וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS: שקד מתחזקת, ומה התמיכה באיחוד כולל בשמאל?

25.7.2019 / 6:15

סקר וואלה! NEWS ומכון מדגם בראשות מנו גבע מגלה שהצבתה של איילת שקד במקום בנט בראשות הימין החדש כמעט מכפילה את עוצמת המפלגה. עוד עלה כי ישנה תמיכה של 35% ממצביעי השמאל לאיחוד כולל במחנה שיכלול גם את העבודה-גשר. 38% השיבו כי לא משנה להם איחוד שכזה

שבוע לסגירת הרשימות לבחירות, וברקע המגעים לאיחודים בימין ובשמאל. מפלגת ישראל דמוקרטית, בראשות ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, לא עוברת את אחוז החסימה - כך עולה מסקר וואלה! NEWS ומכון מדגם בראשות מנו גבע בשיתוף אייפאנל המתפרסם היום (חמישי). הסקר נערך לפני ההודעה על האיחוד בין מרצ, "ישראל דמוקרטית" וח"כ סתיו שפיר.

אם הבחירות היו מתקיימות היום, מפלגת העבודה בתוספת גשר ואורלי לוי-אבקסיס מתחזקת בשני מנדטים. מהצד השני, ארבעה ימים אחרי ההחלטה להציב את איילת שקד בראשות הימין החדש, המפלגה מתחזקת משמעותית וכמעט מכפילה את כוחה ל-8 מנדטים, לעומת 5 בסקר הקודם. איחוד מפלגות הימין, שמנהלת בימים אלה משא ומתן קדחתני על איחוד עם הימין החדש, נמצאת בעמדת נחיתות עם 4 מנדטים בלבד.

מהסקר, שנערך בקרב 508 מרואיינים במדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה עם טעות דגימה של 4.4%, עולה כי מצבם של הליכוד ובנימין נתניהו מוסיף להיות בעייתי. במקביל, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן ממשיכה להתחזק לאזור ה-10 מנדטים ובכך בולמת את שאיפתו של נתניהו להקים ממשלה בתמיכת גוש הימין והחרדים ללא ליברמן. ככלל, שתי המפלגות הגדולות ממשיכות לשמור על שוויון בהובלה אך נחלשות במעט: גם הליכוד וגם כחול לבן עומדות כעת על 29 מנדטים, לעומת 30 בסקר הקודם.

הרשימה הערבית המשותפת טרם השלימה סופית את המגעים לאיחוד הרשימות, אך לפי הסקר היא מתחזקת ל-12 מנדטים. שתי המפלגות החרדיות נותרות ללא שינוי - יהדות התורה עם 8 מנדטים וש"ס עם 7, אך בציונות הדתית ישנן תזוזות. ההצרחה של שקד ובנט בראשות הימין החדש נותנת את אותותיה ומביאה אותם ל-8 מנדטים, מה שעשוי לשפר את מעמדם במשא ומתן מול איחוד מפלגות הימין בראשות רפי פרץ שכרגע עומדים על 4.

עם זאת, גוש הימין-חרדים, קואליציית החלומות של נתניהו, עדיין רחוק מלהגיע ל-61 וכעת הוא עומד על 56 מנדטים. מצד שני החיבור בין מרצ, "ישראל דמוקרטית" של ברק וח"כ שפיר שנעשו לאחר עריכת הסקר - עשויים להשפיע דרמטית על גוש השמאל. בתוך כך, גם זהות של משה פייגלין מתרחקת מאחוז החסימה עם 1.9% בלבד.

יחד עם זאת, החיבור של מפלגת העבודה עם גשר הניב תוספת של שני מנדטים לעומת הסקר הקודם, והרשימה המשותפת מקבלת 8 מנדטים. מרצ מתרחקת במעט מאחוז החסימה ועולה ל-5 מנדטים, לעומת 4 בסקר הקודם. התוצאות הנמוכות של ברק עשויות לסלול את הדרך להתקדמות נוספת במגעים לחיבור בין ישראל דמוקרטית ומרצ, לנוכח לחץ ציבורי כבד בשמאל להביא לאיחודים וחיבורים.

למרות הצהרותיו של יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ כי הוא פוסל חיבור נוסף עם ברק או מרצ, מהסקר עולה כי ישנה תמיכה גדולה בקרב מצביעי שמאל באיחוד משולש של העבודה-גשר, מרצ וישראל דמוקרטית. כ-35% ממי שמגדיר את עצמו כמרכז-שמאל הביע תמיכה בחיבור שכזה, ורק 15% מתנגדים; עם זאת, הרוב המובהק של מצביעי המחנה מביעים בעיקר אדישות - 38% השיבו "לא משנה לי" ו-12% "לא יודע".

מצביעי ימין, מצד שני, חוששים מחיבור כזה מאוד. לפי הסקר, רק 8% ממי שמגדיר את עצמו ימין הביע תמיכה ברעיון של איחוד שלוש המפלגות ואילו 39% הביעו התנגדות. כך, בציבור הכללי הרעיון מתקבל בתגובות מעורבות - 21% תומכים, ו-25% מתנגדים. במידה וחיבור משולש שכזה אכן ירקום עור וגידים, פרץ הוא המועמד המוביל והפופולרי ביותר לעמוד בראשו. 34% ממצביעי המרכז-שמאל, ו-26% מהציבור הכללי חושבים שהוא המועמד המתאים ביותר לעמוד בראש איחוד מפלגות השמאל, ואילו ברק זוכה רק ל-22% תמיכה בקרב מצביעי המחנה שלו ו-16% בציבור הכללי.

ח"כ סתיו שפיר, שמקדמת את רעיון "הגוש הדמוקרטי" בשנתיים האחרונות, מובילה את הלחץ הציבורי על פרץ להתאחד בכל זאת ומעורבת מאוד במגעים לאיחוד בין ברק והורוביץ, זוכה ל-8% אחוז תמיכה בהתאמה להובלת רשימה מאוחדת - גם בציבור הכללי וגם בקרב מצביעי מרכז שמאל. מנגד, הורוביץ מקבל 7% תמיכה בלבד במחנה המרכז-שמאל ו-3% בציבור הכללי.

למרות השוויון בצמרת בין הליכוד וכחול לבן, הפער בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה נותר בעינו: נתניהו ממשיך להוביל על גנץ בשאלת ההתאמה עם 41% תמיכה, לעומת 30% של גנץ. בקרב מצביעי ימין הפער הזה גדול במיוחד ועומד על 75% לנתניהו לעומת 9% בלבד לגנץ, ואילו בקרב מצביעי מרכז שמאל היחס מתהפך אך בפער קטן יותר: 53% סבורים שגנץ מתאים יותר מנתניהו, ו19% סבורים שנתניהו יותר מתאים מגנץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully