נתניהו התמקד בהצעת החוק חסרת ההיתכנות הפרקטית. הצבתו יחד עם הימין בעמדת נחיתות עדיפה על מסר של "העסקים כשורה" שישאיר את הבייס בשאננות

צילום: טל שלו

לא גרעין, ולא טילים מדויקים, אפילו לא התבססות באזור: בשונה מימים כתיקונם, בהן הנסיעות המדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו נשלטות על ידי מילת מפתח אחת - איראן, הפעם, בביקור הבזק בלונדון - היה רק דבר אחד שרצה לדבר עליו באמת: מצלמות מצלמות מצלמות. לפני שהמריא מנתב"ג, אחרי הפגישה עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, לפני ההמראה חזרה לארץ, ובשלושה שידורי לייב בפייסבוק, הוא שב והדהד את המסר: חייבים לשים מצלמות בקלפיות, כי אחרת "יגנבו לנו את הבחירות". למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה ועל אף לוח הזמנים הדחוק והבלתי אפשרי, בליכוד נחושים לפמפם את ענין טוהר הבחירות ב-11 הימים האחרונים שעד הבחירות וביום ראשון הקרוב הממשלה תצביע על הצעת החוק הזו - למרות שאין שום היתכנות פרקטית או ריאלית שהחוק יעבור בפרק זמן כה קצר.

לא פחות מ-12 דקות הוקדשו לעניין המצלמות ביום שישי בבוקר לפני שנתניהו המריא חזרה; הפאניקה ברחובות לונדון, כמו השיר של הסמיתס, כבר מזמן לא הייתה כל כך גדולה. המצלמות זה "הערבים נוהרים" גרסת 2019: כך מתדלקים את דימוי האויב שיגרום לימין לצאת מהבית, מרתיעים את הציבור הערבי בשאיפה להוריד שם את אחוזי ההצבעה, וגם - מכינים את הקרקע לדה-לגיטימציה של תוצאות הבחירות במקרה של הפסד. נתניהו נשאל בתדרוך הנלהב אם תוצאות הבחירות יהיו לא אמינות אם לא יהיו מצלמות בקלפיות - ולא השיב. אבל רעייתו הנהנה גם הנהנה. אפילו את האויב השנוא ביותר - התקשורת - המצלמות הדיחו לזמן קצר מהכותרות: "מה שמטריד אותי עכשיו יותר מכל - זה שמנסים לגנוב את הבחירות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים מלונדון בחזרה לישראל לאחר ביקור בזק ופגישה עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
מצלמות מצלמות מצלמות. בני הזוג נתניהו בהמראתם מלונדון, הבוקר/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ

24 שעות קודם, כשמטוס ראש הממשלה הגיע לנמל התעופה הית'רו, פקק במסלול הנחיתות חייב 20 דקות של סיבובים באוויר עד שמגדל הפיקוח אישר לו לנחות. היה בכך משל ציורי לשאלה שנשאלה ללא הרף על ידי העיתונאים בפמליה של נתניהו ב-24 השעות של ביקור הבזק בלונדון - מה מהות הסיבוב המדיני החפוז הזה ואיזה ספין בחירות מסתתר כאן מאחור? האם תמונה ופגישה של חצי שעה עם בוריס ג'ונסון - ראש ממשלה במשבר פוליטי חמור משל עצמו - יעזרו לשכנע את הבוחר הישראלי שנתניהו הוא באמת ליגה אחרת וישכנעו אותו לצאת מהבית? או שמא שר ההגנה האמריקני החדש - שאפילו באמריקה אף אחד לא ממש מכיר - הוא הסיבה לבהילות ושמאחורי ההקפצה מסתתרים סידורים ביטחוניים חשאיים? ואולי זה היה ניסיון לברוח מזרם הכותרות המתגברות על התמלילים החקירות וההקלטות - שבוע וחצי לפני הבחירות? כל התשובות נכונות במידה זו או אחרת: אחרי הסיבובים, כשהמטוס נחת על הקרקע, גם נתניהו נחת באזור הנוחות שלו.

כשנתניהו מדבר על סוריה, איראן, חיזבאללה, ושאר ירקות, וכשהכותרות מתמקדות במה יגיד לטראמפ ומה אמר לו רוחאני, המסר הוא עסקים כרגיל. הכול יציב. הכול כשורה. כאילו אין סיכוי שבעוד פחות משבועיים האדמה תרעד מתחת לרגליו. בכל הסקרים האחרונים נראה שנתניהו והליכוד רחוקים עדיין מ-61 המנדטים המיוחלים להקמת ממשלת ימין-חרדים, המספר שבגללו הלכנו לבחירות חוזרות מלכתחילה. מסקרי סוף השבוע עולה שגם השאיפה שלו לפתוח פער על כחול לבן לא ממש מתממשת עדיין. ההחלטה של בני גנץ להתיישר לכיוון החילוני ולהצהיר על רצונו בממשלה ליברלית ללא קיצונים וללא סחטנים כנראה לא תחזיק מים בשום משחק פוליטי אמיתי, אבל לעת עתה, היא עשתה את שלה והשיגה את מטרתה - עצירת הסחף לליברמן והתבצרות בקרב צמוד לנתניהו ולליכוד. אם הסקרים האחרונים ישתקפו בתוצאות האמת - ב-18 בספטמבר נתניהו יצטרך להתמודד עם עולם חדש, שהוא רחוק מלהיות מופלא.

עוד בוואלה!

תוהו וביבי: התנגדות היועמ"ש למצלמות מספקת לנתניהו את העילה לפיטוריו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון, 05.09.19. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
כולם גויסו. נתניהו עם ג'ונסון, אתמול/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ

"זה לא געוואלד פיקטיבי - זה אמיתי לחלוטין", אמר נתניהו בתדרוך לכתבים, בו הטיל ספק בסקרים שמתפרסמים בתקשורת, למרות שהוא, יותר מכולם, לא זז מילימטר בלי הניתוחים והמספרים. בעיקר, הוא לא מאמין שעוצמה יהודית יכולים לעבור את אחוז החסימה והוא עושה כל שביכולתו כדי ללכת להם על הראש ולשכנע לא להצביע להם. "יהיו סקרים שיראו שהם מגיעים ל-20 מנדטים, אפילו 120", רומז שהתקשורת עושה "מניפולציות בסקרים או עיגולים כלפי מעלה או כלפי מטה" כדי לייצר מצג שווא לפיו הוא חזק, ועוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה - כדי להרדים את בוחרי הימין ולהתל בהם שהוא במצב הרבה יותר טוב ממה שהוא ובעצם לגרום לאובדן קולות לפח.

"צריך להקפיד על הכלל שמי שיכול לאבד מנדטים לגוש הימין - לא צריך להצביע עבורו. זה לא מה שאני רואה, שחסר מנדט אחד. ממוצע הסקרים רחוק מזה. חלק מהבעיה זה קולות שילכו לאיבוד על ידי מפלגות שיקבלו 400 מנדטים בסקרים וגם מצביעים של הליכוד שחושבים שאני הולך לנצח בשעה שכרגע אם הם לא יבואו אני אפסיד. זה לא ענין של תכסיס גחמה או תרגיל - זו אמת לאמיתה", אמר, בשכנוע עמוק. או לפחות לכאורה. זה השלב שבו הסקרים - ומשמעותם - מתעתעים יותר מתמיד. לנתניהו בעצם עדיף שיסתמן שהוא והימין בעמדת נחיתות - כדי להלחיץ את הבייס, ולהוציא אותו מהבית. סקר שמראה שהוא בעמדת הובלה - גורם לשאננות, ומכאן - פוגע במאמץ המלחמתי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים בהלסינקי, 21 באוגוסט 2019. רויטרס
ממתינים לפגישה. פוטין/רויטרס

הבליץ המדיני של נתניהו, שנשמר לימים הגורליים ביותר של קמפיין הבחירות, עדיין לא נגמר. בלשכת ראש הממשלה עושים מאמץ גדול כדי לארגן ביקור בזק נוסף אצל הנשיא ולדימיר פוטין ברוסיה בשבוע הבא. בסיבוב הקודם של הבחירות באפריל, הוא חזר מהקרמלין עם גופתו של זכריה באומל, והפעם, למתנות מפוטין יכולות להיות גם ערך מוסף בקרב הסופי מול ליברמן על הקול הרוסי. ועוד לא ברור מה, ואם בכלל, יגיע במשלוח מיוחד מאמריקה. במידת הצורך, כל החברים הבינלאומיים של נתניהו יגויסו למטרה - להישאר בזירה שבה יש לו עליונות מוחלטת על יריביו, ולא להיגרר לזירות אחרות - שבהן, כרגע, הוא עדיין בסכנת הפסד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully