וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומבינות, דילים ואמוציות: העבודה ומרצ בוחרות מנהיג - ומקוות לשרוד

23.6.2019 / 7:57

ועידת מפלגת העבודה תתכנס היום לאשר את הפריימריז לראשות הרשימה, וגם במרצ יבחרו בסוף השבוע יו"ר. מעל הקרבות הפנימיים מרחפות שאלת האיחודים במחנה והודעתו של אהוד ברק שיקים מפלגה חדשה שתיכנס לזירה הצפופה. מורה נבוכים לקראת שבוע פוליטי עמוס בשמאל

צילום: שלומי גבאי, עריכה: תומר לוי

הקרב על זהות הנהגת השמאל בבחירות הבאות מעלה הילוך בשבוע פוליטי עמוס אירועים במפלגת העבודה ובמרצ: היום (ראשון) תתכנס ועידת מפלגת העבודה, הגוף הבוחר העליון של המפלגה, כדי לאשר את מועד הבחירות ליו"ר ביום שלישי הבא ולהכריע אם רשימת המפלגה תוקפא או תיבחר מחדש בפריימריז. ביום חמישי תתכנס ועידת מרצ שתבחר את היו"ר הבא ותקבע אם תמר זנדברג תשמור על כסאה, או תעביר את השרביט לניצן הורוביץ.

הרבה מאוד פוליטיקות, קומבינות, דילים, אינטריגות ואמוציות יזרמו בגני התערוכה, שם מתקיימים שני הכינוסים. כשמעל כל הקרבות הפנימיים, מרחפים שאלת האיחודים בתוך המחנה, הרצון לחלץ את מרצ והעבודה מאימת אחוז החסימה, ודמותו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שהודיע רשמית בסוף השבוע כי הוא מוסיף עוד מפלגה משלו לזירה הצפופה.

הולכים לבחירות - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
ליברמן עורר את החשש הגדול בימין - והזניק את "המרוץ ל-61" של נתניהו
לפיד צייץ: "ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה" - ופרסם הבהרה
ראש המוסד לשעבר: בוחרי נתניהו חסרי דעת; רה"מ: אין גבול להתנשאות

הצבת ארונו של עמוס עוז, תיאטרון צוותא, בתל אביב 31 בצדמבר 2018. ניב אהרונסון
מצטרף למרוץ. ברק/ניב אהרונסון

ועידת מפלגת העבודה, שתתכנס הערב, היא הראשונה מאז הבחירות שבהן המפלגה ירדה לשפל היסטורי של שישה מנדטים בלבד. היו"ר שהוביל את הכישלון המפואר, אבי גבאי, פינה את כסאו מוקדם יותר החודש והודיע כי לא יתמודד על כהונה נוספת, וקרב הירושה מתנהל עכשיו במלוא הדרו בין עמיר פרץ, איציק שמולי וסתיו שפיר.

אחרי שבועות של מאבקי כוח ועיכובים משפטיים על סדרי הבחירות וההצבעה, כ-3,300 צירי הוועידה צפויים לאשר היום רשמית שהבחירות ליו"ר יהיו פתוחות לכלל המתפקדים, ויתקיימו ב-2 ביולי. בנוסף, הוועידה תתבקש לאשר "צילום מצב" של הרשימה לכנסת בבחירות הבאות, או לצאת לפריימריז חדשים גם לרשימת הח"כים. על פניו, מדובר רק בפרוצדורות, אבל ההכנות לוועידה כבר מחוללות מהומה ומשקפות במידת מה את המאבק היצרי על ההנהגה.

הבחירה הדורית של מתפקדי העבודה

שלישיית המתמודדים מציבה עבור מתפקדי העבודה בחירה דורית חדה בין פרץ הוותיק והמנוסה, לבין שמולי ושפיר - נציגי מחאת האוהלים של דור האיקס. פרץ, שכבר כיהן כיו"ר בעשור הקודם ומתגאה בכך שהוא היחיד שיודע להעביר מנדטים מימין, הפסיד לגבאי בקרב על ההנהגה לפני שנתיים והיה הראשון להודיע שהוא מתמודד על התפקיד מחדש. מאז, הוא נוקט במגוון מהלכים פוליטיים וטריקים כדי להבטיח שזירת הקרב תהיה כמה שיותר נוחה.

בתחילה, הוא ניסה להעביר את הבחירות לפורום המצומצם יותר של הוועידה, שם יש יותר משקל לקבוצות כוח מאורגנות כמו אנשי המחנה שלו ואנשי ההסתדרות. אך אחרי שבועות של הליכים משפטיים הוא ויתר ונעתר להצעה המקורית, שהיא גם ברירת המחדל החוקתית של המפלגה, שהמתפקדים יהיו אלה שבוחרים את היו"ר. במהלך המשא ומתן הוא הצליח להביא לפריסת קלפיות רחבה מאוד כדי להגביר את היכולת שלו לגייס תומכים בכפרים ערביים ועיירות פיתוח. זאת, למרות ההתנגדות של חלק מבכירי המפלגה שטוענים שמדובר בהוצאה יקרה ומיותרת למפלגה, שגם כך נותרה עם חובות כבדים אחרי הבחירות האחרונות.

עמיר פרץ בועידת מפלגת העבודה, גני התערוכה 10 בינואר 2019. ראובן קסטרו
מתגאה שהוא היחיד שיודע להעביר מנדטים מימין. פרץ/ראובן קסטרו

אנשיו של פרץ מקדמים במקביל גם את ההצעה לערוך פריימריז לרשימת המפלגה - למורת רוחם של רוב הח"כים שטוענים שהרשימה נבחרה רק לפני ארבעה חודשים ומדובר בהליך יקר ומיותר. לדברי גורמים בעבודה, ההחלטה של פרץ לכרוך בין השניים נועדה לשמש מנוף לחץ על חברי הכנסת כדי שיביעו בו תמיכה במרוץ להנהגה. פרץ מגובה באנשי ההסתדרות בוועידה, שדורשים כעת לערוך הצבעה חשאית, כדי להקל על הצירים להצביע נגד צילום המצב של הרשימה הקיימת, אך שמולי, שפיר וח"כ שלי יחימוביץ' מתנגדים למהלכים וצפויים לקרוא לצירים לתמוך בצילום המצב.

נוסף לכך, פרץ נאבק בשבועות האחרונים להכניס סעיף שקובע כי גם אם יהיה צילום מצב והקפאה של הרשימה, תישמר ליו"ר המפלגה האופציה לעשות שריונים, מיזוגים ואיחודים, כפי שהיה גם בבחירות הקודמות. לפי ההערכה, פרץ מתכוון לקדם את אנשיו במידה והרשימה אכן תוקפא, ובין היתר מתכוון לשריין את ח"כ לשעבר איתן כבל. כמו כן, הוא מחזר אחרי חברת הכנסת לשעבר אורלי לוי למטרת חבירה עתידית.

איציק שמולי אחרי תוצאות הפריימריז למפלגת העבודה בגני התערוכה, 11 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
חבר הכנסת הכי פופולרי במפלגת העבודה. שמולי/ראובן קסטרו

לפרץ יש כבר קמפיין אינטנסיבי וויראלי שבמסגרתו תומכיו מצטלמים עם שפם. מאחורי הקלעים, אנשיו מפעילים לחצים כבדים על חברי כנסת ודמויות בולטות אחרות להביע בו תמיכה וללחוץ על שמולי ושפיר לפרוש מהתמודדות. שמולי נחשב לבן טיפוחיו של פרץ וציר המאבק ביניהם מתוח במיוחד; שמולי הוא הח"כ הכי פופולרי במפלגת העבודה וחזק בעיקר אצל המצביעים החופשיים, בעוד פרץ חזק בקבוצות הכוח המאורגנות ומחזיק בעמדות שליטה והשפעה במנגנון ההסתדרותי והמפלגתי.

לכל אחד מהם סקרים פנימיים שמראים תוצאות שונות לגמרי: במטה פרץ טוענים שהוא עובר את רף ה-40%, ואילו שמולי באזור ה-30%, ואילו אצל האחרון אומרים שהפער הרבה יותר קטן והקרב צמוד. המשותף לשניהם: שפיר מגיעה רק למקום השלישי. אמינותם של סקרי פריימריז מוטלת בספק, אך הם משקפים מגמות דומות. במידה ואף אחד מהמועמדים לא יזכה לרוב של 40% מהקולות, שני המועמדים המובילים יעברו לסיבוב שני בשבוע שלאחר מכן.

גם במרצ: מחנאות, עסקנות ודילים

הדשא של השכנה משמאל, מרצ, לא ירוק יותר, והקרב על ראשות המפלגה, שיוכרע על ידי מאות צירי ועידת מרצ ביום חמישי, עמוס גם כן במחנאות, עסקנות ודילים. זנדברג, שבבחירות האחרונות הצליחה להביא רק ארבעה מנדטים, נלחמת להגן על כסאה מול הורוביץ, ששב למפלגה ארבע שנים אחרי שעזב אותה לפני בחירות 2015. הקרב על ההנהגה מחלק את המפלגה לשניים: במחנה התומכים של זנדברג יש את עיסאווי פריג' ומוסי רז, עו"ד גבי לסקי (מקום 9 בפעם הקודמת) ויניב שגיא, נציג הקיבוצים ברשימת מרצ שממוקם במקום ה-12 כעת ברשימה.

מהצד השני, במחנה הורוביץ נמצאים חברי הכנסת אילן גילאון ומיכל רוזין יחד עם עלי סלאלחה ומהרטה ברוך, המשובצים כיום במקומות 5 ו-6 ברשימה. ביום חמישי הוועידה תצביע על זהות היו"ר, ושבועיים לאחר מכן תתכנס שוב כדי לדרג את המועמדים ברשימה. רשימת מרצ לכנסת הקודמת נבחרה לראשונה בפריימריז של כ-16 אלף מתפקדים מוקדם יותר השנה, אך בעקבות דילים פוליטיים וקרבות ההנהגה הוועידה החליטה שהיא תדרג מחדש את הח"כים.

תמר זנדברג כנס הישראלי-חברתי של קרן ברל כצנלסון במרכז דוהל בתל אביב. ארתור לנדה, אתר רשמי
נלחמת להגן על כסאה. זנדברג/אתר רשמי, ארתור לנדה

העבודה ומרצ צפויות לסיים את ההליכים הפנימיים שלהם עד השבוע השני של יולי, מה שישאיר קצת יותר משבועיים למשא ומתן על חיבורים ואיחודים. כל המועמדים, בשתי המפלגות, מתייחסים בחיוב לאפשרות של איחודים וחיבורים בהמשך, ומעל כל הספוקלציות מרחפת דמותו של ברק, שהודיע רשמית בסוף השבוע כי הוא פועל להקמת מפלגה חדשה. ראש הממשלה לשעבר מקיים בשבועות האחרונים מגעים עם שלל שחקנים בתוך ומחוץ למערכת הפוליטית, ומסתמן שבשלב ראשון הוא צפוי לשתף פעולה עם סגן הרמטכ"ל לשעבר, אלוף במיל' יאיר גולן.

לברק ישנה פלטפורמה מפלגתית קיימת, מפלגת העצמאות ממנה פרש ב-2013, ולדברי גורמים פוליטיים הכוונה שלו היא להתחיל בפלטפורמה עצמאית ומשם להתקדם בחיבורים עם מפלגות נוספות בגוש השמאל. בין היתר, ברק מנהל מגעים עם הורוביץ במרצ ועם שלושת המתמודדים על ראשות העבודה, ורק לאחר ששתי המפלגות יכריעו על זהות מנהיגן המשא ומתן יוכל לצאת לדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully