וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה אחרונה לחיבורים ושריונים: יומיים לסגירת הרשימות לבחירות

הישורת האחרונה לאיחודים מגיעה לשיאה לקראת מועד הגשת הרשימות ביום חמישי. בימין המאוחד ינסו להרחיב עוד יותר את השורות, יו"ר העבודה פרץ מחזר אחרי אישי ציבור לחיזוק הרשימה, ובמפלגות הערביות חוגגים את שובה של הרשימה המשותפת. תמונת מצב

צילום: ערוץ 7, עריכה: טל רזניק

יומיים לסגירת הרשימות לבחירות ספטמבר 2019 והישורת האחרונה לחיבורים, איחודים ושריונים נמצאת בשיאה. אחרי החיבור בימין והאיחוד בשמאל - רעידות המשנה ביומיים הקרובים יהיו רגועות יותר ולא צפויים זעזועים נוספים. כל הצדדים מנסים לשפר עמדות אחרונות במשא ומתן ונערכים במקביל למשחק האשמות להטלת אחריות ככל שהמגעים ייכשלו, ומחול הספינים בעיצומו.

הימין

איילת שקד, נפתלי בנט, רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' חתמו אתמול (שני) על הסכם לריצה משותפת, יותר משבוע אחרי שהחלו השיחות האינטנסיביות בין הצדדים. אבל שתי המפלגות - הימין החדש ואיחוד מפלגות הימין - ינסו בשלושה ימים שנותרו להרחיב את האיחוד כך שלא יתבזבזו קולות לגוש הימין.

רפי פרץ, איילת שקד, נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ  לאחר הסכם החתימה לריצה משותפת. אתר רשמי
חתמו על הסכם לריצה משותפת. שקד עם בנט, סמוטריץ' ופרץ/אתר רשמי

בהסכם בין המפלגות, הוכנס סעיף שמאפשר לאיתמר בן גביר, מראשי עוצמה יהודית, להשתלב במקום השמיני. בליכוד הודיעו כי לא ישריינו אף אחד מרשימת הימין המאוחדת במקומו, ובן גביר שכוחו מוערך בשני מנדטים איים ביממה החולפת כי יחתום על ריצה עם מפלגת נעם החרד"לית של הרב צבי טאו.

עוד בוואלה!

הניצחון על נתניהו והנקמה שבדרך: שקד השלימה את חזרתה לצמרת הפוליטית

לכתבה המלאה
עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את אחד החשודים במעורבות בפיגוע שבו נהרגה עאישה א-ראבי, 6 בינואר 2019. ניב אהרונסון
איים להתאחד עם מפלגת נעם החרד"לית. איתמר בן גביר/ניב אהרונסון

בניגוד לעוצמה יהודית, פייגלין ומפלגת זהות בראשותו לא מוזכרים בהסכם בין הצדדים, ובאיחוד הימין לא נלהבים לצרפם לאיחוד. שני השחקנים שנותרו מחוץ לאיחוד, בן גביר ופייגלין, הודיעו כי ירוצו בבחירות הקרובות "בכל מצב", אבל יומיים במונחים פוליטיים הם זמן ארוך מאוד כדי שדברים עוד ישתנו. מרבית האישים במקומות הריאליים במפלגה המאוחדת הם ח"כים מכהנים או שרים לשעבר, למעט מתן כהנא ורוני ססובר, שני נציגי הימין החדש שהשתלבו בה.

משה פייגלין, במהלך כינוס פעילי המפלגה אחרי תוצאות המדגם ברמת גן 10 באפריל 2019. ניב אהרונסון
מפלגתו לא מוזכרת בהסכם האיחוד. פייגלין/ניב אהרונסון

השמאל

מאז ההודעה על האיחוד עם לוי-אבקסיס, פרץ ספג ביקורת קשה בשמאל על החלטתו שלא להמשיך במשא ומתן עם המחנה הדמוקרטי והוא מואשם בכך שמנע איחוד גדול יותר

מחנה השמאל ידע בשבועיים האחרונים שני חיבורים דרמטיים - איחוד מפלגת העבודה עם גשר והקמת המחנה הדמוקרטי של מרצ, אהוד ברק וסתיו שפיר, וככל הנראה בכך הסתיימו התזוזות המרעישות על המפה. ועידת מרצ אישרה את ההסכם הבסיסי להקמת המחנה הדמוקרטי, ובימים הקרובים נציגי שלושת המפלגות שמרכיבות את הרשימה - מרצ, ישראל דמוקרטית והתנועה הירוקה - צפויים להשלים הסכם נוסף שיסדיר את תחומי האחריות ושיתופי פעולה.

מחר תתכנס ועידת מפלגת העבודה לאישור הרשימה לכנסת והחיבור עם אורלי לוי-אבקסיס, כך שחלון ההזדמנויות למהלכים נוספים הולך ונסגר. יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ עדיין ממשיך לחזר אחרי אישי ציבור נוספים לחיזוק הרשימה, כשבימים האחרונים הוזכרו שמותיהם של האלופים (מיל') עמוס ידלין ואמיר אשל כמועמדים פוטנציאליים לצירוף לרשימה, אך שניהם ככל הנראה סירבו.

ניצן הורביץ, סתיו שפיר ואהוד ברק במסע"ת - ישראל דמוקרטית ומרצ בעבקבות איחוד המפלגות, בית העיתונאים, תל אביב, 25 ביולי 2019. ראובן קסטרו
התזוזות המרעישות בשמאל ככל הנראה הסתיימו. הורוביץ, שפיר וברק משיקים את "המחנה הדמוקרטי"/ראובן קסטרו
מפלגת העבודה בחירות 2019 מועד ב, עמיר פרץ   איציק שמולי ואורלי לוי, 28.07.2019. ראובן קסטרו
פרץ מואשם בכך שמנע איחוד גדול יותר. יו"ר העבודה לצד שמולי ולוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

מאז ההודעה על האיחוד עם לוי-אבקסיס, פרץ ספג ביקורת קשה בשמאל על החלטתו שלא להמשיך במשא ומתן עם המחנה הדמוקרטי והוא מואשם בכך שמנע איחוד גדול יותר מכיוון שפסל מו"מ עם מרצ וברק. הוא מיקד בסוף השבוע את המאמצים בהבטחת הישארותו של ח"כ איציק שמולי בעבודה, אחרי עזיבתה של סתיו שפיר למחנה הדמוקרטי, ובלימת המומנטום השלילי שנוצר אחרי המהלך.

שמולי, שהיה מחוזר גם הוא על ידי אנשי ברק והורוביץ וכן היה במגעים עם ראשי כחול לבן, החליט בסופו של דבר להישאר בעבודה. לפי ההסכמות שהושגו, הוא יהיה חלק מהנהגה משולשת עם פרץ ולוי-אבקסיס, וכן ינהל את מטה יום הבחירות של הקמפיין. במסגרת ההסכמות עם גשר, במקום השביעי ישובץ חגי רזניק, מקורבה של לוי-אבקסיס, ובנוסף, פרץ מתכוון לקדם למעלה מועמד דרוזי או נציג של המגזר הערבי.

הליכוד

לפי הסקרים הנוכחיים, האיחוד בין הליכוד לכולנו לא הניב עלייה במנדטים, אלא להיפך - הליכוד הפסיד קרוב לעשרה מנדטים מאז הבחירות האחרונות

בליכוד החליטו לא לקיים פריימריז חדשים לרשימה ולהקפיא אותה, אבל כמעט כל המועמדים סופגים דחיקה לאחור לאור שילובה של כולנו ברשימה ושובו של משה כחלון לליכוד. בית המשפט העליון דחה ביום ראשון סופית את העתירה שהגיש ח"כ אריאל קלנר נגד ארבעת השריונים שניתנו לכחלון מהמקום ה-5 עד המקום ה-35, ובכך למעשה ניתנה הגושפנקה הסופית למיזוג של כחלון חזרה לתוך הליכוד ומותה של מפלגת כולנו.

בנוסף לכחלון, השר אלי כהן משובץ כעת במקום ה-15, השרה יפעת שאשא ביטון תשוריין במקום ה-29, וככל הנראה ח"כ לשעבר טלי פלוסקוב תשוריין במקום ה-35, במקומו של רועי פולקמן שהודיע כי הוא אינו מצטרף לליכוד. לפי הסקרים הנוכחיים, האיחוד בין הליכוד לכולנו לא הניב עלייה במנדטים, אלא להיפך - הליכוד הפסיד קרוב לעשרה מנדטים מאז הבחירות האחרונות בהן שתי המפלגות יחדיו הגיעו ל-39 כסאות בעוד כעת לפי הסקרים הליכוד עומד על 29-30 מנדטים בלבד.

ישיבת ממשלה, משרד רה"מ, ירושלים  24 ביוני 2019. נעם ריבקין פנטון\פלאש90, אתר רשמי
האיחוד עם כולנו לא הניב עלייה במנדטים. כחלון לצד נתניהו/אתר רשמי, נעם ריבקין פנטון\פלאש90

הרשימה המשותפת

ברגע האחרון לפני שנסגרות הרשימות לקראת הבחירות לכנסת, יש גם "רשימה משותפת", במתכונת 2015 עת התמודדה לראשונה, כזו בה חברות ארבע המפלגות הדומיננטיות בחברה הערבית בישראל. זאת, לאחר שביום ראשון החליט הוועד המרכזי של מפלגת בל"ד כי תצטרף לשותפותיה חד"ש, תע"ל ורע"ם. ח"כ מטאנס שחאדה, יו"ר בל"ד, יוצב במקום השני, אחרי יו"ר המשותפת ח"כ איימן עודה מחד"ש. ח"כ אחמד טיבי, יו"ר תע"ל, יוצב במקום שלישי וישמש יו"ר הסיעה בכנסת ובמקום הרביעי יו"ר רע"ם, מנסור עבאס.

מנהיגי המפלגות הערביות במסיבת עיתונאים לקראת ההכרזה על איחוד, רק שבל''ד איחרו. אתר רשמי
יש לראות אם הציפייה השתלמה. חברי הנהגת הרשימה המשותפת/אתר רשמי

הציבור הערבי רצה מאוד באיחוד הזה, וראשי המפלגות הבטיחו אותו עקרונית כבר למחרת ההכרזה על בחירות, כמעין מועד ב' לבחירות האחרונות בהן התמודדו שני זוגות של מפלגות, כל זוג בנפרד, חד"ש עם תע"ל ובל"ד עם רע"ם. התוצאה הייתה מאכזבת: עשרה מנדטים במקום 13 בכנסת הקודמת. עכשיו צריך לראות אם השמחה לאחר ההמתנה והציפייה יישתלמו, או שההתגוששויות התישו ואכזבו את הציבור, משום שכפי שהיו"ר עודה דואג תמיד להזכיר, הפוטנציאל הגדול של הרשימה הוא באחוזי ההצבעה שעד היום נותרים תמיד נמוכים יחסית. הפוליטיקאים הערבים הולכים לישון כשהם מקווים שהאיחוד המחודש יוציא את החברה הערבית לקלפיות במספרים גדולים.

כחול לבן, ישראל ביתנו, חרדים - ללא שינוי

כחול לבן, ככל הנראה כעת, תרוץ בהרכב זהה לגמרי להרכב שבו היא רצה בבחירות הקודמות. במסגרת ההסכמות בין בני גנץ ליאיר לפיד הוחלט שלא לפתוח שום סעיף בהסכם הריצה המקורי בין המפלגות, למרות הביקורת הפנימית על הרוטציה ולחץ שעלה במפלגה לשרייין עוד אישה, או להבטיח ייצוג של מועמד ערבי או ממוצא רוסי. גם בישראל ביתנו, ש"ס ויהדות התורה לא צפויים שינויים דרמטיים ברשימה.

הצהרה של לפיד וגנץ, בגני התערוכה, תל אביב. ראובן קסטרו
הוחלט שלא לפתוח שום סעיף בהסכם - למרות הביקורת. חברי הנהגת כחול לבן/ראובן קסטרו
יעקב ליצמן ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
לא צפויים שינויים דרמטיים במפלגות החרדיות. דרעי עם ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully