וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS: רוב לשקד להנהגת מפלגת ימין, פרץ וברק ראש בראש בשמאל

11.7.2019 / 8:03

68 יום לבחירות, סקר וואלה! NEWS ומכון מדגם של מנו גבע מראה שהליכוד וכחול לבן בשוויון מנדטים, וליברמן נותר לשון מאזניים שמונע מרה"מ ממשלת ימין. ברקע מגעי האיחוד - שקד המועמדת המובילה לראשות מפלגת ימין. וגם: מה חשבו מצביעי כחול לבן על המשך שותפות גנץ ולפיד

68 יום לבחירות, הממשלה הבאה של בנימין נתניהו עדיין רחוקה, וכך גם שאיפותיו לחסל את אביגדור ליברמן ולהקים ממשלת ימין בלעדיו - כך עולה מסקר וואלה! NEWS ומכון מדגם בראשות מנו גבע בשיתוף אייפאנל המתפרסם הבוקר (חמישי).

אם הבחירות היו מתקיימות היום, הליכוד וכחול לבן היו מובילות בשוויון, עם 30 מנדטים כל אחת, אבל גוש הימין-חרדים שעליו מתבסס נתניהו רחוק מלהגיע ל-61 מנדטים אלא מסתפק ב-55 בלבד; ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן נותרת לשון המאזניים ורק מתחזקת ל-9 מנדטים, לעומת 5 בבחירות האחרונות. ליברמן הכריז כי הוא מתכוון לכפות ממשלת אחדות, ולפי הסקר, לנתניהו אין אפשרות לגבש קואליציית ימין של 61 חכים בלעדיו. אחרי שתי המפלגות הגדולות, ישנן ארבע מפלגות בינוניות - הרשימה המשותפת (11), ישראל ביתנו (9), יהדות התורה (8) וש"ס (7), ובהמשך - המפה הפוליטית מתפצלת לעוד 5 מפלגות קטנות עם שישה מנדטים ומטה: העבודה (6), איחוד מפלגות הימין, הימין החדש ומרצ - (5), וישראל דמוקרטית של אהוד ברק שסוגרת את הרשימה עם 4 מנדטים בלבד.

לקריאה נוספת:
אחרי שהתבטא נגד הרוטציה, יעלון מבהיר: "לפיד יהיה רה"מ מצוין"
איחוד ראשון בימין: פרץ וסמוטריץ' ימשיכו בריצה משותפת בבחירות
כל אנשי ליברמן: בליכוד הציעו לרוברט אילטוב לנהל את המטה הרוסי

מהסקר, שנערך בקרב 507 נשאלים במדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה עם טעות דגימה מרבית של 4.4%+, עולה כי שובו של ברק לזירה הפוליטית לא משנה את המפה הפוליטית כלל. גוש המרכז שמאל שומר על גודלו - 45 מנדטים, בדיוק כמו בבחירות האחרונות - רק שבמקום להתפצל לשלושה חלקים - כחול לבן, העבודה ומרצ - הוא מתפצל כעת לארבעה, מה שמעמיד את המפלגות הקטנות בסכנת אחוז החסימה. מפלגת זהות של משה פייגלין, כך לפי הסקר, אינה עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 2.7% בלבד.

בשלושת השבועות הקרובים, עד מועד סגירת הרשימות בוועדת הבחירות המרכזית, ייעשו מאמצים מקבילים לחבר ולאחד בין המפלגות בימין ובשמאל, כשאחת השאלות המרכזיות תהיה שאלת ההנהגה וההובלה של הרשימות המאוחדות. בימין, בשלב זה, עדיין אין הסכמות בין איחוד מפלגות הימין והימין החדש על ריצה משותפת, אך אם תקום מפלגת ימין מאוחדת של שתיהן - איילת שקד היא המועמדת המובילה לעמוד בראשה. מהסקר עולה כי 31% מהציבור הכללי סבור ששקד היא שצריכה להוביל את המפלגה המאוחדת, ורק 7% חושבים שיו"ר הבית היהודי, שר החינוך רפי פרץ, הוא שצריך לעמוד בראש; יו"ר הימין החדש נפתלי בנט זוכה ליותר תמיכה מפרץ עם 16%, ויו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ' זוכה ל-6%. יש לציין כי 25% מהמשיבים השיבו "אף אחד מהם". התמיכה בשקד גורפת עוד יותר בקרב הבייס הפוליטי שאליו מכוונים, כלומר: מי שמגדיר את עצמו תומך ימין - שם היא מובילה בבטחה עם 36%, לעומת 21% של בנט, 6% לפרץ, ו-7% לסמוטריץ'. למרות הפופולריות הרבה של שקד, האפשרות שאשה חילונית תעמוד בראש מפלגת הציונות הדתית מעוררת התנגדות נרחבת בקרב הרבנים.

בצד השני, בשמאל, הניסיונות לאחד בין מפלגת העבודה, מרצ, וישראל דמוקרטית של אהוד ברק, נתקלים גם הם בשאלת ההובלה - שבשלב זה מתמקדת בקרב בין עמיר פרץ ואהוד ברק, שבסקר קרובים מאוד במרוץ ראש בראש, עם יתרון קל לברק בקרב מצביעי שמאל.

הסקר בחן תרחיש של חיבור בין העבודה, ישראל דמוקרטית, מרצ, וגם התנועה של ציפי לבני, שטרם הכריזה על שובה לזירה אך מחוזרת מאוד, ושאל מי צריך לעמוד בראש מפלגת השמאל המאוחדת. מהסקר עולה כי בציבור הכללי פרץ מוביל במעט על ברק עם 19% תמיכה לעומת 18% תמיכה, אך בקרב מצביעים שמגדירים את עצמם כשמאל ברק עובר לעמדת הובלה עם 29% לעומת 27% של פרץ. עוד מתגלה, כי לבני זוכה לפופולריות גבוהה בקרב מצביעי שמאל ו-27% השיבו שהיא זו שצריכה לעמוד בראש מפלגה מאוחדת אם תקום כזו (לעומת 12% בקרב המשיבים הכלליים).

בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה, נתניהו מוביל בבטחה עם 42% מכלל המדגם, גנץ אחריו עם 22%, ברק עם 7% וליברמן עם 6%. התמיכה הגורפת לנתניהו מגיעה בעיקר ממי שמגדיר את עצמו כ"ימין", אך במבט לתוך מצביעי המרכז-שמאל מתגלה תמונה מעניינת: בני גנץ הוא המועמד המתאים ביותר לראשות הממשלה בקרב מי שמגדיר את עצמו כמרכז, עם 34% תמיכה לעומת 29% של נתניהו ורק 7% של ברק. עם זאת, בשמאל אהוד ברק עולה לעמדת הובלה ברורה על יו"ר כחול לבן: 41% ממי שמגדיר את עצמו כשמאל סבור שהוא המועמד המתאים ביותר לראשות הממשלה, לעומת 25% תמיכה בגנץ ורק 3% לנתניהו.

ברקע המתיחויות והמחלוקות בצמרת כחול לבן, שאלה נוספת בסקר בחנה את התמיכה הציבורית בשיתוף הפעולה שבין גנץ ולפיד וסקרה את האפשרות שכחול-לבן תתפצל לשתי מפלגות, כפי שהיה לפני הקמתה - חוסן לישראל ותלם בראשות גנץ ויש עתיד בראשות לפיד. רוב גורף של מצביעי כחול לבן בבחירות האחרונות - 71% - מתנגדים לפירוק של המסגרת המשותפת לשתי מפלגות שונות, ורמת ההתנגדות עולה ל-75% בקרב מי שמכריז כי בכוונתו להצביע לגנץ ולפיד בבחירות הבאות. עם זאת, מבחינת כלל המדגם ולא רק מצביעי כחול לבן, התוצאות הרבה פחות גורפות. 38% מהמשיבים הביעו תמיכה בפיצול של כחול לבן לשתי מפלגות (לעומת 23% בקרב מצביעי כחול לבן באפריל 2019), ו-42% אמרו שהם מתנגדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully