וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריחת מנדטים ודמעות בדלתיים סגורות: הערב הקשה של העבודה-גשר-מרצ

3.3.2020 / 15:06

עם פרסום תוצאות המדגמים, באיחוד השמאל היו מוטרדים ממספר המושבים הזעום שקיבלו בכנסת ומהתחזקותו של נתניהו. אחרי שהתבצרו במטה מחשש להפגין חולשה, הבינו כי ספגו פגיעה מקמפיין "רק לא ביבי" של כחול לבן, אך הם לא מאמינים שפרץ ישבור את מילתו ויחבור לנתניהו

צילום: צלמי וואלה!NEWS, עריכה: אסף דרורי

ערב קשה עבר אמש (שני) על מפלגות העבודה, גשר ומרצ, שהגיעו להישגים הנמוכים ביותר שידעו מאז הקמתן. העבודה, שהקימה את המדינה, הצליחה לזכות בשלושה מושבים בלבד בכנסת השמורים ליו"ר עמיר פרץ ולאיציק שמולי ומרב מיכאלי. מרצ זוכה בשלב זה בשלושה כיסאות אותם יאיישו היו"ר ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ויאיר גולן. את גשר תייצג בכנסת ה-23 היו"ר אורלי לוי-אבקסיס.

המפלגה שהצמיחה ראשי ממשלה והתרגלה בעבר לכנסי בחירות גדולים בגני התערוכה, מצאה את עצמה עורכת כנס משמים בבית הלן קלר, כשאף ח"כ או פעיל מוכר של העבודה, גשר או מרצ לא הגיע למטה. אם בעבר ריחף האיום מפני אחוז החסימה, הפעם היה זה כישלון של שלוש המפלגות יחד.

הנהגת העבודה - גשר - מרצ, עם הגעתם למטה המפלגה לאחר תוצאות המדגם במטה המפלגה, מרכז הלן קלר, יד אליהו, תל אביב 3 במרץ 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, אתר רשמי
הישג נמוך מהצפוי. הורוביץ, פרץ ולוי-אבקסיס, אמש/אתר רשמי, אבשלום ששוני/פלאש90

לפני הבחירות הביא החיבור בין העבודה-גשר-מרצ מספר דו-ספרתי של מנדטים, אולם כבר בתחילת הערב ידעו הצדדים שלא יצליחו להגיע להישג כזה. יועץ המפלגה, יוסי טאטיקה, אמר לכתבים טרם פרסום המדגמים: "אני אגיד תודה אם נקבל שמונה מנדטים".

לאורך הערב התבצרו כל חברי הכנסת והפעילים הוותיקים במטה המפלגה. אחד העובדים במקום סיפר כי לא הוציאו את ראשם מחשש "שייראו את הדמעות". כשהעבודה השיגה מספר דומה של שישה מנדטים בבחירות אפריל, יו"ר המפלגה דאז אבי גבאי הודיע על התפטרותו.

האמיץ היחיד שהגיע לצפות במדגמים במטה המפלגה יחד עם הכתבים, ואף גילה כי מקומו בכנסת אינו בטוח, הוא סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן ממרצ. "אתה אמיץ שהגעת", אמרו לו, והוא מצידו ענה: "עשיתי דברים יותר אמיצים בחיי". לדברי גולן, האיחוד בין שלוש המפלגות היה בעל משמעות, שכן אחרת ייתכן כי אחת מהן לא הייתה עוברת את אחוז החסימה. "השמאל יצטרך לעשות חושבים ולראות איך מתקדמים מכאן הלאה", אמר.

עוד בוואלה!

הנדל והאוזר הכחישו עריקה לליכוד: "לא פנו אלינו"; ינקלביץ': "לא יקרה"

לכתבה המלאה
יאיר גולן, במהלך מסע"ת בה מכריז על הקמת מפלגה חדשה, בית סוקולוב, ת"א 26 ביוני 2019. ראובן קסטרו
מקומו בכנסת ה-23 אינו מובטח. גולן/ראובן קסטרו

לאט לאט החלו להגיע פעילי מרצ אל האולם הקטן, בעוד פעילי העבודה שמגיעים בכל בחירות כבר לא נכחו לצפות במתרחש. לאחר תוצאות המדגמים שניבאו יתרון לגוש הימין החלו לצוף שאלות על פני השטח - האם לוי-אבקסיס תערוק, והאם פרץ יעשה דיל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. באופן מוזר, ככל הנראה מתוך לחץ בעקבות ההישג הנמוך, דוברת הקמפיין מנעה באגרסיביות מפעילים לשוחח עם עיתונאים על תחושותיהם.

בסוף הגיעו שלושת ראשי המפלגה שהאשימו מעל הבמה את כחול לבן על קמפיין אגרסיבי ולא אחראי שהתמקד בניסיון לגרוע מקולותיהם במקום לנגוס בימין. פרץ הבהיר כי הוא לא מתפטר מתפקידו ונשאר המבוגר האחראי של המחנה.

חבר המרכז היחיד מטעם העבודה שהגיע כדי לתמוך בפרץ היה מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, דורון אביטל. "בסוף לעמיר לא הייתה ברירה לעשות חבירה למרצ והשאלה המרכזית הייתה האם הגוף הזה יישאר כגוף אחד", אמר. "אני לא מאמין שאפשר להתפרק חזרה, זה כבר לא נראה לי הגיוני, על תחושות אני לא רוצה לדבר".

"האחריות על גנץ וכחול לבן"

מי שכן הסכים לדבר על רגשות היה מזכ"ל מרצ לשעבר דרור מורג, שהפנה אצבע מאשימה כלפי כחול לבן והיו"ר בני גנץ. "ערב עצוב מאוד, אנחנו נצטרך לעשות חושבים", תיאר. "המפלגה שלנו מצטמצמת לשני חברי כנסת, זה ההישג הכי נמוך שהיה למפלגה מאז הקמתה, יש פה אחריות על בני גנץ וכחול לבן שהעדיפו את גודל המפלגה שלהם כדי לנגוס במפלגה שלנו מאשר לחפש אותם במצביעי הימין".

לדברי מורג, "יש פה התלבטות גדולה ממה להיות עצובים יותר, האם מהעובדה שנתניהו עלול להשיג 61 מנדטים ולחוקק חוקים נוראיים בכנסת לטובתו או לעכל את העובדה שלא יהיו לנו חברי כנסת מהמפלגה שלנו כדי להילחם על הדברים שחשובים לנו".

ישיבת סיעת העבודה-גשר-מרצ, 20 בינואר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
"האיחוד היה מחויב למציאות". ישיבת סיעת העבודה-גשר-מרצ, ינואר/אתר רשמי, אתר רשמי

היה גם מי שלא התבייש לומר את דעתו. "חרא של תחושות", שיתף אורי זכי, בן זוגה של ח"כ זנדברג וחבר מרצ. "מדובר בערב לא פשוט קודם כל כישראלי, העובדה שראש הממשלה, שהוא גם מסוכן וגם נמצא עם שלושה כתבי אישום, קיבל תמיכה גורפת היא בעייתית בטח לנו כמחנה".

זכי הביע אמון באיחוד בשמאל וסיפר כי "זה היה מחויב למציאות ששתי מפלגות של השמאל ילכו יחד ככוח מאוחד, ועכשיו צריך לראות מה ילד יום". עוד הוסיף כי "צריך להזכיר שכל הפרויקט הזה של כחול לבן נועד למעשה להפיל את ביבי ונכשל כישלון חרוץ, תוך שהוא משתמש בבוחרים של מרצ והעבודה ופוגע בנו. אני מקווה שהמצביעים האלה הם אנשי שמאל שמבינים שלא הכול הוא כן ביבי לא ביבי, יש גם אידאולוגיה ומי שמאבד אותה לא ברור עד כמה הוא יכול להצליח".

כשנשאל אם גנץ צריך להתפטר מתפקידו ענה כי "אחת מהמחלות של המפלגה הוא שישר קוראים אצלנו להתפטר. אנחנו העבודה-גשר-מרצ צריכים לשתף פעולה עם כל מי שמוכן, בטח עם הרשימה המשותפת". בנוסף לכך, הסתייג מההשערות כי פרץ או לוי-אבקסיס מסוגלים לחבור לממשלה בראשות נתניהו. "אני לא מאמין בזה, כי עמיר פרץ הוא איש ערכי והוא הצהיר שהוא לא יחבור אליו, הוא איש שמאל בסופו של דבר", הסביר. "אורלי לוי? לא עולה בדעתי שזה נמצא בקלפים שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully