וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מילה זו מילה? אחרי שנכשל במרכז, ליברמן חותך שוב ימינה

עמרי נחמיאס ואמיר תיבון

15.2.2015 / 16:00

יו"ר ישראל ביתנו פתח את הקמפיין בפרישת תכנית השלום האזורי שלו. אבל אז הגיעה פרשת השחיתות, שגרמה להתרסקות בסקרים - וליברמן שב לנסות לקושש קולות בבסיס האלקטורלי שלו. צפו בראיון שלו באולפן וואלה חדשות

מערכת וואלה!

אביגדור ליברמן מחשב מסלול מחדש: שלושה חודשים לאחר שהשיק תכנית מדינית חדשה וניסה לייצר חזית משותפת במרכז המפה הפוליטית יחד עם משה כחלון ויאיר לפיד בתקווה לעמוד בראשות הממשלה, הוא שוב פונה ימינה. אתמול (שבת), באירוע שבתרבות בבאר שבע, עקץ שר החוץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר הביטחון משה יעלון, ואמר: "במשך 50 יום נלחמנו, ומה התוצאה? חמאס ממשיך לירות. אם זה היה תלוי בי הם לא היו יוצאים מהבונקר אחרי 50 יום אלא נשארים מתחת לאדמה".

בחירות 2015 בוואלה חדשות:
סרטון ה"הר שטירמר": בשמאל מגנים, בימין מתנערים
דירה סודית ודופלקס בצפון תל אביב: כך חיים הח"כים שלנו
דיסקין על סרטון דאעש של הליכוד: "נתניהו איבד בושה"

שר הביטחון אביגדור ליברמן באירוע שבתרבות בבאר שבע, 14 בפברואר 2015. : עיריית באר שבע, מערכת וואלה! NEWS
ליברמן אתמול בשבת תרבות/מערכת וואלה! NEWS, : עיריית באר שבע

הוויתור של ליברמן על המרכז אינו מקרי. לתכנית של שר החוץ שלושה חלקים: הסדר שלום אזורי שיכלול חילופי אוכלוסיות, מיטוט שלטון החמאס, וכן הסיסמה המוכרת של ישראל ביתנו, "בלי נאמנות אין אזרחות", המכוונת כלפי הציבור הערבי בישראל ונציגיו בכנסת. בחלקו הראשון של קמפיין הבחירות ניסה ליברמן להדגיש במיוחד את החלק הראשון. "לקחת עוצמה ולחבר אותה לשלום, כמו אריק שרון", הסביר מקור במפלגה. בצוות האסטרטגי של ליברמן הניחו כי כך תצליח ישראל ביתנו לפנות למצביעי ימין-מרכז. זאת, אחרי שבנט "תפס" לליברמן את משבצת מנהיג הימין הקשה.

ליברמן לוואלה: "אין ספק שאנחנו לפני סבב נוסף מול חמאס"

אלא שאז התפוצצה פרשת השחיתות בה נקשר שמם של חברים במפלגה ובהם המזכ"לית, פאינה קירשנבאום, והשר לשעבר סטס מיסז'ניקוב. המפלגה צללה בסקרים, ומ-10 מנדטים שהיו לה בסקר וואלה חדשות עם פרסום החשדות נגד קירשנבאום, היא מדשדשת בקרבת אחוז החסימה, וזוכה מדי שבוע למספרים הנעים בין ארבעה לשבעה מנדטים. היכולת לגייס קהלים חדשים למפלגה כל כך לא אטרקטיבית נראתה פתאום קטנה מאוד. בניסיון לעצור את הסחף, החליט ליברמן על ריענון שורות מקיף. בכירים במפלגה כמו עוזי לנדאו, יצחק אהרונוביץ' ודוד רותם הועזבו, ובמקומם צורפו פנים חדשות כמו שרון גל ושירה מיסטיראל. בנוסף, חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, שנחשבת למחוקקת חרוצה ולוחמת חברתית, קודמה למקום השני ברשימה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פאינה קירשנבאום. ראובן קסטרו
שינוי כיוןן בגללה? פאינה קירשנבאום/ראובן קסטרו

צעדים אלה הצליחו לגרום לליברמן להתרחק מאחוז החסימה, אבל לא יותר מזה. ההבנה של יועציו האסטרטגיים הייתה, שעם שישה מנדטים בסקרים אי אפשר להתיימר להציע הסדר מדיני, וגם לא להכתיב סדר יום. בנוסף, התגבשה במטה "ישראל ביתנו" התפיסה לפיה הדיבורים על הסדר מדיני לא מביאים מצביעים חדשים. לא מהמרכז, ובטח שלא מהימין. "פתחנו בקמפיין 'אריאל לישראל', אבל אנשים לא שם", אומר מקור במפלגה. לדבריו, "ציבור הבוחרים בכלל לא בשיח של הסדר. אפילו בוז'י לא מדבר על זה".

טורים אחרונים ב"מסע בחירות":
קמפיין נתניהו: המפוטרים החדשים בחוץ, האליטות הישנות בפנים
לא ממריא: חודש לבחירות, הרצוג עסוק בלשכנע את המשוכנעים

בצר לו, החליט שר החוץ לדחוק הצידה את נושא ההסדר המדיני עם הפלסטינים, ולהתמקד רק בשני החלקים הנותרים של תכניתו, מיטוט שלטון חמאס, וסוגיית הנאמנות של ערביי ישראל, מתוך ניסיון לקרוץ כך שוב למצביעי הימין, ולוותר על גיוס מצביעי מרכז. צעדים אלה לוו גם בהבטחה פומבית לא לשבת בממשלת שמאל.

עושה רושם כי ליברמן החליט להתמקד בבסיס האלקטורלי שלו – מבוגרים דוברי רוסית. הנוכחות שלהם בולטת גם באירועים הספורים שהוא עורך ברחבי הארץ לקראת הבחירות. מנתונים שנמסרו לוואלה חדשות עולה כי 60% ממשאבי הקמפיין מופנים לציבור דוברי הרוסית, ורק 40% לציבור הכללי. מדובר בנתון מפתיע לאור המגמה שניסה להוביל ליברמן, להיפתח לכלל המגזרים בניסיון להפוך למפלגת שלטון.

ב-2009 הוא הצליח לקבל 15 מנדטים בעזרת קמפיין אפקטיבי תחת הכותרת "בלי נאמנות אין אזרחות - רק ליברמן מבין ערבית", ולהפוך למפלגה השלישית בגודלה, יותר ממפלגת העבודה בראשות אהוד ברק. ב-2013 הוביל יו"ר המפלגה הדומיננטי לאיחוד רשימות יחד עם הליכוד, שהולידו לו בסוף הקדנציה 13 מושבים וחמישה תיקים. "ישראל ביתנו" של 2015, כך נראה, יכולה רק לפנטז על המספרים האלה.

לא חוששים מאחוז החסימה

במפלגה דוחים על הסף את האפשרות שליברמן יפרוש ומתעקשים שאינם מוטרדים בשום אופן מההתקרבות לאחוז החסימה. לדבריהם, זה רק "מייצר אווירה לא נוחה". אך קשה שלא לשים לב לנתון מוזר: לליברמן לא מתוכנן השבוע אף כנס פוליטי פומבי. מאדם שרוצה להיות שר הביטחון בקדנציה הבאה ומקווה להשיג לשם כך מספר דו ספרתי של מנדטים, היה מצופה לחרוש את השטח ולנסות להתחבר לקהלים חדשים.

בהיעדר התלהבות בשטח, ליברמן חזר למקד את הקמפיין שלו במפלגות הערביות, אך הסקרים מוכיחים כי באופן פרדוקסלי הוא דווקא זה שאחראי להתחזקותן. בעקבות העלאת אחוז החסימה התאחדו חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד, וכעת הרשימה המשותפת עומדת על 12 מנדטים בממוצע בסקרים. באירוע בחירות בשפה הערבית של הרשימה, שהתקיים אמש בנצרת, עלה שמו של ליברמן, המכונה "חתן האיחוד", שוב ושוב. "את הפרחים ביום שאחרי נשלח אליו הביתה", הבטיח ח"כ אחמד טיבי. "כי בכנסת לא בטוח שהוא יהיה".

איימן עודה במסיבת עיתונאים של הרשימה המשותפת, תל אביב. פברואר 2015. דרור עינב
באופן פרדוקסלי אחראי ליברמן לפלא שהוא התחזקות המפלגות הערביות. השקת קמפיין הרשימה המשותפת שבוע שעבר/דרור עינב

מאז 2009 מלווה אותנו ההבטחה הממוחזרת על נאמנות ואזרחות ששוב משמשת לליברמן דגל לרוץ איתו. למרות שזו מופיעה כעיקרון יסוד ב"חזון המפלגה", במהלך שש שנים, בכנסת ה-18 וה-19, ליברמן לא קידם במאומה את התיקון לחוק האזרחות עליו התחייב. למעשה, הפעם האחרונה שהצהרת הנאמנות למדינה עלתה לדיון הייתה באוקטובר 2010, ושם זה נגמר.

"אני לא סומך כל אלה שנואמים ומדברים", אמר אתמול ליברמן, באמירה שכוונה כלפי נתניהו. "כשמתחילים לדבר ולקשקש זה רק פוליטיקה. צריך לעשות בלי דיבורים, מי שמדבר לא עושה". מאדם שידוע בפער שבין דיבוריו למעשיו, היה מצופה להתבטא אחרת.

לפניות לכתבים:

אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully