וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ מנסה למתג את עצמו כמבוגר האחראי, רק לא בטוח שמעוניינים בשירותיו

12.1.2021 / 9:36

עם 5-4 מנדטים ביום טוב, אפילו יו"ר כחול לבן עצמו לא באמת חושב שהוא יוביל את המרכז-שמאל בבחירות הבאות, אבל הוא מנסה להציל את שאריות המיזם שהוביל. המילה הכי חשובה בהצהרה שלו - "טעיתי" - היא ניסיון לפתוח דף חדש עם תומכיו ובוחריו, אבל ייתכן שזה מעט ומאוחר מדי

בווידאו: גנץ קרא לחיבורים בגוש המרכז שמאל - "מוכן להקריב הרבה כדי שביבי ילך"/צילום: קונטקט

בבחירות הקורונה, בסגר השלישי, החיים מתנהלים מהצהרה להצהרה. רוב אזרחי ישראל צפונים בבתיהם, הטלוויזיה פתוחה בעדכוני אקטואליה אינסופיים, והדרך המועדפת על הקמפיינרים היא לתפוס זמן שידור, הצהרה אחרי הצהרה. המשבצת היוקרתית של שמונה בערב נתפסת בדרך כלל על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לעדכון קורונה או תצוגת חיסונים. כל השאר נאלצים להתאמץ יותר כדי לבנות דרמה מיוחדת שתצדיק פריצה לשידור בלב הפריים-טיים, או לנסות לתפוס משבצת מוקדמת יותר כדי שהפרשנים בכל זאת יקדישו להם כמה מילים בתוך ים המלל והעדכונים.

להלן תמצית הצהרות השבוע, ואנחנו רק ביום שלישי: יום ראשון, 18:45: משה יעלון מכריז על ריצה עצמאית ומציג את מפלגת תל"ם החדשה. יום שני, 19:00: עפר שלח קורא לרון חולדאי, אבי ניסנקורן, ומפלגת העבודה להתאחד לרשימה עצמאית. במקביל, בערוץ 12, בצלאל סמוטריץ' מודיע רשמית שהוא נפרד מנפתלי בנט ואיילת שקד. ב-20:20 בני גנץ סיים את הערב בקריאה פומבית לכל מנהיגי המרכז-שמאל להתאחד כדי להחליף את נתניהו. בין לבין, יאיר לפיד וחולדאי השיקו קמפיינים בשיחות זום עם הכתבים הפוליטיים, והכריזו שניהם שהם אלה שצריכים להוביל את המחנה האלטרנטיבי לנתניהו.

רה"מ נתניהו בהצהרה מהכנסת, 22 בדצמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
תופס את משבצת הערב היוקרתית. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

המפה בבחירות 2021 צפופה יותר מתמיד, מה שאומר שיש מספיק הצהרות לכל ערב בשבועות הקרובים עד סגירת הרשימות ב-4 בפברואר. יותר מ-11 רשימות מתמודדות על קולות המרכז שמאל, ולימינו של הליכוד יש כרגע עוד שלוש מפלגות: תקווה חדשה של גדעון סער, ימינה, ומפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ'. והיד עוד נטויה.

לכל שחקן - הצהרה; זו הדרך הכמעט יחידה שלהם לקבל תשומת לב ולפנות לבוחרים לגיוס תמיכה לקראת הסקרים הקרובים, שיקבעו את גורלם ואת עמדת המיקוח שלהם במשא ומתן על חיבורים ואיחודים: מי יתפוס הובלה ויעמוד בראש החץ להחלפת נתניהו, ומי לא יעבור את אחוז החסימה ויצטרך להסתפק בפחות או לשאת באחריות של זריקת קולות לפח.

נפתלי בנט, חיים דרוקמן, איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' בכנס השקת ימינה, כפר המכביה, 12 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
פיצול בימין. שקד, בנט וסמוטריץ'/ראובן קסטרו

גנץ, שאך לפני כמה שבועות היה עוד ראש ממשלה בפוטנציה והיום נאבק כעוד רסיס מפלגתי על הישרדותו, כבר לא זוכה לפריצה בשידור חי באופן אוטומטי לכל הצהרה. אמש, בפעם הראשונה זה שנתיים, הוא הופיע בלי לוגו של מפלגה מאחוריו. הוא הסביר שזה סמל לכך שהוא מוותר על ההובלה ועל האגו, אבל זה בעיקר סמל לכך שלא נותר הרבה מהמיזם שהוביל, לאחר רצף הפרישות והעזיבות של השבועות האחרונים.

עם 5-4 מנדטים, ביום טוב, אף אחד, אפילו לא גנץ עצמו, לא חשב שהוא באמת יוביל או ינהיג את המחנה; גם הקריאה שלו לכל מנהיגי מחנה הלא-ביבי להתאחד כדי להחליף את נתניהו צינית וגם מגוחכת, שמונה חודשים אחרי שהוא במו ידיו פירק את השותפות איתם ואת האלטרנטיבה השלטונית הכי רצינית שהייתה לו בעשור האחרון כדי להיכנס איתו לממשלה. אבל בפעם הראשונה מאז, הוא הישיר מבט לבוחריו ותומכיו, אלה שהאמינו בו והתאכזבו ממנו, והודה: "טעיתי". וזו הייתה המילה הכי חשובה בהצהרה. רק שייתכן שזה מעט מדי, ומאוחר מדי, בשביל לפתוח איתם דף חדש.

הצהרה | יו"ר כחול לבן, בני גנץ 11 בינואר 2021. אלעד מלכה
"טעיתי", המילה החשובה בהצהרה. גנץ, אמש/אלעד מלכה

מיד אחרי הנאום, לשכת גנץ עדכנה שהיא הזמינה את לפיד, חולדאי, הורוביץ, יעלון, אביגדור ליברמן, עמיר פרץ, שלח וירון זליכה לפגישה על "איחוד הגוש". בפועל, הם שלחו זימון במייל למטות וללשכות, וגם שינו את השעה כמה וכמה פעמים אחר כך. קבלת הפנים ליוזמה הייתה קרירה, שלא לומר קפואה, בדיוק באותה מידה.

"כבר הייתה לנו הזדמנות להחליף את ביבי אבל בחרת להיות ראש ממשלה רזרבי", היטיב ליברמן לצייץ את המציאות והוסיף שהדבר היחידי שגנץ יכול לעשות עוד למען המדינה זה לפרוש מהתמודדות. "בסרט הרע הזה כבר היינו - לא עוד", הודיע ניצן הורוביץ. אם המהלך של גנץ היה רציני ואמיתי, הוא לא היה מתרחש בפומביות מעל גלי האתר, אלא נרקם בעבודה פוליטית מאחורי הקלעים.

ברקע הזעם הציבורי שהחל להתעורר בימים האחרונים על פסטיבל האגו במרכז-שמאל שמאיים לזרוק עשרות אלפי קולות לפח, גנץ ניסה למתג את עצמו כמבוגר האחראי שמניע את גלגלי החיבורים ויכול להביא את כולם לוותר על האגו. רק שלא בטוח שהנוגעים בדבר בכלל מעוניינים בשירותיו. אחרי שגנץ כינה את לפיד "שונא אנשים" ואת חולדאי "פייק מועמד בחצי משרה", הצהרה טלוויזיונית אחת לא תסלול את הדרך לסולחה המונית.

הצהרה | יאיר לפיד ומירב כהן. בית העיתונאים, תל אביב 5 בינואר 2020. אלעד גוטמן, אתר רשמי
הצהרה טלוויזיונית אחת לא תסלול את הדרך לסולחה המונית. לפיד/אתר רשמי, אלעד גוטמן

יש עוד שלושה שבועות וחצי למחול האיחודים והחיבורים. זה מספיק זמן בשביל שהמרכז-שמאל יצליח להצטמצם ל-4-3 רשימות ולהציל עשרות אלפי קולות, אם לא מאות אלפי, מהפח. זה גם מספיק זמן לבנט, סמוטריץ', איתמר בן גביר ומי שלא יעמוד בראש הבית היהודי למצוא את הדרך להסתדר, כפי שהצליחו בעבר. וזה גם מספיק זמן לתרחישים מפתיעים שמתרחשים נגד כל הסיכויים, אגו שנעלם או פתיל שמתקצר, ולראיה כחול לבן שהוקמה באישון לילה לפני שנתיים.

בינתיים, בזמן שכולם מתקוטטים במלחמות הצהרות על משבצת הפריים-טיים, מבצע החיסונים מכניס את נתניהו לכותרות ערב ערב, ובונה לו קמפיין "ליגה אחרת" מותאם לימי הקורונה ולפוסט עידן טראמפ. הפיצולים, הריבים והרסיסים של יריביו רק משחקים לידיו, בבחינת וישחקו הילדים בפנינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully