וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לשרים: קיימת מניעה משפטית לקידום חוק המצלמות

6.9.2019 / 15:24

על רקע כוונת הממשלה לאשר בשבוע הבא את חוק הצבת המצלמות בקלפיות, היועמ"ש מנדלבליט העביר את חוות דעתו לשרים לפיה קיים קושי משפטי להעביר את הצעת החוק. מנדלבליט אף צפוי לקחת חלק בישיבת הממשלה המיוחדת

צילום: טל שלו

חוק המצלמות - עדכונים אחרונים:

  • היועמ"ש לשרים: קיימת מניעה משפטית לקידום החוק
  • מנדלבליט ייקח חלק בישיבת הממשלה המיוחדת ביום א' בה השרים יאשרו את הצעת החוק
  • בין נימוקי היועמ"ש: סד זמנים קצר, אי התייעצות בגורמי מקצוע, סכנה לטוהר הבחירות ופגיעה בפרטיות
  • נתניהו: הצבת מצלמות מונעת גניבת בחירות

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הניח היום (שישי) בפני שרי הממשלה את חוות דעתו המפורטת בנוגע להצעת החוק להצבת מצלמות בקלפיות בבחירות. בחוות דעתו שב היועץ מנדלבליט על עמדתו כי קיימת מניעה משפטית לקדם את ההצעה.

חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה הופצה לשרי הממשלה, באמצעות מזכירות הממשלה, לקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון בה השרים ידונו ויאשרו את הצעת החוק. מנדלבליט עצמו צפוי אף הוא לקחת חלק בישיבת הממשלה.

לקריאת חוות הדעת המלאה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
קיים קושי משפטי. מנדלבליט/ניב אהרונסון

בין השאר, כתב היועמ"ש לשרים בחוות הדעת כי "בעת הזאת, טבוע פגם משפטי היורד לשורשו של עניין ומקים מניעה משפטית לאישורה של הצעת החוק. כמו כן, ונוכח סד הזמנים והנסיבות הנוכחיות לא ניתן לקיים את ההליך הנדרש על מנת לתקן את ההצעה". מנדלבליט נימק את דבריו בעמדת יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, וכן ב"בפגיעה, קרוב לוודאי, ביכולת לקיים את יום הבחירות לכנסת באופן תקין וסדיר כנדרש במשטרנו הדמוקרטי".

בין הנימוקים המשפטיים שהביא, ציין מנדלבליט כי אישור הצעת החוק כעשרה ימים לפני הבחירות יוצר קושי חוקתי. בעייתיות נוספת עולה מעצם העובדה ש"הממשלה לא קיימה כל הליך עבודה מקצועי קודם לפרסום התזכיר ולא התייעצה כנדרש בגורמים האמונים על התחום" בסד הזמנים שהציבה. היועמ"ש אף הדגיש את הסיכון בפגיעה בטוהר הבחירות וכן בזכות לפרטיות ובסוגיות הנוגעות להגנת מידע אישי. "קבלת ההצעה באופן הזה וללא ליבון הדברים, עלולה לשלול הגנות משפטיות חיוניות לנושאי המידע, ללא כל הצדקה", כתב מנדלבליט."כן נראה, כי ההצעה אינה מספקת הגנה ראויה מפני סיכונים חמורים של יצירת מאגרי תמונות מזוהות רחבי היקף".

עוד בוואלה!

תוהו וביבי: התנגדות היועמ"ש למצלמות מספקת לנתניהו את העילה לפיטוריו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים מלונדון בחזרה לישראל לאחר ביקור בזק ופגישה עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. חיים צח/לע"מ, אתר רשמי
בני הזוג נתניו לפני המראתם מלונדון, הבוקר/אתר רשמי, חיים צח/לע"מ

מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו שב על כוונתו לקדם את החוק למרות עמדת היועץ המשפטי לממשלה. הבוקר, טרם המריא מלונדון לישראל שב וטען כי רק מי שרוצה לגנוב את הבחירות מתנגד להצבת מצלמות בקלפיות. "הצבת מצלמות מונעת גניבת בחירות", אמר נתניהו, אך סירב להשיב לשאלה מי גונב את הבחירות.

"במדינת ישראל יש מצלמות בכל מקום", המשיך ראש הממשלה. "ביקשנו את זה לאור העובדה שהתגלו זיופים בבחירות האחרונות. הדרך להבטיח את טוהר הבחירות היא שהמשקיפים יהיו בקלפיות". לדבריו, אין סיבה להתנגדות לכך "אלא אם כן רוצים שהליכוד יפסיד. כל מי שמדבר על דמוקרטיה וטוהר הבחירות חייב לתמוך בהצבת מצלמות".

גם שר התקשורת דודי אמסלם ביטא עמדה דומה הבוקר, כשכתב כי "אם הזיופים בבחירות היו ביהודה ושומרון ובמעוזי הליכוד, אני מניח שהמצלמות היו כבר מאופסנות מזמן במחסנים המאובטחים והמצולמים של ועדת הבחירות". השר אלי כהן הצטרף לדברים, ובשישי תרבות עם שרון כידון בסביון אמר כי "למה בשמאל לא רוצים שיוצבו מצלמות? ממה הם מפחדים, מהליך בחירות נקי ודמוקרטי? משמירה על טוהר הבחירות? אני רואה פה טהרנות. כשטוב להם אז מדברים על טוהר הבחירות וכשלא טוב להם, אז לא".

במסגרת ישיבת הממשלה המתוכננת ביום ראשון, השרים צפויים להוציא לדרך את קידומה המהיר של הצעת החוק. למרות שנותרו רק עשרה ימים עד לבחירות, בליכוד מתכוונים לבקש מוועדת הכנסת פטור מחובת הנחת הצעת החוק כדי להספיק לחוקקו בשלוש קריאות עד הבחירות. לפי ההערכה לחוק סיכויים נמוכים מאוד להתקדם. עם זאת, בליכוד נחושים לקדם את החוק בכל מקרה כחלק מקמפיין הישורת האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully