וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסבוכת שעשויה לחייב את תקווה חדשה להשיב 300 אלף שקלים מכספי תרומות

עודכן לאחרונה: 4.3.2021 / 20:56

מפלגתו של סער גייסה מעל 400 אלף שקלים מעשרות אזרחים בתרומות לקמפיין. אולם, בשל החיבור עם דרך ארץ, המיוצגת בכנסת וזכאית למימון מפלגות, ייתכן כי היא חרגה מהרף המותר בחוק - מה שיהפוך את התרומות ללא חוקיות. תקווה חדשה: "ככל שנפלה טעות בתום לב, היא תתוקן"

בווידאו: בחירות אישיות - בן כספית בשיחה עם גדעון סער/צילום: יותם רונן

במפלגת תקווה חדשה מתמודדים בשבועות האחרונים עם תסבוכת משפטית-תקציבית, במסגרתה הם עשויים להידרש להחזיר מאות אלפי שקלים לאזרחים פרטיים, שתרמו לקמפיין המפלגה. לוואלה! נודע כי אחרי שהמפלגה גייסה יותר מ-400 אלף שקלים לקמפיין מתרומות של אזרחים פרטיים, התברר שייתכן ויותר ממחציתן חורגות מהתקרה המותרת על פי החוק, ועשויות להיחשב תרומות לא חוקיות.

מבדיקת וואלה! עולה כי מדובר בסך כולל של כ-300 אלף שקלים: לפי אתר מבקר המדינה, המפלגה החדשה של גדעון סער גייסה מאז ינואר 438 אלף שקלים מ-61 אזרחים פרטיים - אך כ-50 מהתרומות חרגו מהרף המותר בחוק של 2,300 שקלים לאדם.

געדון סער בהשקת מצע מפלגת תקווה חדשה בתחום הגנת הסביבה  18 בפברואר 2021. תקווה חדשה, אתר רשמי
"ככל שנפלה טעות בתום לב - היא תתוקן". סער/אתר רשמי, תקווה חדשה

מקור התסבוכת הוא שילוב הכוחות של גדעון סער עם מפלגת דרך ארץ של יועז הנדל וצביקה האוזר. חוק מימון מפלגות מגביל את תקרת התרומות המותרת למפלגה מאזרחים פרטיים ל-2,300 שקלים בשנת הבחירות - אבל במקרה של מפלגה חדשה, שלא מיוצגת בכנסת היוצאת, הסכום המותר הוא עד 11,500 שקלים. עד כה, תקווה חדשה - שמתמודדת לראשונה בבחירות לכנסת ה-24 - גייסה תרומות לפי מגבלה זו, ויותר ממחצית התרומות שגויסו מאזרחים פרטיים היו באזור 10-11 אלף שקלים.

ואולם, הסכם החיבור של סער עם דרך ארץ של האוזר והנדל שמר על מעמדה העצמאי של הסיעה, שכן יוצגה בכנסת הנוכחית. לכן, לכאורה, מגבלת התרומות יכולה להיות מחושבת לפי הרף של סיעה קיימת, שמקבלת מימון מפלגות בכנסת היוצאת, ולא כמפלגה חדשה. אם כך, כל התרומות שנאספו מעל 2,300 שקלים - כ-50 במספר - יהפכו לתרומות לא חוקיות ויהיה על המפלגה להחזיר אותן. לפי גורמים פוליטיים, בתקווה חדשה בודקים את הנושא והמצב המשפטי של התרומות מול משרד מבקר המדינה.

במפלגה מסרו בתגובה כי הם "מודים לאזרחים ישראלים רבים שפנו ופונים לתקווה חדשה ומבקשים לתרום כדי להביא שינוי לישראל ולהחליף את השלטון. בתקווה חדשה פעלו ופועלים כל העת בסוגיית התרומות על פי ייעוץ מקצועי ומשפטי. ככל שנפלה טעות בתום לב - היא תתוקן ואנו נפעל על פי הנחיות משרד מבקר המדינה".

עוד בוואלה!

דני דיין סתר את סער: "אם יוטל על לפיד להרכיב ממשלה - נשב איתו למו"מ"

לכתבה המלאה
מסע"ת | יועז הנדל וצבי האוזר 9 בדצמבר 2020. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
מקור התסבוכת הוא שילוב הכוחות איתם. הנדל והאוזר/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

סכום התרומות הכולל שגייסה תקווה חדשה מאזרחים פרטיים עד היום הוא כ-438 אלף שקלים. בכל מקרה, מדובר בחלק מזערי מאוד מתוך התקציב הכולל של הקמפיין, שממומן ברובו באמצעות הלוואות מהמדינה בתמורה להצגת ערבויות בנקאיות. בעוד מפלגות קיימות זכאיות למימון בחירות על סמך מספר המושבים בכנסת היוצאת, רשימות חדשות מקבלות הלוואות מהמדינה, שאותן הן מחזירות אחרי הבחירות מכספי מימון המפלגות לאחר כניסתן לכנסת. על ההלוואות הגדולות חותמים ערבים, בדרך כלל אנשי עסקים ואילי הון מוכרים יותר או פחות במשק.

מאתר מבקר המדינה עולה כי סער גייס ערבויות בסך כולל של 15.5 מיליון שקלים, מאנשי עסקים כמו אפרד אקירוב, יונתן קולבר ויונתן גרינוולד. בנוסף, דרך ארץ קיבלה מהכנסת כשבעה מיליון שקלים על בסיס ייצוגה בכנסת הנוכחית. את ההלוואות והערבויות תקווה חדשה אמורה להחזיר אחרי הבחירות, כשתהיה זכאית למימון בחירות של 1.388 מיליון שקלים בשנה לכל אחד מחבריה שייבחר לכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully