וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלפיות המיוחדות וההיערכות לקורונה: מה צריך לדעת לקראת ההצבעה

יותר מ-6.5 מיליון בעלי זכות הצבעה התבקשו להגיע בפעם הרביעית בתוך שנתיים כדי לבחור בנציגיהם לכנסת הבאה. במטרה למנוע את התפשטות הנגיף, ייפתחו יותר מתחמי הצבעה והוקמו קלפיות יעודיות לטובת חולים ומבודדים. מי זכאי לבחור, מה צריך להביא לקלפי ואיך תתנהל ההצבעה?

בווידאו: פרומו למשדר הבוקר המיוחד של וואלה! ו-103fm/עיצוב גרפי: אביחי ברוך

אזרחי ישראל יצאו מחר (שלישי) לבחור בפעם הרביעית בתוך שנתיים. 6,578,084 בעלי זכות הצבעה יידרשו לצאת לקלפיות ברחבי הארץ ולהצביע עבור הרשימה שתייצג אותם בכנסת ה-24. רגע לפני שאתם יוצאים אל הקלפי, מערכת וואלה! עושה סדר בכל מה שצריך לדעת ביום הבוחר.

מחסני ועדת הבחירות המרכזית בשוהם 9 במרץ 2021. ראובן קסטרו
יותר מ-6.5 מיליון בעלי זכות הצבעה. מחסני ועדת הבחירות המרכזית בשוהם, החודש/ראובן קסטרו

האם אני יכול/ה להצביע?

לפי חוקי מדינת ישראל, יכולים להצביע אזרחים שמלאו להם 18 שנה ושנרשמו בפנקס הבוחרים עד ל-28.1.2021. כדי לדעת אם שמכם מעודכן בפנקס הבוחרים והיכן עליכם להצביע, יש להיכנס לאתר משרד הפנים.

מהי ההודעה לבוחר?

ההודעה לבוחר מפרטת את מקום הקלפי שבו הוא רשום ואת מספרו הסידורי של הבוחר בקלפי, ולכן רצוי מאוד להציג אותה יחד עם תעודת הזהות.

עוד בוואלה!

ישראל בוחרת, שוב: ברביעי - משדר מיוחד של וואלה! ו-103FM

לכתבה המלאה

ואם לא קיבלתי הודעה לבוחר?

מי שטרם קיבל הודעה לבוחר ואינו יודע היכן להצביע, יכול לפנות אל מרכזי המידע הטלפוני המתפרסמים על לוחות המודעות של כל יישוב ויישוב, בעיתונות היומית ובאתר ועדת הבחירות המרכזית.

איפה מצביעים?

ביום הבחירות יוצבו ברחבי הארץ 12,127 קלפיות, זאת בנוסף ל-104 קלפיות בנציגויות ישראל בחו"ל שבהן כבר החלה ההצבעה. כל בוחר רשאי להצביע בקלפי אליה הוא משויך, ורק שם הוא רשאי לבחור. עקרון זה נועד לסייע לניהול התקין והיעיל של הבחירות. הקלפי אליה שויכתם, מופיעה בהודעה לבוחר שנשלחה אליכם. ניתן לאתר את הקלפי אליה אתם משויכים גם באתר המיוחד של ועדת הבחירות המרכזית.

מלבד הקלפיות הציבוריות, מופעלות גם קלפיות בבתי חולים, בתי אבות, מוסדות משרד הרווחה, בתי סוהר ובתי מעצר, וכן קלפיות מיוחדות למוגבלים בניידות.

שגריר ישראל בניו זילנד, רן יעקובי, מצביע בבחירות לכנסת ה-24. 10 במרץ 2021. משרד החוץ, אתר רשמי
104 קלפיות בנציגויות בחו"ל. שגריר ישראל בניו זילנד רן יעקובי מצביע בוולינגטון, החודש/אתר רשמי, משרד החוץ

מותר לי להגיע לקלפי אחרת?

על כל בוחר להגיע לקלפי שנקבעה לו מראש בהתאם להודעה לבוחר שנשלחה לביתו. עם זאת, ישנם מקרים בהם הבוחר מצביע שלא בקלפי בה הוא רשום, וזאת רק במקרים שנבצר ממנו מלהגיע לקלפי בה הוא רשום. חיילים, מאושפזים בבתי חולים, אסירים ועצירים וכדומה. במקרים אלה, נערכת בדיקה מקיפה אם הבוחר הצביע פעמיים, על ידי כך שמעטפת ההצבעה האטומה שלו מוכנסת למעטפה חיצונית, כפולה, שעליה רושמים את פרטיו האישיים.

בתום יום הבחירות נאספות כלל המעטפות החיצוניות ונערכת בדיקה האם מי שהצביע באמצעותן לא הצביע גם בקלפי בה הוא רשום, זאת בכדי למנוע מצב של הצבעה כפולה. רק לאחר בדיקה זו נפתחות המעטפות החיצוניות ונאספות המעטפות הפנימיות שייפתחו וייספרו על ידי ועדות קלפי המוקמות במשכן הכנסת. ועדות אלה, הזהות בהרכבן לוועדות קלפי רגילות, סופרות את הקולות במעטפות אלה.

מה לגבי חולי קורונה ושוהים בבידוד?

חולי קורונה בבתי חולים יצביעו בקלפי אשר תוצב במחלקת האשפוז. הקלפי במחלקות הקורונה אינה ניידת ועל כן היא מיועדת לחולים במחלקות קורונה אשר אינם מרותקים למיטתם.

חולי קורונה בביתם, יצביעו בקלפי "הצבע וסע" היעודית לחולים מאומתים. קלפיות אלו לא ישמשו אזרחים שאינם חולים, וכל חולה מאומת שיגיע להצביע ימלא הצהרה כי הוא אכן חולה מאומת.

מבודדים יצביעו בקלפי יעודית למבודדים, או בקלפי "הצבע וסע" למבודדים בלבד. קלפיות המבודדים יהיו חלקן בסניפים של קופת חולים כללית ובמבנים ציבוריים וחלקן במתחמי "הצבע וסע".

מי שחש תסמיני קורונה - איבוד חוש טעם וריח, שיעול, חום מעל 38 מעלות - עליו להצביע בקלפי "הצבע וסע" לחולים מאומתים.

מיקומן של הקלפיות מפורסם באתר ועדת הבחירות המרכזית.

על חולים ומבודדים עם תסמינים, המצביעים בקלפי יעודית לחולים בלבד, חל איסור להגיע לקלפי באופן עצמאי. ההגעה בהסעה מטעם ועדת הבחירות בלבד, ויש להזמינה באמצעות האפליקציה או במוקד הטלפוני במספר 077-6017137.

על מבודדים ללא תסמינים ומי שחש תסמינים ביום הבחירות, המצביעים בקלפי יעודית למבודדים, חל איסור להגיע בתחבורה ציבורית. מצביעים אלה רשאים להגיע ברכב פרטי, אחרת - ניתן להזמין הסעה מטעם ועדת הבחירות באמצעות אפליקציה וטלפון.

ההסעות יינתנו אך ורק למי ששמם מופיע ברשימות משרד הבריאות.

חיטוי לקראת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת בשוהם 15.2.2021. ראובן קסטרו
הקפדה יתרה על הנחיות הקורונה. ערכת חיטוי במחסני ועדת הבחירות המרכזית בשוהם, החודש/ראובן קסטרו

מתי הקלפיות נפתחות?

ברוב המקומות, הקלפיות פועלות מהשעה 07:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה. ביישובים קטנים, שעות ההצבעה הן מהשעה 08:00 עד 20:00, וכך גם בבתי החולים ובבתי הסוהר והמעצר. דלתות מקומות הקלפי יינעלו בשעת הסגירה האמורה. מי שהגיע למקום הקלפי לפני סגירת הדלתות, אך טרם הצביע - זכאי להצביע גם אם חלפה שעת סגירת הקלפי.

מה צריך להביא לקלפי?

יש להביא תעודה מזהה, אחת מהשלוש הבאות: תעודת זהות, דרכון או רישיון נהיגה הנושאים את תמונת הבוחר/ת. איש כוחות הביטחון יכול להשתמש גם בתעודה צבאית (חוגר/קצין/נגד), תעודת שוטר או תעודת סוהר. אין חובה להביא את ההודעה לבוחר, אך מומלץ להביא אותה, כדי להקל על ועדת הקלפי באיתור שמכם ולזרז את ההליכים. בנוסף, חלה חובה להגיע עם מסיכה ויש לעטות אותה לכל אורך השהייה במתחם הקלפי.

איך מצביעים?

הבחירות לכנסת מתבצעות בהצבעה לרשימת מועמדים, המוגשת על ידי המפלגה. לכל רשימה יש אות או אותיות וכינוי - שמופיעים על גבי פתקי הצבעה. הפתקים עומדים לרשות המצביעים, שבוחרים בפתק עם הרשימה בה הוא מעוניין. אלו הרשימות המתמודדות בבחירות לכנסת ה-24.

מחסני ועדת הבחירות המרכזית בשוהם 9 במרץ 2021. ראובן קסטרו
39 רשימות מתמודדות בבחירות לכנסת. מחסני ועדת הבחירות המרכזית בשוהם, החודש/ראובן קסטרו

איך מתנהלת ההצבעה בקלפי?

לאחר שוועדת הקלפי מצאה את שמכם ברשימת הבוחרים, תקבלו מעטפה בצבע תכלת ועליה כתוב "בחירות לכנסת ה-24". בעת ההגעה למתחם הקלפי, על הבוחר להסיר את המסיכה מעל פניו לצורך זיהוי. מיד לאחר שהזדהה על ידי חברי ועדת הקלפי, הבוחר יעטה בחזרה את המסיכה וייכנס אל תא ההצבעה.

כל בוחר ובוחרת נכנסים אל התא לבדם. החריג היחיד לכך הוא במצב שבו המצביע אינו מסוגל לבצע את פעולות ההצבעה המעשיות לבדו מחמת מום או מחלה. במצב זה רשאי המצביע להביא איתו מלווה כדי שיעזור לו בפעולת ההצבעה. המלווה לא יהיה מנהל או עובד בית אבות או מוסד אחר בו שוהה המצביע ולא ילווה ביום הבחירות יותר משני בוחרים.

בתא ההצבעה מונחים הפתקים עם כל רשימות המועמדים לכנסת. כמו כן, מצויים בתא ההצבעה פתקי הצבעה לבנים ריקים עם עט כחול, למקרה שיחסרו פתקים. בשלב זה, יש לקחת פתק אחד בלבד עליו רשומים אות וכינוי הרשימה הרצויים, להכניסו למעטפה ולסגור אותה היטב. לאחר מכן, יש לגשת עם המעטפה הסגורה ולשלשל אותה לתיבה המונחת בפני ועדת הקלפי. יש להכניס למעטפת ההצבעה פתק אחד בלבד.

אין לי במי לבחור. אפשר להצביע בפתק לבן?

פתקים לבנים שלא כתב עליהם הבוחר ופתקים שלא נכתב עליהם בעט כחול נחשבים לפסולים. אם על הפתק כתוב דבר שהוא לא אות הרשימה או הכינוי שלה, הפתק ייחשב פסול. הם אינם נספרים ונכללים במניין הקולות הפסולים.

איך עובדים ביום הבחירות?

על פי חוק, יום הבחירות הוא יום שבתון, אולם שירותי תחבורה ציבורית ושירותים ציבוריים אחרים אותם קבעה ועדת הבחירות המרכזית, כמו מסעדות, תיאטראות ובתי קולנוע, מפעלי מים וחשמל, בתי חולים, וכוחות הצלה, פועלים כסדרם. שירותי התחבורה הציבורית הבינעירונית יופעלו בחינם ביום הבחירות, לשימוש כלל האזרחים ולשימוש המצביעים השוהים רחוק ממקום הקלפי אליו הם משויכים. פרטים על כך ניתן למצוא באתר האינטרנט של הוועדה.

אלו השירותים שיפעלו ביום הבחירות: שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק, כוחות הביטחון ושירותי הצלה; אפיית לחם והובלתו; ייצור מוצרי חלב; שירותי תקשורת; מפעלי מים וחשמל; אספקת דלק והעברתו; עיתונות, רדיו וטלוויזיה; בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים; תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים; מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות; הובלת פירות, ירקות ותוצרת חלב (עד שעה 11:00); חנויות לממכר מזון (עד שעה 12:00); וכן, עובדי ועדת הבחירות המרכזית, מי שמבצע בעבורה תפקיד או מי שנותן לה שירות, עובדי המפלגות, מי שמבצע עבורן תפקיד או נותן להן שירות.

אנשים בחוף הילטון בתל אביב, 2 במרץ 2020. ראובן קסטרו
יום שבתון. רוחצים בחוף הילטון בתל אביב בבחירות לכנסת ה-23, מרץ 2020/ראובן קסטרו

ברכבת תתאפשר נסיעה ללא תשלום החל ממחר בשעה 20:00 ועד ליום הבחירות, יום שלישי, בשעה 23:59. למימוש ההטבה יש לגשת למכונות הכרטיסים או לקופות התחנה ולהנפיק כרטיס ייעודי ליום הבחירות. ברכבת ישראל מדגישים כי כל נסיעה מחויבת בהנפקת שובר כניסה, בנוסף לכרטיס נסיעה וכן חלה חובת עטיית מסיכת פנים ושמירה על כללי הריחוק החברתי.

גם באגד הודיעו כי ביום הבחירות יתאפשרו נסיעות חינם בחלק מקווי החברה הבינעירוניים. בין הקווים: 405 ו-480 בין ירושלים לתל אביב, קווים 446 ו-470 בין ירושלים לבאר שבע, קו 910 בין תל אביב לחיפה, קו 845 בין תל אביב לקריית שמונה, קו 962 בין טבריה לירושלים. ניתן להתעדכן ברשימת הקווים המלאה באתר אגד ובמרכז שירות הלקוחות במספר 2800*.

האם השבתון שחל ביום הבחירות נחשב יום חופש?

לא. יום הבחירות נחשב ליום שבתון שבו ניתן לא לעבוד מבלי שינוכה יום חופש על כך. ההוראות חלות הן על עובדים בשכר חודשי והן על עובדים בשכר שעתי או יומי. כל מי שעבד אצל מעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות, ונעדר מעבודתו ביום הבחירות, זכאי לשכר עבור יום השבתון.

כמה מרוויח מי שעובד ביום הבחירות?

בחוק אין הגדרה ברורה לגבי מועד השבתון, אך מאחר ששעות ההצבעה מוגדרות 07:00 עד 22:00, מקובל להתייחס לשעות אלה גם כתוחמות את יום השבתון. מעסיקים נוהגים לשלם לעובדים ביום הבחירות שכר בשיעור של 200%, או לחלופין, שכר רגיל בתוספת שעות חופשה. לא ניתן לחייב עובד לעבוד ביום הבחירות ולאיים עליו בסנקציות, כל עוד מדובר במקום עבודה שאינו כלול ברשימה שנקבעה על ידי ועדת הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully