וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקווים שגנץ ילך בדרכו": הח"כים הערבים מייחלים לשוב לימי רבין

22.9.2019 / 22:49

המלצת חברי הרשימה המשותפת על יו"ר כחול לבן כמועמד להרכבת הממשלה תירשם בדפי ההיסטוריה. "אנחנו מממשים את רצונו של הציבור שלנו", הכריז עודה. ח"כ לשעבר עבד אל-והב דראושה, מעמודי התווך של הגוש החוסם ב-1992, הביע תמיכה במהלך: "צעד אמיץ, אינשאללה יהיה שלום"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

היסטוריה נרשמה הערב (ראשון) כשחמשת נציגי הרשימה המשותפת התייצבו אצל נשיא המדינה ראובן ריבלין כדי שיו"ר הרשימה יוכל למסור לו את המלצתה - להעניק ליו"ר כחול לבן בני גנץ את המנדט להרכיב ממשלה בישראל. "בחיי שזו הייתה ההחלטה הקשה ביותר שעשיתי", אמר היו"ר איימן עודה לנשיא. "אנחנו צריכים את הלגיטימציה וההשפעה. אף אחד לא ייתן לנו אז אנחנו ניקח אותה", הסביר.

עודה הזכיר רשימה של נושאים שניצבים בראש סדר העדיפויות של הציבור הערבי בישראל, אותם הרשימה המשותפת מבקשת לקדם באמצעות ההמלצה על גנץ, בהם ההבטחה ההיסטורית לשיבתם הביתה של עקורי איקרית ובירעם. "אנחנו מממשים את רצונו של הציבור שלנו", אמר, וחצי מיליון בוחריו מן הסתם הנהנו בבית, מול מסך הטלוויזיה.

"הרשימה המשותפת יצאה לדרך חדשה", הכריז יו"ר רע"ם מנסור עבאס. הוא ציין שני נושאים דחופים לציבור הערבי: מיגור הפשיעה הגואה ומה שכינה "הקואליציה הימנית המשיחית", במיוחד בכל הקשור להתנהלות בהר הבית.

סיעת הרשימה המשותפת בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"מממשים את רצונו של הציבור שלנו". נציגי הרשימה המשותפת בבית הנשיא, הערב/ראובן קסטרו

בלטה היעדרותה של הצלע הרביעית, יו"ר בל"ד, מטאנס שחאדה. "בל"ד רוצה ללכת עם, להרגיש בלי", הביע בכיר בחד"ש את הסנטימנט כלפי השותפה הבדלנית, "אבל גם 'לא עולה על בריקדות' ולא מוציאה על זה לרחוב את הציבור שלה כפי שהיא יודעת לעשות כשהעניין עקרוני לה. בכל מקרה טכנית היא לא יכולה לפרוש על רקע זה מהמשותפת כיוון שאין לה שליש מחברי הסיעה אלא רק 3 מ-13. כך מבחינתה היא לא תירשם בספר דברי הימים הפלסטיני כמי שנתנה את קולה למפלגה שבראשה גנרלים, ומהצד השני תוכל להגיד שנתנה כתף להפלת נתניהו".

חברי הנהגת המשותפת כולם מודים בפה מלא כי לא מאהבת מרדכי הם עושים את המהלך הזה, כי אם משנאה ותיעוב לראש הממשלה. "אם הייתה לנו דרך לשלוח הביתה את בנימין נתניהו בלי להמליץ על בני גנץ היינו עושים את זה", אמר לנשיא יו"ר תע"ל, אחמד טיבי. הוא השתמש במטפורה מענף הכדורגל החביב עליו מאוד ואמר כי "היום החלטנו להיות שחקן במגרש הפוליטי, על המגרש ולא רק על הספסל ואנחנו מקווים שנבקיע את השער שיכריע את הליגה".

עוד בוואלה!

תם הסבב הראשון בבית הנשיא: 46 ממליצים לגנץ, 40 לנתניהו

לכתבה המלאה

"הערבים לא התאכזבו וגם לא איכזבו את רבין"

"כן, זה היה רגע היסטורי ואני זוכר אותו בבירור. החלטנו לתמוך ברבין תמורת הטבות והליכה לכיוון השלום", הסביר לוואלה! NEWS ח"כ לשעבר עבד אל-והב דראושה את הגוש החוסם של 1992. הוא מי שהקים את המפלגה הדמוקרטית הערבית (מד"ע) שישבה באופוזיציה, אבל כחלק מגוש חוסם תמכה בממשלת העבודה בראשות יצחק רבין (ממשלת אוסלו). הוא דיבר בהתרגשות על הימים האלה תוך שהוא מזכיר בנוסטלגיה ובהערכה רבה את שותפו לדרך הזו, ח"כ תאופיק זיאד מהחזית הדמוקרטית לשלום ושוויון.

"רבין היה איש ישר, איש נחמד, ועזר לנו הרבה לשיפור היחסים בין ערבים ליהודים", אמר דראושה. "לא ראינו בחבירה אליו הצטרפות למנהיג 'יהודי', אלא למנהיג ישראלי, אחד שלוחם עבור שלום ושוויון. מנהיג של כולנו. אני לא התאכזבתי, הערבים לא התאכזבו וגם לא איכזבו את רבין. היינו הוגנים איתו והוא היה הוגן איתנו. כל מה שהוא הבטיח הוא קיים. הוא היה אומר לי: 'עבד אל-והב, אני הרבה לא מבטיח, אבל מה שאני מבטיח אני מקיים' ובאמת זה מה שהיה. עשינו היסטוריה. קיוויתי לטוב וקיבלתי טוב".

סיעת הרשימה המשותפת בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"תמיכה רחבה בציבור הערבי". טיבי, עודה ועבאס, הערב בבית הנשיא/ראובן קסטרו
"ההמלצה על גנץ מקובלת בכל הציבור הערבי, בל"ד הם מיעוט מבוטל"

חבר הכנסת לשעבר שחזר כי "הייתי נכנס ללשכת רבין והוא היה מקבל אותי כמו חבר בדרך לבבית וחיננית ופותר לנו את הבעיות שהבאנו בפניו. הוא ראה בנו חלק אינטגרלי מהמדינה. אני מקווה שגנץ ילך בדרכו של יצחק רבין. עכשיו אנחנו נותנים לגנץ את התמיכה ומקווים שיתמוך בנו בדברים שיקדמו את הציבור הערבי ושיגמיש עמדות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אינשאללה יהיה שלום כי כולם רוצים שלום. יהודים וערבים, אנחנו והשכנים. כולנו רוצים עתיד של שלום וצדק הדדי".

דראושה המליץ לרשימה המשותפת להמליץ על כחול לבן למען תהליך השלום. "איימן עודה לא מסכן את עצמו בהמלצה הזו", הבהיר. "יש לו תמיכה רחבה בציבור הערבי. ההמלצה על גנץ מקובלת בכל הציבור הערבי. בל"ד הם מיעוט מבוטל, אבל הציבור הרחב תומך במהלך של עודה. הצעד שעשה היה אמיץ ואני אומר לו שימשיך באומץ לב וביושר".

כשערבי ממליך מפקד צבאי ישראלי להיות ראש הממשלה

אחיינו, מוחמד דראושה, מי שהיה רכז סיעת מד"א בכנסת, סיפר לוואלה! NEWS על ימי הגוש החוסם. "הייתה לנו אז הרגשה שיש לנו דלת פתוחה בכל משרדי הממשלה. אני הייתי בידידות מופלאה עם כל רכזי הסיעות של העבודה ומרצ והייתה הרגשה שיש לנו נגישות לשרים, לעוזרי השרים, למזכירי סיעות, למנהלי אגפים, למי לא. זו הייתה תקופה בה הייתה הרגשה שזו הכנסת שלנו. שזו המדינה שלנו. ההרגשה הזו הלכה ודעכה מאז שלטון הימין עלה שוב ועשה דה-לגיטימציה לתפקיד הפוליטי של חבר הכנסת הערבי וצימק אותו לפונקציה של הערבי הכועס והכואב. עכשיו תיווצר אולי הזדמנות לחזור לימים הטובים".

לצד זיכרונות העבר, הדגיש דראושה כי מדובר ביום היסטורי. "על רקע הימים של אז אני יכול להעריך את חשיבות הרגע של היום. זה רגע של ויתור על הרבה תפיסות אידיאולוגיות כשאתה כערבי ממליך גנרל, מפקד צבאי ישראלי, להיות ראש הממשלה הבא. יש לדבר כזה משקל רב, משא כבד מאוד שמציף משקעים ושאלות אתיות".

"אתה מתפשר בגלל הרציונליות שלך ועושה ויתורים בתפיסה האנטי-מיליטריסטית ויש בזה כמובן סוג של קושי מאוד רציני", הוסיף דראושה. "אני מלא אמפתיה לח"כים של הרשימה המשותפת. הם עמדו במבחן מאוד משמעותי. מדברים על הישרדות? זו הישרדות פוליטית כי אם לא הייו עושים את זה, הציבור היה מעניש אותם, כי הציבור רוצה במעורבות. 79% מהציבור הערבי בישראל בעד תמיכה בגנץ כמועמד, אבל אין לו את השיקולים המפורטים של חברי הכנסת והידע והתפיסה ההיסטורית והאחריות. אז מי שבסופו של דבר לוקח אחריות אלה חברי הכנסת שלנו. יש לי הרבה אמפתיה והערכה שלקחו צעד לא פופוליסטי".

מוחמד דראושה. באדיבות המצולמים
"עכשיו תיווצר אולי הזדמנות לחזור לימים הטובים". דראושה/באדיבות המצולמים

דראושה אף התייחס לפילוג בתוך הרשימה המשותפת ברקע התמיכה בגנץ. "בל"ד התנגדו למהלך, אבל בחרו לא להביך את עודה והסמיכו אותו ללכת בשם הרשימה המשותפת כולה ולהמליץ על גנץ", אמר. "הם לא רצו להיות חלק מאותו רגע היסטורי, שמו את האחריות על הכתפיים של שלושת האחרים, אבל גם לא התנגדו".

"ההמלצה המרכזית שלי לראשי הרשימה המאוחדת היא שימשיכו לפעול מהראש ולא מהרגש וכך הם עונים לרחשי הציבור שלנו שרוצה נציגים אפקטיביים", תיאר דראושה. "בהמשך לדבריו של ח"כ טיבי הערב - לא שחקני תיאטרון פאסיביים, אלא שחקני כדורגל שמבקיעים. לא צריכים כאלה שייודעים לשחק רק בעיתונות אלא בכנסת. לעשות להשפיע ולשנות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרשימה המשותפת אצל הנשיא ריבלין, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully