וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוצים להשפיע": בפזורה הבדואית מתגייסים לגשר על המרחק לקלפיות

בעוד שבמגזר הערבי פועלים להעלאת שיעור ההצבעה, בפזורה כלל אין קלפיות והבוחרים נאלצים לעבור עשרות ק"מ כדי לממש את זכותם הדמוקרטית. חלקם מגיעים ברגל או על בעלי חיים. יו"ר הרשימה המשותפת: "אם היה מדובר במצביעי ליכוד, נתניהו היה מטיס אותם במטוס פרטי"

צילום: צלמי וואלה!NEWS, עריכה: טל רזניק

הקרב על כל קול במגזר הבדואי, ובעיקר בפזורה, עולה מדרגה. פעילי הרשימה המשותפת התארגנו מבעוד מועד ליום הבוחר שמתקיים היום (שני) ומתכוונים לחרוש את המגזר בעצמם ולהוציא את המצביעים מהבתים. זאת לאחר שבבחירות ספטמבר הקימו בארגון "זזים" מערך הסעות ששינע את המצביעים הבדואים אל הקלפיות המרוחקות מבתיהם, אולם בעקבות עתירה של הליכוד אסרה ועדת הבחירות המרכזית את הפעילות היזומה של "זזים" בסיבוב הנוכחי.

אף פעיל או מפלגה פוליטית לא יודעים בדיוק כמה מצביעים יש בפזורה הבדואית. יש כפרים שסמוכים ליישובים ויש כאלה שרחוקים, יש בתים שנמצאים בסמוך ליישובים כמו חורה ורהט שמוגדרים כפזורה, ואת כולם מנסים ברשימה המשותפת להביא לקלפיות.

בדואית מצביע בבחירות הכלליות ברהט, 9 באפריל, 2019.. AP
אישה בדואית מצביעה בקלפי, אפריל 2019/AP

על פי המכון הישראלי לדמוקרטיה, שיעור ההשתתפות בבחירות של הבדואים בנגב רשם עלייה ניכרת בהשוואה למערכות הבחירות בעשור האחרון, ולראשונה זה זמן רב הוא חצה את רף ה-50%. לפי נתוני המכון, הרשימה המשותפת זכתה לתמיכה מסיבית מצד המצביעים הבדואים (66.7%), בעיקר בקרב תושבי שבע העיירות הגדולות ותושבי השבטים - הפזורה הבדואית. זה עדיין מותיר מקום לשיפור מול כלל היישובים הערביים בישראל, בהם רוב מכריע (80.6%) של המצביעים הערבים נתנו את קולם לרשימה המשותפת.

לכן, המתנדבים והפעילים היהודים והבדואים מקווים עכשיו להעלות עוד יותר את אחוזי ההצבעה בקרב הבדואים. "כל קול שלהם משתווה לקול של ביבי", אמר ראש מועצת אל-קאסום, סלאמה אבו עטראש. הוא הסביר שיהיו כאלה שיגיעו ברכב, ברגל וגם על גבי בעלי חיים להצביע. "110 אלף אזרחים יש בפזורה הבדואית, כ-50 אלף בעלי זכות הצבעה", אמר. "בבחירות הראשונות כ-22% הגיעו לקלפי, בבחירות השניות כ-70%".

לדברי אבו עטראש, אחוזי ההצבעה במגזר עלו מאחר ש"יש יותר מודעות. הקול שלהם משתווה לקול של ביבי והם רוצים להשפיע. במועצה שלי יש ישובים בלי קלפיות, לפעמים מדובר במרחק גדול, הפעם אנחנו צופים לכ-80% שיגיעו לקלפיות".

עוד בוואלה!

בניגוד לדבריו: נתניהו הוקלט משוחח עם הרב ומתודרך מראש על הקלטת יועץ גנץ

לכתבה המלאה
ישוב בדואי ברהט. ראובן קסטרו
עלייה בשיעור ההצבעה במגזר. רהט/ראובן קסטרו

ראש המועצה אמר כי עתירת הליכוד נגד מערך ההיסעים של "זזים" דווקא סייעה להוציא את הבדואים אל הקלפיות. "ההסתה של ראש הממשלה עזרה להם לצאת מהבית", טען. "יש פעילות של כנסים של כל המפלגות. את רוב הקולות הרשימה המשותפת תקבל. בעבר היו מפלגות ציוניות במגזר הבדואי אבל עכשיו הולך עם המשותפת, לא רואים חברי כנסת יהודים בכפרים ובמגזר הבדואי כשיש הריסות בתים רואים רק את חברי הרשימה המשותפת".

ראש מועצת הכפרים הלא מוכרים, עטיה אל-עסם, הוא פעיל מרכזי בבחירות. לדבריו, הוא ושאר המתנדבים יעברו בכל הפזורה הבדואית ויוציאו אנשים להצביע. "אנחנו מסיעים אותם אם הם רוצים, מדרבנים אותם, יש לנו מתנדבים שמדברים ומבקשים מהם להצביע", אמר. "המדינה מערימה קשיים על האזרחים בפזורה הבדואית, אין בכפרים הלא מוכרים אין קלפיות והמרחק גדול. יש התעוררות במגזר הבדואי וגם בקרב תושבי הפזורה, אנחנו עושים הכול שיהיו אחוזי הצבעה גבוהים - יש אנשים שמרכזים את כל המצביעים, מגיעים מתנדבים לעזור לנו, אנשים שיסיעו אותם... יש מספר לא מבוטל של מתנדבים".

מעין עבדת עד לשגב שלום

חבר הכנסת סעיד אל-חרומי, שכיהן הן כמזכ"ל התנועה האסלאמית והן כראש מועצת שגב שלום משמש כיום כיו"ר ועדת ההיגוי העליונה של ערביי הנגב ומוצב במקום ה-11 ברשימה המשותפת. הוא הסביר כי הפעם חשוב כי כלל המגזר יצא להצביע משום ש"הפלונטר מאוד רציני". אל-חרומי הסביר כי "מדברים על עשרות אלפי אזרחים במרחק של עשרות ק"מ לקלפיות, מאזור עין עבדת ועבדה מגיעים לשגב שלום. גם בדואים ממצפה רמון ומסביבת ירוחם מצביעים שם. מתל ערד ליד כסייפה מצביעים בלקיה. אלה מרחקים עצומים".

על פי ההערכה של אל-חרומי, כ-30% מתושבי הפזורה הצביעו בבחירות 2015, בעוד בחברה הערבית כולה אחוז ההצבעה היה 55%. באפריל האחרון עלה השיעור במגזר הבדואי כולו ל-37%, ואילו בפזורה בנגב נותר אחוז ההצבעה נמוך מ-30%. בבחירות האחרונות, עלה שיעור ההצבעה ל-49%, כשלשם השוואה ביישובים הערביים והדרוזיים הצביעו כ-59.2%.

"אני מקווה לשמור על מה שהיה בספטמבר ואפילו להביא אחוז גבוה יותר של בוחרים", אמר ח"כ אל-חרומי. "האוכלוסייה הבדואית היא הכי סובלת במדינה ובמיוחד בנושא הריסות הבתים שזה הנושא שהכי מעסיק אותם והם רוצים לשנות".

סעיד אלחרומי. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
"הפלונטר מאוד רציני". אל-חרומי/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

ואכן, ברשימה המשותפת השקיעו מאמץ מרוכז בהקפאת החוק המקומם את החברה הערבית ובכלל זה את המגזר הבדואי. ביוזמת חברי כנסת של הרשימה המשותפת, ועדת הכספים החליטה בשבוע שעבר להמליץ על הקפאת ההליכים במסגרת "חוק קמיניץ", ככינויו של תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, אשר מחמיר ומרחיב את הענישה על הבנייה הלא מוסדרת - ולא חוקית. בחברה הערבית כועסים כי החוק "הביא לאכיפה דורסנית ופוגענית, לצמצום שיקול הדעת של בתי המשפט, לפגיעה בסמכויות גופי התכנון המקומיים, והוא מתעלם מאחריות מוסדות התכנון".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש - הרשימה המשותפת) הבטיח פומבית בתום הדיון: "נפעיל את מלוא כוחנו כדי להשפיע ולבטל חוק גזעני זה. רק המשותפת באמת דואגת לאינטרסים של הציבור הערבי, בזמן שמי שחוקק את החוק ופעל להריסת בתים - מנסה עכשיו נואשות לפנות לציבור הערבי".

בדואי מצביע בבחירות הכלליות בעיר רהט, 9 באפריל, 2019.. AP
קרה להוציא את הבוחרים לקלפי. בדואים מצביעים בבחירות, אפריל 2019/AP

אל-חרומי אמר כי יותר ויותר מצביעים לרשימה משותפת בקרב הבדואים ומעריך את אלה ב-57 אלף מתוך 122-125 אלף בעלי זכות הבחירה. "הסוגיה היא המרחקים", הסביר. "המדינה לא מציבה קלפיות בבתי הספר. אנחנו חורשים את השטח, מציעים הסעות עם מתנדבים. הקרב הוא לא פשוט להוציא אותם מהבתים. המתנדבים בעיקר מהמגזר הבדואי עצמו. יש כל מיני עמותות, בעבר היה משהו שלהם באופן עצמאי אבל אנחנו לא מתעסקים עם זה. אני מאמין שהפעם יגיעו יותר. יש עלייה במודעות לבחירות ואנשים התגייסו להגיע לשנות משלטון הליכוד".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה טען כי מדובר בעשרות אלפי אזרחים ישראלים שאין קלפי קרובה לביתם. "דבר אחד ברור - אם היה מדובר במצביעי ליכוד נתניהו היה מטיס אותם לקלפי במטוס פרטי", אמר. "חוסר הנגישות לקלפיות הוא רק דוגמה נוספת למציאות הבלתי הנסבלת בכפרים הבלתי מוכרים בנגב ויעמוד בראש סדר העדיפויות שלנו אחרי הבחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully