וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד בשמאל: מרצ וברק ירוצו ברשימה משותפת, שפיר מצטרפת

25.7.2019 / 10:07

אחרי פגישה לילית בין ברק, הורוביץ ושפיר הם החליטו להתאחד ולהקים את "המחנה הדמוקרטי" בראשות יו"ר מרצ. שפיר תוצב במקום ה-2, ברק במקום ה-10 ויקבל את התיק הבכיר. הם התחייבו שלא להיכנס לממשלת נתניהו באף תנאי. ברק פנה ליו"ר העבודה: "נקבל אותך בזרועות פתוחות"

צילום: טל שלו, וואלה!NEWS, עריכה: ליר שפיגלר

איחוד דרמטי בשמאל - כל הפרטים:

  • יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, יו"ר ישראל דמוקרטית אהוד וברק וח"כ סתיו שפיר מתאחדים
  • רשימת "המחנה הדמוקרטי": שפיר במקום ה-2, ברק במקום ה-10 עם התחייבות לתיק הבכיר
  • החיבור המשולש כולל התחייבות שלא לשבת בממשלת נתניהו באף תנאי
  • ברק לפרץ: "יש עוד זמן לתקן, נקבל אותך בזרועות פתוחות"

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, יו"ר ישראל דמוקרטית אהוד ברק וחברת הכנסת סתיו שפיר הודיעו הבוקר (חמישי) כי החליטו להתאחד ולהוביל את "המחנה הדמוקרטי". בראש הרשימה יעמוד ניצן הורוביץ, במקום השני תעמוד סתיו שפיר, שעוזבת את מפלגת העבודה, ואהוד ברק בחר לעמוד במקום ה-10 ברשימה. הם ימסרו הצהרה משותפת בשעה 17:00.

אחרי הורוביץ ושפיר שיוצבו בראש רשימת המחנה הדמוקרטי, יוצב יאיר גולן ובהמשך "ריצ'רץ'" בין המפלגות, שבמסגרתו יש לברק ארבעה מקומות בעשירייה הראשונה - 3, 7, 9, 10, 14 ו-15. שפיר מגיעה לאיחוד בפלטפורמה משלה, עם המפלגה הירוקה של חברת הכנסת לשעבר יעל כהן פארן, הצפויה להשתלב ברשימה אף היא. הסכם החיבור המשולש כולל התחייבות שלא להיכנס לממשלתו של בנימין נתניהו באף תנאי.

עוד בוואלה!

סקר וואלה! NEWS: ברק לא עובר את אחוז החסימה, שקד מתחזקת

לכתבה המלאה
שפיר, ברק והורוביץ. אתר רשמי
מרצ, ברק ושפיר/אתר רשמי

המגעים לאיחוד בין מרצ וישראל הדמוקרטית עלו שלב השבוע לאחר התנצלותו של אהוד ברק בפני הציבור הערבי על מעורבותו במאורעות אוקטובר 2000, והושלמו אמש בפגישה לילית בין פרץ, הורוביץ ושפיר. שפיר, שהתמודדה מול יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ בפריימריז בתחילת החודש, היתה מתווכת בולטת במגעים בין פרץ והורוביץ, ומקדמת מזה שנתיים את רעיון "הגוש הדמוקרטי".

שפיר היא חברת כנסת של מפלגת העבודה מאז 2013, בפריימריז האחרונים לרשימה הגיעה למקום ה-2, והיתה אמורה להשתבץ במקום ה-4 אחרי השריון של אורלי לוי, צפויה כעת לעזוב את מפלגת העבודה לטובת המקום השני ברשימה המאוחדת. במקביל יימשך הלחץ על פרץ ומפלגת העבודה לנהל משא ומתן לקראת איחוד וחיבור נוסף, למרות הצהרותיו של פרץ אחרי האיחוד עם אורלי לוי כי לא יחבור למרצ ולברק.

ברק פנה הבוקר בטוויטר לפרץ וצייץ: "‏עמיר, קיבלת עצה רעה, מיועץ רע, להצטרף למקהלת השקרים של נתניהו. היריב שלך לא נמצא כאן. הוא נמצא בבלפור. יש עוד זמן לתקן. לא להתנצל - זה לא חשוב - אלא להצטרף אל מחנה השינוי באיחוד גדול. אנחנו נקבל אותך בזרועות פתוחות".

עמיר פרץ ואורלי לוי מודיעים על איחוד - 18 יולי 2019. קובי ריכטר/TPS, מערכת וואלה!
ברק אמר לו כי הוא יתקבל "בזרועות פתוחות". פרץ עם לוי/מערכת וואלה!, קובי ריכטר/TPS

במפלגת העבודה בירכו על האיחוד ומסרו: "אנו שמחים על הצטרפותו של אהוד ברק לרשימת מרצ. המהלך הזה ימנע אובדן קולות במחנה של רשימה שלא עוברת את אחוז החסימה ואיימה לאבד קולות למחנה המרכז- שמאל. החלוקה כרגע היא ברורה. מפלגת העבודה מציבה אלטרנטיבה אידאולוגית חברתית ואלקטורלית ברורה לגוש הימין, דבר שיאפשר לנו לפרוץ ולהביא קהלים חדשים ולהחליף את שלטון נתניהו".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) קרא הבוקר לפרץ לבצע איחוד נוסף. בריאיון לגלי צה"ל הוא אמר: "‏אם אפרוש מהעבודה היא תרד מתחת לאחוז החסימה. אחליט בשבוע הקרוב על עתידי הפוליטי". בשבוע האחרון הוא קיים פגישות גם עם ברק וגם עם הורוביץ, שמנסים לגייס גם אותו לרשימה החדשה.

מה יהיה הרכב הרשימה ומה יהיה כתוב על הפתק?

המחנה הדמוקרטי המורכב ממרצ, ישראל דמוקרטית יתמודד בבחירות הבאות תחת פתק אחד שעליו יירשם "מרצ". למרצ יש דומיננטיות בעשירייה הראשונה - הורוביץ במקום הראשון, ח"כ תמר זנדברג במקום הרביעי, ח"כ אילן גילאון במקום החמישי וח"כ עיסאווי פריג', שנחשב לאחד משושביני האיחוד עם ברק, הוא במקום השישי. במקום השלישי יוצב אלוף במיל' יאיר גולן ממפלגת ישראל דמוקרטית, ובמקום השביעי והתשיעי נציגים נוספים של הרשימה - פרופ' יפעת ביטון ונועה רוטמן.

המקום השמיני יישמר ליעל כהן פארן, שעומדת בראש התנועה הירוקה והתחברה לשפיר. מקום נוסף במקום ה-11 שיישמר לטובת פורש נוסף מהעבודה ובמקום ה-12 וה-13 יוצבו חברי מרצ מוסי רז ומיכל רוזין.

בהסכם האיחוד אין כל התייחסות להבטחות לגבי מעמדו של ברק, שמוצב במקום העשירי, אך סוכם בעל פה כי במידה שהמפלגה תצטרף לממשלת שמאל, הוא יהיה השר הבכיר. עם זאת, לפי ההערכה, במידה שהמפלגה לא תצטרף לממשלת שמאל, ברק לא יישאר ח"כ ויפרוש מהחיים הפוליטיים.

פריימריז במרצ בתל אביב, 11 ביולי 2019. ראובן קסטרו, אתר רשמי
מברכים על המהלך. מרצ/אתר רשמי, ראובן קסטרו

גורמים במרצ מדגישים כי הם מעוניינים להמשיך בחיבורים ולגייס גורמים נוספים ממפלגת העבודה. "הדלת פתוחה בפני שמולי וכל אחד אחר שמעוניין להצטרף למפלגת שמאל", הם אמרו.

במרצ מביעים שביעות רצון מהרכב הרשימה, שמשחק לטובת המפלגה, אך גם מקווי היסוד האידיאולוגיים שמשקפים את עקרונות מרצ ובראשם "חתירה לשלום והסדר מדיני" ודרישה ברורה וחד משמעית לביטול חוק הלאום. הסכם איחוד המפלגות יובא בשבוע הבא לאישור ועידת מרצ, ולפי ההערכה הוא צפוי להתקבל ברוב גדול.

כל חברי הכנסת ממרצ בירכו על המהלך הבוקר. ח"כ זנדברג, יו"ר מרצ לשעבר, כתבה בטוויטר כי מדובר ב"מהלך דרמטי לחיזוק השמאל: הרחבת השורות הראויה לנו וחיזוק משמעותי לעמדות הצדק והשוויון כחלופה לימין המשיחי והמושחת. מהלך של גדלות נפש אישית וצעדים אמיצים ראויים לציון למען איחוד המחנה, כראוי לגודל השעה. ברכות וכבוד ליו"ר מרצ ניצן הורוביץ, לאהוד ברק לסתיו שפיר ולכל העוסקים במלאכה".

יאיר גולן, במהלך מסע"ת בה מכריז על הקמת מפלגה חדשה, בית סוקולוב, ת"א 26 ביוני 2019. ראובן קסטרו
ארבעה מקומות למפלגתו של ברק בעשירייה הראשונה, גולן במקום ה-3. הרמטכ"ל לשעבר/ראובן קסטרו

ח"כ גילאון אמר כי "השמאל הישראלי קם היום לבוקר של תקווה ואחדות, ופותח במסע חדש לעבר שינוי פניה של מדינת ישראל. הרכב משובח של פייטרים שיתנו הכל בשביל להחזיר את מדינת ישראל לקווי היסוד שלה, קווי יסוד של צדק חברתי, של שלום, של דמוקרטיה. ברכות לניצן, אהוד וסתיו. יאללה, מתחילים".

ח"כ רוזין אמרה כי היא "מברכת את יו"ר מרצ ניצן הורוביץ על המהלך של הגדלת המחנה הדמוקרטי בהובלתה האידיאולוגית של מרצ ובהתאחדות סביבה. האיחוד הוא צו השעה במציאות הגזענית והמפלגת של הממשלה הימנית של נתניהו. חייבים להמשיך לפעול לאיחוד כל הגורמים משמאל לכחול לבן, וליצר רשימת שמאל גדולה שאינה בורחת מעמדותיה ומשמיעה קול ברור בעד שלום, שוויון ודמוקרטיה".

(עדכון ראשון: 7:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully